Welke/hoeveel tourfietsers rijden met tubes?
Hallo,
Fdegrove,
Heb inderdaad ook dezelfde ervaring dat je veel minder lek rijdt over slechtere wegen binnendoor, dan wanneer je in de stad rijdt, of op die fietsstroken waar alle vuil en rommel ligt die de auto's naar de rand toeduwen.
Naar mijn mening is de kans op lek groter met een tube die er net op ligt, dan met een tube waarmee ik al een tijd rondrij.
In het begin is het rubber meestal wat "plakkeriger" en dat geeft dan meer hechting aan rommel en steentjes.
Ik heb op dit moment een challenge forte aan de voorzijde liggen die al dik 6000 km gedraaid heeft en er nog altijd redelijk gaaf uitziet(geen noemenswaardige beschadigingen/sneetjes). Soms denk ik wel eens dat naarmate de kilometers vorderen, de tube sterker gaat worden!?!?
Gisteren nog een rondje Aubel,Val-dieu,Blegny,Vise...........uiteindelijk 140 comfortabele kilometers met tubes, heerlijk!
De komende dagen wordt het goed weer, dus train ze!!
Tot later en bedankt voor je verhaal,
Grtz Eric
Fdegrove,
Heb inderdaad ook dezelfde ervaring dat je veel minder lek rijdt over slechtere wegen binnendoor, dan wanneer je in de stad rijdt, of op die fietsstroken waar alle vuil en rommel ligt die de auto's naar de rand toeduwen.
Naar mijn mening is de kans op lek groter met een tube die er net op ligt, dan met een tube waarmee ik al een tijd rondrij.
In het begin is het rubber meestal wat "plakkeriger" en dat geeft dan meer hechting aan rommel en steentjes.
Ik heb op dit moment een challenge forte aan de voorzijde liggen die al dik 6000 km gedraaid heeft en er nog altijd redelijk gaaf uitziet(geen noemenswaardige beschadigingen/sneetjes). Soms denk ik wel eens dat naarmate de kilometers vorderen, de tube sterker gaat worden!?!?
Gisteren nog een rondje Aubel,Val-dieu,Blegny,Vise...........uiteindelijk 140 comfortabele kilometers met tubes, heerlijk!
De komende dagen wordt het goed weer, dus train ze!!
Tot later en bedankt voor je verhaal,
Grtz Eric
fdegrove schreef:Hoi,
Morel schreef:damocles schreef:Vraagje voor diegenen die tufo sealant gebruiken.
Zijn er andere alternatieven die wel werken, vb Stan's Notubes?
Vittoria Pitstop kan natuurlijk ook gebruikt worden maar daar lees ik minder positieve dingen over, soms wel soms niet....
Bedankt alvast!
Hoi,
SNT is redelijk vloeibaar en dat schept perspectieven.
Doe als volgt, vul en injectiespuit met 20 gr. SNT en zoek de plaats op de tube waar de lek en/of gaatje in de tube zit en knijp de tube tussen duim en wijsvinger plat zodanig dat je de binnenband ook te pakken hebt.
Of pomp de tube gedeeltelijk op, en steek de injectienaald dan pas in het gaatje van de lek en injecteer de latex in de tube.
Spuit verwijderen en de tube op die plaats naar beneden houden en even flink heen een weer schudden zoals Stan dat laat zien op zijn filmpjes.
Tube een beetje oppompen en zo nodig het schudden een paar keer herhalen.
Succes verzekerd !
Grtz,
Morel.
Dit slaat me met verstomming. :rolleye:
Het lijkt de veearts wel die een morsdood caviaatje wil tot leven wekken. Foei.
Tube demonteren, ventielkopje afschroeven en dan een minimum aan latex inbrengen. 15 a 20 ml volstaan meestal.
Good luck,
Bedankt alvast f..., het voorstel van Morel is inderdaad wel uniek! Dacht eerst dat het een grap was maar mss probeer ik het ooit wel eens, als ik wat meer ervaring/vertrouwen heb met tubes en sealant produkten.
