Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Parijs-Roubaix.....niet gestolen

moustache
Forum-lid

moustache 16 apr 2009 12:45

old&slow schreef:Erg spijtig dat door het chauvinisme van onze Belgische vrienden zoveel ongenuanceerde kreten worden geslaakt in dit forum, maar ook op Sporza. Als Boonen op kop rijd is hij ijzersterk, als Flecha dat doet is hij dom en smijt hij met zijn krachten. Als Boonen, Devolder en Chavanel in een ijzersterk collectief samenwerken om Pozzato murw te rijden is dat taktisch slim, als Pozzato taktisch slim is en in het wiel van een Quikstepper gaat zitten is dat laf. Het valt me toch wel op dat het schijnbaar een Belgische gewoonte is om met het vingertje naar buitenlanders te wijzen, de opmerkingen van Hoste raken kant nog wal en als hij een echte sportman is zou hij daarvoor zijn excuses dien te maken. Boonen was zondermeer de sterkste, en heeft dat bewezen. Maar van mij had Pozzato mogen winnen, of Knaven, of Langeveld, of Hushovd, of gewoon een andere goede renner. Maar als dat geen Belg was geweest was die misschien wel gelyncht door die zatte Belgen.

Ik ben het wel eens met deze ongezoute mening. +1

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 16 apr 2009 12:46

old&slow schreef:Erg spijtig dat door het chauvinisme van onze Belgische vrienden zoveel ongenuanceerde kreten worden geslaakt in dit forum, maar ook op Sporza. Als Boonen op kop rijd is hij ijzersterk, als Flecha dat doet is hij dom en smijt hij met zijn krachten. Als Boonen, Devolder en Chavanel in een ijzersterk collectief samenwerken om Pozzato murw te rijden is dat taktisch slim, als Pozzato taktisch slim is en in het wiel van een Quikstepper gaat zitten is dat laf. Het valt me toch wel op dat het schijnbaar een Belgische gewoonte is om met het vingertje naar buitenlanders te wijzen, de opmerkingen van Hoste raken kant nog wal en als hij een echte sportman is zou hij daarvoor zijn excuses dien te maken. Boonen was zondermeer de sterkste, en heeft dat bewezen. Maar van mij had Pozzato mogen winnen, of Knaven, of Langeveld, of Hushovd, of gewoon een andere goede renner. Maar als dat geen Belg was geweest was die misschien wel gelyncht door die zatte Belgen.

+1
Live fast; die young. mijn blog

timper
Forum-lid

timper 16 apr 2009 13:10

Als vlaming kan ik me hier grotendeels ook in vinden. Het gedrag van veel toeschouweres (geen supporters dus) is beschamend en zal ongetwijfeld leiden tot maatregelen die ook de echte fans benadelen.
Wat betreft dat chauvinisme, tja...ik ben er niet gevoelig voor maar het is begrijpelijk dat Vlaamse renners in Vlaamse koersen op de Vlaamse televisie wat meer bejubeld worden.
Sporza overdrijft misschien wat, maar los daarvan blijft het de top qua wielerverslaggeving. Ik ben er trouwens afhankelijk van omdat ik niet graag meer naar de koers zelf ga kijken, door die zatte boeren oa.

Het WK cyclocross was ook al zo beschamend.
:/

Ze maken er voetbal van : je kunt maar fan zijn van 1 club/renner en je bent tegen al de rest. Wielrennen was altijd fan zijn van iemand, maar nooit zo radicaal tegen de rest. Spijtige evolutie...
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 apr 2009 13:43

En ik ben het hier helemaal niet mee eens. Ten eerste, Boonen reed ijzersterk op kop, hij heeft 5! kasseistroken de forcing gevoerd, telkens moesten er achteraan renners daardoor lossen, of kregen ze het moeilijk. De rauwe cijfers: Flecha heeft hooguit 1! strook de forcing gevoerd, Pozzato (meer dan waarschijnlijk) nul. En als ze al de forcing voerden, ging het niet zo hard als bij Boonen. Dan kan je terecht zeggen, nog voor de finish, dat Boonen ijzersterk aan kop reed.

