Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
koeroeur
- Forum-lid
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 27 feb 2024 14:34
koeroeur
29 sep 2024 19:44
Lcsmet schreef: ↑29 sep 2024 15:49
Ik begrijp dat, bijna, dwepen met Ali niet zo.
Ik begrijp persoonlijk ook de nood niet om dit te komen posten in een topic specifiek polsend naar ervaringen met Aliexpress wielen
Setje van 700 euro (en das al duur voor Ali) dat ik destijds voor net geen 500 kocht, shipping en douane inbegrepen
https://nl.aliexpress.com/item/10050047 ... cification
45mm, gewicht 1330 gram
36t ratchet systeem
En zoals gezegd, al drie jaar foutloos.
Ik heb dit setje ook aangeraden aan een collega, die er intussen ook al jaren mee rondrijdt.
Dus gewoon #commonsense
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2536
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
29 sep 2024 20:20
daniel1975 schreef: ↑29 sep 2024 18:18
Schrijf marketing maar met hoofdletters. Veruit de grootste post.
En €1.000,= vind ik niet goedkoop uit china. Voor €250,- meer koop ik een vergelijkbare (betere?) set bij Philippos en dan heb ik nog garantie om de hoek. Geen haar op mijn hoofd die dan twijfelt om gewoon in NL te kopen.
1.000 euro!? Dat geef ik niet aan een ali wielsetje hoor.
Ik heb hier nog 50 mm hoge full carbon velgremwielen liggen van 250 euro van aliexpress. Hebben duizenden km's op de teller, lopen nog steeds lijnrecht, niks kosten aan gehad.
-
jakkel
- Forum-lid
- Berichten: 2536
- Lid geworden op: 05 dec 2008 13:33
jakkel
29 sep 2024 20:22
Lcsmet schreef: ↑29 sep 2024 19:19
Ik heb het inderdaad zo niet met de chinese handelspraktijken.
Ik heb dikwijls ook problemen met handelspraktijken hier.
Lcsmet schreef: ↑29 sep 2024 19:19 je krijgt liefst ook een Nederlands/Belgisch/West-Europees loon voor je werk.
Zolang we de keuze hebben om Europees te kopen moeten we daar misschien de, soms zelfs niet zo hoge, meerprijs voor betalen.
Voor een kleine meerprijs koop ik ook nog hier. Spijtig genoeg scheelt het soms de helft of nog veel meer dan de helft. Nogmaals, ik heb die exuberante liberalisering en globalisering van de markten niet uitgevonden hoor.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
30 sep 2024 09:24
Het is heel simpel, bijna alle velgen komen uit China. Zoveel Carbon fabrieken zijn er niet.
Ik durfde net f niet de syncros look a like voor mijn foil te bestellen op Ali, maar het zou me echt niets verbazen als het exact hetzelfde stuur is.
Kost nog 150 euro op ali en nu 525 voor betaald.
Wat je op de markt ziet is dat de betere velgen, Yishun, Nextie, Hunt. Zo tussen de 200 en 300 euro per velg kosten als je ze als particulier besteld.
Ja je kan ook velgen van rond de 100 a 150 euro op ali vinden, maar daar merk ik wel kwaliteitsverschil in. Ze zijn qua passing vaak wat minder en bv bij de MTB burpen ze veel sneller.
Een setje oude type DT240 naven (wat nu de 370 is), kosten een 80 a 90 euro inkoop voor deze partijen.
Dan nog spaken en bouwen.
Afhankelijk wat voor naven je neemt kost een setje met de betere velgen bij een wielbouwer tussen de zeg vanaf 1000 a 1100 euro tot een 15 a 1600.
