Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ben jij een echte klimmer?

eelcoz

eelcoz 12 okt 2009 20:36

@Jeroenr: Helemaal mee eens hoor. Ik was alleen nogal verbaasd over het lage BMI dat genoemd werd.

Mijn klimervaring bestaat uit zuid-Limburg, hoewel het natuurlijk twijfelachtig is of je dat echt klimmen kunt noemen. Maar goed, daar viel het me niet tegen. Na de winter wil ik het wat hogerop (letterlijk) gaan zoeken.

Wat trouwens wel aardig was, was dat ik een fietsmaat er op de korte klimmetjes in Limburg iedere keer afreed, terwijl het een dag later op het vlakke met flink wat wind net andersom was. Het verschil tussen ons is dan ook ruim 20 kg.

jeroenr
Forum-lid
Berichten: 582
Lid geworden op: 07 okt 2008 21:17

jeroenr 12 okt 2009 20:42

Foosho, helamaal gelijk. Ik wilde alleen even aangeven dat met een wisselende lengte je meer hebt aan vetpercentage dan aan BMI.

Eelcoz, ik heb dezelfde ervaring en met schaatsen lijkt het soms nog wel meer uit te maken :) 1.79m met 66kg en met een windje 4-5 tegen lijk ik op de schaats haast stil te staan :D.
Cervélo & Cannondale

foosho
Forum-lid
Berichten: 3597
Lid geworden op: 02 jan 2008 00:32

foosho 12 okt 2009 20:58

BMI en vetpercentage zijn natuurlijk niet bepaald ongecorreleerd :)
Ik vind het lastig welke beter zou zijn.. 't is allebei namelijk niet 1-1 over te gooien naar watt/kg.. Ik houd me denk ik maar afzijdig in deze :)

't Is iig zinloos om in de gym te gaan beuken om je vetpercentage lager te krijgen. Afgezien dat je dan het verkeerde soort spieren traint (niet je duurspieren), maar je bovendien zeer waarschijnlijk ook nog eens zwaarder wordt (laten we even een duursporter nemen), waardoor je juist langzamer gaat klimmen. Toen ik bijv. ging fitnessen kwam ik binnen enkele maanden 5 kg aan.. dat was echt geen vet ;). Dat duurt lang voordat je dat weer wat kwijt bent overigens!

Plaats reactie