Pagina 8 van 9

Geplaatst: 09 feb 2009 01:08
door teutoon
Dat wielrenners agressief reageren op andere weggebruikers snap ik goed. Heb er zelf ook last van. Je voelt dat je in gevaar wordt gebracht door anderen. Daar mag je best kwaad op reageren. Zo leren andere weggebruikers ook om oplettender te zijn.
Maar je moet als wielrenner ook weten dat anderen dus inderdaad onvoorspelbaar reageren en je rijgedrag daarop aanpassen, hoe jammer dat ook is.

Groot probleem is de onwetenheid van anderen. Mensen snappen niet dat wielrenners kwetsbaarder zijn dan normale fietsers en mensen kunnen snelheid soms niet inschatten. Dit is echter een bekend probleem. Motorrijders ondervinden hier ook nadeel van.

Daarnaast zijn mensen minder oplettend naarmate ze trager deelnemen aan het verkeer. Geldt voor voetgangers, fietsers maar ook voor automobilisten.

Je moet bij wjze van spreken eens voor de gein eens met een bakfiets door een drukke binnenstad fietsen. Lekker hard over de weg vlak langs de stoepranden. Binnen 10 minuten ligt je bak vol met voetgangers die niet uitkeken.

Verder is Nederland een fietsland maar geen wielerland. In Frankrijk ervaar ik veel meer begrip voor wielrenners dan hier in NL.

Geplaatst: 09 feb 2009 09:03
door rob74
teutoon schreef:.....In Frankrijk ervaar ik veel meer begrip voor wielrenners dan hier in NL.


Datzelfde had ik op de motor. In Nederland lijk ik vaak bewust geen ruimte te krijgen van overige verkeersdeelnemers terwijl in Frankrijk automobilisten alle capriolen uithalen om mij ruimte te geven. Soms zelfs bijna op het genante af. Ze gaan met 70 kmh door de berm rijden om ruimte te maken in het midden van de weg zodat ik met 90 kmh door de file kan rijden. Dat hoeft van mij nou ook weer niet, maar het getuigt wel respect voor motorrijders.

Geplaatst: 09 feb 2009 10:55
door marz
teutoon schreef:Verder is Nederland een fietsland maar geen wielerland. In Frankrijk ervaar ik veel meer begrip voor wielrenners dan hier in NL.


Ja maar daar zijn de "straffen", maatregelen, hoe je het ook maar wilt noemen veel strenger dan hier.
Wanneer je als automobilist een fietser raakt, kost je dit buiten een hoeveelheid geld ook nog eens een punt of meer op je rijbewijs.
Fietsers worden er dus nog meer beschermd dan hier

Geplaatst: 09 feb 2009 13:38
door simic
teutoon schreef:Verder is Nederland een fietsland maar geen wielerland. In Frankrijk ervaar ik veel meer begrip voor wielrenners dan hier in NL.


Nou, in sommige gebieden echt niet! In het zuiden Frankrijk, aan de middellandse, waar wij elk jaar naartoe gaan, zijn we elke keer weer blij als we zonder kleerscheuren weer thuiskomen.

Je hebt overal wel mensen die niet goed uitkijken, zowel wielrenners en automobilisten. Je moet er gewoon rekening mee houden en anticiperen op dat. Het klopt wel dat sommige weggebruikers een hekel aan je hebben, laatst nog, ik stak overdreven opvallen ook nog mijn hand uit om af te slaan. Kreeg ik nog een hele scheldpartij en getoeter naar mij toe.

Iedereen moet zich aan de regels houden, fietspad = fietspad. Daarbij moeten we beide niet gaan denken dat we de koning zijn van de weg!

Geplaatst: 09 feb 2009 14:00
door amclassic-fan
Aan de kust is het druk, allemaal vakantiegangers. Als je op vakantie bent moet je immers wel overal op tijd komen. Je moet er gewoon even aan wennen dat je die grote 2 baans rotondes gewoon op moet rijden. Als je weg bent uit de drukte hebben ook Franse veel meer respect voor wielrenners dan Nederlanders. Zelfde geldt voor Duitsers, die hebben in het verkeer gewoon een compleet andere mentaliteit. Een Duitser stopt veel eerder om een ander voor te laten gaan, terwijl wij Hollanders gewoon lekker op de bumper van de voorganger blijven rijden.

Wat betreft fietspaden ligt dat ook nogal anders in Duitsland, als het fietspad niet fijn rijdt met de racefiets of je bent met een klein groepje dan rij je gewoon op de weg. Dan zijn er wel weer van die Hollanders die ook eens een toertochtje in 't oosten des lands komen fietsen en denken je de les te moeten lezen...
Op de snelweg zie je ook duidelijk een mentaliteitsverschil. Duitsers gaan gewoon op zij als ze iemand achterop zien komen. Maar in Nederland rijden er een hele boel rechtertjes in de rondte die gewoon links blijven rijden.

Ik train dus ook liever in Duitsland, probleem is alleen dat je de weg moet kennen en dat is knap lastig.

