Pagina 8 van 13
Geplaatst: 22 sep 2009 20:25
door jelmerm
spook schreef:Ok, shoot me for not using the zoekmachine, maar heeft iemand een overzichtje paraat van de overlappingen en verschillen tussen een compact en een tripple (en evt. een dubbel)?
Ik moet het ooit ergens gezien hebben, maar waar...?
Euh
http://www.fiets.nl -> techniek & fysiek -> verzettentabel?
Geplaatst: 22 sep 2009 20:31
door scorcher
spook schreef:Ok, shoot me for not using the zoekmachine, maar heeft iemand een overzichtje paraat van de overlappingen en verschillen tussen een compact en een tripple (en evt. een dubbel)?
Ik moet het ooit ergens gezien hebben, maar waar...?
http://www.j-berkemeier.de/Ritzelrechner.html
Wel even zelf aantal tandjes invoeren en dan krijg je een mooie grafiek.
Geplaatst: 16 okt 2009 23:56
door 4marmotjes
Met een compact en een trapfrequentie van van 95 rpm. kom je op de onderstaande snelheden met de volgende, in mijn ogen ideale, pion samenstelling. Voldoende bereik en nergens grote stappen. Dit lukt niet met de standaard sets. Wel even bestellen bij Marchisio dus. Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar elders op dit forum is men over het algemeen enthousiast.
11 speed:
50 12 50,35
50 13 46,48
50 14 43,16
50 15 40,28
50 16 37,76
50 17 35,54
50 18 33,57
50 20 30,21
50 23 26,27
50 26 23,24
50 30 20,14
34 12 34,24
34 13 31,60
34 14 29,35
34 15 27,39
34 16 25,68
34 17 24,17
34 18 22,83
34 20 20,54
34 23 17,86
34 26 15,80
34 30 13,70
10 speed:
50 12 50,35
50 13 46,48
50 14 43,16
50 15 40,28
50 16 37,76
50 17 35,54
50 18 33,57
50 21 28,77
50 24 25,18
50 28 21,58
34 12 34,24
34 13 31,60
34 14 29,35
34 15 27,39
34 16 25,68
34 17 24,17
34 18 22,83
34 21 19,56
34 24 17,12
34 28 14,67
Geplaatst: 17 okt 2009 00:15
door amclassic-fan
Allemaal leuk en aardig in theorie, maar in de praktijk is een stap van 26 naar 30 gewoon absurd groot. Velen vinden (incl mij) de stap van 23-26 of 26-29 al te groot, moet er niet aan denken dat de stap nog veel groter is. Daarnaast mis je ook nog de 18 die je met een triple allicht wel gewoon mee had kunnen nemen.
Geplaatst: 17 okt 2009 00:24
door lvgh
Ik zie ook een cassette met flinke gaten en nog steeds veel schakelwerk aan de voorkant bij gangbare snelheden. In deze discussie komen volgens mij niet veel nieuwe argumenten meer
11 speed is eigenlijk het meest recente argument.
Geplaatst: 19 okt 2009 12:24
door davymegane
Neem toch gewoon een tripel.
Als je geen wedstrijdrijder bent dan maakt het gewicht niet uit.
En als je na een zware toertocht nog leuke kuitenbijter op moet dan zal je tevreden zijn met je tripel.
Geplaatst: 19 okt 2009 12:51
door mrcoffee
Ik word er wel een beetje moe van
Waarom vragen mensen of ze een triple of compact moeten nemen als ze er eigenlijk al uit zijn dat ze compact willen? Mijn advies: neem een beslissing, emotioneel of rationeel, en ga geen gelegenheidsagumentjes verzinnen of zoeken.
Het maakt mij echt geen moer uit waar een ander mee rijdt. Het is een vrij land en iedereen maakt zijn of haar eigen keuzes, mooi toch?
Geplaatst: 09 jan 2010 12:37
door 100cols
Ik heb op mijn nieuwe fiets een Chorus compact crank besteld. En dacht daar een 39 binnenblad op te zetten, wat in dit topic ook veel aangeraden wordt. Maar nou heb ik nog eens zitten rekenen. En ik vraag me nu af of het plaatsen van een 39 veel toegevoegde waarde heeft.