Wat een ENVE, Specialized en Zipp voor hun topwielen vragen gaat nog een keer x2, en dan heb ik het hier al over verkoop prijzen van de losse spullen bij europese aanbieders.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
30 sep 2024 09:37
Blijft nog steeds mijn vraag staan: 50-55mm, 23mm intern voor een nette prijs lijkt er niet te zijn. De koopjes zijn aardig weg en die €700 voor dat (verder prima) setje van Koereur is gewoon heel veel geld.
Less is bore
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
01 okt 2024 08:22
Die zie ik ook nog niet staan. Dan zit je net een segment hoger en ga je vanaf 1000 euro uitkomen bij je favoriete wielbouwer.
De andere kant is met de kwaliteit van de huidige carbon wielen gaan ze bij mij gewoon een 5 a 6 mee en dan nog zijn ze als nieuw.
Daarnaast is de "standaard" in velgen al vijf a zes jaar gelijk. Ik kocht in 2018 een setje Yishun,s die waren al 22.5 intern en 460 gram voor een 55mm.
Er is nu iets lichter te koop rond de 400gram, maar daar houd het wel mee op.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40007
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
01 okt 2024 11:02
wasbeer2006 schreef: ↑01 okt 2024 08:22
Daarnaast is de "standaard" in velgen al vijf a zes jaar gelijk.
Dat ben ik niet met je eens. 19mm is jaren de standaard geweest en die zie je nu ook veruit het meest op Ali.
22mm intern x 50mm hoog (toch redelijk standaard maat zou je denken) vind ik ook prima, maar wederom: niet voor een net china-bedrag te vinden.
Less is bore
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
01 okt 2024 13:34
Ik als zwaardere rijder durf het risico gewoon niet te nemen. Als je <80kg weegt zou ik ook zo een Ali setje pakken zonder problemen, maar met >90kg wordt dat voor mij iig toch een ander verhaal.
De Ali wielen zijn over het algemeen alu nippels (bekend minder sterk dan messing), en als je geluk hebt 20/24 of 24/24 spaaks. Zelden zie je 24/28 of 28/32 aangeboden. Als je die al ziet dan zijn de prijzen ook meteen hoog genoeg dat ik dan liever 200,- meer uitgeef voor een lokale wielbouwer en garantie. En dan is de set gewoon exact zoals ik hem wil hebben.
-
wasbeer2006
- Forum-lid HC
- Berichten: 13688
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wasbeer2006
01 okt 2024 13:52
Je moet met schijven wel 24/24 hebben en dat kan tot bijna elk gewicht. Op de MTB is het ook 28, zelf voor de zwaardere diciplines. 24 op de racer is echt meer dan zat. Als je al meer wilt dan juist voor en niet achter!
Alu nippels breken alleen als er niet goed gespaakt is. De spaak breekt namelijk eerder op treksterkte dan een alu nippel.
Ik zou het ook gewoon bij een wielbouwer doen. Voordeel is ook dat bv velgmerken zoals Hunt, Nextie etc veel eerder een moderne velg in hun assortiment hebben dan bv Zipp of Enve.
Een echt goede velg is circa een 250 tot 300 euro. Goedkoper ga je consessie's doen in gewicht, sterkte, carbon of specs.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6117
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
01 okt 2024 13:53
derxx schreef: ↑01 okt 2024 13:34
Ik als zwaardere rijder durf het risico gewoon niet te nemen. Als je <80kg weegt zou ik ook zo een Ali setje pakken zonder problemen, maar met >90kg wordt dat voor mij iig toch een ander verhaal.
De Ali wielen zijn over het algemeen alu nippels (bekend minder sterk dan messing), en als je geluk hebt 20/24 of 24/24 spaaks. Zelden zie je 24/28 of 28/32 aangeboden. Als je die al ziet dan zijn de prijzen ook meteen hoog genoeg dat ik dan liever 200,- meer uitgeef voor een lokale wielbouwer en garantie. En dan is de set gewoon exact zoals ik hem wil hebben.
Ik rijd al 10 jaar met meerdere carbon wielsets 20/24 met alu nippels van CSC zonder noemenswaardige problemen ondanks mijn gewicht van 95kg, dus . . . .