Nog een paar vragen. Waar koop jij Tufo sealant en als de tube gedemonteerd is moet ik dan ook de lijm verwijderen en het zaakje opnieuw voorzien van... of kan ik deze gewoon terug monteren met dezelfde lijm.
Domme vraag mss, maar zoals verteld ben ik nog een maagd wat tubes betreft!
Thanks!
fdegrove schreef:Hoi,
Morel schreef:damocles schreef:Vraagje voor diegenen die tufo sealant gebruiken.
Zijn er andere alternatieven die wel werken, vb Stan's Notubes?
Vittoria Pitstop kan natuurlijk ook gebruikt worden maar daar lees ik minder positieve dingen over, soms wel soms niet....
Bedankt alvast!
Hoi,
SNT is redelijk vloeibaar en dat schept perspectieven.
Doe als volgt, vul en injectiespuit met 20 gr. SNT en zoek de plaats op de tube waar de lek en/of gaatje in de tube zit en knijp de tube tussen duim en wijsvinger plat zodanig dat je de binnenband ook te pakken hebt.
Of pomp de tube gedeeltelijk op, en steek de injectienaald dan pas in het gaatje van de lek en injecteer de latex in de tube.
Spuit verwijderen en de tube op die plaats naar beneden houden en even flink heen een weer schudden zoals Stan dat laat zien op zijn filmpjes.
Tube een beetje oppompen en zo nodig het schudden een paar keer herhalen.
Succes verzekerd !
Grtz,
Morel.
Dit slaat me met verstomming. :rolleye:
Het lijkt de veearts wel die een morsdood caviaatje wil tot leven wekken. Foei.
Tube demonteren, ventielkopje afschroeven en dan een minimum aan latex inbrengen. 15 a 20 ml volstaan meestal.
Good luck,
Hoi,
Eest proberen dan oordelen Frank,
Als SNT zijn banden vol met latnagels en kepernagels ramt, dan kan die injectienaald maar amper kwaad hoor (zo dacht ik bij mezelf) .
Dus zo geschiede en het werkt echt !!
Dus warom zou je de tube van je carbon wiel af rippen (als je niet bij het ventiel kan) als het op bovenstaande manier ook gaat
Grtz,
Morel.
Hoi,
Dat dat werkt betwijfel ik niet, ik heb dat truukje nog al eens gehoord van x-crossers.
Wat me verbaasde is dat het hier ter berde kwam.
Neen, dan haal ik toch liever de tube van de velg, zo'n drama is dat nu ook weer niet.
Er is trouwens ook nog Pitstop wat je door het ventieltje heen kan jagen.
Als het moet kan je zelfs met een demonteerbare handpomp latex inbrengen.
Ciao,
Dat dat werkt betwijfel ik niet, ik heb dat truukje nog al eens gehoord van x-crossers.
Wat me verbaasde is dat het hier ter berde kwam.
Neen, dan haal ik toch liever de tube van de velg, zo'n drama is dat nu ook weer niet.
Er is trouwens ook nog Pitstop wat je door het ventieltje heen kan jagen.
Als het moet kan je zelfs met een demonteerbare handpomp latex inbrengen.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
fdegrove schreef:Hoi,
Dat dat werkt betwijfel ik niet, ik heb dat truukje nog al eens gehoord van x-crossers.
Wat me verbaasde is dat het hier ter berde kwam.
Neen, dan haal ik toch liever de tube van de velg, zo'n drama is dat nu ook weer niet.
Er is trouwens ook nog Pitstop wat je door het ventieltje heen kan jagen.
Als het moet kan je zelfs met een demonteerbare handpomp latex inbrengen.
Ciao,
Hoi,
Volledig mee eens hoor en is voor mij ook geen probleem.
Maar ik dacht dat ik gelezen had dat Damocles niet bij zijn ventiel kon om dat deze te diep in zijn carbon velg zat en dan word het een beetje moeilijk en dus komt de injectiespuit in beeld........................