Pozzato reed niet slim in de ronde, in de zin dat hij OP Boonen zijn wiel reed, waardoor ze bvb na de Taaienberg als eerste bovenkomen, en dan niet doorrijdt. Vorige edities reden Ballan en Cancellara en Hoste WEL door met Boonen. Daar is moed voor nodig. Pozzato reed duidelijk maar op één wiel, dat van Boonen. Dat is niet koersen, maar op iemand zijn wiel rijden. Had hij anders gereden, dan was hij weg met Boonen, en 2de of 3de. Nu plakt hij aan een wiel, frustreert hij (slechts) één tegenstander, en eindigt hij roemloos in het achtervolgend peloton.

Over de opmerking van Hoste: Hoste en Van Summeren reden voor wat ze waard waren. Ze hadden daardoor slechts een minieme kans op de overwinning, laat staan het podium. Flecha reed zuinig (slim kan je zeggen), maar op het beslissende moment kan hij inderdaad niet sturen! Als ik met een halve 'sleper' in een ontsnapping zit, die het even slim probeert op te lossen, en dan mij mee onderuit neemt op het beslissende moment, zou ik die ook liever kwijt dan rijk zijn. Van Summeren deed er wel niet slim aan om te wachten bij Hoste (maar hij kon waarschijnlijk toch niet meer).

Voor mij had Hushovd ook mogen winnen, maar dan moet hij beter sturen. Flecha had ook mogen winnen, maar dan moet hij koersen, de andere eraf rijden en niet de linkadoor proberen uit te hangen. Pozzato mocht ook winnen, maar dan moest hij (na zuinig te rijden) wel even tonen dat hij harder kan rijden dan Boonen. niet dus! Dat heeft niets te maken met chauvinisme, dat zijn de wetten van de koers.
Toen Cancellara won hebben de Belgische kranten ook gewoon gezegd dat hij de beste was (spoorweg of niet). Als er al chauvinisme is, is het omdat er stemmen opgaan dat mocht Pozzato dit gedaan hebben en Hushovd daar niet gevallen zijn,... ze allerlei scenario's liever hadden gezien met een andere winnaar. Maar aanvaard het nu gewoon, de beste man in de wedstrijd heeft gewonnen.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 16 apr 2009 14:05

@timper; Wat Sporza betreft heb je zonder meer gelijk, met afstand de beste sportverslaggeving. Maar ik vind Wuyts wat objectiever dan sommigen van zijn collega's, die zien alleen Belgische kracht en inzicht. Een beetje chauvinisme kan overigens geen kwaad hoor, het moet alleen niet doorslaan en tot oogkleppen leiden.
@de zwarten: ik heb toch ook duidelijk gezegd dat Boonen de beste was? En ik heb daar echt geen moeite mee om dat te aanvaarden. Maar als Boonen de beste man is, en ook nog eens onderdeel van de sterkste ploeg, wat is er dan mis mee om in zijn wiel te gaan rijden? Waarschijnlijk is dat de enige manier om hem te kloppen. Misschien kon Pozzato hem wel niet meer volgen omdat hij (Belgisch) bier in zijn ogen had.;)
Je moet trouwens ook het effect niet onderschatten van fietsen door rijen met toeschouwers waarvan er sommigen zich ronduit vijandig gedragen. Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor het prestatievermogen. Ik vind wel dat Sporza een functie heeft door geen commentaar te geven in de trant van "hij koerst laf" "hij tergt Boonen door zijn manier van rijden". Dat werkt polariserend en voegt verder niets toe. Aan het eind van de koers heeft de beste gewonnen, dat hoeft niet altijd de sterkste te zijn. Als je de sterkste kunt frusteren zodat die minder gecontroleerd omgaat met zijn krachten heb je een betere kans als meegaan naar de streep voor een tweede plaats. Het tekent de kracht van Boonen juist als zijn tegenstanders zo moeten rijden, ze hebben respect voor hem. Wat Pozzato dus duidelijk liet zien in Roubaix
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

ijzerenbriek
Forum-lid

ijzerenbriek 16 apr 2009 15:07

Typisch nederlands toch. Als je verloren hebt maar janken, klagen zagen en bovenal uitleggen waarom de ander nu toch zo goed niet was. In 't vlaams is dat: uitleggen en peten tekenen...
Kijk maar naar de ganse discussie toen Boom de aarde uit de grond ging rijden maar uiteindelijk niets deed. Net hetzelfde.
Kunnen wij eraan doen dat we al 15 jaar de beste klassieke renners hebben? Sorry hoor.

