Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

WdvB
Forum-lid

WdvB 25 jun 2013 13:27

Karl66 schreef:Ik heb gelijk Harm Kuipers maar een mailtje gestuurd. Als hij nou nog even bewijst dat je olympische schaatsmedailles ook in bed wint, dan hoeft hij niet meer aldoor die vervelende doping-effecten te ontzenuwen... :D
Welke schaatser verdenk je? TVM team heeft ook een behoorlijke medische staf.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 jun 2013 13:35

Ik vind het bullshit gehalte ook vrij hoog in dit onderzoek. Zomaar een zinnetje uit de publicatie: "De bevindingen aan de Open Universiteit en Maastricht lieten nauwelijks ruimte voor de invloed van epo/bloeddoping op de per land verschillende ontwikkeling van wielerprestaties. Als we die ontwikkeling aan doping toeschrijven, dan moet dezelfde doping in dezelfde renners in verschillende landen anders uitwerken. Dat lijkt onwaarschijnlijk."

Volgens mij weet iedereen die het wielrennen een beetje volgt en de kernpunten uit het USADA rapport kent dat niet ieder dopingprogramma even efficiënt is. Je had in de jaren 90 een goede dopingdokter nodig om een echt goed dopingprogramma in elkaar te zetten. Laten die nou net in bepaalde zuidelijke landen werkzaam zijn geweest en zich ploeg voor ploeg, land voor land door het peloton hebben verspreid.

Epo alleen is misschien niet het wondermiddel waar sommigen het voor aan zien maar een gedegen dopingprogramma gericht op het optimaal prepareren van het bloed waar epo een belangrijk onderdeel van is wel.
Campagnolo Ultra Dork

Karl66
Forum-lid

Karl66 25 jun 2013 15:23

WdvB schreef:
Karl66 schreef:Ik heb gelijk Harm Kuipers maar een mailtje gestuurd. Als hij nou nog even bewijst dat je olympische schaatsmedailles ook in bed wint, dan hoeft hij niet meer aldoor die vervelende doping-effecten te ontzenuwen... :D
Welke schaatser verdenk je? TVM team heeft ook een behoorlijke medische staf.
En een overmacht, waar zelfs Sky jaloers op is... Maar schaatsen is een technische sport en EPO werkt niet, dus is er vast een betere niet doping verklaring voor die overmacht :roll:
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 jun 2013 17:17

Even voorop gesteld dat ik voor niemand mijn handen in het vuur steek, maar leg die dominantie van TVM eens uit? Naast Kramer en Wust zijn dat er niet zoveel namelijk, en al helemaal niet op de korte en midden afstanden.
Less is bore

sjoerdth
Forum-lid

sjoerdth 25 jun 2013 17:33

Schaatsen is mondiaal gezien ook een sport van niks, dus als je 2 of 3 goede schaatsers hebt domineer je al snel.

Karl66
Forum-lid

Karl66 25 jun 2013 18:02

Noem eens één team dat qua resultaten zelfs maar in de buurt komt van TVM.

Naast Wust en Kramer grossieren ze ook in zilveren en bronzen medailles en doen ze dit al zo ongeveer sinds het begin. Het is gewoon de ploeg die met afstand de meeste medailles binnensleept en als zij dopingvrij zijn, dan is de rest van het schaatsen zeker dopingvrij.

Ik kan maar één reden verzinnen waarom Harm Kuipers zo graag alle dopingverhalen wil ontkrachten. Dat is om het deksel op de dopingbeerput van het schaatsen te houden. En als er een dopingbeerput is, dan kan je er gerust van uit gaan dat TVM daar onderdeel van is.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 jun 2013 19:17

Vóór het TVM/Kramer tijdperk, bijvoorbeeld in 1988, 1992, 1994, 1998 en 2002 zijn er ook Olympische schaatsprestaties geleverd (zowel door NL'se als buitenlandse rijders) waar ik mijn hand niet voor in het vuur durf te steken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jun 2013 19:44

scepticus schreef:Vóór het TVM/Kramer tijdperk, bijvoorbeeld in 1988, 1992, 1994, 1998 en 2002 zijn er ook Olympische schaatsprestaties geleverd (zowel door NL'se als buitenlandse rijders) waar ik mijn hand niet voor in het vuur durf te steken.
Reken maar en nog verder terug ook niet. Met die jongens wel een getraind en toen praten we wat makkelijker over dit soort zaken!

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 jun 2013 19:52

Uiteraard, maar voor het gemak beschouw ik alle pre-epo doping maar even als M&M's.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Karl66
Forum-lid

Karl66 25 jun 2013 19:58

En niet alleen voor het TVM/Kramer tijdperk. Nu zullen er vast ook meer ploegen/schaatsers met een dopingprogramma zijn.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 25 jun 2013 20:52

scepticus schreef:Uiteraard, maar voor het gemak beschouw ik alle pre-epo doping maar even als M&M's.
Dat deden ze TOEN ook :mrgreen:

tennisser
Forum-lid

tennisser 26 jun 2013 15:23

Karl66 schreef:En een overmacht, waar zelfs Sky jaloers op is... Maar schaatsen is een technische sport en EPO werkt niet, dus is er vast een betere niet doping verklaring voor die overmacht :roll:
daniel1975 schreef:Even voorop gesteld dat ik voor niemand mijn handen in het vuur steek, maar leg die dominantie van TVM eens uit? Naast Kramer en Wust zijn dat er niet zoveel namelijk, en al helemaal niet op de korte en midden afstanden.
Inderdaad. Van dominantie van TVM is zeker geen sprake. Wüst (zeker dit jaar) en Kramer 'domineren' misschien de laatste jaren het allround schaatsen, maar van de rest van de ploeg kan je dat zeker niet zeggen. Jan Blokhuijsen en Linda de Vries hebben wat leuke ereplaatsen behaald, maar bleken ook wisselvallig in hun prestaties te zijn. Maar het belangrijkste argument is dat veel talentvolle schaatsers bij TVM totaal niet uit de verf kwamen. Om er een paar te noemen: Koen Verweij, Marrit Leenstra, Jan Smeekens, Simon Kuipers, Jorien Voorhuis, Remco Olde Heuvel, Tom Prinsen, Jacques de Koning, Marja Vis en Paulien van Deutekom (die had één super jaar, werd wereldkampioen, maar werd daarna de vernieling in geholpen). Zij reden wél goed voordat ze bij TVM kwamen (SK, JV, TP, JdK, MV) of leefden juist op nadat ze bij TVM vertrokken waren (KV, ML, JS).
Bovendien is het gat tussen Kramer en Bob de Jong/Jorrit Bergsma op de 5km een stuk kleiner geworden en op de 10km zo goed als verdwenen. (Op de 1500m heeft Kramer internationaal niet veel te zoeken).
Dus als ze een dopingprogramma hebben bij TVM, dan doen ze i.i.g. iets goed fout bij een groot deel van hun schaatsers...

Plaats reactie