Bochtentechniek
Ik heb deze techniek geprobeerd, maar ik durf er niet op dezelfde snelheid mee door bochten als ik zou doen op de 'normale' manier. Zeker in de regen gaf het mij geen zeker gevoel.
Het voelt wel sneller door bochten, maar is het mijns inziens niet
Het voelt wel sneller door bochten, maar is het mijns inziens niet
Leuk te horen/lezen! Op onze club wordt er zo langzamerhand meer mee geexperimenteerd dan over gepraat.fietsernl schreef:Deze discussie is de laatste keren ook op de opleiding wielertrainer 2 van de KNWU gevoerd. We hebben het uitgeprobeerd met scherpe bochten. Zelf laatst ook in het buitenland geprobeerd. Je kunt het oefenen met een afslag na een viaduct. je zult merken, het werkt echt.
Ben benieuwd naar meer ervaringen.
TheoH
Vond nog weer een mooie link naar filmpje over all mountain biking basicskills
Duurt wel lang maar met wat scannen kom je snel mooie dingen tegen, ook over bochtentechniek.
http://www.youtube.com/watch?v=cVEh9Tby54g
Duurt wel lang maar met wat scannen kom je snel mooie dingen tegen, ook over bochtentechniek.
http://www.youtube.com/watch?v=cVEh9Tby54g
TheoH
Same here. Ik ben naast m'n studie fietskoerier en daar zit ik vaak ook op een redelijk kleine ATB. Daar loop ik ook vaak mee te 'swingen'. Op m'n racefiets ga ik gewoon iets meer achter op het zadel zitten en lager zitten.edwin01 schreef:Boogerd stond bekend als een prima stuurman!
Nog even voor wat betreft de "nieuwe techniek" de TS: Ik gebruik deze zelf ook, maar eigenlijk alleen bij het crossen in korte bochtjes en slalommetjes. Onze trainer noemt dit het "swingen" met de fiets. Bij wegwedstrijden hou ik het het op de klassieke techniek: diep op de fiets, zwaartepunt zo laag mogelijk en druk op het pedaal dat omlaag staat.
Voorheen Tommeke14
- plantagenet
- Forum-lid
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
- Locatie: Purmerend
Heb ik ook 'geleerd' van een medefietser.....voelt inderdaad wel heel stabiel.ilcavalinno schreef:Voor de rest leerde ik van iemand dat je goed druk moet zetten op je buitenste pedaal, om de "downforce" te vergroten...
Weer of geen weer....één van twee is er altijd
Voorwielval schijnbaar uit het niets
In de laatste Tour en Vuelta waren er een paar valprtijen die schijnbaar uit het niets kwamen.Ook voor de commentatoren onverklaarbaar.
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20)
Val Darwin Atapuma (Vuelta 2016, 12 etappe)
http://video.eurosport.com/cycling/vuel ... ideo.shtml.
Val Pierre Rouland, Tour de France 2016, etappe 19 https://www.youtube.com/watch?v=_ANgf9I3_f8
Wellicht hingen de rijders met het bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is.
Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bochten gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door henzelf komt.
Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. (Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen.)
Het lijkt erop dat er een kritisch gebied is waar de druk op het voorwiel al te gering wordt met maar beetje fout hangen van het bovenlijf. Het risico daarop is groter bij de klassieke houding dan bij de skihouding (zie http://www.slimmerfietsen.nl)
Kijk je in dezelfde etappe waar Rojas viel bijvoorbeeld naar Louis Leon Sanchez, dan zie je dat hij zijn bochten met een hele lichte knik rijdt. Heupen/zadel naar binnen en bovenlijf naar buiten.
Het lijkt erop zijn dat we niet goed in de gaten kunnen hebben hoe close we op drukverlies zitten. Zoals bijvoorbeeld bij aquaplaning bij het autorijden.
Als je bijvoorbeeld op een parkeerplaats eenzelfde bocht snel achter elkaar kan herhalen kan je het uitproberen. Van klassieke houding naar skihouding. Het verschil aan druk is te voelen. Zeker als je het extreem maakt: de klassieke houding met de schouders veel in de bocht gericht en de skihouding met veel knik en extreem naar buiten hangend met bovenlijf en dus veel druk op de buitenkant van het stuur. Je kan zelfs het verschil in druk voelen als je de handen op de remgrepen legt of in de stuurbocht. Wel voorzichtig opbouwen dat oefenen dus.
In de laatste Tour en Vuelta waren er een paar valprtijen die schijnbaar uit het niets kwamen.Ook voor de commentatoren onverklaarbaar.
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20)
Val Darwin Atapuma (Vuelta 2016, 12 etappe)
http://video.eurosport.com/cycling/vuel ... ideo.shtml.
Val Pierre Rouland, Tour de France 2016, etappe 19 https://www.youtube.com/watch?v=_ANgf9I3_f8
Wellicht hingen de rijders met het bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is.
Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bochten gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door henzelf komt.
Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. (Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen.)
Het lijkt erop dat er een kritisch gebied is waar de druk op het voorwiel al te gering wordt met maar beetje fout hangen van het bovenlijf. Het risico daarop is groter bij de klassieke houding dan bij de skihouding (zie http://www.slimmerfietsen.nl)
Kijk je in dezelfde etappe waar Rojas viel bijvoorbeeld naar Louis Leon Sanchez, dan zie je dat hij zijn bochten met een hele lichte knik rijdt. Heupen/zadel naar binnen en bovenlijf naar buiten.
Het lijkt erop zijn dat we niet goed in de gaten kunnen hebben hoe close we op drukverlies zitten. Zoals bijvoorbeeld bij aquaplaning bij het autorijden.
Als je bijvoorbeeld op een parkeerplaats eenzelfde bocht snel achter elkaar kan herhalen kan je het uitproberen. Van klassieke houding naar skihouding. Het verschil aan druk is te voelen. Zeker als je het extreem maakt: de klassieke houding met de schouders veel in de bocht gericht en de skihouding met veel knik en extreem naar buiten hangend met bovenlijf en dus veel druk op de buitenkant van het stuur. Je kan zelfs het verschil in druk voelen als je de handen op de remgrepen legt of in de stuurbocht. Wel voorzichtig opbouwen dat oefenen dus.
TheoH
-
- Forum-lid
- Berichten: 610
- Lid geworden op: 20 sep 2013 20:20
Bij de val van Rojas vind ik dat die rode auto vermoedelijk de jury daar niet moet rijden. Hij wel deze voorbij.
Als die daar niet rijd valt hij nooit.
Als die daar niet rijd valt hij nooit.