Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Ketting smeren

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 apr 2008 00:09

roderaaf schreef:Hallo medefietsfanaten,
Zelf gebruik ik al jaren WD40 na een aantal jaren allerlei teflon-spul te hebben gebruikt. Gezien alle postieve verhalen over Boeshoeld T9 en Pro-Gold ga ik deze smeermiddeltjes eens proberen.
RR


WD40 = geen goed idee. Dit stopt wel piepen en kraken maar is zo schraal dat het nauwelijks langdurig smerende werking heeft en je ketting hierdoor snel zal slijten.

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3092
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 apr 2008 00:11

ajtb schreef:Heeft iemand van dit merk gehoord,het moest een goed product zijn waar je ketting niet zwart van wordt.
White Lighting Originel
self cleaning Lubricant.

mvg André


Dit werkt op zich wel maar je moet wel zeer regelmatig smeren. Het trekt weinig vuil aan, maar na iedere rit een beetje bijsmeren anders loopt je ketting toch snel droog. Is mijn ervaring tenminste.

karel_venema
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:53

karel_venema 09 apr 2008 02:33

Heeft iemand ervaring met de Kroon Poetsolie en Rijwielolie die je bij de fietsonderelengroothandel kunt bestellen?link

wikui
Forum-lid
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 aug 2007 14:33

wikui 10 apr 2008 14:26

ik gebruik versnellingsbak olie met wyns vesnellingsbak toevoeging.
halve lieter olie mengen met wyns volgens de verhouding die op het blikje wyns staat en je hebt voor 30 jaar genoeg.veel goedkoper dan al die spuitbussen.
na 1200 km met droog weer nog steeds olie in de ketting,vervang mijn sram ketting om de 10000 km. heb na 50 000 km met campa record cassette pas 2 kransjes vervangen, en de voorbladen zien er na 50 000 km ook nog goed uit.
de eenzame fietser

ajtb
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 26 feb 2007 21:29

ajtb 10 apr 2008 20:00

jsparie schreef:
ajtb schreef:Heeft iemand van dit merk gehoord,het moest een goed product zijn waar je ketting niet zwart van wordt.
White Lighting Originel
self cleaning Lubricant.

mvg André


Dit werkt op zich wel maar je moet wel zeer regelmatig smeren. Het trekt weinig vuil aan, maar na iedere rit een beetje bijsmeren anders loopt je ketting toch snel droog. Is mijn ervaring tenminste.


heb je enig idee waar je dat spul kan kopen
want ik zoek dat spul al een tijdje maar kan het nergens vinden

mvg Andre

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 apr 2008 21:56

Hoi,

http://www.bikesport.be/index.php/catal ... /pid=1141/

Op dezelfde site vind je ook de spuitbus uitvoering.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

racingluca
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 12 mei 2007 21:30

racingluca 12 apr 2008 16:49

kilometervreter schreef:Met een flesje doe ik 10 jaar. Volgens mij komen ze gesmeerd en wel uit de verpakking. Ik smeer mijn ketting daarna zo goed als nooit. Misschien een keer of twee ontvetten, schoonmaken, invetten en de buitenkant weet ontvetten. Al we dan zo'n 5000km verder zijn dan is ie wel aan vervanging toe.


Slijt je cassette niet onwijs snel als je zo lang door rijdt met je ketting?
Built for speed and driven by passion

gerbenke
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 apr 2007 21:15

gerbenke 12 apr 2008 21:09

Mijn eerste 4 ritten met de nieuwe Finish Line (Pro Road) zitten erop. In vergelijking met de rode versie, (dry) smeert hij beter. Wél is de ketting na de eerste kilometers al zwart terwijl ik toch altijd de ketting uitgebreidt reinig en droog maak.

Ketting loopt wel als een zonnetje, dus voorlopig gaat hij er nog gewoon op...

coolermaster10
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2008 17:22

coolermaster10 17 apr 2008 17:38

Ook ik vind Prolink een geweldig ketting smeermiddel maar ook voor alle andere draaiende delen op je fiets.
De ketting wordt niet zo zwart als met de meeste andere smeermiddelen. En de smering is perfect een maal om de tweehonderd kilometer is voldoende. Ook geen geknoei met aanbrengen. Ik doe rolletje voor rolletje en dan een nacht drogen laten En voor het fietsen even door een doek halen.
Als iemand op zoek is naar dat middel kan hij een paar flesjes van mij overnemen.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 19 apr 2008 05:07

coolermaster10 schreef:Ook ik vind Prolink een geweldig ketting smeermiddel maar ook voor alle andere draaiende delen op je fiets.
De ketting wordt niet zo zwart als met de meeste andere smeermiddelen. En de smering is perfect een maal om de tweehonderd kilometer is voldoende. Ook geen geknoei met aanbrengen. Ik doe rolletje voor rolletje en dan een nacht drogen laten En voor het fietsen even door een doek halen.
Als iemand op zoek is naar dat middel kan hij een paar flesjes van mij overnemen.


Ik doe rolletje voor rolletje en dan een nacht drogen laten

Hoi,

Daar ben je wel een tijdje zoet mee en het is hoedanook veel te veel.
Een twintigtal rolletjes een druppeltje geven, ketting wat laten draaien, even door alle kransjes op en af schakelen en that's it.
s'Anderendaags even de bovenkant droogwrijven en vertrekken.

Het is beter om zo de ketting en cassette na elke rit te reinigen dan er een halve liter (ik overdrijf) olie op te gooien en te denken dat er niks kan gebeuren.
Een vuile ketting wordt al snel een meedogenloze polijstmachine en dan ben je enkele duizenden kilometers later met haaientanden op zowel je voorbladen, cassette als bovenste jockeywieltje aan het rijden.
Zeker als het versnellingsapparaat niet tot in de perfectie is afgeregeld.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 21 apr 2008 00:26

Vandaag mijnUltegra ketting middendoor getrapt op de oude Holleweg. Ik dacht dat de quick link of hoe dat mag heten (deze kwam van Decathlon, daar kosten ze niet zo belachelijk veel) uitgestapt was. Maar het was een pen die losgekomen was uit het buitenplaatje. De volgende ligt al klaar, want ik had gemeten (met de digitale schuifmaat, werkt super) dat hij bijna versleten was. Zat inmiddels op 132,8 mm, bij 133 mm moet hij er af stond ergens op dit onvolprezen forum. Ik vind het toch tamelijk vlug, net geen 2000 km mee gereden. De volgende ga ik om te beginnen eens goed ontvetten en dan uitkoken in de olie. Dan weet je zeker dat overal olie komt, maar helaas slingert er dat wel tamelijk snel uit. Kettingvet, en dan uitkoken lijkt me beter, maar waar vind je nog kettingvet? Gewoon kogellagervet wordt niet vloeibaar als je het verhit, heb ik al getest.
Overigens, alle mensen die me sterkte toewenst toen ik langs de Zevenheuvelenweg wandelde; bedankt. En vooral degene die me nog een eindje gesleept heeft. Gelukkig had iemand van onze club een kettingpons bij, 60 km lopen op fietsschoenen was toch iets te veel van het goede geweest.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

coolermaster10
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 apr 2008 17:22

coolermaster10 06 mei 2008 19:33

fdegrove schreef:
coolermaster10 schreef:Ook ik vind Prolink een geweldig ketting smeermiddel maar ook voor alle andere draaiende delen op je fiets.
De ketting wordt niet zo zwart als met de meeste andere smeermiddelen. En de smering is perfect een maal om de tweehonderd kilometer is voldoende. Ook geen geknoei met aanbrengen. Ik doe rolletje voor rolletje en dan een nacht drogen laten En voor het fietsen even door een doek halen.
Als iemand op zoek is naar dat middel kan hij een paar flesjes van mij overnemen.


Ik doe rolletje voor rolletje en dan een nacht drogen laten

Hoi,

Daar ben je wel een tijdje zoet mee en het is hoedanook veel te veel.
Een twintigtal rolletjes een druppeltje geven, ketting wat laten draaien, even door alle kransjes op en af schakelen en that's it.
s'Anderendaags even de bovenkant droogwrijven en vertrekken.

Het is beter om zo de ketting en cassette na elke rit te reinigen dan er een halve liter (ik overdrijf) olie op te gooien en te denken dat er niks kan gebeuren.
Een vuile ketting wordt al snel een meedogenloze polijstmachine en dan ben je enkele duizenden kilometers later met haaientanden op zowel je voorbladen, cassette als bovenste jockeywieltje aan het rijden.
Zeker als het versnellingsapparaat niet tot in de perfectie is afgeregeld.

Ciao, ;)


fdegrove

Bedankt voor je tip . Ik gebruik nu veel minder lube als voorheen. En toch is de ketting voldoende
gesmeerd. En bovenal de ketting blijft nu nog schoner. Ik wil echt niet overdrijven en wordt er ook niet beter van, maar Prolink is top. En als je niet die belachelijke bezorgkosten van bike2build wilt
betalen een tip http://bikerepublic.biedmeer.nl/website/index.php scheelt 4 euro.

De groeten

Plaats reactie