Alles over vakanties op én met de fiets

luik bastenaken luik

chris
Forum-lid

chris 26 aug 2008 23:03

Heb mijn auto vlak bij holiday inn kunnen parkeren, aan de andere kant van de maas, was geen enkel probleem vanwege aanwijzingen.

Puffdaddy
Forum-lid

Gebruikersavatar Puffdaddy 26 aug 2008 23:05

Vandaag van Le Champion nog een nieuwsbrief ontvangen via de mail.
Daarin stond nog een stuk over veiligheid.
Ik schrok er toch een beetje van dat uiteindelijk de gemeente TOCH verboden had om o.a. over de Rosier en de Vecquée te mogen fietsen.
Het zou toch jammer zijn als deze mooie tocht, en misschien nog wel meerdere tochten, in de toekomst niet meer door zouden gaan, door sommige mensen met onveilig weggedrag, en ook het deponeren van rommel is ook zeer vervelend voor zo'n gemeente.

DUS laten we allen hier aan meewerken.

Ik heb ook al op diverse sites gelezen dat dit ook veel irritatie opwekt bij andere deelnemers die wel keurig fietsgedrag tonen. Ik ben er hier ook één van.
Succes mensen.
Hieronder een gedeelte uit die nieuwsbrief van Le Champion.

VEILIGHEID
Een belangrijke bron van zorg is het gevaarlijke verkeersgedrag van veel deelnemers waardoor de veiligheid van de fietsers zelf en de overige weggebruikers ernstig in het gedrang komen.

De locale autoriteiten stellen – terecht – een aantal eisen aan de organisatie van een fietsevenement als Luik-Bastenaken-Luik. VEILIGHEID staat hierbij met stip bovenaan en we proberen deze door de inzet van verkeersregelaars, het geven van aanwijzingen en het benadrukken van een aantal gedragsregels zoveel mogelijk te waarborgen.

Indien deelnemers echter blijven volharden in gevaarlijk gedrag zoals veel te hard rijden in afdalingen zonder zicht te hebben op wat er aan komt, het negeren van verkeerslichten, rotondes aan de verkeerde kant nemen en het over de hele breedte van de weg rijden of stilstaan waar dit absoluut niet kan en mag, is het zeer snel gedaan met de medewerking van de overheid! Bovengenoemd gedrag bleek uiteindelijk ook de reden waarom de gemeente Stoumont ons dit jaar de doorgang verbood over o.a. de Rosier en de Vecquée.

We doen daarom een zeer nadrukkelijk beroep op de eigen verantwoordelijkheid van de deelnemers als het gaat om de veiligheid en continuïteit van deze klassieker. Jullie bepalen zelf of deze en soortgelijke klassiekers in de toekomst kunnen blijven doorgaan!!!
Bikers are not alone

roderaaf
Forum-lid

roderaaf 26 aug 2008 23:28

@Chris, ok fijn om te weten dat er geen parkeerproblemen voor je waren
Helemaal eens met de post van Puffdaddy. Ik schaam me altijd voor m'n mede LBL-ers. Al die rotzooi die achteloos weggegooid wordt. En het weggedrag, werkelijk te triest voor woorden. Zo was ik op ongeveer 1 kilometer voor de aankomst in Luik getuige van een absurde situatie. Wagen met caravan had gewoon voorrang maar omdat er een paar achtelijke gladiolen zo nodig moesten doorrijden, begon de bestuurder te twijfelen en remde iets af. Dit was kennelijk voor anderen (groepje van 15/20 mensen) het sein om dan ook maar door te rijden. Gestoord dit gedrag......... Enige dat (misschien) helpt is dat je iemand er zelf op aanspreekt. Heb ik gedaan, maar er werd verontwaardigd gereageerd.
Zou het zo jammer vinden als le Champion helemaal geen LBL meer kan organiseren.
RR
Fietsen is een mooie sport waar je meestal vrolijk van wordt.

Plaats reactie