Voor wat die injectiespuit aangaat , ik heb het geprobeerd op een versleten tube en wat let je om het ook eens te proberen
Grtz,
Morel
Nou, ik had inmiddels het plan opgevat om op tubes over te stappen; Mavic Ultimates gekocht, Veloflex Extremes die (net als de Veloflex Black) "veel" meer wegen dan de beloofde waardes......, Vittoria Mastic, netjes alles zo gedaan als Frank beschreven heeft maaaaaaaaaaar;
- er zit nu een hoogteslag in (band)!!??
- de tubes krijg ik er met geen mogelijkheid echt recht op!!?? Er zit dus ook (een welliswaar kleine) zijslag in de band!
Gelukkig regent het vandaag (en morgen) dus ik kan toch niet op tubes naar buiten maar ik ben wel moedeloos geworden......alles weer opnieuw!!?? Ik heb de neiging op e.e.a. zo op straat te $%%^^. Ennuh ik ben bepaald niet onhandig; ik doe alles aan de fiets zelf en doe doe ik al jaren (daarnaast heb ik ook een aantal klassieke auto's waarvan ik het onderhoud grotendeels zelf doe......)..... Wat te doen?
- er zit nu een hoogteslag in (band)!!??
- de tubes krijg ik er met geen mogelijkheid echt recht op!!?? Er zit dus ook (een welliswaar kleine) zijslag in de band!
Gelukkig regent het vandaag (en morgen) dus ik kan toch niet op tubes naar buiten maar ik ben wel moedeloos geworden......alles weer opnieuw!!?? Ik heb de neiging op e.e.a. zo op straat te $%%^^. Ennuh ik ben bepaald niet onhandig; ik doe alles aan de fiets zelf en doe doe ik al jaren (daarnaast heb ik ook een aantal klassieke auto's waarvan ik het onderhoud grotendeels zelf doe......)..... Wat te doen?
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Gewoon rustig blijven - en inderdaad de eerse keren is het geen eitje - makkie - of wat voor termen ook. Ik heb ze de eerste keer ook opnieuw moeten afhalen en lijmen - daarna opnieuw uitlijnen - en weer op druk brengen.
Wat bij mij goed helpt is de banden onder minimale druk op de velg leggen [ ca 1,2 bar] en daarna uitlijnen - beetje druk erbij - weer uitlijning controleren - weer een beetje druk erbij en definitief uitlijnen - en dan op 8 tot 9 bar brengen en minimaal 24 uur opbergen. Er zijn verschillende filmpjes te vinden op het net o.a. van Vittoria die toch wel duidelijk zijn. Ik heb nu Continental Sprint Gatorskin en die plakken / lijmen redelijk goed - maar lang niet zo goed als een Veloflex of een Panaracer die ik ook nog heb liggen.
Wat ik ook in het begin had was ongeduldigheid...alles binnen een paar uurtjes proberen [ lijm smeren - nog eens smeren- tubes smeren weghangen - te kort drogen - nog een laagje en dan tube plakken ] Dit alles binnen 3 tot 4 uur en dan neem je net te weinig tijd voor het beste resultaat.
Succes en rustig blijven is de enigste manier om tot een perfect resultaat te komen. Wie weet kan Frank eens een middagje tubes plakken uitleggen met praktijk materiaal - ik heb ook nog genoeg vragen.
Rene
Wat bij mij goed helpt is de banden onder minimale druk op de velg leggen [ ca 1,2 bar] en daarna uitlijnen - beetje druk erbij - weer uitlijning controleren - weer een beetje druk erbij en definitief uitlijnen - en dan op 8 tot 9 bar brengen en minimaal 24 uur opbergen. Er zijn verschillende filmpjes te vinden op het net o.a. van Vittoria die toch wel duidelijk zijn. Ik heb nu Continental Sprint Gatorskin en die plakken / lijmen redelijk goed - maar lang niet zo goed als een Veloflex of een Panaracer die ik ook nog heb liggen.
Wat ik ook in het begin had was ongeduldigheid...alles binnen een paar uurtjes proberen [ lijm smeren - nog eens smeren- tubes smeren weghangen - te kort drogen - nog een laagje en dan tube plakken ] Dit alles binnen 3 tot 4 uur en dan neem je net te weinig tijd voor het beste resultaat.
