Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28169
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
20 sep 2007 10:52
Kan nog wel betere voorbeelden geven vrees ik:
Kaptein Tweewielers te Amsterdam (eergisteren nog in de etalage gekeken):
Oude SPD-SL Ultegra pedalen 90.- (37,50 bij Hopmans voor de nieuwe!)
Shimano FC-700 compact crank inclusief lagers: 317.- (155.- bij Salden)
Op=Op !! stond erbij
Maar het geeft wel goed hoe duur de meeste FM zijn en dat ben ik dan wel weer eens met mspoon.
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40968
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
20 sep 2007 10:57
Aan de andere kant vertelde een FM hier dat Hopmans groepsprijzen Campa voert waar hij de groepen niet eens voor in kan kopen. Hoe kun je dan ook ooit als FM meegaan in de prijzenslag? Vind ik ook heel erg fout van de fabrikanten.
Less is bore
-
sharkman
- Forum-lid
- Berichten: 2778
- Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24
sharkman
20 sep 2007 11:16
En da's nou precies het punt. Als fabrikanten hun bulk / Oem prijzen afmaken op een bedrag ver onder de prijzen waarvoor ze aan de groothandel verkopen (ik verdenk deze er soms wel van dat er zeer behoudend wordt ingekocht waardoor prijzen onnodig hoog zijn) en deze vervolgens wel dwingen om het adviesprijzensysteem te hanteren wordt de reguliere handel simpelweg uitgeschakeld (zitten meer stappen tussen die simpelweg ook iets willen verdienen). Als je ziet wat bijvoorbeeld de adviesprijzen van Campa en Shimano zijn en waarvoor een groep bij een prijs stunter gaat kun je enkel vaststellen dat er ergens iets heel erg scheef zit.
simpel gesteld: fabrikanten torpederen hun eigen met veel moeite opgebouwde netwerken en creëeren bewust of onbewust een markt waarin elke vorm van logica ontbreekt.
-
timper
- Forum-lid
- Berichten: 1356
- Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10
timper
20 sep 2007 11:20
Misschien evolueren we op den duur naar een systeem zoals 'midas', waar je elk merk van wagen kan binnen doen voor onderhoud. Je koopt de fiets via bijv. internet en onderhoudt hem in het servicepunt (dus niet merkgebonden) in je eigen regio. De kwaliteit van die service zal wel minder zijn maar dit lijkt een tendens te worden (bijv. ook computerklinieken).
Als ik het prijsverschil zie tussen fietsen hier in Vlaanderen en bijv. Salden dan is mijn keuze rap gemaakt. Hoewel ik eigenlijk de voorkeur zou willen geven aan een lokale, goede FM. Maar eens het 700 euro scheelt dan ben ik minder principieel
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
.
-
ilko
- Forum-lid
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
- Locatie: Arnhem
ilko
20 sep 2007 12:28
Sharkman schreef:
simpel gesteld: fabrikanten torpederen hun eigen met veel moeite opgebouwde netwerken en creëeren bewust of onbewust een markt waarin elke vorm van logica ontbreekt.
Precies, als je als fabrikant meewerkt aan parallel import enerzijds en aan de andere kant wel blijft volhouden dat je via een distributie en dealernetwerk levert (tegen bijbehorende prijzen), dan maak je het voor de laatste wel erg lastig.
Ik kom vaak bij mijn FM om de hoek en hij weet dat ik niet alles bij hem vandaan haal. Ook weet ie dat ik nooit zal morren over garantie of wat dan ook, dus als hij iets doet, ik gewoon netjes het gevraagde uurloon betaal.
Waar ik wel moeite mee heb is dat fabrikanten (blijkbaar Pinarello ook) wel meewerken aan grijze levering en dus ook instaan voor belabberde afwikkeling (waar de meeste kopers op het verkeerde been worden gezet). Er wordt vaak genoeg 'fabrieksgarantie' geroepen, waarbij de fabrikant doorstuurt naar een importeur die niets met grijze handel te maken heeft. Marktvervuiling dus. Maar goed, je moet wat met die frames die op de plank liggen...
-
rabbit
- Forum-lid
- Berichten: 91
- Lid geworden op: 22 apr 2006 11:20
rabbit
21 sep 2007 01:03
Je gaat een prijzen oorlog nooit tegen , er zijn fietsenhandelaren die een filosofie hebben dat hun klanten meer service , after sales etc etc willen wat de hogere prijs moet rechtvaardigen terwijl anderen zoals bv Vos kiezen voor een lagere marge maar de omzetsnelheid compenseert hun lagere marge, maar hoe dan ook iemand laten komen die uren moet rijden en dan bij de fietsenhandel aankomt en dan merken dat de z.g op voorraad staande fiets er helemaal niet is dat hoort niet Vos en bij geen enkel bedrijf , dit is heel simpel misleiding van een potentiele klant en eind van de rit gaat dit tegen ze werken.
