Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

zorankalaba
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26

zorankalaba 11 apr 2010 14:33

I’m surprised that some of you don’t have good experiences with Squirt in wet circumstances, but other people are very happy in those same circumstances...!?
(including a lot of my customers).
And the test conclusions of various known (international and Dutch) cycling magazines/websites are all very positive, without exception!

For example:

Wielermagazine December 2009 :

SQUIRT houdt de boel draaiend
Squirt wordt in Zuid-Afrika geproduceerd, het land waar de Cape Epic verreden wordt. Toen de smeermiddelenfabrikant deze wedstrijd ondersteunde, konden alle deelnemers er hun ketting onderhouden met het witte goedje. En Squirt doorstond de extreme beproevingen met vlag en wimpel. Sommige dagen moesten je ’s ochtends als deelnemer door de regen en de modder, waarna je van de ene meter op de andere in de woestijn terecht kwam. Je kunt je er zo ongeveer bij voorstellen wat voor effect dat had op alle draaiende onderdelen. Het smeermiddel op basis van was en water legt een niet-kleverige film op de ketting, waardoor je minder spul hoeft te smeren dan bij andere goedjes het geval is.

Cycling Weekly (UK’s biggest bike magazine) :

WE'VE seen wax lubes before but this one has finally delivered where others have failed. When applied to a clean, dry chain, the water-based carrier ensures that the wax reaches all moving parts while leaving a dry chain afterwards. Even in the wettest of conditions, the lube kept the chain moving freely and did not wash off like others have a tendency to. Reapplication was only necessary once or twice a week based on riding each day, although wet conditions would make it more necessary. We asked if this
lube was the Holy Grail of chain lubes and it would certainly seem to be the closest we've come.

How is this incoherence possible?
Do some of you perhaps still degrease the chain??
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 11 apr 2010 20:25

Ik gebruik het goedje sinds eind vorig jaar. In droge omstandigheden werkt het inderdaad heel erg goed. Alles loopt soepel en het is relatief schoon. Na een rit maak ik de ketting schoon met een doek. Ik verwijder dan zoveel mogelijk de 'korreltjes' (zand en smeer) en breng opnieuw Lube aan.
Twee weken geleden heb ik een ritje van een uur of twee gereden op een erg nat wegdek. Ketting/tandwielen begonnen na ongeveer een uur te piepen. De Lube was na de rit niet helemaal verdwenen, maar het gepiep en geknars was toch wel vervelend. Ik heb dus de indruk dat natte omstandigheden wel degelijk een nadelig effect hebben op de werking van het spul.
... más allá ...

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1010
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 11 apr 2010 21:26

Zoran Kalaba schreef:I’m surprised that some of you don’t have good experiences with Squirt in wet circumstances, but other people are very happy in those same circumstances...!?
(including a lot of my customers).
And the test conclusions of various known (international and Dutch) cycling magazines/websites are all very positive, without exception!

For example:

Wielermagazine December 2009 :

SQUIRT houdt de boel draaiend
Squirt wordt in Zuid-Afrika geproduceerd, het land waar de Cape Epic verreden wordt. Toen de smeermiddelenfabrikant deze wedstrijd ondersteunde, konden alle deelnemers er hun ketting onderhouden met het witte goedje. En Squirt doorstond de extreme beproevingen met vlag en wimpel. Sommige dagen moesten je ’s ochtends als deelnemer door de regen en de modder, waarna je van de ene meter op de andere in de woestijn terecht kwam. Je kunt je er zo ongeveer bij voorstellen wat voor effect dat had op alle draaiende onderdelen. Het smeermiddel op basis van was en water legt een niet-kleverige film op de ketting, waardoor je minder spul hoeft te smeren dan bij andere goedjes het geval is.

Cycling Weekly (UK’s biggest bike magazine) :

WE'VE seen wax lubes before but this one has finally delivered where others have failed. When applied to a clean, dry chain, the water-based carrier ensures that the wax reaches all moving parts while leaving a dry chain afterwards. Even in the wettest of conditions, the lube kept the chain moving freely and did not wash off like others have a tendency to. Reapplication was only necessary once or twice a week based on riding each day, although wet conditions would make it more necessary. We asked if this
lube was the Holy Grail of chain lubes and it would certainly seem to be the closest we've come.

How is this incoherence possible?
Do some of you perhaps still degrease the chain??


Zoran,
Snap het ook niet maar het is wel de reden waarom ik terug ga naar op olie gebaseerde smering. Dat bleef veel langer zitten.
Ik haalde de losse wax eraf en druppelde na iedere rit lube erbij. Weet dus niet wat ik fout deed.
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

stok-olini
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:45

stok-olini 19 apr 2010 12:56

Ik (als ervaringsdeskundige) heb de behoefte ook mijn eigen positieve ervaringen over squirt lube te delen, omdat ik er niet mee eens ben dat de squirt lube onder zeer natte omstandigen op zou lossen. Als je voldoende squirt lube op de ketting druppelt, dan blijft t wax-achtige smeermiddel bij mij wel in de ketting en het loopt bij mij ook niet droog.
Elke week vet ik mijn ketting rijkelijk in met squirt lube en ik kan er langer mee dan met normale "dry lube".
Ik vind het verder ook dat er opvallend weinig stof/zand aan de ketting blijft hangen terwijl de squirt lube wel zijn werk blijft doen.

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 20 apr 2010 01:50

Heb hele goede ervaringen met was als smeermiddel voor je ketting.
Alleen zie ik het niet zitten om overdreven veel geld uit te geven voor zo´n heel klein flesje.
Paar kleine witte kaarsjes oplossen in warme terpetine, af laten koelen waardoor het dikvloeibaar word en klaar is kees.
Een liter voor 1,5 euro...
Het spul rijkelijk opbrengen met knijpflesje met tuutje, ketting door een doek laten lopen en de ketting is weer brandschoon en gesmeeerd. Dringt goed in de rollen. Wel een aantal uur laten drogen om de peut te laten verdampen.
Het loopt geluidsloos en geen zandkorreltje blijft plakken aan de ketting!
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 21 apr 2010 10:54

Henpaden leg daar eens iets meer over uit. Hoeveelheden kaarsen, wat voor kleine kaarsjes; waxine?
Hoe terpentine opwarmen (Voorzichtig op pannetje/vuur?)
Dik vloeibaar appliceren of eerst opwarming nodig?
Lijkt me een leuke methode, ik ben altijd in voor eigen gemaakte brouwseltjes. (zolang het niet homeopatisch is.)
Nu heb ik nog een grote fles squirt staan dus ik ga het niet gelijk maken maar wellicht leuk voor in de toekomst.

watikjebrom
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 11 mar 2008 12:47

watikjebrom 21 apr 2010 11:08

Iemand enig idee welke FM in de regio Arnhem de Squirt Dry Lube verkoopt?

EDIT: zie net dat Roelofs het verkoopt, vanmiddag maar eens langs
"To conquer oneself is a greater victory than to conquer thousands in a battle"

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 21 apr 2010 19:57

@rene1;
Bij een halve liter terpentine heb je maar heel weinig kaarsjes nodig.
Dit omdat na oplossing en stolling het mengsel de eigenschap heeft om met relatief weinig kaarsjes al dik te worden na akoeling.
Hooguit twee van die dunne kerk kaarsjes is voldoende. (mogelijk zelfs slechts één, even uit testen na stolling)
Pannetje met kaarsjes op komfoor en slechts 30 a 40 graden opwarmen,
dus niet gevaarlijk.
Afkoelen duurt wel even en roeren hoef je nauwelijks te doen.
Zelf heb ik kaarsjes gebruikt van gewone paraffine, dus niet van bijenwas.
Als je het smeermiddel in een plastic knijpflesje met tuutje (te koop voor 1,50 als huishoudsolie, maar dat gooi je weg) stopt voor het gebruik eventjes schudden. Dan komt het er vloeibaar uit.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 apr 2010 20:08

Iemand die niet erg handig is, die krijgt er een paar weekjes Beverwijk bij cadeau.
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
henpaden
Forum-lid
Berichten: 517
Lid geworden op: 02 mar 2010 03:15
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar henpaden 21 apr 2010 22:22

Diogenes schreef:Iemand die niet erg handig is, die krijgt er een paar weekjes Beverwijk bij cadeau.


De meeste mensen koken tegenwoordig niet meer op gas.
En bij het opwarmen een lage stand nemen zodat de kookplaat niet te heet wordt.

Het enigste nadeel van smeermiddelen op basis van wax is dat je het frequenter moet opbrengen. Maar dat is juist leuk als je graag je fiets goed onderhoud.
Een ketting met een knarsende zwarte natte olielaag kan je natuurlijk 300km of zo laten zitten.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

zorankalaba
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 19 mar 2006 19:26

zorankalaba 22 apr 2010 11:53

I have various riders who have used Squirt for quite a while by now.
They are all positive, also regarding riding in the rain/wet circumstances.

Though there's one exception; when riding through heavy mud and rain (in wintertime), the lube might get washed out. For those circumstances an oil lube might be a better option for some of you.
But riding in the rain doesn’t give any problems, provided that one
uses Squirt properly and maintains his/her bike!

Gebruiksaanwijzing:

Voor een optimaal resultaat is het aan te raden om je cassette, voortandwielen en derailleurwieltjes te ontvetten. Dan Squirt lube aanbrengen terwijl je de ketting draait.
Goed laten drogen en 1 x herhalen. Verwijder de overtollige wax niet, laat het goed in alle onderdelen doordringen, hoe meer wax op je aandrijftrein, hoe beter. Hierna voor of na elke rit even smeren (een flesje Squirt kost aanzienlijk minder dan een nieuwe aandrijftrein...).
Je zult zien dat er wat vuil op de derailleurwieltjes,de voortandwielen en het kransje van de cassette gaat ophopen. Dit is een goed teken; Squirt heeft het vuil dus uit je ketting verwijderd! In tegenstelling tot andere op wax- of olie-gebaseerde smeermiddelen heeft het geen schurende werking op je onderdelen. Je kunt de ophoping van de onderdelen afschrapen met bv. een tandenstokertje; dan evt. het geheel afborstelen waarna je je fiets kunt schoonspoelen met een tuinslang o.i.d. ( geen hogedrukspuit ! ) En niet vergeten, je aandrijftrein nooit meer ontvetten!

Onder natte omstandigheden:

Laat na het aanbrengen van Squirt de ketting volledig drogen voordat je over het natte wegdek gaat rijden.Als de ketting niet droog is, mengt het water in het meermiddel met het water van de weg en wordt het weggespoeld. Na een “natte rit” de ketting wel even drogen met een doek en helemaal laten drogen voordat je nieuwe Squirt aanbrengt.
http://www.bikexperto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

lennaert
Forum-lid
Berichten: 243
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:26

lennaert 22 apr 2010 13:11

Bij mij werkt bovengenoemde ook prima. Met name in het winterseizoen is dit spul echt ideaal. Ketting blijft schoon en afgelopen winter duidelijk minder slijtage gehad aan ketting en tandwielen ondanks modder, sneeuw en regen. Het is wel zaak de ketting na de rit direct te smeren en te prepareren voor de voglende rit en niet even snel ervoor. Op deze manier kan de wax netjes in de schakels komen.

En als prijs of moeite een issue is: het scheelt sltijtage aan de ketting en een hele hoop poetsen.

Plaats reactie