Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Opbouw Cannondale Supersix

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2011 23:44

Ik heb de knoop voorlopig even doorgehakt een aluminum Vibe 7s round (met dubbele kabeldoorvoer) besteld bij Serge.

erikvdn
Forum-lid
Berichten: 212
Lid geworden op: 15 aug 2008 21:45

erikvdn 29 mei 2011 01:53

Havana, ik had uiteindelijk bij de controltech om echt perfect te zitten een langere stuurpen (1 cm) nodig om echt perfect te zitten. Dit omdat de reach korter is.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 29 mei 2011 18:22

havana schreef:Ik heb de knoop voorlopig even doorgehakt een aluminum Vibe 7s round (met dubbele kabeldoorvoer) besteld bij Serge.

Daar rijd ik ook mee. Vind het een prettig stuur, wel dik dus daar moet je van houden. De vorm is lekker klassiek rond (pro looks), je kunt de onderkant parallel laten lopen met de bovenbuis (wederom stijlpunten) en toch een vlakke overgang hebben naar de shifters. De drop zit met ±132mm tussen compact en klasssieke sturen in.

De Vibe carbon zadelpen is trouwens een heel sterke aanbieding, behoorlijk licht (170g ofzo) en niet duur (zeker op Ebay).

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 29 mei 2011 18:28

Even een vraag tussen door maar waarom gekozen voor C'dale SuperSix?
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2011 20:11

Wilde een nieuwe fiets. Opties: een Chinees of een merkframe. Chinees viel al snel af, te weinig uitstraling. Toen een lijst gemaakt van frames ik mooi vind. Kwam uiteindelijk uit bij

Felt AR1/AR4
Simplon Pavo
Cannondale Supersix
Canyon Aero Road CF

Ik wilde sowieso geen interne kabels (teveel gezeik met stellen) dus de Felt en de Canyon vielen af. De Simplon was me te duur. De Felt vond ik ook te zwaar trouwens. De Supersix bleef zo over. Ik heb uiteraard ook gekeken naar de geometrie en de SS past me prima.

Vandaag mijn eerste lange rit gemaakt, 155 km door de Eiffel. De bevindingen

FRAME
Stuurt erg strak en dat merk je goed, met name in technische afdalingen. Frame is een stuk stijver dan mijn Bianchi, met name de achtervork. Bovendien is de C'dale een slag comfortabeler, maar niet zo comfortabel als de Synapse waar ik in 2009 een week op reed op Gran Canaria.

GROEP
Wennen aan SRAM kost nog geen 5 minuten. Je krijgt een zeer duidelijke klik bij het schakelen. Was even bang dat naar het buitenblad schakelen veel moeite zou kosten door het kleine hendeltje, maar niets is minder waar. Ergonomie van de shifters is erg fijn, zeker nu ik mijn stuur gekanteld heb. De boel maakt nog wel het nodige lawaai op bepaalde verzetten, dus ik moet nog werken aan de afstelling. Had een multi-tool bij me, maar had geen zin om steeds te stoppen. Bovendien had ik muziek in dus een rateltje meer of minder was niet zo erg.

WIELEN
Maken een heerlijk "zoefgeluid". Zijn ondanks berichten dat ze slap zijn toch redelijk stijf. Heb als test de remblokjes vlak langs de velg gezet en eens flink aangezet - ik krijg de velg niet tegen de blokken (maar goed, ik ben dan ook maar een wielertoeristje van 72 kg...). De wielen remmen nauwelijks minder goed dan mijn Vista's, bij nat weer zal dit uiteraard een ander verhaal zijn. Wel moet je iets anders remmen dan op aluminium, maar dat heb je vrij snel door. Vandaag stond er een dikke 5 beaufort aan wind in de Eiffel, en dat merk je wel. Eén keer werd ik verrast door een vlaag maar gelukkig zonder erg. Bij harde wind van de zijkant moet je het stuur dus goed vasthouden, maar het is nog goed te doen.

ZADEL
De Toupé zat me direct als gegoten. De gell versie is trouwens niet zachter dan de Team versie IMHO. Allebei keihard.

