Samen met een vriend ben ik een Dare MR1S aan het opbouwen. De fiets is eigenlijk volledig klaar maar als we de voorvork monteren met de lagers en de sluitring dan blijft de voorvork niet vastzitten als we de sluitring plaats, voorvork valt er met andere woorden terug uit.
Zou de sluitring dan te klein zijn of waar kan dat aan liggen?
Alvast merci!
Opbouw van je nieuwe fiets
Inderdaad compressiering.
https://www.youtube.com/watch?v=uOH_Gk6nT14, in de filmpje noemen ze het sluitring en daar blijft de voorvork gewoon vastzitten. Bij mijn eigen Canyon blijft voorvork ook vast na monteren van die compressiering.
Nja te klein is mss fout gezegd maar te weinig spanning ofz, ik weet het niet..
Foto heb ik niet onmiddellijk. Zal in de week eens kijken want moeten de vorkbuis nog inkorten. Alles is wel gemonteerd dus stuur, topcap, etc dus het zit nu ook gewoon vast. Maar als er een bobbeltje of put wordt genomen merken we dat ie mss toch nog niet moet zitten zoals het hoort. Lijkt dan alsof er toch nog wat te veel speling zit of ruimte. De expander is al flink aangedraaid.
https://www.youtube.com/watch?v=uOH_Gk6nT14, in de filmpje noemen ze het sluitring en daar blijft de voorvork gewoon vastzitten. Bij mijn eigen Canyon blijft voorvork ook vast na monteren van die compressiering.
Nja te klein is mss fout gezegd maar te weinig spanning ofz, ik weet het niet..
Foto heb ik niet onmiddellijk. Zal in de week eens kijken want moeten de vorkbuis nog inkorten. Alles is wel gemonteerd dus stuur, topcap, etc dus het zit nu ook gewoon vast. Maar als er een bobbeltje of put wordt genomen merken we dat ie mss toch nog niet moet zitten zoals het hoort. Lijkt dan alsof er toch nog wat te veel speling zit of ruimte. De expander is al flink aangedraaid.
Die sluitring en topcap; beetje afhankelijk welke headset je hebt, niet altijd grijpen ze genoeg aan opnieuw vork om die op zijn plaats te houden en dan valt de vork idd naar beneden. Op zich is dat wel geen probleem.
Wat je beschrijft na installatie is meestal een te lage opbouw van de spacers; daardoor duwt de topcap tegen de vork aan en niet tegen de spacers en zet je de lagers niet onder druk.
Wat je beschrijft na installatie is meestal een te lage opbouw van de spacers; daardoor duwt de topcap tegen de vork aan en niet tegen de spacers en zet je de lagers niet onder druk.
Dit gaat om de ring die tussen het bovenste lager en vorkbuis zit (1:35 in het filmpje). Die centreert je vork, maar is niet bedoeld om de vork op zijn plek te houden. Daarvoor is de topcap, die je vast draait in de plug (carbon buis) of star nut (alu buis). Nadat je de vork spelingsvrij hebt afgesteld, draai je de stuurpen vast en dan is de topcap feitelijk overbodig.
Dit staat er rottiger dan ik bedoel, maar als TS het technisch inzicht niet heeft om dat te zien, dan zou ik op zijn minst de gehele fiets na bouwen even na laten lopen door een ervaren mechanieker..
Dit staat er rottiger dan ik bedoel, maar als TS het technisch inzicht niet heeft om dat te zien, dan zou ik op zijn minst de gehele fiets na bouwen even na laten lopen door een ervaren mechanieker..
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ja, de fiets bolt ondertussen al meer dan een maand en dit was het enige waar we twijfels over hadden. Als het dan niet zo altijd het geval is dat de compressiering de vork bij monteren op zijn plaats houdt dan lijkt me niks aan de hand.
We gaan in het weekend nog eens alles nalopen als we de vorkbuis inkorten.
Bedankt voor de input allen!
We gaan in het weekend nog eens alles nalopen als we de vorkbuis inkorten.
Bedankt voor de input allen!