Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour 2009

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 19 jun 2009 13:50

Het verschil is alleen dat ik die anderen die van Cavendish verliezen nooit hoor zeiken. Bij Tommekke ligt het altijd overal aan maar niet aan hem.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 19 jun 2009 15:37

Ik vind het wél jammer dat zowel Boonen als Petacchi niet meerijden. De Tour verliest hiermee (toch zeker voor de sprints) spankracht.

Boonen heeft een fout gemaakt, en de uitleg van de Tourdirectie is dat hij het imago van de Tour schaadt. Ik wens het hen (en vooral de wielersport) niet toe, maar ze hebben vorig jaar alvast ondervonden dat er véél schadelijkere elementen in hun Tour sluipen dan een cokesnuiver.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 19 jun 2009 16:37

Raar dat de UCI geen redenen opgeeft waarom de oortjes in die twee ritten verboden zijn. Helderheid is de basis van bestuur. Maar ja, sportbonden en helderheid...........
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 19 jun 2009 16:55

Die hebben ze gegeven: het is een experiment naar aanleiding van de aanhoudende vraag om een verbod van de oortjes.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

deboefvanparma
Forum-lid

deboefvanparma 19 jun 2009 16:59

Timo 2.0 schreef:Die hebben ze gegeven: het is een experiment naar aanleiding van de aanhoudende vraag om een verbod van de oortjes.

Dank. Vond nu idd ook wat:
De technische commissie van de internationale wielrenunie (UCI) heeft laten weten dat men van 2010 geen gebruik meer mag maken van de oortjes. Deze kleine apparaatjes worden nu nog door ploegleiders gebruikt om met hun renners te communiceren.

De commissie is namelijk van mening dat het systeem tussen de volgwagen en renners de aantrekkingskracht van een koers kan beïnvloeden. De vereniging van wedstrijdorganisatoren (AIOCC) heeft al laten doorschemeren zich in dit standpunt te kunnen vinden. Vorig seizoen werd deze regel ook al voor de beloften ingevoerd.
Excuus aan UCI voor vermeende niet-helderheid
De fiets: de ultime ontmoetingsplek
klimgeit

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 20 jun 2009 22:12

[quote="Amclassic-fan"][quote="Ted038"]Zou Dekker ook niet voor Evans moeten knechten, voor zover hij het daarvoor benodigde niveau heeft ? Hoop niet dat hij veel in de bus zit, in ieder geval ...

Amclassic-fan: nog 22 berichten en we komen er aan voor het grote feest vanwege uw 10.000 berichten!
Toch wel een hele prestatie.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

mellie
Forum-lid

mellie 20 jun 2009 22:28

fiedoo schreef:
Amclassic-fan: nog 22 berichten en we komen er aan voor het grote feest vanwege uw 10.000 berichten!
Toch wel een hele prestatie.

Zou dat ook een vermelding in Fiets waard zijn??;)

dc
Forum-lid

dc 21 jun 2009 02:20

LVGH schreef:
Ted038 schreef:Misschien gekke gedachte, maar wat als andy schleck en thomas dekker expres geen volle bak rijden, juist om zich te sparen voor de tour ?

Zou het wel jammer vinden als beide heren daar niet op volle oorlogssterkte waren, in ieder geval ....

Wat betreft Schleck zou dat zomaar kunnen, maar van Dekker hoeven we echt niet beter te verwachten. De meest hardnekkige gelovers dat er in hem een groot ronderenner schuilt zitten volgens mij allemaal in Nederland..

Ik denk dat dat erg negatief is, hij heeft een geweldge erelijst. In Romandie was hij niet zo heel erg lang geleden niet te stoppen. Ook internationaal gezien is het aantal renners van zijn leeftijd met zo'n erelijst erg laag. Zijn erelijst is bijvoorbeeld een stuk beter dan die van Kreuziger of van een Nibali. Hij zal dus gerust wat internationaal respect hebben.

Hoewel ik er een hard hoofd in begin te krijgen, kan je er niet omheen dat zijn erelijst top is voor zo'n broekie en het argument dat het stokt is niet helemaal duidelijk.Nog maar een jaar geleden had hij bijvoorbeeld een super voorjaar:

5th, Amstel Gold Race
5th, La Flèche Wallonne
6th, Liège-Bastogne-Liège

Misschien dat vooral Nederlanders in hem een groot ronderenner zien, maar het zijn ook vooral Nederlanders die hem afschrijven. Het hoort een beetje bij onze cultuur, "het vingertje".

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 21 jun 2009 14:34

Het is ook typisch Nederlands om na een paar succesjes naast je schoenen te gaan lopen en vervolgens vrijwel niets meer te presteren. De sportmentaliteit in Nederland schiet tekort en dat zie je in veel sporten terug. Ik kan nu een heel pleidooi gaan houden over Nederlandse tennissers om dit te illustreren maar dat is een beetje offtopic ;)
Daarnaast kent Dekkers terugval, behalve een mentaal aspect, ook jammerlijke parallellen met de intensiteit van zijn contacten met Cecchini.
Dit gezegd hebbende (met het gevaar de discussie te breed te trekken), het ging mij vooral om de suggestie dat Dekker zich zou sparen in Zwitserland voor de Tour. Ik denk dat hij op dit moment niet beter kan en dat we voor de Tour ook beter niks verwachten. Een beetje typisch Nederlands is namelijk ook wel om de wens de vader van de gedachte te laten zijn en een talent gelijk als de nieuwe Nederlandse Zoetemelk/Jansen te gaan beschouwen. ;) (Of dit nog enig verband houdt met mijn eerste opmerking...?)

dc
Forum-lid

dc 21 jun 2009 15:52

LVGH schreef:Het is ook typisch Nederlands om na een paar succesjes naast je schoenen te gaan lopen en vervolgens vrijwel niets meer te presteren. De sportmentaliteit in Nederland schiet tekort en dat zie je in veel sporten terug. Ik kan nu een heel pleidooi gaan houden over Nederlandse tennissers om dit te illustreren maar dat is een beetje offtopic ;)
Daarnaast kent Dekkers terugval, behalve een mentaal aspect, ook jammerlijke parallellen met de intensiteit van zijn contacten met Cecchini.
Dit gezegd hebbende (met het gevaar de discussie te breed te trekken), het ging mij vooral om de suggestie dat Dekker zich zou sparen in Zwitserland voor de Tour. Ik denk dat hij op dit moment niet beter kan en dat we voor de Tour ook beter niks verwachten. Een beetje typisch Nederlands is namelijk ook wel om de wens de vader van de gedachte te laten zijn en een talent gelijk als de nieuwe Nederlandse Zoetemelk/Jansen te gaan beschouwen. ;) (Of dit nog enig verband houdt met mijn eerste opmerking...?)

Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen.. allereerst zijn die paar succesjes echt wel flinke overwinningen, daarnaast zie ik liever iemand die zegt dat hij een grote wordt dan een huismus. Let wel, hij heeft recht van spreken met zo'n erelijst. En het is echt te snel om nu te roepen dat hij niet meer uit dit dalletje komt. Hij is jong en het is nog maar een jaar geleden dat hij voorin reed. Als hij nog twee jaar gaat sukkelen wordt het wat anders... maar voorlopig schrijf je hem te snel af. Vergelijk hem dan ook niet met Sluiter, TD heeft nu echt wel bewezen een winnaarstype te zijn.

Dan betreffende het Zoetemelk syndroom... wat is daar nou weer mis mee? Sowieso is dat helemaal niet typisch nederlands (we kraken liever af dan hosanna), maar is het meer Belgisch, daarnaast vind ik het normaal dat supporters eindelijk weer een Nederlander willen zien die meedoet voor grote rondes.

Dekker, Gesink, Mollema.. ze moeten er maar mee leren leven. En dan hoop ik dat ze HOOG mikken... lekker Amerikaanse mentaliteit! Want dat helpt! Arrogante klootzakken zijn meestal beter dan watjes^^

Maar goed betreffend TD: Ik geloof ook niet dat hij gaat uithalen in de TDF, nuttig knechten voor CE zal wel lukken. Zijn vorm lijkt momenteel gewoon niet bijster overtuigend. Betreffend Checcini, ik mag aannemen dat dat geen belemmering is, Abraham kan vast de mosterd wel weer vinden.

ted038
Forum-lid

ted038 21 jun 2009 15:58

en over het algemeen is het supporteren / volgen van een renner (of voetbalteam/tennisser/schaatser) , hopend dat hij bij de besten gaat behoren danwel de beste wordt erg vaak gedoemd te mislukken, echter het is wel leuk om te doen en maakt de beleving groter.
Sterker nog, dat is vaak waar het in de sport om draait, als je je "eigen" favoriet kiest, vaak puur op of iemand/iets je aanspreekt , of uit zijn reeds behaalde erelijst, en zijn overwinningen daarmee dus ook een stukje jouw overwinningen worden.

En als er dan mensen zijn die met bepaalde beweringen (hoe waar ze ook (later) blijken te zijn) dat stukje " droom" proberen uit te schakelen, dan is dat nooit leuk om te horen. of dat nu gaat om het niet beter kunnen presteren dan dat ze nu doen, danwel beschuldigen van dopinggebruik (zonder dat er daadwerkelijk wat bewezen is) of andere vormen van negativisme.

Helaas heeft het weinig zin om mensen te vragen om daarop in te binden, waarschijnlijk omdat zij weer een " kick" halen uit het verkondigen van dergelijke wijsheden, echter daarbij geen rekening houdend (al dan niet bewust) hoe mensen de (kijk)sport beleven.

Blijf ik daarom die renners volgen die ik graag volg : ja
Vind ik het leuk als men deze renners afkraakt (al dan niet terecht) : nee
Ga ik daarom fora niet meer lezen : nee

Maar wilde bovenstaande wel even getypt hebben, wellicht hopend op een paar geopende ogen.....

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 21 jun 2009 17:24

DC schreef:Ik vind het eigenlijk allemaal wel meevallen.. allereerst zijn die paar succesjes echt wel flinke overwinningen, daarnaast zie ik liever iemand die zegt dat hij een grote wordt dan een huismus. Let wel, hij heeft recht van spreken met zo'n erelijst. En het is echt te snel om nu te roepen dat hij niet meer uit dit dalletje komt. Hij is jong en het is nog maar een jaar geleden dat hij voorin reed. Als hij nog twee jaar gaat sukkelen wordt het wat anders... maar voorlopig schrijf je hem te snel af. Vergelijk hem dan ook niet met Sluiter, TD heeft nu echt wel bewezen een winnaarstype te zijn.
Ik doel zeker niet op Sluiter, dat is gewoon een prima kerel met een nuchtere kijk op zijn eigen kwaliteiten en een goede mentaliteit (Rotterdams arbeidsethos?). Zijn kortstondige poulain De Bakker daarentegen.. bij de jeugd nr1 en de meerdere van (generatiegenoot) Cilic, die inmiddels nr 13 van de wereld is. I rest my case.

Ik zou het leuk vinden als Dekker een goede ronde- of klassiekerrenner wordt en ik schrijf hem ook nog niet af. Alleen lijkt de kans me wel klein dat hij de grote verwachtingen die er na de vroege successen waren (en die waren ook eigenlijk helemaal niet zo onterecht want hij heeft inderdaad mooie dingen laten zien) nog gaat inlossen, en dat komt niet doordat zijn talent opeens in rook is opgegaan. Het schimmige dopingsmaakje dat al enige tijd om hem heen hangt maakt de zaken er niet echt rooskleuriger op. Maar ik laat me graag in positieve zin verrassen ;) (niet dubbelzinnig opvatten!)

@Ted038: ik denk helemaal niet dat wij de sport zo anders beleven en volgens mij heb je me ook niet goed begrepen als je denkt dat ik de sportbeleving van iemand anders zou willen vergallen. Ik heb ook favorieten hoor (in elke sport die ik volg eigenlijk wel). Daarbij zitten ook renners die verdacht worden van dopinggebruik of zelfs geschorst zijn geweest (bijv Di Luca, Valverde). Soms heb ik ook te hoge verwachtingen. Maar een realistische en hier en daar krititsche kijk hebben en sportliefhebber of fan van een bepaalde sporter zijn hoeven helemaal niet met elkaar in strijd te zijn, integendeel. Ik zou me er trouwens ook niks van aan trekken als iemand iets negatiefs zegt over een van mijn favorieten ;) Of hooguit de discussie aangaan, verschillende meningen en voorkeuren zijn juist interessant, beetje cliche maar het brengt wel wat leven in de brouwerij. Nu hoeven we daar tijdens de Tour niet bang voor te zijn, dan heeft werkelijk iedereen wel een mening over wielrennen ;)

Plaats reactie