BIDONHOUDERS
Bevallen prima. Wel belangrijk om de bidons bij het terugzetten niet aan te drukken, dan krijg je ze er lastig uit en het is ook niet nodig; de bidon zet zichzelf vast. Heb met 2x500 ml gereden, dus Sharkman is ook weer blij ;)

STUUR
Zoals besproken, geen ideaal stuur zoals Litespeed al voorspeld had (had beter moeten luisteren). Afstelling aan de bovenkant is nu goed maar de onderkant staat nu richting de achternaaf waardoor onderin de beugel rijden nergens op slaat. Voldoet prima for the time being, maar niet op de lange termijn.

STUURPEN
Een stuurpen is voor mij een stuurpen, maar de lengte lijkt goed (er hoeft geen cm bij); gelukkig want ik wil graag met 12 cm blijven rijden. Stuurt toch een pak beter dan een 14 !

PEDALEN
Inklikken is een fractie moeilijker dan bij SPD-SL maar wát een fijne pedalen zijn de Time-pedalen. Ik vind ze uitstekend en zwaar ondergewaardeerd.

SNELSPANNERS
Als je de KCNC snelspanners vasthoudt denk je "wat een fragiele meuk" maar in de praktijk werken ze heel goed, terwijl ze geen drol wegen. Een aanrader; een goedkope manier om toch een redelijke bak gewicht te besparen.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5547
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 29 mei 2011 21:04

Rij zelf ook sinds een paar maanden op een C'dale SS HiMod met SRAM. Standaard versie dus in dezelfde kleur stelling. Kan je bevindingen alleen maar beamen. Alhoewel ik ook lekker rij op CAAD9 (10 ligt al klaar maar moet ik nog opbouwen).
What makes the boat go faster?

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 29 mei 2011 21:44

Fijn dat je al hebt genoten van je mooie fiets. Ik rij sinds een paar maanden ook met Time RXS pedalen en die bevallen ook erg goed.

Ik kan je afweging volgen qua frame, hoewel ik met dit budget waarschijnlijk ook bij de Pavo had kunnen uitkomen met bv Rival en Eurus wielen (geen idee wat het prijsverschil in frameset is overigens). Maar zo maakt ieder zijn afweging natuurlijk (en ik heb lak aan 'duur' frame = dure afmontage wat veel mensen wel hebben).

Benieuwd naar het nieuwe totaalplaatje straks.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 mei 2011 21:57

Klopt, dat was ook mogelijk geweest. Maar ik wilde qua groep eigenlijk een topgroep én hoge wielen dus dan is het budget voor het frame beperkt. Met de C'dale kan ik eigenlijk al mijn wensen invullen.

Anyway, ik ga morgen die prutsers van Salden maar weer eens bellen over de BB30 crank. Het PRO stuur komt deze week mijn kant op.

Ik twijfel nog over de stickers, ik ga Photoshop morgen maar eens aanzwengelen....

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 29 mei 2011 22:11

Morgen is Salden gesloten....

Wanneer de decals van de wielen zijn zul je zien dat het frame meer de aandacht krijgt, die het wel verdient.

De Simplon Pavo was een mooie keuze echter de kleurstellingen van de laatste jaren vind ik minder, Cannondale is de betere keuze imho.
YFood !!!

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 29 mei 2011 22:50

Simplon pavo is inmiddels één generatie ouder dan de Cannondale (eigenlijk weinig veranderd en eerder in de klasse van de oude Scott Cr1). Is op zich niets mis mee maar te duur voor het gebodene zou dan nog eerder het topmodel van Ktm kiezen.
Zou het eerder zoeken in de Scott Foil (nadat ze zijn getest) of inderdaad de canyon. Gezien de prijs is de Cannondale die voor de rest niets onderdoet voor de concurrentie gewoon onverslaanbaar zeker i.c.m. de garantie die geboden wordt.

frenkie
Forum-lid
Berichten: 837
Lid geworden op: 23 mei 2008 13:09

frenkie 30 mei 2011 10:46

havana schreef:Mag ik de mening van de experts over de Pro Vibe classic? Niet letten op die logo's, die gaan er bij Pro zo af met een beetje aceton.


Hoop dat het je lukt, mijn alu Pro Vibe liet zijn witte gewei niet wegpoetsen met aceton
De één is een stylist, de ander knakt gewoon z'n fiets in tweeën
LRTV Swift

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 mei 2011 11:03

Ik heb inmiddels de rest ook maar verwijderd (daarom eedere post verwijderd).

Mevrouw havana zit in het buitenland dus de fiets staat daarom binnen ;)

Afbeelding

Plaats reactie