Geplaatst: 09 feb 2009 15:29
door siemert1971
Hoi,

Probeer als zoiets dergelijks je overkomt je coolheid te bewaren en gewoon het kentekennummer te noteren, en naar de politie ermee. Daar zijn ze voor. Alleen zo voorkom je dat diegene nog meer rottigheid uithaalt.

Bovendien hebben de meeste ervaren wielrenners ook al een soort 6e instinct voor dat soort dingen die gaan gebeuren, dus probeer hier zoveel mogelijk op in te spelen.

En een fietsbelletje (not done :-))werkt beter dan "Hey, Yo of AAN DE KAAAANT of soms oprottuh" te roepen tegen medeweggebruikers als je er langs wilt :-).

MVG

Geplaatst: 09 feb 2009 20:54
door whocares
Siemert1971 schreef:
En een fietsbelletje (not done :-))werkt beter dan "Hey, Yo of AAN DE KAAAANT of soms oprottuh" te roepen tegen medeweggebruikers als je er langs wilt :-).

MVG


Een fietsbel is nog altijd verplicht op een fiets , ook al is ie voor sommige "not done".

Maar soms moet je wel roepen , want sommige horen zelfs een goede fietsbel niet ( of ze willen gewoon niks horen )

Geplaatst: 12 feb 2009 11:07
door menno
ik heb ook wel eens last gehad van automobilisten die denken dat de weg van hun is.
gelijk toeteren en boos reageren dan steek ik gelijk mijn hand op of daarbij nog wel eens een middelvinger.
afentoe stoppen ze dan ook wel eens om verhaal te halen en dan ben ik daar heel snel klaar mee,ik zeg dat ze gewoon normaal moeten gaan rijden of zelf eens een keer de fiets moeten pakken en dat ze met dat logge lichaam in in beweging mogen komen.
het zijn altijd dezelfde type's vindt ik.
als ze wat over mijn rijgedrag willen zeggen hadden ze bij de politie moeten gaan!!:D

gewoon meer respect voor de fietser en zeker in dit weer..:(

Geplaatst: 15 feb 2009 13:03
door dieseltje
Een duimpje op steken werkt hopelijk beter dan dat middelvingertje. Het cynische goed gedaan en nog bedankt jongen dmv het duimpje zet de medeweggebruiker hopelijk een beetje aan tot nadenken. Dit terwijl die middelste vinger alleen maar meer agressie uitlokt en als de al veel besproken adrenaline spiegel hoog is dan dan is er van rustig en redelijk nadenken geen sprake. Ik probeer me in het verkeer altijd mijn duimpje te gebruiken dan kunnen ze in iedergeval minder snel zeggen dat ik asociaal ben.

Geplaatst: 15 feb 2009 18:51
door janjmagic
Duimpje kan ook heel averechts werken! Ik spreek uit ervaring. Werd bijna van de weg gedrukt door zo'n golf type (petje, oorringetje) kwamen er twee van die figuren uit. Beginnen meteen te schelden en te tieren. Heb geantwoord dat ie dan nu nog terug kan lopen naar zijn auto anders zet ik mijn fiets even aan de kant en rijd je de rest van je leven in een aangepaste auto rond....... Ze liepen meteen maar terug en weg waren ze weer. Ettertjes!

Geplaatst: 15 feb 2009 22:02
door dieseltje
Ach zulke gefrustreerde figuren heb je nu eenmaal. Ben nog wel eens plat gereden door een moterzijspan alleen maar omdat ik hem in haalde. Het zielige mannetje kon dit emotioneel niet verwerken en reed me plat met als gevolg gebroken sleutelbeen en fiets in de prak. Geluk bij een ongeluk zat er een politie in burger achter ons welke dit figuur heel duidelijk maakte de zaak financieel etc. heel goed te regelen anders kon hij een aanklacht wegens poging tot doodslag tegemoet zien. Ben zelf ook niet altijd de "braafste" maar hier was toch echt geen enkele aanleiding voor.

Geplaatst: 21 feb 2009 11:40
door demonsternaar
ik denk dat het agressieve gedrag bij de meeste fietsers voort komt uit de schrik die je krijg
als je bijna voor je sokken wordt gereden.
er op los meppen heeft totaal geen zin,
ik heb twee jaar geleden met een groep ook mee gemaakt dat één van de groep waar ik mee fietste ook verhaal ging halen bij de bestuurder van een auto
dit dreigde ook uit de hand te gaan lopen, de man had twee kleine kinderen bij zich die totaal door het lint gingen van angst dat hun vader klappen zou krijgen,
toen ben ik met nog twee er tussen gaan staan om dit te ver komen en gezorgd dat de man weg kom komen.
ik bedoel maar als je fietsers met een te kort lontje hebt, heb je bijna op elke hoek van de straat ruzie.
kijk als fietser goed uit je doppen en probeer zoveel mogelijk de verkeer regels na te leven en je niet vogelvrij wanen in het verkeer.