Wat is jullie Vo2max?
@tom°: je VO2 max is maatgevend voor het vermogen dat je kan stampen. Bij langdurige inspanning is de hoeveelheid zuurstof die kan worden opgenomen de bottleneck. Niet de toevoer van energie, of de afhandeling er van (spier). Dat is ook de reden dat in duursporten Epo-achtige producten zo in zwang zijn: ze zorgen voor meer zuurstof in het bloed en dus meer vermogen.
Het is heel simpel (eigenlijk).
Zie je lichaam als een motor van een auto. Die rijdt op benzine en zuurstof. Zonder zuurstof verbrandt die benzine namelijk niet. Ga je harder rijden met je auto dan heb je meer benzine nodig. Zou er dan geen zuurstof bijkomen dan zou je een onvolledige verbranding krijgen. (het motormanagement van de auto regelt dit)
Nu je lichaam.
De benzine van de auto zijn de suikers in je spieren. De zuurstof is natuurlijk de zuurstof in je bloed wat door je longen is opgenomen. Wil je harder rijden (=meer vermogen leveren) dan moet je de brandstof opvoeren, meer suikers verbranden. Maar omdat te kunnen heb je zuurstof nodig. Is op een gegeven moment die zuurstof op maar blijf je wel een hoog vermogen leveren dan hou je net als bij de onvolledige verbranding van de auto een restproduct over. In je lichaam heet dat melkzuur.
Je VO2Max is dus wel degelijk een erg grote factor in je prestatie omdat je gewoon die zuurstof nodig hebt voor je verbranding van de brandstof.
Zie je lichaam als een motor van een auto. Die rijdt op benzine en zuurstof. Zonder zuurstof verbrandt die benzine namelijk niet. Ga je harder rijden met je auto dan heb je meer benzine nodig. Zou er dan geen zuurstof bijkomen dan zou je een onvolledige verbranding krijgen. (het motormanagement van de auto regelt dit)
Nu je lichaam.
De benzine van de auto zijn de suikers in je spieren. De zuurstof is natuurlijk de zuurstof in je bloed wat door je longen is opgenomen. Wil je harder rijden (=meer vermogen leveren) dan moet je de brandstof opvoeren, meer suikers verbranden. Maar omdat te kunnen heb je zuurstof nodig. Is op een gegeven moment die zuurstof op maar blijf je wel een hoog vermogen leveren dan hou je net als bij de onvolledige verbranding van de auto een restproduct over. In je lichaam heet dat melkzuur.
Je VO2Max is dus wel degelijk een erg grote factor in je prestatie omdat je gewoon die zuurstof nodig hebt voor je verbranding van de brandstof.
Ik heb me vandaag uit mijn winterslaap gerukt voor een nulmeting voor komend seizoen
datum 18-12-2009
Leeftijd 29
gewicht 93,6
lengte :1.97
bmi 24,2
vetperc. 17
rustecg 66 spm
inspanningsprotocol 25+25 watt/minuut
max vermogen 425watt (4,54 watt/kg)
omslagpunt 170
vermogen op omslagpunt 325 watt (3,47 watt/kg)
hf max 189
VO2max 5446ml/min
VO2max/kg 58 ml/min/kg
datum 18-12-2009
Leeftijd 29
gewicht 93,6
lengte :1.97
bmi 24,2
vetperc. 17
rustecg 66 spm
inspanningsprotocol 25+25 watt/minuut
max vermogen 425watt (4,54 watt/kg)
omslagpunt 170
vermogen op omslagpunt 325 watt (3,47 watt/kg)
hf max 189
VO2max 5446ml/min
VO2max/kg 58 ml/min/kg
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
@Frenkie: Hebben ze je rustpols bij het SMA bepaald of heb je die zelf bepaald? En als het bij het SMA is gedaan, hoe dan? (Heb zelf een test op 4 jan. en ben wel benieuwd)
[quote="eelcoz"]@Frenkie: Hebben ze je rustpols bij het SMA bepaald of heb je die zelf bepaald? En als het bij het SMA is gedaan, hoe dan? (Heb zelf een test op 4 jan. en ben wel benieuwd)[/quote]
bij SMA op de behandeltafel, mijn rustpols 's ochtends in bed ligt nog wel wat lager
bij SMA op de behandeltafel, mijn rustpols 's ochtends in bed ligt nog wel wat lager
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift
LRTV Swift
@frenkie: weet je vermogen rond omslag ook?
Zeg jongens, zijn al deze dingen nou ook nog trainbaar of kan ik maar beter gaan punniken ipv fietsen met m'n VO2max van 46?
http://www.sjaspatat.net" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="mispoes"]Zeg jongens, zijn al deze dingen nou ook nog trainbaar of kan ik maar beter gaan punniken ipv fietsen met m'n VO2max van 46?[/quote]
Zeer beperkt trainbaar. Wat je kunt trainingen is meer vermogen op je omslagpunt of maximaal vermogen.
Zeer beperkt trainbaar. Wat je kunt trainingen is meer vermogen op je omslagpunt of maximaal vermogen.
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
[quote="mispoes"]Zeg jongens, zijn al deze dingen nou ook nog trainbaar of kan ik maar beter gaan punniken ipv fietsen met m'n VO2max van 46?[/quote]
Als je nog prof wilt worden, dat gaat dat niet lukken. Hoe ver je relatieve VO2Max nog omhoog kan is vooral afhankelijk hoeveel kg's je kwijt kan/wil. Verder helpt veel lange duurtrainingen om de zuurstofopname te verbeteren.
Als je nog prof wilt worden, dat gaat dat niet lukken. Hoe ver je relatieve VO2Max nog omhoog kan is vooral afhankelijk hoeveel kg's je kwijt kan/wil. Verder helpt veel lange duurtrainingen om de zuurstofopname te verbeteren.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="Amclassic-fan"][quote="mispoes"]Zeg jongens, zijn al deze dingen nou ook nog trainbaar of kan ik maar beter gaan punniken ipv fietsen met m'n VO2max van 46?[/quote]
Als je nog prof wilt worden, dat gaat dat niet lukken. Hoe ver je relatieve VO2Max nog omhoog kan is vooral afhankelijk hoeveel kg's je kwijt kan/wil. Verder helpt veel lange duurtrainingen om de zuurstofopname te verbeteren.[/quote]
De VO2max bij een ongetraind sporter ligt tussen de 40 en de 50ml/min/kg. Bij een goed getraind sporter zal deze boven de 60ml/min/kg liggen en de supertalenten kunnen waarden bereiken van ruim boven de 80ml/min/kg.
Armstrong bijv VO2max 84,5 en Watt/kg van 7. Om de 46 in perspectief te zetten.
Als je nog prof wilt worden, dat gaat dat niet lukken. Hoe ver je relatieve VO2Max nog omhoog kan is vooral afhankelijk hoeveel kg's je kwijt kan/wil. Verder helpt veel lange duurtrainingen om de zuurstofopname te verbeteren.[/quote]
De VO2max bij een ongetraind sporter ligt tussen de 40 en de 50ml/min/kg. Bij een goed getraind sporter zal deze boven de 60ml/min/kg liggen en de supertalenten kunnen waarden bereiken van ruim boven de 80ml/min/kg.
Armstrong bijv VO2max 84,5 en Watt/kg van 7. Om de 46 in perspectief te zetten.
What makes the boat go faster?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende