Soms niet heel blij met mijn nieuwe fiets - of ben ik een dinosaurus?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40005
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Oeps..... ze zijn op de mtb remmen wel aan het schakelen naar mineraal, dacht dat de nieuwe Red ook al om was. De nieuwe Maven rem heeft mineraal en dat zijn wel serieuze remijzers.
Gemiste kans bij de Red groep zullen we maar zeggen
Gemiste kans bij de Red groep zullen we maar zeggen
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: 14 feb 2017 14:38
Prima hoor, alle voordelen die je noemt, en ik gun ze je van harte.derxx schreef: ↑05 okt 2024 13:19Vind dit zo'n dooddoener. Als er een veertje knapt in de mechanische dan is het schakelen ook afgelopen.Beam me up, Scotty schreef: ↑05 okt 2024 12:50 Waar ik niet op zit te wachten is een gevoelig schakelsysteem (want dat is het) dat je ook nog eens moet opladen. Of ik het hendeltje nou een paar mm of een cm moet indrukken (want dat is het verschil) maakt me niks uit. En het afstellen van een kabeltje of een stelboutje, dat inderdaad wel eens moet, kun je thuis of onderweg zelf doen. Als er iets met je electrische systeem is ben je afhankelijk van een expert en mag je hopen dat je nog verder kunt fietsen.
En dat het gevoelig is? Geen idee, ik heb nu zo'n 35000km met de R8000 di2 en bijna 4000km met de R8100 di2 erop zitten waarbij het enige onderhoud het opladen is geweest. Ook met ander wiel, nieuwe cassette, etc nog nooit aan een stelboutje gedraaid. Versleten schakelkabels die je moet vervangen, geen last van. Smeren? Nog nooit gedaan.
Wat wel kan: b.v instellen dat je met 1 hand kunt schakelen (zowel voor als achter). Er zitten nl. 3 knoppen op de Ultegra di2 hendels, waarbij je dit vrij kunt indelen hoe je wil schakelen. Dus val je en breekt je rechter hendel -> geen zorg, even de app erbij, linker hendel instellen en door. Bij een mechanische heb je dan wel een uitdaging.
En ja, je moet hem 1x per maand (of 2 - 3) ofzo opladen. Mja, dat moet met je telefoon, je fietscomputer, je powermeter etc ook. Op je fietscomputer kun je prima de status van de accu zien. Mijn Garmin roept bij mij ruim op tijd dat de accu opgeladen moet worden, dan kan ik nog zeker 200-300km fietsen. Als je dan nog vergeet om hem op te laden, nja...
Ik heb ook een Cube gravelfiets met mechanische 11-speed GRX, en dat schakelt prima. Maar di2 schakelt beter, sneller en gemakkelijker imho.
Maar ik wil geen knoopcelbatterijen in mijn hendels, accu's op mijn derailleurs en een app op mijn telefoon om het af te stellen. En correct me if I'm wrong, maar heeft een elektronische derailleur niet gewoon een veertje en lagers, die ook stuk kunnen en gesmeerd moeten worden? Dat voordeel begrijp ik niet, tenzij ik achter loop.
En ja, je moet meer opladen, maar van die apparaten ben ik niet afhankelijk om lekker te fietsen.
Achteraf is elke fietstocht leuk.
Prima dat jij het niet nodig vindt, ieder z'n ding toch? Maar dat maakt het niet dat het electronisch schakelen gevoeliger is dan mechanisch. Alles kan stuk, mechanisch kan stuk, electronica kan stuk. Ik denk alleen dat het electronisch schakelen na ruim 10 jaar wel volwassen genoeg is dat het niet vaker stuk gaat dan een vergelijkbaar mechanisch systeem. Bij Shimano kun je uitkomen met 1 accu die in je frame zit. De shifters kun je indien gewenst bekabeld naar de centrale accu aansluiten, je kunt echter ook wireless gaan, wat de installatie makkelijker maakt, echter dan moet je 1x jaar ofzo (geen idee, de mijne is pas een half jaar oud, en ze zijn nog niet half leeg) de batterij vervangen in je shifter.Beam me up, Scotty schreef: ↑08 okt 2024 16:34Prima hoor, alle voordelen die je noemt, en ik gun ze je van harte.