Succes en rustig blijven is de enigste manier om tot een perfect resultaat te komen. Wie weet kan Frank eens een middagje tubes plakken uitleggen met praktijk materiaal - ik heb ook nog genoeg vragen.
Rene
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Rene schreef:Wie weet kan Frank eens een middagje tubes plakken uitleggen met praktijk materiaal - ik heb ook nog genoeg vragen.
Rene
Ik meld me bij voorbaat aan Ik denk dat een workshop van 1 middag/dag/avond? (geen idee hoeveel tijd er nodig is voor een crash course Tubes?) wellicht vele twijfelaars over de streep kan trekken.
Vaak als je eenmaal GEZIEN hebt wordt het stukken makkelijker. Ook handig om dan concrete problemen in praktijk op te lossen met iemand erbij.
Tevens hou ik wel wat van techniek en doe graag dingen zelf. Maar goed dat ik solide muren heb zodat buren mijn gefoeter niet horen als het weer eens niet gaat zoals ik wil
Niet dat ik dan ALLEEN maar met tubes zou gaan rijden overigens.
Mvg, Zorro
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Thx Rene, ik had het echter wel rustig gedaan; eerst dun lijmlaagje, na 24 uur weer 1tje en de tubes zelf tot uitharden (? ik heb gewacht tot droog.....misschien was dat niet goed). Dan als laatste een half uurtje van te voren weer een laagje..... Ik heb ook sterk de indruk dat het ventiel de boel wat scheef trekt (het ventielgat zit op de velg (aan de spaakzijde) uit het midden namelijk). De hoogteslag snap ik niet zo goed of trekt dat na een nachtje op 9 bar eruit?!
Ik meld me ook aan voor de cursus.....!
Ik meld me ook aan voor de cursus.....!
Aeroad
Grail
Ultimate
Grail
Ultimate
Als je met Vittoria Mastikone werkt (zoals ik) dan zou ik het laatste laagje voordat je je tubes gaat plakken hooguit 10 min laten drogen.
Even voelen met de vingers of je geen draden meer trekt en dan beginnen, de laag die je op de tube hebt aangebracht doe ik meestal al eerder.
Mastikone heeft zo'n plakkracht dat je, als het teveel opgedroogd is, niet goed meer kunt corrigeren. Ik zorg er dus voor dat de kern van de lijmlaag nog enigszins zacht is. Zo kun je (is mijn ervaring) redelijk corrigeren al je de tube er op legt.
Zoals Rene al aangeeft, eerst met een bar of 1, 2 de tube opleggen en centreren dan naar een bar of 4 en vervolgens de tube op de grond aandrukken (vooral extra aandacht bij het ventiel), daarna hang ik ze in een oude wielrichter en kijk of alles er netjes op ligt.
Eventueel nog narichten en op druk zetten.
Die hoogteslag krijg je er moeilijk/niet uit, door extra aan te drukken op de grond en wat af te rollen krijg je het meeste er wel uit maar er blijft, is mijn ervaring, altijd "iets" inzitten maar dit is over het algemeen te verwaarlozen.
Succes!
Even voelen met de vingers of je geen draden meer trekt en dan beginnen, de laag die je op de tube hebt aangebracht doe ik meestal al eerder.
Mastikone heeft zo'n plakkracht dat je, als het teveel opgedroogd is, niet goed meer kunt corrigeren. Ik zorg er dus voor dat de kern van de lijmlaag nog enigszins zacht is. Zo kun je (is mijn ervaring) redelijk corrigeren al je de tube er op legt.
Zoals Rene al aangeeft, eerst met een bar of 1, 2 de tube opleggen en centreren dan naar een bar of 4 en vervolgens de tube op de grond aandrukken (vooral extra aandacht bij het ventiel), daarna hang ik ze in een oude wielrichter en kijk of alles er netjes op ligt.
Eventueel nog narichten en op druk zetten.
Die hoogteslag krijg je er moeilijk/niet uit, door extra aan te drukken op de grond en wat af te rollen krijg je het meeste er wel uit maar er blijft, is mijn ervaring, altijd "iets" inzitten maar dit is over het algemeen te verwaarlozen.
Succes!
"Try not. Do or do not......there is no try"