Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Gebruikersavatar
chassepatate
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 14 okt 2009 21:55

Gebruikersavatar chassepatate 02 dec 2009 12:58

Volgens mij is het centerpunt... ;-)

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 02 dec 2009 13:01

Pfffff....met een centerpons, sla je een centerpunt.
Centreerpons, centrepoint......1 pot nat.
Ik bedoel, 1 punt nat.

;)

Gewoon een goede scherpe boor mag de pret ook niet drukken overigens.
Haaks op het vlak, en rustig beginnen.
FacebookS3RSSite

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 05 dec 2009 17:35

En vandaag weer het volgende.

De vork moest afgezaagd worden, maar ik heb daar geen geschikte zaag voor. Ik dacht daarom slim te zijn en even aan de fietsenmaker op de hoek te vragen of hij dit klusje voor me wilde doen. Had netjes de hoogte voor hem afgetekend, het enige dat hij hoefde te doen was de stermoer doortikken en de vorkbuis afzagen. Even later kreeg ik de vork weer terug, maar thuis kwam ik er achter dat de hij vergeten was om de stermoer eerst door te tikken want die zat er niet meer in nu...

Ik maar weer terug dus. Omdat het een huis/tuin/keuken-fietsenmaker is had hij geen nieuwe stermoer liggen. Gelukkig had hij het stukje vorkbuis dat afgezaagd was nog wel liggen en we hebben de stermoer daar voorzichtig uitgetikt en opnieuw geplaatst in de vork.

Pffff, volgende keer koop ik wel gewoon het juiste gereedschap en doe ik het zelf... Ik kan onderhand trouwens wel een eigen topic gaan openen met alle problemen bij de opbouw van mijn nieuwe fiets...;)

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 05 dec 2009 18:32

Voor veel geld een zeldzame Super Record-voorderailleur gekocht voor mijn gelijknamige Gios. Op de ochtend van de Retro Ronde van Vlaanderen, de voorderailleur nog snel 'effe' gemonteerd; kabel te kort afgeknipt omdat die boven de geleider op het bracket liep. Gelukkig had ik nog een nieuwe kabel liggen, toen ik deze monteerde alleen het klemboutje te strak aangedraaid en dus dol... Hierdoor 'slechts' een voorderailleur naar de klote, geeft niks, staan er immers genoeg van op e-bay voor een 'schappelijk prijsje' :(

Topcap van een Ahead balhoofdstel te strak aangedraaid...waarom zou je immers een momentsleutel kopen...

Gios-stalen ahead voorvork verkocht voor een 'forum-prijs' omdat ik een soortgelijke vork met draad wilde voor een conventioneel balhoofd. Dus een nieuwe vork besteld; komt de nieuwe vork binnen zonder draad! Naar de fietsenmaker gebracht om draad in te laten draaien. Had dus ook gekund met de 'oude vork'! Voor joker € 120,00 uitgegeven:rolleye:
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 06 dec 2009 00:32

Stom stom stom....te lang doorgereden met versleten remblokken op mijn achterwiel. Zag in ene dat de remblokhouder een keurige groef had getrokken midden door mijn stickers op mijn velg...gelukkig :rolleye: alleen maar aan één zijde van mijn Fulcrum 7 velgen.
Inmiddels nieuwe remblokjes gemonteerd....
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 06 dec 2009 00:37

Pijnlijk...
dat gebeurt je denk ik ook maar 1 keer!
Gelukkig zijn het dan niet de duurste wielen (hoewel voor sommigen natuurlijk duur genoeg) Maaar dat is toch wel pijnlijk...
mijn Flickr

em
Forum-lid
Berichten: 1335
Lid geworden op: 12 aug 2008 14:22
Locatie: Den Haag

em 06 dec 2009 11:36

Vanmorgen weer verder gegaan met de opbouw van mijn nieuwe fietsje. Was bezig de remmen erop te draaien toen ik op de tube montagepasta ging staan. Uiteraard had ik de dop nog niet op de tube gedraaid...

rubenio
Forum-lid
Berichten: 1148
Lid geworden op: 17 apr 2006 16:28

rubenio 06 dec 2009 16:04

EM schreef:Vanmorgen weer verder gegaan met de opbouw van mijn nieuwe fietsje. Was bezig de remmen erop te draaien toen ik op de tube montagepasta ging staan. Uiteraard had ik de dop nog niet op de tube gedraaid...


:) , altijd nog beter dan met je schoen vol in een potje kopervet stappen.

binkie4
Forum-lid
Berichten: 322
Lid geworden op: 09 dec 2007 21:06
Locatie: Rotterdam

binkie4 27 jan 2010 00:10

Tijdens de montage van mijn nieuwe setje Super Record remhoeven brak de bevestigingsmoer van de achterrem. Ik schrok me kapot. Ik dacht in eerste instantie dat ik het frame of de remhoef zelf had gesloopt.

Het verbaast me dat het is gebeurd. Momentsleutel op 10 Nm, zoals aangegeven in het montagevoorschrift van Campa. En ineens ... pats .. breekt de moer doormidden.

[img=http://img85.imageshack.us/img85/549/scannen0001ee.jpg]

Via mijn FM zal ik wel aan een nieuw exemplaar kunnen komen. Misschien heeft iemand van jullie er nog eentje liggen?

Een belangrijker vraag is: hoe heeft dit kunnen gebeuren? Heb ik iets verkeerd gedaan?

Werkwijze: remhoef gecentreerd gehouden met 15mm steeksleutel, bevestigingsmoer vastgedraaid met behulp van momentsleutel (10 Nm), boutje ingesmeerd met Tacx montagepasta. Kind kan de was doen zou je zeggen....

zweef
Forum-lid
Berichten: 502
Lid geworden op: 05 jul 2009 14:05
Locatie: Swoll

zweef 27 jan 2010 08:57

Moet je even een foto maken van de breukvlakken, nu kun je er niets aan aflezen. Maar het zal een exemplaar zijn geweest met een scheurtje of andere verzwakking, kan je soms overkomen.
You should see me go downhill...

oyah
Forum-lid
Berichten: 302
Lid geworden op: 19 aug 2006 03:18

oyah 27 jan 2010 09:47

Frigo schreef:...Gelukkig had ik nog een nieuwe kabel liggen, toen ik deze monteerde alleen het klemboutje te strak aangedraaid en dus dol... Hierdoor 'slechts' een voorderailleur naar de klote, geeft niks, staan er immers genoeg van op e-bay voor een 'schappelijk prijsje' :(...

Dat heb ik ooit zelf ook gepresteerd. De draad voor de klembout kun je wellicht "optappen" naar een maat groter, M6. Ander boutje erin en hij is (nog) bruikbaar.
Fiets... ook eens 11 speed!

Plaats reactie