Maar ik wil geen knoopcelbatterijen in mijn hendels, accu's op mijn derailleurs en een app op mijn telefoon om het af te stellen. En correct me if I'm wrong, maar heeft een elektronische derailleur niet gewoon een veertje en lagers, die ook stuk kunnen en gesmeerd moeten worden? Dat voordeel begrijp ik niet, tenzij ik achter loop.
En ja, je moet meer opladen, maar van die apparaten ben ik niet afhankelijk om lekker te fietsen.
Maar zoals gezegd, voor jou hoeft het niet, en dat is prima. Ik ben blij met m'n di2 op de fietsen die het hebben
Blijkt maar weer dat iemands visie net zo breed is als iemands kennis.Prima hoor, alle voordelen die je noemt, en ik gun ze je van harte.
Maar ik wil geen knoopcelbatterijen in mijn hendels, accu's op mijn derailleurs en een app op mijn telefoon om het af te stellen. En correct me if I'm wrong, maar heeft een elektronische derailleur niet gewoon een veertje en lagers, die ook stuk kunnen en gesmeerd moeten worden? Dat voordeel begrijp ik niet, tenzij ik achter loop.
En ja, je moet meer opladen, maar van die apparaten ben ik niet afhankelijk om lekker te fietsen.
Mijn Di2 heeft geen knoopcellen in de shifters
Geen accu's op de derailleurs
Geen app nodig om de boel af te stellen
Hoeft niet gesmeerd te worden
Niet om flauw te doen, maar misschien jezelf eerst informeren voordat je dit soort dingen roept.... Persoonlijk probeer ik dus ook altijd mijn mond te houden over dingen waar ik zelf geen ervaring mee of verstand van heb.
Di2 (of AXS for that matter) is niet zaligmakend, en je gaat er niet harder van fietsen. Maar het rijdt wel ontzettend fijn en zeker bij volledig interne kabels is het verreweg de beste keuze. Eigenlijk de enige.
Ik adviseer je om je er eens 500 km mee te gaan rijden. Ik weet 99% zeker dat je nooit meer anders wil. Ik ken althans niemand die dat wilde en geloof ik me, ik ken veel fietsers.
Even een stelling in de grumpy modus: Zet een topper op een mountainbike van 15 jaar terug, en hij of zij kan gegarandeerd niet meekomen met de rest (onafhankelijk van de MTB discipline). Doe het zelfde met een racefietser en (time trials uitgezonderd), hij of zij kan denk ik nog prima mee met de meeste wedstrijden. In het wielrennen zijn zeker 15 jaar lang geen baanbrekende ontwikkelingen geweest. Fabrikanten moeten echter hun R&D investeringen terugverdienen en dringen daarom hun innovaties op aan jan-modaal, die ook een racefiets heeft. En die tuint er uiteraard met open ogen in.
(met een kleine )
(met een kleine )
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat waag ik te betwijfelen, zeker op profniveau (dus bij hoge snelheden) zijn de banden en wielen nu veel sneller dan 15 jaar geleden. Totaal misschien wel goed voor een 20-25W bij 45 km/uur.
Frames zal een paar watt schelen, zeker de aeroframes. Stuur ook. Groepen, zadel, enz. maakt niks uit. En je verliest weer iets door de schijven. Anderzijds win je weer iets terug door de interne kabels.
Dat er geen echt grote innovaties zijn klopt, het zijn allemaal kleine innovaties die in totaal toch wel voor een heel andere fiets zorgen. Vergeet ook kleding niet, als je ziet met wat voor flapperende shirts Andy Schleck en Contador destijds reden....
Frames zal een paar watt schelen, zeker de aeroframes. Stuur ook. Groepen, zadel, enz. maakt niks uit. En je verliest weer iets door de schijven. Anderzijds win je weer iets terug door de interne kabels.
