Pagina 8 van 17
Re: Bochtentechniek
Geplaatst: 17 jun 2011 15:52
door arepol
Ik heb deze techniek geprobeerd, maar ik durf er niet op dezelfde snelheid mee door bochten als ik zou doen op de 'normale' manier. Zeker in de regen gaf het mij geen zeker gevoel.
Het voelt wel sneller door bochten, maar is het mijns inziens niet
Re: Bochtentechniek
Geplaatst: 20 jun 2011 17:09
door heuzen
body schreef:Dus mannen, niet discussieren maar gewoon lekker uitproberen of gewoon lekker laten rusten
Helemaal mee eens!
Re: Bochtentechniek
Geplaatst: 20 jun 2011 17:11
door heuzen
fietsernl schreef:Deze discussie is de laatste keren ook op de opleiding wielertrainer 2 van de KNWU gevoerd. We hebben het uitgeprobeerd met scherpe bochten. Zelf laatst ook in het buitenland geprobeerd. Je kunt het oefenen met een afslag na een viaduct. je zult merken, het werkt echt.
Leuk te horen/lezen! Op onze club wordt er zo langzamerhand meer mee geexperimenteerd dan over gepraat.
Ben benieuwd naar meer ervaringen.
Re: Bochtentechniek
Geplaatst: 23 nov 2011 11:02
door heuzen
Vond nog weer een mooie link naar filmpje over all mountain biking basicskills
Duurt wel lang maar met wat scannen kom je snel mooie dingen tegen, ook over bochtentechniek.
http://www.youtube.com/watch?v=cVEh9Tby54g
Re:
Geplaatst: 02 dec 2011 10:59
door tommeke15
edwin01 schreef:Boogerd stond bekend als een prima stuurman!
Nog even voor wat betreft de "nieuwe techniek" de TS: Ik gebruik deze zelf ook, maar eigenlijk alleen bij het crossen in korte bochtjes en slalommetjes. Onze trainer noemt dit het "swingen" met de fiets. Bij wegwedstrijden hou ik het het op de klassieke techniek: diep op de fiets, zwaartepunt zo laag mogelijk en druk op het pedaal dat omlaag staat.
Same here. Ik ben naast m'n studie fietskoerier en daar zit ik vaak ook op een redelijk kleine ATB. Daar loop ik ook vaak mee te 'swingen'. Op m'n racefiets ga ik gewoon iets meer achter op het zadel zitten en lager zitten.
Re: Bochtentechniek
Geplaatst: 03 dec 2011 00:36
door plantagenet
ilcavalinno schreef:Voor de rest leerde ik van iemand dat je goed druk moet zetten op je buitenste pedaal, om de "downforce" te vergroten...
Heb ik ook 'geleerd' van een medefietser.....voelt inderdaad wel heel stabiel.
Wegslippend voorwiel
Geplaatst: 11 sep 2016 09:36
door heuzen
Voorwielval schijnbaar uit het niets
In de laatste Tour en Vuelta waren er een paar valprtijen die schijnbaar uit het niets kwamen.Ook voor de commentatoren onverklaarbaar.
Val Rojas (Vuelta 2016, etappe 20)
Val Darwin Atapuma (Vuelta 2016, 12 etappe)
http://video.eurosport.com/cycling/vuel ... ideo.shtml.
Val Pierre Rouland, Tour de France 2016, etappe 19
https://www.youtube.com/watch?v=_ANgf9I3_f8
Wellicht hingen de rijders met het bovenlijf iets te veel naar binnen. Waardoor er te weinig druk naar beneden en vooral naar binnen op het voorwiel is.
Het feit dat anderen zonder problemen door dezelfde bochten gaan geeft aan de het hoogstwaarschijnlijk door henzelf komt.
Bij het achterwiel krijg je meer signalen vooraf als dat dreigt weg te slippen, bij het voorwiel niet. (Bovendien is een achterwielslip meestal wel te corrigeren, een voorwielslip is bijna altijd boem en liggen.)
Het lijkt erop dat er een kritisch gebied is waar de druk op het voorwiel al te gering wordt met maar beetje fout hangen van het bovenlijf. Het risico daarop is groter bij de klassieke houding dan bij de skihouding (zie
http://www.slimmerfietsen.nl)
Kijk je in dezelfde etappe waar Rojas viel bijvoorbeeld naar Louis Leon Sanchez, dan zie je dat hij zijn bochten met een hele lichte knik rijdt. Heupen/zadel naar binnen en bovenlijf naar buiten.
Het lijkt erop zijn dat we niet goed in de gaten kunnen hebben hoe close we op drukverlies zitten. Zoals bijvoorbeeld bij aquaplaning bij het autorijden.
Als je bijvoorbeeld op een parkeerplaats eenzelfde bocht snel achter elkaar kan herhalen kan je het uitproberen. Van klassieke houding naar skihouding. Het verschil aan druk is te voelen. Zeker als je het extreem maakt: de klassieke houding met de schouders veel in de bocht gericht en de skihouding met veel knik en extreem naar buiten hangend met bovenlijf en dus veel druk op de buitenkant van het stuur. Je kan zelfs het verschil in druk voelen als je de handen op de remgrepen legt of in de stuurbocht. Wel voorzichtig opbouwen dat oefenen dus.
Re: Wegslippend voorwiel
Geplaatst: 11 sep 2016 09:42
door RKN
Ik dacht altijd met je gewicht op het buitenste (dus laagste) pedaal staan
(geeft mij iig het zekerste gevoel)
Re: Wegslippend voorwiel
Geplaatst: 11 sep 2016 09:55
door GiantDefy1
Bij de val van Rojas vind ik dat die rode auto vermoedelijk de jury daar niet moet rijden. Hij wel deze voorbij.
Als die daar niet rijd valt hij nooit.
Re: Wegslippend voorwiel
Geplaatst: 11 sep 2016 10:06
door heuzen
RKN schreef:Ik dacht altijd met je gewicht op het buitenste (dus laagste) pedaal staan
(geeft mij iig het zekerste gevoel)
Dat deden al deze renners natuurlijk. Het gaat om meer dan dat.
Re: Wegslippend voorwiel
Geplaatst: 11 sep 2016 10:08
door heuzen
Zeker ook een punt. Maar wat je als wielrenner zelf in de hand hebt is je stuurtechniek. Wat vind je van het punt dat ik daarover maak?
Re: Wegslippend voorwiel
Geplaatst: 11 sep 2016 10:09
door Ernie C.
RKN schreef:Ik dacht altijd met je gewicht op het buitenste (dus laagste) pedaal staan
(geeft mij iig het zekerste gevoel)
Is te zien aan je Avatar
.