Maar ik wil nog eens benadrukken dat die zatte vlaamse bende op het carrefour zo vlug mogelijk moet geweerd worden en plaats maken voor de echte liefhebbers die een inspanning van een andere renner wel weet te waarderen.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

de zwarten
Forum-lid HC

Gebruikersavatar de zwarten 16 apr 2009 15:44

Als dit een quiz is, hier de resultaten tussen '94 en 2009 (heb er de podiumplaatsen ook bij vermeld indien gebrek aan winnaars ;) ):
Milaan San-remo: Museeuw 3de in '92
Lombardije: Merckx 3de in '96
Parijs-Tours: Wauters ('99), Gilbert ('08), Steels 2de in '96. in 91, 92 en '93 telkens een Belg (Capiot, Redant en Museeuw)
Amstel: Museeuw ('94), Baguet 3de in '96
L-B-L: VDB ('99)

Moraal van het verhaal: zonder Museeuw armoe troef! En we leven nu in relatieve weelde met Boonen, Gilbert, De Volder,...
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

concorde
Forum-lid

concorde 16 apr 2009 16:08

Het wordt hier nog echt gezellig :) Ik geloof dat de prestatie van Boonen door de meesten onder ons Ollanders hier echt wel wordt gewaardeerd. Het dreigt nu een Nederland België conforntatie te worden en er wordt gedicussieerd op bais van sentimenten. Kom op jongens. OP naar de AGR! Een koers voor de echte mannen :). Boonen zal daar zeker niet winnen.

oldandslow
Forum-lid

Gebruikersavatar oldandslow 16 apr 2009 19:18

Ijzeren Briek schreef:Typisch nederlands toch. Als je verloren hebt maar janken, klagen zagen en bovenal uitleggen waarom de ander nu toch zo goed niet was. In 't vlaams is dat: uitleggen en peten tekenen...
Kijk maar naar de ganse discussie toen Boom de aarde uit de grond ging rijden maar uiteindelijk niets deed. Net hetzelfde.
Kunnen wij eraan doen dat we al 15 jaar de beste klassieke renners hebben? Sorry hoor.

.

Ijzeren Briek heeft dus schijnbaar ook nog eens een ijzeren plaat voor zijn kop als hij niet uit mijn verhaal op kan maken dat Boonen een verdiende winnaar is, maar dat de prestaties van andere renners niet dienen te worden gebagatelliseerd. Hollanders ( ik ben trouwens een Brabander, net als veel Belgen) worden er vaak van beticht zich superieur te voelen. Als je opmerkingen van Ijzeren Briek leest lijkt het er meer op dat de Belgen zich superieur voelen. Misschien niet geheel ten onrechte overigens, voor wat betreft het wielrennen en deelnames in 10 voor taal. Ik ga daar echt niet van janken hoor, wacht maar, over een paar jaar rijden Boom, Langeveld, Posthuma en nog wat van die klasbakken heel België naar huis.
;)
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

maurice
Forum-lid

Gebruikersavatar maurice 16 apr 2009 19:53

Ijzeren Briek schreef:Typisch nederlands toch. Als je verloren hebt maar janken, klagen zagen en bovenal uitleggen waarom de ander nu toch zo goed niet was. In 't vlaams is dat: uitleggen en peten tekenen...

Ha ha, das nou een echt goede Belgische mop! Tijden niet meer zo'n goede gehoord. 15 jaar lang de beste klassieke renners. Laat Bettini, Boogerd, Bartoli, Tcmill, Zabel, Rebellin, Freire, Valverde en vele andere winnaars van klassiekers dit maar zien of horen!
De beste zuipers, dat wel!
Niets is wat het lijkt..

Plaats reactie