'Kamikazefiets' baart politie zorgen
rob74 schreef:wat is trouwens de volgende stap in het minimaliseren van de fiets?
Een fixed gear heeft geen versnelling meer, geen freewheel en vaak ook geen rem.
Welk onderdeel gaat nog meer ontbreken?
geen stuur
geen zadel
geen pedalen
Nu zag ik laatst een fixie met een stuur dat misschien maar 20 cm breed was.
Dus het zal mij niet verbazen dat dat nog smaller wordt.
Edit; Juist, in dat filmpje hierboven is het stuur al bijna weg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
rob74 schreef:@kilometervreter
Waar koop je die eenwielers? Op zo'n ding heb ik altijd al willen leren fietsen
Geen idee. Bij het circus proberen? Op marktplaats!
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
-
Laatst gewijzigd door Deleted_User op 27 jul 2017 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
webtip: bikesnobnyc.blogspot.com
Veel grappig commentaar op de fixie-cultuur
Veel grappig commentaar op de fixie-cultuur
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik heb gewoon remmen op mijn fixie en waarom ook niet? Gewicht lijkt me nou niet echt een issue en als ik nu een noodstop moet maken dan kan dat ook gewoon veilig. Een fixie zonder remmen is, lijkt me, een BAANfiets. Met de nadruk op baan.
Overigens zijn die gasten in dat filmpje, vind ik, ook een stel onverantwoordelijke idioten in het verkeer.
Overigens zijn die gasten in dat filmpje, vind ik, ook een stel onverantwoordelijke idioten in het verkeer.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells
- H.G. Wells
-
- Forum-lid
- Berichten: 79
- Lid geworden op: 10 sep 2009 20:59
O jee wat heb ik aangehaald om dat bericht hier te plaatsen.
Ik vond het gewoon een geinig stukje.
Eeeeeehhhh sorry hahahahahahahaha
Ik vond het gewoon een geinig stukje.
Eeeeeehhhh sorry hahahahahahahaha
kilometervreter schreef: Duh
Wat een lomp ding vol nutteloze onderdelen!
Neem dan deze:
53x11 schreef: [NERD-MODE]@Zorro: als je remmen omschrijft als "onderdeel van de fiets dat snel kinetische energie van fiets+fietser kan absorberen teneinde te vertragen" dan heb je als brakeless fixed gear rijder geen poot meer om op te staan.[/NERD-MODE]
Jawel, want fixierijders zijn één met hun fiets
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 feb 2010 16:47
Ik heb zelf geen ervaring met deze fietsen, maar ik denk dat je met een fixie prima kunt remmen, mits je een normale snelheid aanhoudt. Volgens mij schetst het filmpje wel een beetje vertekend beeld van het fixierijden. Ik neem aan (lees: ik mag hopen) dat niet iedereen op zo'n fiets zich zo idoot gedraagt. Want zulke figuren vormen wel een gevaar op de weg door als kamikazen door het verkeer raggen..
Ik kan op mijn racefiets ook wel met 40 per uur tussen de auto's door slingeren en door rood rijden. Maar dat is net zo goed vragen om problemen..Het ligt dus niet aan de fiets, maar degene die het ding bestuurt. Juist door de media-aandacht wordt het een nog grotere hype, waardoor Jan en alleman ook fixed gaan rijden. En dan wordt het gevaarlijk..
Ik kan op mijn racefiets ook wel met 40 per uur tussen de auto's door slingeren en door rood rijden. Maar dat is net zo goed vragen om problemen..Het ligt dus niet aan de fiets, maar degene die het ding bestuurt. Juist door de media-aandacht wordt het een nog grotere hype, waardoor Jan en alleman ook fixed gaan rijden. En dan wordt het gevaarlijk..
Foosho schreef:Hoezo? Een terugtraprem remt een heel stuk makkelijker en is wmb ruim afdoende.Scepticus schreef:Dat zou je je van een terugtraprem ook af kunnen vragen.
Boven de (pakweg) 25 km/h vindt ik een terugtraprem niet veilig meer. Dan kun je gewoon niet snel genoeg meer stoppen. Wat dat betreft moet het volgens mij dan ook vooral gaan om de manier van rijden. Als je erg defensief en/of langzaam rijdt kun je prima met een fixie zonder rem rijden (zolang je ketting op de tandwielen blijft), al vind ik het niet slim.
Vergelijk het met licht op de fiets & reflectoren. Dat is alleen verplicht als de zichtbaarheid slecht is en daarom mogen we overdag gewoon fietsen op onze racefietsen zonder licht/reflectie. Het gaat meer om dat je de fiets op een veilige manier gebruikt, dan puur hoe hij opgebouwd is.
regesi schreef:Alleen een voorrem op een fixie is ook niet aan te raden. Wat doe je in noodsituatie.......vol met de voorrem remmen, ik heb eind jaren '90 wel wat jongens over de kop zien gaan en laatst ook nog.
Als je over de kop gaat rem je te hard of zit je niet goed op de fiets. Om met het tweede te beginnen, de fietser is veel zwaarder dan de fiets zelf en heeft behoorlijk wat kinetische energie. Als je remt, gaat de fiets langzamer, maar de fietser zelf heeft de neiging om naar voren (van de fiets) te schuiven. Dit effect is natuurlijk bekend vanuit het autorijden waar de veiligheidsriem heel veel mensen heeft beschermd tegen een aanvaring met de voorruit. Op de fiets heb je geen riem, dus zul je je armen moeten gebruiken om jezelf te verankeren aan de fiets. De beste manier is door laag in de beugels te gaan zitten met gestrekte rug, zodat je lichaam tegen je armen duwt, die weer tegen de beugels duwen. Als je dit niet goed doet, kun je de krachten niet goed opvangen en zul je bij een bepaalde remkracht loskomen van de fiets. Je schuift dan van het zadel af, raakt het stuur en daardoor klapt de fiets om.
Iemand die met fiets en al over de kop gaat (zonder los te komen van de fiets) heeft te hard geremd. Daarbij maakt het niet uit of hij met de voorrem remt of met beide remmen. Zodra je hard remt gaat de fiets namelijk naar voren hellen, waardoor het voorwiel in de grond wordt gedrukt en het achterwiel juist los komt van de grond. Door dit effect kun je overigens met je achterwiel maximaal half zo sterk remmen als met de voorrem, wat de reden is dat een snelle fietser altijd een voorrem zou moeten hebben. De maximale remkracht is wanneer het achterwiel net niet loskomt. Bij een fixie kun je die overgang goed voelen, want wanneer het wiel loskomt, stopt het wiel en houden de pedalen op met draaien en/of kracht uitoefenen op je benen.
Kortom, een achterrem erbij beschermt je niet tegen omslaan, tenzij je alleen de achterrem gebruikt (waardoor je een heel erg lange remweg hebt). De enige optimale manier (tot de uitvinding van ABS voor de fiets) is om zorgvuldig te remmen en de remmen dus niet opeens maximaal aan te spannen. Dit kun je op zich gewoon oefenen door op een rustig plekje noodstoppen te gaan maken en daarbij steeds iets harder te remmen, totdat het achterwiel loskomt.
kilometervreter schreef: Duh
[img=http://www.asfra.be/img/kids/eenwieler.jpg]
Sjeesus man vet, kon er geen dik wiel onder met een beetje hoge velgen...?? og ja en een wit zadel...zwart is zoooo..