Mooiste belgische wielerterm?
[quote="H&H"]@Dario: moet je nu bij elke 'Belgische' wielerterm die er genoemd wordt er iets over, of beter tegen, zeggen?[/quote]
Nee hoor, wees gerust. Maar ik verbaas me wel eens over de vaak erg gebrekkige kennis van het Nederlands... Erg? (troost je, ik zou ook dt-fouten kunnen verbeteren, maar dan had ik een voltijdse job op dit forum!)
Nee, ik wil maar zeggen: als in een 'Belgische wielertermen'-rubriek meer dan de helft van de geplaatste uitdrukkingen noch Belgisch, noch wielerterm blijken, dan is er toch niets mis met het (proberen) uitklaren van enig taalkundig misverstand?
Nee hoor, wees gerust. Maar ik verbaas me wel eens over de vaak erg gebrekkige kennis van het Nederlands... Erg? (troost je, ik zou ook dt-fouten kunnen verbeteren, maar dan had ik een voltijdse job op dit forum!)
Nee, ik wil maar zeggen: als in een 'Belgische wielertermen'-rubriek meer dan de helft van de geplaatste uitdrukkingen noch Belgisch, noch wielerterm blijken, dan is er toch niets mis met het (proberen) uitklaren van enig taalkundig misverstand?
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
[quote="H&H"]@Dario: moet je nu bij elke 'Belgische' wielerterm die er genoemd wordt er iets over, of beter tegen, zeggen?
Los staand van de termen vind ik de kritische blik waar de commentatoren over de Belgen spreken altijd mooi.
Bijvoorbeeld uit Parijs Roubaix 2010 op het moment dat Cancellare weg rijdt bij de groep en Boonen wordt er gezeg: ophet moment dat Boonen zat te stretchen gaat Cancellare er van door.
In de Nederlandse commentaren zou er niet zo kritisch gesproken worden.[/quote]
Dat vind ik wel een matig voorbeeld want als de Belgen ergens niet kritisch op zijn is het Tom Boonen Of bedoel je dat het onsportief was van Cancellara? Dat zou Wuyts wel kunnen hebben gesuggereerd ja.
Los staand van de termen vind ik de kritische blik waar de commentatoren over de Belgen spreken altijd mooi.
Bijvoorbeeld uit Parijs Roubaix 2010 op het moment dat Cancellare weg rijdt bij de groep en Boonen wordt er gezeg: ophet moment dat Boonen zat te stretchen gaat Cancellare er van door.
In de Nederlandse commentaren zou er niet zo kritisch gesproken worden.[/quote]
Dat vind ik wel een matig voorbeeld want als de Belgen ergens niet kritisch op zijn is het Tom Boonen Of bedoel je dat het onsportief was van Cancellara? Dat zou Wuyts wel kunnen hebben gesuggereerd ja.
Het komt op mij over van: ik weet het wel beter dan jullie. Als dit niet het geval is mijn excuses voor mijn opmerking.
Maar heb je nog wat Belgische wieler termen in petto?
Maar heb je nog wat Belgische wieler termen in petto?
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
@LVGH: In het hele stuk nadat Cancellara weg reed waren ze vrij kritisch op Boonen. Vooral hoe hij het liet gebeuren. Ik verbaasde mij er ook wel wat over, daarom heb ik het ook geplaatst:p
Zoek het maar eens op op youtube;)
Zoek het maar eens op op youtube;)
Blacksmith Avenue
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
Blacksmith Ruota
Blacksmith Strada
-
- Forum-lid
[quote="H&H"]Het komt op mij over van: ik weet het wel beter dan jullie. Als dit niet het geval is mijn excuses voor mijn opmerking.
Maar heb je nog wat Belgische wieler termen in petto? [/quote]
Het is nog vakantie, en Dario gaat volgende week gewoon weer lekker naar zijn school om les te geven aan de kindertjes.
Maar heb je nog wat Belgische wieler termen in petto? [/quote]
Het is nog vakantie, en Dario gaat volgende week gewoon weer lekker naar zijn school om les te geven aan de kindertjes.
� De toestand in de bergen *
Les geven? Nee jong - heb ik ooit wel (kortstondig - en aan al iets grotere kindertjes) gedaan, maar da's heus niks voor mij!
Maar bon, nog een Belgische, of beter: West-Vlaamse wielerterm (en ook gewoon een Frans leenwoord eigenlijk): 'guidon' (bij voorkeur uit te spreken als: "mijne gidong" ).
En bij ons (Vlaams-Brabant is dat) beschikt elke fiets over een 'kopserie'.
Zo beter, qua constructieve bijdrage?
Nu u weer!
Maar bon, nog een Belgische, of beter: West-Vlaamse wielerterm (en ook gewoon een Frans leenwoord eigenlijk): 'guidon' (bij voorkeur uit te spreken als: "mijne gidong" ).
En bij ons (Vlaams-Brabant is dat) beschikt elke fiets over een 'kopserie'.
Zo beter, qua constructieve bijdrage?
Nu u weer!
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
[quote="Dario"]Ah, serieus? Tiens, ik dacht altijd dat verdapperen echt puur Wuytsiaans was!
(maar ik ben dan ook niet van bij jullie)
Een andere schone West-Vlaamse term vind ik overigens "pistekieten"!
Die zal Wuyts ook wel nooit gebruiken - want hij is van bij ons... [/quote]
Haha, meestal wordt dat bij ons gebruikt voor iemand met witte kuiten, die nog niet veel zon hebben gezien:
"witte pistekieten"
ook wel:
"melkkieten"
of
"dagluchten" (=dialect voor TL-lampen, niets te maken met de daglichten van de auto)
Typisch Vlaamse koersuitdrukkingen zoeken is nogal moeilijk voor ons, we zijn gewoon te vertrouwd met onze eigen taal.
(maar ik ben dan ook niet van bij jullie)
Een andere schone West-Vlaamse term vind ik overigens "pistekieten"!
Die zal Wuyts ook wel nooit gebruiken - want hij is van bij ons... [/quote]
Haha, meestal wordt dat bij ons gebruikt voor iemand met witte kuiten, die nog niet veel zon hebben gezien:
"witte pistekieten"
ook wel:
"melkkieten"
of
"dagluchten" (=dialect voor TL-lampen, niets te maken met de daglichten van de auto)
Typisch Vlaamse koersuitdrukkingen zoeken is nogal moeilijk voor ons, we zijn gewoon te vertrouwd met onze eigen taal.
-
- Forum-lid
'Er is niks zo mooi in de koers als een groot gat'
Stevens SLC Team Ultegra SL
-
- Forum-lid
"Plafoneren" is volgens mij ook n echte Belgische of `Wuytiaanse' uitspraak
"Zie em harken op het buitenblad met dat mijnwerkersgezicht, ik word er bijna misselijk van!"
Niet meteen wielrgerelateerd, maar niettemin - voor de geïnteresseerden: stukje uit De Standaard van vandaag over het schoon Vlaams http://standaard.be/artikel/detail.aspx ... d=ME37C5S7