Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

training d1/ vetverbranding

perrush
Forum-lid

perrush 04 mar 2011 21:46

[quote="KXlight"]Volgens mij is het volgende het ei van columbus:

http://www.kiwinederland.nl/ckfinder/us ... vasten.pdf

Amen.

Doe er mee wat je wilt, maar wel op eigen verantwoordelijkheid. Of beter: onder begeleiding.[/quote]

dit is een extreme variant op het nuchter trainen. Het is al langer geweten dat nuchter trainen je vetverbranding aanwakkert. Hij zegt ook dat de hedendaagse mens, door de overvloedige toevoer van suikers, eerder suikers gaat verbranden dan vet. Zegt hij niet, maar dat is mijn toevoeging; "ook bij lage intensiteit waar normaal vetten zouden moeten verbrandt worden".

Het omschakelen van voornamelijk KH verbranding naar vet, noemt hij 'de switch'. so what, nieuw woord voor oude wijven.

Wat me wel heel erg verrast in die test is dat hij meer watt wegtrapt. Ik hoop maar dat de test onder gelijke omstandigheden gebeurt en de resultaten niet in één richting geduwd werden.

Ik kan bijna niet geloven dat iemand, die al veel aan sport deed en dus eigenlijk geen 'switch' meer moet maken, na 10 dagen honger lijden een beter renner is geworden. Laat hem in het seizoen zo'n kuur eens doen een week voor een klassieker. Wil ik nog wel eens zien wat de resultaten zijn.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

pierre92
Forum-lid

pierre92 04 mar 2011 22:52

Wat mij verbaast: de vermogens zijn nog niet eens zo hoog.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 04 mar 2011 22:58

[quote="Pierre92"]Wat mij verbaast: de vermogens zijn nog niet eens zo hoog. [/quote]

Hoezo niet? Ik vind vermogen omslagpunt/kg toch behoorlijk 5,76W/kg.
What makes the boat go faster?

perrush
Forum-lid

perrush 05 mar 2011 19:36

hoe langer ik er over nadenk, hoe raarder ik het vind.

Dat hij door dit soort 'training' een beter duurvermogen krijgt kan ik begrijpen. Je leert immers je lichaam om de vetten maximaal te gebruiken (dat is ook de bedoeling van de normale D1)

Maar dat ook zijn maximaal wattage verbetert snap ik niet. Bij hoge inspanning gebruik je toch vooral (of zelfs enkel) je KH-systeem, eerst aeroob, later anaeroob. De voorgestelde training traint enkel het vet-systeem. Hoe kun je dan meer wattage trappen na zo'n kuur ?? De biochemica erachter ontgaat me volledig.

http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

pierre92
Forum-lid

pierre92 05 mar 2011 20:24

Kijk, je kunt natuurlijk zeggen: door deze training gaat z'n W/kg flink omhoog.

Maar:
1. Zijn gewicht had ook gereduceerd kunnen worden door gewoon af te vallen met normale training.
2. Is de meting wel zo betrouwbaar? Inspanningstesten zijn heel erg onderhevig aan de vorm van de dag (grove schatting: kan 50 W schelen) . Hoe goed is iemand uitgerust, welk tijdstip, hoe lang ervoor gegeten/gedronken. Doe over een paar weken nog maar eens een test! En hoe betrouwbaar was de eerste test?

Kortom, het effect is niet bewezen en daarbij:
1. Wat is er gebeurd met het herstelvermogen van deze jongen?
2. Wat is er gebeurd met het piekvermogen van deze jongen?
3. Wat is er gebeurd met de moraal van deze jongen?

Ik ben niet overtuigd.
fietsen, da\'s mijn verzetje!

Plaats reactie