Parallel import, grijze handel of hoe je het ook wilt noemen ga je nooit tegen net als een importeur die niet aan webwinkels wil leveren om " echte " winkels te beschermen omdat die nooit mee zouden kunnen in de prijzen slag die webshops ontketenen.
Dit is een lovenswaardig streven maar onmogelijk voor groothandelaren / importeurs om dit tegen te gaan.
Wat je in Nederland niet geleverd kan krijgen vanwege deze denkwijze , haal je met een pak geld in het buitenland en er is altijd wel iemand die wel "honger" heeft en gewoon levert.
Ik heb geen ervaring in de wielerbranche maar wel in een andere branche waar wij het zelfde principe toepassen en er is altijd iemand die wil leveren.
Niet altijd leuk voor de reguliere handel maar eind van de rit gaat het altijd om de munten.
Rabbit
-
cyclejazz
- Forum-lid
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 23 aug 2006 01:10
cyclejazz
21 sep 2007 19:17
timper schreef:Misschien evolueren we op den duur naar een systeem zoals 'midas', waar je elk merk van wagen kan binnen doen voor onderhoud. Je koopt de fiets via bijv. internet en onderhoudt hem in het servicepunt (dus niet merkgebonden) in je eigen regio. De kwaliteit van die service zal wel minder zijn maar dit lijkt een tendens te worden (bijv. ook computerklinieken).
Je ziet in andere branches ook dat merken superstores of zogenaamde 'experience centra' hebben, waar alle modellen tentoongesteld staan, niet eens voor de directe verkoop. Denken jullie dat dat in de fietsenbranche ook gaat gebeuren?
stupidity is it\'s own reward
-
maurice
- Forum-lid
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 14 apr 2004 16:24
- Locatie: Maassluis
maurice
21 sep 2007 21:35
Daniel1975 schreef:Aan de andere kant vertelde een FM hier dat Hopmans groepsprijzen Campa voert waar hij de groepen niet eens voor in kan kopen. Hoe kun je dan ook ooit als FM meegaan in de prijzenslag? Vind ik ook heel erg fout van de fabrikanten.
Hopmans koopt groot in. Dan krijg je een betere (lagere) inkoopprijs dan degenen die dat niet doen. Dan kan je de groepen ook goedkoper aanbieden. Hopmans gaat al jaren voor volume. Minder marge maar je verkoopt meer. Op die manier kan je ook goed geld verdienen.
Niets is wat het lijkt..
-
mspoon
- Forum-lid
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 15 jul 2007 11:52
mspoon
30 mei 2008 13:13
Het is zoals met elke tak van ondernemen, op je eigen manier (tegenwoordig) overleven binnen de kaders van de wet.
En of je het nou links of rechts om doet het gaat toch om het geld.
Orbea Orca, What Else?
-
havana
- Forum-lid HC
- Berichten: 28169
- Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54
havana
30 mei 2008 13:19
maurice schreef:Daniel1975 schreef:Aan de andere kant vertelde een FM hier dat Hopmans groepsprijzen Campa voert waar hij de groepen niet eens voor in kan kopen. Hoe kun je dan ook ooit als FM meegaan in de prijzenslag? Vind ik ook heel erg fout van de fabrikanten.
Hopmans koopt groot in. Dan krijg je een betere (lagere) inkoopprijs dan degenen die dat niet doen. Dan kan je de groepen ook goedkoper aanbieden. Hopmans gaat al jaren voor volume. Minder marge maar je verkoopt meer. Op die manier kan je ook goed geld verdienen.
Goh, echt
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
? Bij Hopmans gaat het niet alleen om schaalvoordelen, zij kopen ook via een ander kanaal in dan de LBS.
-
scepticus
- Forum-lid HC
- Berichten: 10718
- Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32
scepticus
30 mei 2008 13:19
Cyclejazz schreef:
Je ziet in andere branches ook dat merken superstores of zogenaamde 'experience centra' hebben, waar alle modellen tentoongesteld staan, niet eens voor de directe verkoop. Denken jullie dat dat in de fietsenbranche ook gaat gebeuren?
Rose en Canyon hebben dat eigenlijk al.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
evers
- Forum-lid
- Berichten: 1188
- Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
- Locatie: Eindhoven
evers
30 mei 2008 15:22
Scepticus schreef:Cyclejazz schreef:
Je ziet in andere branches ook dat merken superstores of zogenaamde 'experience centra' hebben, waar alle modellen tentoongesteld staan, niet eens voor de directe verkoop. Denken jullie dat dat in de fietsenbranche ook gaat gebeuren?
Rose en Canyon hebben dat eigenlijk al.
evenals Specialized en Giant.
nieuw is het dus niet
Train ze!