old&slow schreef:Erg spijtig dat door het chauvinisme van onze Belgische vrienden zoveel ongenuanceerde kreten worden geslaakt in dit forum, maar ook op Sporza. Als Boonen op kop rijd is hij ijzersterk, als Flecha dat doet is hij dom en smijt hij met zijn krachten. Als Boonen, Devolder en Chavanel in een ijzersterk collectief samenwerken om Pozzato murw te rijden is dat taktisch slim, als Pozzato taktisch slim is en in het wiel van een Quikstepper gaat zitten is dat laf. Het valt me toch wel op dat het schijnbaar een Belgische gewoonte is om met het vingertje naar buitenlanders te wijzen, de opmerkingen van Hoste raken kant nog wal en als hij een echte sportman is zou hij daarvoor zijn excuses dien te maken. Boonen was zondermeer de sterkste, en heeft dat bewezen. Maar van mij had Pozzato mogen winnen, of Knaven, of Langeveld, of Hushovd, of gewoon een andere goede renner. Maar als dat geen Belg was geweest was die misschien wel gelyncht door die zatte Belgen.
En ik ben het hier helemaal niet mee eens. Ten eerste, Boonen reed ijzersterk op kop, hij heeft 5! kasseistroken de forcing gevoerd, telkens moesten er achteraan renners daardoor lossen, of kregen ze het moeilijk. De rauwe cijfers: Flecha heeft hooguit 1! strook de forcing gevoerd, Pozzato (meer dan waarschijnlijk) nul. En als ze al de forcing voerden, ging het niet zo hard als bij Boonen. Dan kan je terecht zeggen, nog voor de finish, dat Boonen ijzersterk aan kop reed.
Pozzato reed niet slim in de ronde, in de zin dat hij OP Boonen zijn wiel reed, waardoor ze bvb na de Taaienberg als eerste bovenkomen, en dan niet doorrijdt. Vorige edities reden Ballan en Cancellara en Hoste WEL door met Boonen. Daar is moed voor nodig. Pozzato reed duidelijk maar op één wiel, dat van Boonen. Dat is niet koersen, maar op iemand zijn wiel rijden. Had hij anders gereden, dan was hij weg met Boonen, en 2de of 3de. Nu plakt hij aan een wiel, frustreert hij (slechts) één tegenstander, en eindigt hij roemloos in het achtervolgend peloton.
Over de opmerking van Hoste: Hoste en Van Summeren reden voor wat ze waard waren. Ze hadden daardoor slechts een minieme kans op de overwinning, laat staan het podium. Flecha reed zuinig (slim kan je zeggen), maar op het beslissende moment kan hij inderdaad niet sturen! Als ik met een halve 'sleper' in een ontsnapping zit, die het even slim probeert op te lossen, en dan mij mee onderuit neemt op het beslissende moment, zou ik die ook liever kwijt dan rijk zijn. Van Summeren deed er wel niet slim aan om te wachten bij Hoste (maar hij kon waarschijnlijk toch niet meer).
Voor mij had Hushovd ook mogen winnen, maar dan moet hij beter sturen. Flecha had ook mogen winnen, maar dan moet hij koersen, de andere eraf rijden en niet de linkadoor proberen uit te hangen. Pozzato mocht ook winnen, maar dan moest hij (na zuinig te rijden) wel even tonen dat hij harder kan rijden dan Boonen. niet dus! Dat heeft niets te maken met chauvinisme, dat zijn de wetten van de koers.
Toen Cancellara won hebben de Belgische kranten ook gewoon gezegd dat hij de beste was (spoorweg of niet). Als er al chauvinisme is, is het omdat er stemmen opgaan dat mocht Pozzato dit gedaan hebben en Hushovd daar niet gevallen zijn,... ze allerlei scenario's liever hadden gezien met een andere winnaar. Maar aanvaard het nu gewoon, de beste man in de wedstrijd heeft gewonnen.