Pagina 8 van 9
Geplaatst: 23 dec 2009 21:45
door Erik
Aan het doorzagen van de pen zou ik niet beginnen; ik heb dat ooit gedaan en toen heeft het frame 3 jaar in de garage gelegen totdat een oom van me besloot dat die pen er uit kon. Hij schijnt iets gedaan te hebben met een hele dikke bout en heel veel kracht en dat hielp... Kruipolie werkte bij mij toen in ieder geval niet. De beste optie is om de pen vast te zetten in een bankschroef en dan het frame te draaien, waardoor je dat als hefboom gebruikt. Als je (assistent) sterk genoeg bent (is) dan komt die pen er altijd uit. Je kunt de pent dan wel weggooien, maar dat is een detail.
Qua balhoofd: Gaat het om de cups of om de balhoofdmoer? M.a.w.: Heb je de vork er al wel uit? Als dat laatste het geval is dan is de oplossing 'geweld'. Balhoofduitdrijfgeval er in en meppen met die hamer. Zit de vork er nog in dat zou ik wat kruipolie in de verbinding laten trekken en het dan nog eens proberen. Overigens willen die dingen nog wel eens erg vast gedraaid zijn en dan is het ook wel eens nodig om de lokale Jerommeke er even bij te halen.
En dat Campa-ding voor die cranks (men noemt dit ook wel een cranktrekker): Ik heb een originele Campa en wil je er best mee helpen, maar kan me voorstellen dat Assen ietwat uit de richting ligt.
Maar zonder gekheid: Die dingen zijn bij iedere FM voor een paar euro te halen. Ze zijn universeel, maar ik zou wel even opletten wat voor een je aanschaft. Je hebt ze namelijk met ingebouwde sleutel/hefboom en dat zijn echt ondingen. Handigste is eentje die je met een gewone steeksleutel aandraait; de hefboom is dan groter, dus je kunt meer kracht zetten.
Kijk met spanning uit naar de nieuwe foto's...
Geplaatst: 23 dec 2009 21:50
door superrose
kruipolie
co2 patroon
nachtje buiten neer te leggen bij -10
bankschroef
ijzerzaagje
Dat heb ik allemaal niet joh
Ik ga dit weekend weer het een en ander proberen
kleine stapjes
heh laten we wel wezen, ik ben van het niveau van ee spijker in de muur slaan met mijn hakken, dus dit is allemaal best pittig
Geplaatst: 23 dec 2009 22:02
door Erik
Kijk, dat probleem had ik toen ook met die pen in dat frame. Ik heb namelijk ook geen bankschroef en al die andere ideeën werkten dus echt niet. Ik denk dat je hiervoor het beste even hulptroepen in kunt schakelen, anders vrees ik dat je hem er niet uit gaat krijgen. Wat ook nog zou kunnen helpen (tip van een vriend van me met metaalkennis) is met een hamer ter hoogte van de pen op het frame slaan, waardoor de oxidatie los trilt. Kan ongetwijfeld ook met een hak, als die hard genoeg is.
Nadeel is alleen dat je frame er niet mooier van wordt, maar als je hem toch een andere kleur wilt geven is het misschien het overwegen waard.
Overigens kun je hem natuurlijk ook gewoon laten zitten, als de zadelhoogte nu goed is. Wordt alleen misschien wat lastig als je het frame wilt laten stralen/spuiten.
Geplaatst: 23 dec 2009 22:02
door japiecarbon
Warmstoken met een gasbrander (boven het fornuis in jou geval
) kan ook wel eens lukken.
Als het je echt niet lukt kan ik wel eens een handje helpen. waar kom je vandaan?
Edit: Zie het al uit Amsterdam, kom ik van de week ws nog in de buurt.
Geplaatst: 23 dec 2009 22:10
door jpp
... eeuh, likken?
Geplaatst: 23 dec 2009 22:15
door jaapieo
Helpen denk ik, hij komt niet voor niets uit Sliedrecht!
Geplaatst: 23 dec 2009 22:24
door japiecarbon
lukken, je moet niet lezen wat ik schrijf maar je moet lezen wat ik bedoel!!
Geplaatst: 29 dec 2009 12:50
door superrose
DE Hulpvraag
HET Probleem is nu besproken met drie mensen die kennis van zaken hebben en allen gaven zij mij de suggestie om het zadel en het stuur er terug op te zetten zodat ik meer houvast zou hebben. Vervolgens moest ik DE Knelpunten in DE Kruipolie zetten en dit een nachtje laten intrekken en het in DE Ochtend nogmaals proberen. Dit resulteerde in een zadelpen met een zadel en een wrikkende, vloekende dame in haar gestreepte pyama broek op de gang en een fiets die niets veranderd is. Als mijn zadelpen muurvast zit dan is het ook echt muurvast.
HET Stuur zit er redelijkerwijs terug op, echter met mijn geschroef wil dat ding neit echt vast, hier ben ik dus op de grens aangekomen van mijn kunnen. Uitelkaar halen kan ik wel, terug in elkaar zetten kan ik niet. Vaste delen in de kruipolie zetten kan ik, een nachtje in laten trekken ook, maar ze echt losmaken, kan ik niet.
Ik baal.
Ik heb zelfkennis, als ik hiermee door wil gaan moet ik nu om hulp gaan vragen.....
HELP!
Gezocht..... mannenkracht en fietsenkennis, ondersteund met het juiste gereedschap.
Geboden...... een kop koffie en een eervolle vermelding, met foto op mijn blog.
(Let wel ik ga geschiedenis schrijven met mijn fiets oppimp project, dus de eervolle vermelding is niet zomaar iets.)
Lokatie..... Amsterdam Zuid
Contact......
roselovesna@yahoo.co.uk
Dank
Geplaatst: 29 dec 2009 12:57
door de zwarten
Er zijn van die hopeloze gevallen, en ik heb het niet over jou, zubrRose! Ik heb ook ooit zo een frame in handen gehad, perfect op dat ene puntje na: een zadelpen die muurvast zat. Zelfs het boren van een gat in de pen, spil erdoor en in de draaibank bracht geen zoden aan de dijk. Verwarmen van het frame met haardroger, koelen van de alu pen (door nachtje buiten), kruipolie, cola,... geen avance!
Het frame is na een lijdensweg uiteindelijk met het grof huisvuil naar zijn laatste rustplaats gebracht.
Geplaatst: 29 dec 2009 13:01
door superrose
maar dat wijger ik te doen, deze zomer is dat zadel nog hoger gezet dus hoe vast kan het nu eigenlijk zitten? Het is denk ik een gevalletje van kippe-kracht
Geplaatst: 29 dec 2009 13:18
door rhalff
superrose schreef:maar dat wijger ik te doen, deze zomer is dat zadel nog hoger gezet dus hoe vast kan het nu eigenlijk zitten? Het is denk ik een gevalletje van kippe-kracht
Je hebt toch wel de zadelpenbout eerst losgedraaid he ? :p
Geplaatst: 29 dec 2009 14:01
door superrose
haha