Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw van de gratis RIH

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 30 dec 2008 20:40

Mooi Frigo! Hier krijg je het warm van! Complimenten! De Retro Ronde is natuurlijk het podium waarop deze RIH moet schitteren. Kan ik hem gelijk in het echt zien.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 31 dec 2008 09:13

Ik ben toch maar eens mijn foto-archief ingedoken en heb een foto gevonden van mijn RIH uit 1984. Helaas geen detailopnamen.

Ik vindt hem qua looks nog steeds mooi. Indertijd was dit ook een typische RIH kleur. Leuk om te zien dat veel vergelijkbaar is met de RIH die jij nu restaureert.


Afbeelding
By frankvanboven

rijden_
Forum-lid
Berichten: 270
Lid geworden op: 23 aug 2005 11:23

rijden_ 31 dec 2008 09:28

Mannen!

Mooi...alvast een goed 2009 en bedenk: met een extra 'kruisje' wordt je oude racer vanzelf een klassieker... En Frigo: ik neem na het komend weekend 'contact' op om de RIH mooi in onze studio te laten fotograferen! -kijk ook bij de nieuwsbrief van FIETS van deze week...
...het is niet de fiets die plezier geeft, het is het Fietsen....

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 31 dec 2008 10:07

@Stille Kracht: Geinig, de set up van jouw oude RIH is inderdaad ontzettend vergelijkbaar!! Ik had geen research gedaan naar hoe RIH destijds opbouwde (zo veel is er namelijk niet te vinden op internet). Ik heb wel onderdelen gezocht die gangbaar waren voor deze periode en passend waren voor een luxe TOUR-fiets (daarom o.a. de Grand Sport-onderdelen en géén Super Record). Bedankt voor je foto-post!
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 31 dec 2008 10:15

Ik had hem inderdaad afgemonteerd met Grand-Sport onderdelen.

Het frame van mij is iets afwijkend (afgezien van de 59cm). Het frame is op verzoek iets aflopend gebouwd.

Zadels ook gelijk (B17 ?). Ik heb het zadel trouwens nog steeds. Wellicht dat ik hem binnenkort weer ga gebruiken op de fiets waar de langere D1 ritten op worden gemaakt. Zit toch een stuk beter dan die ellende van tegenwoordig. Maar ja.... gelukkig heb je nu broeken van 200Euro om dat weer enigszins te compenseren.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 31 dec 2008 10:41

Stillekracht schreef: Zadels ook gelijk (B17 ?).
Ja, op de RIH heb ik ook een B17-competition, is inderdaad een perfect zadel. Die van mij heb ik circa 25 jaar geleden gekocht en heeft zeker 15 jaar ongebruikt in de schuur gelegen. Afgelopen jaar gemonteerd op mijn 'eroica-fiets' en er veel plezier van gehad (na afloop was alles beurs, behalve mijn achterwerk :) ).
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 31 dec 2008 11:24

GastheerG schreef:Gaaf dat Stillekracht die fiets nog heeft. Ik heb al die oude paradepaardjes weggedaan :-(



Ik heb hem (gelukkig) niet meer. Dit was een oude foto.

Ik ben nooit gelukkig met die fiets geweest. Had hem als scholier verdient met mijn vakantiebaantjes. Was flink sprokkelen om dat bedrag bij elkaar te krijgen.

Toen ik de fiets kreeg bleek hij zo krom als een hoepel te zijn. Ik kon absoluut niet mijn handen van het stuur halen. Binnen enkele dagen terug naar RIH. Ze zouden de fiets gaan bekijken. Zelf had ik al gezien dat balhoofdbuis behoorlijk scheef stond tov de zitbuis.

Een paar dagen later kon ik de fiets weer ophalen. Werd mij gevraagd wat ik er allemaal mee had gedaan. Ik zou zijn gevallen! Er zat geen krasje op de hele fiets! Maar ja, volgens Wim kon je ook vallen zonder dat er krassen op de fiets kwamen. Het werd een vervelende discussie.
Uiteindelijk vroeg ik waarom bij de achterrem het ene blokje geheel aan de bovenkant was gemonteerd en de andere volledig beneden; sterker ze hadden de remhoef zelfs nog uitgevijld. Hiermee was de discussie gesloten en hebben ze uiteindelijk een nieuw frame gebouwd.