Dat er geen echt grote innovaties zijn klopt, het zijn allemaal kleine innovaties die in totaal toch wel voor een heel andere fiets zorgen. Vergeet ook kleding niet, als je ziet met wat voor flapperende shirts Andy Schleck en Contador destijds reden....
Ik heb hier een racefiets, een SS EVO uit 2012, SRAM Red 10-speed met alu Fulcrum Racing Zero's (6,7 kg) en een aero Thompson Falcon met Dura Ace Di2 12-speed met 50 hoog carbon (7,9 kg), alle kabels ingewerkt. Ik merk tussen beide fietsen geen verschil in snelheid, ook niet op het vlakke. Naar acceleratie en klimwerk toe doet de 12 jaar oude SS EVO het wel beter. Als ik moest kiezen tussen beide fietsen en zouden looks van totaal geen belang zijn, dan kies ik resoluut voor de 12 jaar oude SS EVO.
Marginale verschillen dus, die op sommige parcours bij sommige wedstrijdverlopen iets zouden schelen. Maar neem een koers met veel hoogtemeters, en de drie "grote" innovaties waar het in die topic over gaat (schijven, elektrisch schakelen, weggewerkte kabels), doen er allemaal niet toe. Voor koersen die eindigen in een massasprint maken die aeroframes paradoxaal gezien denk ik ook nauwelijks iets uit, omdat de echte winst zit in het slim positioneren achter andere renners.
Ik vind aeroframes trouwens vreselijk lelijk over het algemeen, dat is nog een, volstrekt subjectieve, reden voor mij om conservatief te zijn.
Ik vind aeroframes trouwens vreselijk lelijk over het algemeen, dat is nog een, volstrekt subjectieve, reden voor mij om conservatief te zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Jij en ik rijden geen 55 gemiddeld zoals de profs.jakkel schreef: ↑08 okt 2024 18:50 Ik heb hier een racefiets, een SS EVO uit 2012, SRAM Red 10-speed met alu Fulcrum Racing Zero's (6,7 kg) en een aero Thompson Falcon met Dura Ace Di2 12-speed met 50 hoog carbon (7,9 kg), alle kabels ingewerkt. Ik merk tussen beide fietsen geen verschil in snelheid, ook niet op het vlakke. Naar acceleratie en klimwerk toe doet de 12 jaar oude SS EVO het wel beter. Als ik moest kiezen tussen beide fietsen en zouden looks van totaal geen belang zijn, dan kies ik resoluut voor de 12 jaar oude SS EVO.
En dat fietsen van nu zwaar zijn, klopt. Sommige merken kunnen nog altijd geen 6.8 kg fiets maken nu, terwijl dat 15 jaar geleden megasimpel was…
Logisch hé, zware schijfremmen, letterlijk dikke kaders en hoge wielen. Maar ja, aero moet het nu zijn, hé. Gewicht telt niet meer.havana schreef: ↑08 okt 2024 19:09Jij en ik rijden geen 55 gemiddeld zoals de profs.jakkel schreef: ↑08 okt 2024 18:50 Ik heb hier een racefiets, een SS EVO uit 2012, SRAM Red 10-speed met alu Fulcrum Racing Zero's (6,7 kg) en een aero Thompson Falcon met Dura Ace Di2 12-speed met 50 hoog carbon (7,9 kg), alle kabels ingewerkt. Ik merk tussen beide fietsen geen verschil in snelheid, ook niet op het vlakke. Naar acceleratie en klimwerk toe doet de 12 jaar oude SS EVO het wel beter. Als ik moest kiezen tussen beide fietsen en zouden looks van totaal geen belang zijn, dan kies ik resoluut voor de 12 jaar oude SS EVO.
En dat fietsen van nu zwaar zijn, klopt. Sommige merken kunnen nog altijd geen 6.8 kg fiets maken nu, terwijl dat 15 jaar geleden megasimpel was…
Ik heb mij ook laten vangen hoor.
En ik rijd inderdaad geen 55 gemiddeld, dus... voor de gemiddelde sterveling allemaal onnodig die moderne aero dingen.