Wilde een nieuwe fiets. Opties: een Chinees of een merkframe. Chinees viel al snel af, te weinig uitstraling. Toen een lijst gemaakt van frames ik mooi vind. Kwam uiteindelijk uit bij
Felt AR1/AR4
Simplon Pavo
Cannondale Supersix
Canyon Aero Road CF
Ik wilde sowieso geen interne kabels (teveel gezeik met stellen) dus de Felt en de Canyon vielen af. De Simplon was me te duur. De Felt vond ik ook te zwaar trouwens. De Supersix bleef zo over. Ik heb uiteraard ook gekeken naar de geometrie en de SS past me prima.
Vandaag mijn eerste lange rit gemaakt, 155 km door de Eiffel. De bevindingen
FRAME
Stuurt erg strak en dat merk je goed, met name in technische afdalingen. Frame is een stuk stijver dan mijn Bianchi, met name de achtervork. Bovendien is de C'dale een slag comfortabeler, maar niet zo comfortabel als de Synapse waar ik in 2009 een week op reed op Gran Canaria.
GROEP
Wennen aan SRAM kost nog geen 5 minuten. Je krijgt een zeer duidelijke klik bij het schakelen. Was even bang dat naar het buitenblad schakelen veel moeite zou kosten door het kleine hendeltje, maar niets is minder waar. Ergonomie van de shifters is erg fijn, zeker nu ik mijn stuur gekanteld heb. De boel maakt nog wel het nodige lawaai op bepaalde verzetten, dus ik moet nog werken aan de afstelling. Had een multi-tool bij me, maar had geen zin om steeds te stoppen. Bovendien had ik muziek in dus een rateltje meer of minder was niet zo erg.
WIELEN
Maken een heerlijk "zoefgeluid". Zijn ondanks berichten dat ze slap zijn toch redelijk stijf. Heb als test de remblokjes vlak langs de velg gezet en eens flink aangezet - ik krijg de velg niet tegen de blokken (maar goed, ik ben dan ook maar een wielertoeristje van 72 kg...). De wielen remmen nauwelijks minder goed dan mijn Vista's, bij nat weer zal dit uiteraard een ander verhaal zijn. Wel moet je iets anders remmen dan op aluminium, maar dat heb je vrij snel door. Vandaag stond er een dikke 5 beaufort aan wind in de Eiffel, en dat merk je wel. Eén keer werd ik verrast door een vlaag maar gelukkig zonder erg. Bij harde wind van de zijkant moet je het stuur dus goed vasthouden, maar het is nog goed te doen.
ZADEL
De Toupé zat me direct als gegoten. De gell versie is trouwens niet zachter dan de Team versie IMHO. Allebei keihard.
BIDONHOUDERS
Bevallen prima. Wel belangrijk om de bidons bij het terugzetten niet aan te drukken, dan krijg je ze er lastig uit en het is ook niet nodig; de bidon zet zichzelf vast. Heb met 2x500 ml gereden, dus Sharkman is ook weer blij
STUUR
Zoals besproken, geen ideaal stuur zoals Litespeed al voorspeld had (had beter moeten luisteren). Afstelling aan de bovenkant is nu goed maar de onderkant staat nu richting de achternaaf waardoor onderin de beugel rijden nergens op slaat. Voldoet prima for the time being, maar niet op de lange termijn.
STUURPEN
Een stuurpen is voor mij een stuurpen, maar de lengte lijkt goed (er hoeft geen cm bij); gelukkig want ik wil graag met 12 cm blijven rijden. Stuurt toch een pak beter dan een 14 !
PEDALEN
Inklikken is een fractie moeilijker dan bij SPD-SL maar wát een fijne pedalen zijn de Time-pedalen. Ik vind ze uitstekend en zwaar ondergewaardeerd.
SNELSPANNERS
Als je de KCNC snelspanners vasthoudt denk je "wat een fragiele meuk" maar in de praktijk werken ze heel goed, terwijl ze geen drol wegen. Een aanrader; een goedkope manier om toch een redelijke bak gewicht te besparen.