Op een dag voordat ik LBL ging fietsen haalde ik mijn voorrem los om schoon te maken. Kwam ik erachter dat ze daar een korte imbus hadden gebruikt. De rem zat hooguit met 2 spoed schroefdraad vast! Al deze ellende plus het feit dat de fiets niet liep, heb ik hem zo snel mogelijk van de hand gedaan. Maar ja, als scholier wordt het dan weer een tijdje sprokkelen. Ik ben toen overgestapt op Reus. Heb er inmiddels velen gehad en rij er nog altijd op. Perfect, eerlijk en service!

feysie
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 mar 2006 19:24

feysie 03 jan 2009 00:31

GastheerG schreef:
rijden! schreef:Mannen! Even tussendoor en behoorlijk 'off topic': zou er ruimte cq interesse zijn voor een soort 'Eroica NL' al dan niet in de vorm van een a. een toertocht b. een echte koers ( ja, ja, alleen voor stalen fietsen met buiscommandeurs!)? Ben benieuwd...



ik hoop het wel ander ben ik voor niks bezig :-(



En je hebt nu al interesse uit het buitenland!
Ik ben al jaren verzot op oude stalen frames en ik had me voorgenomen om er één te kopen. Na een paar ebay-desillusies met Italiaanse frames gekozen voor een oude Belg.
Gisteren namelijk een bloedrode Flandria gekocht. De dikke laag stof kreeg ik er gratis bij. Frame is in zeer goede staat en hij schakelt alsof hij maar twintig dagen en geen twintig jaar op een zolder heeft doorgebracht. 'k Heb er al wat foto's van genomen maar hoe krijg ik dat hier gepost?

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 6023
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 03 jan 2009 19:44

rijden! schreef:Mannen! Even tussendoor en behoorlijk 'off topic': zou er ruimte cq interesse zijn voor een soort 'Eroica NL' al dan niet in de vorm van een a. een toertocht b. een echte koers ( ja, ja, alleen voor stalen fietsen met buiscommandeurs!)? Ben benieuwd...


Het lijkt mij wel leuk om een toertochtje te doen.
Mooi initiatief.

Misschien is het handig om hiervoor een apart topic te openen.

frigo
Forum-lid
Berichten: 802
Lid geworden op: 18 aug 2008 17:08

frigo 12 jan 2009 18:01

Vandaag, 12 januari, was de fotoshoot van de RIH voor Fiets. Om 12.30 uur arriveerde de RIH en ik bij het Sanoma-kantoor in Amsterdam-Zuidoost, waar ik werd ontvangen door redactielid Wouter Lazet. Gelijk gingen we naar de fotostudio waar ik hartelijk werd begroet door Fiets-fotograaf Edwin Haan en redacteur Menno Grootjans. Na een kop koffie en het gebruikelijke geouwehoer over fietsen, begon Edwin de RIH professioneel te installeren voor de shoot; ventieltjes op de grond, ketting op het buitenblad,crancks horizontaal (rechterpedaal naar voren).

Intussen liet Menno mij de Fiets-werkplaats zien. Naast allerlei gereedschap en dozen met rem- en derailleurkabels, stonden hier ook alle testfietsen opgesteld en rekken vol met kleding, helmen en schoenen.

Toen Edwin klaar was met installeren en uitlichten werd de RIH vakkundig in allerlei standen gefotografeerd. Binnen no time stond alles op de plaat, je kon duidelijk zien dat deze mannen dit vaker doen, de routine droop er vanaf.

Menno had mij telefonisch vooraf gevraagd of ik ook mijn l'Eroica outfit mee wilde nemen om buiten op locatie (vertel niet waar, embargo:D ) ook nog wat actiefoto's te maken. Gelukkig was het weer hiervoor een stuk beter dan de afgelopen weken; geen vorst, een waterig zonnetje en een temperatuur van rond de 5 graden maar wel een gure wind. Wel zo prettig want zo'n fotosessie voor Fiets, bestaat meer uit wachten en opname beoordelen, dan uit fietsen. Degenen die denken dat de heren van Fiets een luizenleven hebben en fietsen op de meest mooie locaties kan ik hierbij uit de droom helpen; het is gewoon serieus en hard werken voor die gasten. Bij deze temperatuur lag fotograaf Edwin bijvoorbeeld languit op de grond om een en ander op de plaat te zetten. Menno vertelde dat ze circa drie x per jaar een shoot hebben buiten Nederland, waarbij er foto's worden gemaakt voor meerdere artikelen en nummers (MG: "we blijven zuinige Hollanders" ). Het aantal afgelegde meters voor een actiefoto bedraagt b.v. soms niet meer als 50 meter !!

Na een paar uur stond alles erop en gingen we terug naar het warme Sanoma-gebouw, waar we met een kop koffie weer op temperatuur kwamen. Edwin pakte snel z'n spullen om direct weer naar een volgende shoot te gaan, business as usual! Al met al was het een hele leuke en best bijzondere ervaring. Het resultaat valt waarschijnlijk in het Maart- of Aprilnummer van Fiets te bewonderen.
Bianchi 1885: Bij een Italiaanse racefiets krijg je de moraal er gratis bij!

Plaats reactie