Kijk even mee:
34 ------ 50
12 ----- 4,17
13 ----- 3,85
14 ----- 3,57
15 2,27 3,33
16 2,13 3,13
17 2,00 2,94
19 1,79 2,63
21 1,62 2,38
23 1,48
25 1,36
27 1,26
Als je drie tandwielen aan beide zijden onbenut laat, dan heb je met een 50-34 gewoon 16 bruikbare en elkaar mooi opvolgende verzetten.
Monteer je een 39 dan krijg je dit:
39------ 50
12 ----- 4,17
13 ----- 3,85
14 ----- 3,57
15 ----- 3,33
16 2,44 3,13
17 2,29 2,94
19 2,05 2,63
21 1,86
23 1,70
25 1,56
27 1,44
Nu heb je 14 bruikbare verzetten, door het grotere binneblad ontstaat overlap. Het gevolg daarvan is dat je je ketting 1 tandje minder schuin hoeft te zetten, zowel vanaf het binnen- als het buitenblad. Verder mis je met een 39 de twee verzetten lichter, die je met een 34 wel hebt.
Voor het vlakke ik met 39-53 prima uit de voeten kunnen, maar aangezien ik graag klim kies ik voor een compact. De eerste alpenbeklimming zal nog wel gaan op een 39, maar voor de derde heb ik dan toch wel graag de 34 mee. Een compact met 39-50 lijkt een aardige tussenvorm voor NL, maar is dat volgens mij dus niet echt. Of is de kettinglijn met 50*21 of 34*15 toch te scheef?
In de praktijk zal het erop neerkomen dat ik hier altijd op de 50 rijd, maar met een 39-50 zal het daar ook bijna altijd op neerkomen, want dat scheelt maar één verzetje. En die 50*21 gebruik ik alleen bij flinke tegenwind als ik alleen fiets.
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Geplaatst: 09 jan 2010 12:52
door amclassic-fan
Je kan gewoon op de 14 of de 15 rijden. Dit soort rijtjes lijken op papier mooi. Maar in de praktijk ben je constant aan 't schakelen bij bepaalde snelheden tussen binnen en buitenblad.
Geplaatst: 09 jan 2010 14:39
door lvgh
Amclassic-fan schreef:Je kan gewoon op de 14 of de 15 rijden. Dit soort rijtjes lijken op papier mooi. Maar in de praktijk ben je constant aan 't schakelen bij bepaalde snelheden tussen binnen en buitenblad.
+1
Zulke rijtjes vertekenen erg. Dat een brede range aan verzetten beschikbaar is betekent niet dat het fijn rijdt. Continu van 34 naar 50 en v.v. schakelen is vervelend, zeker als dan achter ook nog 5 tandjes op moet schuiven.
Met de keuze voor een compact an sich is natuurlijk niets mis, feitelijk biedt het enkel voordelen t.o.v. een dubbel. Maar voor NL zal de conclusie vrijwel onvermijdelijk luiden dat een 38 of 39 binnenblad prettiger rijdt wat sleutelen nodig maakt. Je kunt het altijd achteraf nog doen, eerst gewoon gaan ondervinden hoe de 50-34 bevalt. Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat je alles op de 50 wilt rijden..
Geplaatst: 09 jan 2010 14:46
door japiecarbon
LVGH schreef: feitelijk biedt het enkel voordelen t.o.v. een dubbel.
Hier ben ik het totaal niet mee eens. Hier in NL is een compact echt waardeloos (voor mij dan) De 34 is natuurlijk een belachelijke vertanding, waar in de polder kan je daar nu meer rijden? En een sprintjes win je ook niet met een 50 buitenblad. Daar komt nog eens bij dat de ketting ongeloofelijk scheef staat in de meeste gevallen.
De oplossing is: Een dubbel wanneer je normaal in Nederland rijd en een compact voor in de bergen/limburg
Geplaatst: 09 jan 2010 14:52
door morel
japie carbon schreef:LVGH schreef: feitelijk biedt het enkel voordelen t.o.v. een dubbel.
De oplossing is: Een dubbel wanneer je normaal in Nederland rijd en een compact voor in de bergen/limburg
Hoi,
Juist ja een compact dus.............................
Waar je alle tandbladen op kan gebruiken dus zo'n beetje van 32 naar 42 voor de binnenkant en pakweg 48 tot 53 aan de buitenkant lekker makkelijk toch
Grtz,
Morel