Ik moet erbij wel zeggen dat ik regelmatig de spaakspanningen controleer en zo nodig corrigeer.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
derxx
- Forum-lid
- Berichten: 1115
- Lid geworden op: 16 dec 2020 12:34
derxx
01 okt 2024 14:17
Orlok schreef: ↑01 okt 2024 13:53
derxx schreef: ↑01 okt 2024 13:34
Ik als zwaardere rijder durf het risico gewoon niet te nemen. Als je <80kg weegt zou ik ook zo een Ali setje pakken zonder problemen, maar met >90kg wordt dat voor mij iig toch een ander verhaal.
De Ali wielen zijn over het algemeen alu nippels (bekend minder sterk dan messing), en als je geluk hebt 20/24 of 24/24 spaaks. Zelden zie je 24/28 of 28/32 aangeboden. Als je die al ziet dan zijn de prijzen ook meteen hoog genoeg dat ik dan liever 200,- meer uitgeef voor een lokale wielbouwer en garantie. En dan is de set gewoon exact zoals ik hem wil hebben.
Ik rijd al 10 jaar met meerdere carbon wielsets 20/24 met alu nippels van CSC zonder noemenswaardige problemen ondanks mijn gewicht van 95kg, dus . . . .
Ik moet erbij wel zeggen dat ik regelmatig de spaakspanningen controleer en zo nodig corrigeer.
Dat laatste zou ik dus al niet kunnen. Mij is altijd verteld dat met mijn gewicht Alu nippels en 20/24 spaken een "recipe for disaster" is.
-
Orlok
- Forum-lid HC
- Berichten: 6117
- Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
- Locatie: Almere
Orlok
01 okt 2024 14:34
derxx schreef: ↑01 okt 2024 14:17
Orlok schreef: ↑01 okt 2024 13:53
derxx schreef: ↑01 okt 2024 13:34
Ik als zwaardere rijder durf het risico gewoon niet te nemen. Als je <80kg weegt zou ik ook zo een Ali setje pakken zonder problemen, maar met >90kg wordt dat voor mij iig toch een ander verhaal.
De Ali wielen zijn over het algemeen alu nippels (bekend minder sterk dan messing), en als je geluk hebt 20/24 of 24/24 spaaks. Zelden zie je 24/28 of 28/32 aangeboden. Als je die al ziet dan zijn de prijzen ook meteen hoog genoeg dat ik dan liever 200,- meer uitgeef voor een lokale wielbouwer en garantie. En dan is de set gewoon exact zoals ik hem wil hebben.
Ik rijd al 10 jaar met meerdere carbon wielsets 20/24 met alu nippels van CSC zonder noemenswaardige problemen ondanks mijn gewicht van 95kg, dus . . . .
Ik moet erbij wel zeggen dat ik regelmatig de spaakspanningen controleer en zo nodig corrigeer.
Dat laatste zou ik dus al niet kunnen. Mij is altijd verteld dat met mijn gewicht Alu nippels en 20/24 spaken een "recipe for disaster" is.
Klopt, heb dat ook vaker gehoord/gelezen maar toch ondanks mijn gewicht dat een enkele keer zakt tot richting 92kg geen problemen gehad met in totaal 3 wielsets. Gemiddeld over de jaren heen 8.000 km/jaar door weer en wind, over allerlei soorten wegdek (geen gravel). Waarbij voorop gezegd mooi weer wel mijn voorkeur heeft. Een enkele keer gebroken nippels gehad en deze vervangen en soms luister ik naar de toonhoogte van de spaken door tijdens het draaien van het wiel er een schroevendraaiertje tegen de spaken aan te laten tikken. Corrigeren met spaakspanningsmeter doe ik dan als het nodig is in een wielstandaard, echter dat is niet voor iedereen weg gelegd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless