Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Giro 2009

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 20 mei 2009 23:36

Ik vind het persoonlijk onbegrijpelijk dat zo'n schitterende Ronde zo weinig media-aandacht krijgt in Nederland. Vorig jaar was ook fantastisch met bijna elke dag spektakel. Voor de liefhebber is de Giro in mijn ogen nog interessanter dan de Tour:

- Ploegentijdrit
- Veel en mooie bergetappes
- Veel afwisselender etappeschema
- Schitterende landschappen

De NOS zou dit toch elke dag live moeten coveren! Ik begrijp dat het wellicht een beetje kostbaar is om er een hele ploeg naartoe te sturen. Maar integraal uitzenden met live studiocommentaar is toch wel het minste...
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 21 mei 2009 12:27

De NOS is er ooit mee gestopt, omdat (dacht ik) Berlusconi toentertijd nog meer geld vroeg voor zijn Giro dan de Fransen voor hun Tour. En dat voor een ronde, waar Nederlanders en/ of Rabobankers traditioneel niet nooit never in beeld rijden. De NOS dacht: steek die Giro maar in je fascistische reet.

Je hebt gelijk MrT: De Tour is iets te conservatief. Als er iets voor meer dan een kilometer boven de 8 procent gaat, dan zit het voor de Tour al op het randje (we moeten het niet te zwaar maken he). En als het dan zwaar is, gaan de eerste twee cols in gesloten formatie... De heren van de Giro denken meer in de je-kunt-ook-afstappen-als-je-het-te-zwaar-vindt trant. Juist voor die loeizware, gekke beklimmingen kijk je naar de Giro. Gelukkig heeft de Vuelta ook vorig jaar het licht gezien met die loodzware beklimming met lange stukken van 20 procent. Nu de Tour nog.

Grappig wat de Belgen zeiden over de cover van de Gazetta dello Sport. Di Luca stond erop, voor het eerst dat de Giro de voorpagina heeft gehaald. Voornamelijk omdat er niets anders is. Zaterdag t/m maandag zullen de eerste pagina's voor het F1 circus zijn, en pagina 12 (of zoiets) voor de Giro. Maar toch: genoeg belangstelling langs de weg. Natuurlijk zouden die mensen er niet staan als een van de grotere sporten op tv is..

Mooi weer allemaal, GastheerG. We boffen allemaal met jouw inbreng!

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 21 mei 2009 17:14

Persoonlijk hoop ik dat Di Luca een draai om zijn oren krijgt vandaag.....
Ik heb een beetje een haat-liefde verhouding in deze Giro met die vent.
Enerzijds is hij een klasbak in de 1-daagse wedtsrijden, anderzijds kan hij ook mee in de grote ronde-wedstrijden (in elk geval deze Giro), tot zover het goede nieuws....
Het is alleen wel net alsof de organisatie van de Giro het parcours en de etappe's volledig in het voordeel van Di Luca heeft bedacht...en dat vind ik een beetje jammer.
Eigenlijk dus meer de schuld van de organisatie dan van di Luca..

Zo zijn er te weinig lange bergetappe's met aankomst bergop...
Ik bedoel een echte, grote, zware bergetappe heeft een aankomst bergop. Niet van die k@$ etappe's zoals we tot nu toe zo'n beetje gehad hebben, met een afdaling van een km of 20 aan het eind waardoor met een beetje kunst en vliegwerk de minuut die een Menchov of Leipie in de klim gepakt zouden hebben zo weer dicht gereden zou kunnen worden.

Op het eind van een zware bergetappe hoort een beul van een klim, van 20+ km's, en dan niet van de flauwe jongens van een procent of 5, die op de grote plaat gereden kunnen worden, maar zo'n vuilak die niet onder de 7-8% komt, met pieken van 10%+.
Ook een beetje hoogte graag!! Minimaal 2000 m hoog.....
Daarom is de korte etappe naar Blockhaus wellicht een kans voor de Leipie's/Basso's en Menchov's van deze wereld om een gaatje te slaan.
Uiteraard heeft de organisatie er weer alles aan gedaan om de Di Luca's van deze wereld zoveel mogelijk kans te geven door de etappe slechts 79 km lang te maken, en de laatste 2 (zware) km's uit de etappe te halen....

Mijn probleem met deze Giro is dat er te weinig zulke (a la Blockhaus) klimmen inzitten...waardoor de echte klassementsrenners en/of klimmers daar geen verschil kunnen maken.
En dan heb je een tijdrit van 60 km...dan zitten er nog eens 2 van die veredelde puisten in....
Kortom de tempobeulen (van het klassieke tijdrijden, zoals Leipheimer, Armstrong, Basso, Menchov) vissen hier weer naast het net, want het is geen tijdrit waar de fysieke capaciteiten van een renner worden getest, maar de gekte van een renner...
De afdalingen die erin zitten schijnen pittig te zijn...kortom de gekste gaat daar het hardst.

Allemaal leuk en aardig dus deze Giro, maar ik vind dat het parcours van deze Giro te weinig ruimte geeft aan de echte ronderenners, vanwege het feit dat de etappe's simpelweg niet selectief genoeg zijn.
Gang is alles!!

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 mei 2009 17:44

De etappe die is gewonnen door Di Luca leverde wel spektakel op in de finale. Maar ik ben het wel met je eens dat we één of twee echte bergritten missen. Met aankomst op een lang en zware beklimming waar je echt verschil kunt maken.

Deze tijdrit heeft toch ook wel weer wat. Niemand weet precies wat hij moet doen. Da's ook wel weer eens leuk i.p.v. de volledig geregiseerde tour waar nauwelijks verrassingen mogelijk zijn.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 21 mei 2009 17:54

@composite
Heb een beetje hetzelfde gevoel over Di Luca. Op zich mooi dat hij zo aanvalt. Tegelijkertijd is er iets over hem wat me tegenstaat. Maar vind het wel leuk dat hij er bij zit, zorgt toch voor wat actie.

Wat betreft de type etappes... Ik kan me dat gevoel van je voorstellen. Maar tegelijkertijd is het wel zo dat met deze keuzes er eigelijk meer kanshebbers zijn. In dat opzicht is er dus een bredere strijd, en dat vind ik wel leuk.

We zullen zien vandaag hoe Di Luca het doet. Als hij het houdt vandaag, dan geef ik hem inderdaad een goede kans. Tegelijkertijd kan hij net zo goed 2 minuten aan z'n broek krijgen. Afwachten...

Trouwens, vind het wel leuk om te zien waar de mannen voor kiezen, qua fiets en configuratie. Veel verschillen gezien tot nu toe. Eens kijken welke keuze goed gaat uitpakken...

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 mei 2009 18:03

Zijn arrogante uitstraling valt natuurlijk niet zo goed in het nuchtere Nederland.

Ik moet eerlijk zeggen dat hij ook niet op mijn lijstje met favoriete renners staat. Maar ik geniet wel gewoon van zijn prestaties als die daar aanleiding toe geven. Die beelden bijvoorbeeld in de etappe die hij won in het roze. Hij geeft daar alles voor een paar extra seconden en dan het enthousiaste publiek er om heen. Da's toch gewoon mooie televisie.

Mr_T
Forum-lid
Berichten: 1435
Lid geworden op: 29 aug 2008 14:26

Mr_T 21 mei 2009 18:08

ja, misschien is dat het, te veel kapsones
maar goed, als hij de giro wint... wie ben ik om daar dan over te zeiken
maar ik denk zelf niet dat hij wint

prachtige televisie, raar dat de NOS het niet laat zien, want ze hebben wel de rechten gekocht met ons belastinggeld

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 21 mei 2009 18:11

Onderschat 'm niet hoor. Hij heeft in 2007 ook de Giro gewonnen. Di Luca is een hele taaie.

chevalier
Forum-lid
Berichten: 876
Lid geworden op: 25 jun 2005 02:45

chevalier 21 mei 2009 19:33

En Jawel hoor, Rabobank heeft het roze mooi gedaan van dennis nu maar kijken
hoe het loopt voor de rabo . hij trekt nu zijn ROZE trui aan op tv

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5807
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 21 mei 2009 20:12

Wie zegt dat de een giro zonder de grote bergen in het voordeel zou zijn van Di luca is wschlk vergeten hoe hij tijdens vorige giro's tekeer ging op o.a. de finestre, de bergrit met stelvio en beklimming van uit Bormio, zoncolan, e.d.
Di Luca is voor mij een schitterend renner die nooit zit te twijfelen of te rekenen, en arrogant? Is mij persoonlijk nog niet opgevallen.
Er zijn hier zelfs o.b.v. zijn verleden al insinuaties van doping gevallen, dan kun je op basis van het verleden de hele rabobankploeg in twijfel trekken. Beetje sportiviteit aub.
Schitterende tijdritzege van mensjov, die hopelijk voor hem nu eens zijn aandacht bij de koers houdt en zich nergens domweg met tijdsverlies laat opzadelen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Plaats reactie