FFWD Wielen
Het accelereert dus beter dan je andere wielen, maar snelheid houden, hoe voelt dat met deze lichte wielen tov je eigen wielen ( welk type ?) ?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Lichte wielen accellereren sneller (zeker als het lage gewicht in de velgen zit) maar houden de snelheid ook veel minder goed vast (centrifugaalkracht). In de praktijk betekend het dat goede lichtegewicht velgen minder "duwen" als je even niet trapt. Maar: wat je er niet in hoeft te stoppen......
Lichte wielen zijn in het voordeel op klimmetjes en korte bochtige parcoersen met veel slecht lopende bochten.
Op het vlakke en bij mooi lopende bochten zijn zwaardere wielen zeker niet slechter.
Overigens hebben lage lichte wielen meer (allround) voordelen en zijn hoge lichte wielen meer gericht op "looks" (waarbij niet elk hoog wiel ook aerodynamisch optimaal is)
Lichte wielen zijn in het voordeel op klimmetjes en korte bochtige parcoersen met veel slecht lopende bochten.
Op het vlakke en bij mooi lopende bochten zijn zwaardere wielen zeker niet slechter.
Overigens hebben lage lichte wielen meer (allround) voordelen en zijn hoge lichte wielen meer gericht op "looks" (waarbij niet elk hoog wiel ook aerodynamisch optimaal is)
dus als ik het goed begrijp: als de beentjes de boel aandrijven op gelijkmatige snelheid maakt het niet uit, maar het rolt minder door als je niet trapt.
En die hoge velgen en aero, is dat uitsluitend een voordeel bij mee en tegenwind en wellicht een hoek van 30°?
En die hoge velgen en aero, is dat uitsluitend een voordeel bij mee en tegenwind en wellicht een hoek van 30°?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
HenkV schreef:dus als ik het goed begrijp: als de beentjes de boel aandrijven op gelijkmatige snelheid maakt het niet uit, maar het rolt minder door als je niet trapt.
Klopt: op een vlakke weg op constante snelheid maakt massa niets uit (afgezien van een zeer marginaal toenemende rolweerstand -> te verwaarlozen). Overigens lijkt me dat de traagheid van een willekeurig wiel toch wel te verwaarlozen is ten opzichte van de massa van fiets+fietser, dus de theorie klopt, maar in de praktijk zal het niet zo'n vaart lopen.
HenkV schreef: En die hoge velgen en aero, is dat uitsluitend een voordeel bij mee en tegenwind en wellicht een hoek van 30°?
Bij rijwind recht van voren sowieso een voordeel, want minder verstoring van de lucht = minder weerstand. Bij zijwind is het ingewikkelder, want dan heb je er ook last van en bovendien 'ziet' de wind dan juist een groter frontaal oppervlak itt een laag wiel. Er kan theoretisch een liftkracht op het wiel komen te staan die een component in de rijrichting heeft (bij discwielen is dat bijvoorbeeld het geval, zie bijv ZIPP website), en dat is natuurlijk voordelig.
De praktijk? Met mijn Corsmics kost het me net een beetje minder moeite om me voorin te handhaven.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
@ Martijntijn: de remwerking is goed (en doet volgens mij niet heel veel onder voor alu velgen), mits je doorremt, kortom een beetje doorknijpen. Ik heb tot nu toe alleen met droog weer gereden (en nog niet met 90km/u afgedaald), met de FFWD blokjes .
Gang is alles!!
Weet ik niet, ik heb de Speedcomposites nooit bereden. Qua uiterlijk (lage velg, aantal spaken), prijs (de versie met DT240 naven) en gewicht zeker vergelijkbaar.
Maar persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de FFWD's vanwege hun beproefde onderdelen (naaf, spaak etc) en de goede reputatie van Zoran (die hun wielen maakt).
Verder -maar dat is persoonlijk- vind ik de FFWD's mooier.
Toevoeging: in de regen remmen ze ook gewoon goed!! Ik wist natuurlijk van de reputatie van carbon velgen in de regen.....maareh....het lijkt wel of ze nog beter aangrijpen dan gisteren (droog). Misschien heeft het te maken met het inremmen van de blokjes.
Maar persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar de FFWD's vanwege hun beproefde onderdelen (naaf, spaak etc) en de goede reputatie van Zoran (die hun wielen maakt).
Verder -maar dat is persoonlijk- vind ik de FFWD's mooier.
Toevoeging: in de regen remmen ze ook gewoon goed!! Ik wist natuurlijk van de reputatie van carbon velgen in de regen.....maareh....het lijkt wel of ze nog beter aangrijpen dan gisteren (droog). Misschien heeft het te maken met het inremmen van de blokjes.
Gang is alles!!
Ik kwam het volgende stukje tegen op internet:
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?p=380974
Ik vraag me inderdaad af wie de velg voor FFWD produceert en welke andere ("merk") velgen nog meer uit deze fabriek komen (kwaliteit van de velg?). Ook voor de standaard FFWD naaf zou ik dit graag weten. Misschien dat iemand hier antwoord op kan geven.
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?p=380974
Ik vraag me inderdaad af wie de velg voor FFWD produceert en welke andere ("merk") velgen nog meer uit deze fabriek komen (kwaliteit van de velg?). Ook voor de standaard FFWD naaf zou ik dit graag weten. Misschien dat iemand hier antwoord op kan geven.
vinkhugo schreef:Ik kwam het volgende stukje tegen op internet:
http://weightweenies.starbike.com/forum ... p?p=380974
Ik vraag me inderdaad af wie de velg voor FFWD produceert en welke andere ("merk") velgen nog meer uit deze fabriek komen (kwaliteit van de velg?). Ook voor de standaard FFWD naaf zou ik dit graag weten. Misschien dat iemand hier antwoord op kan geven.
Volgens bikexperto.com, maakt FFWD gebruik van KT naven (en Zoran kan het weten, want hij spaakt wielen voor FFWD en heeft ze dus veelvuldig "onder handen".
KT is een Taiwanese navenproducent die (blijkbaar) zo' n 50% vd naven in de fietsindustrie levert.
Volgens cyclingnews bestaan er echter wel "slight variations of these hubs (and the internal mechanism)".
Door deze variaties is het denk ik weer iets lastiger om af te gaan op positieve (of negatieve) ervaringen van anderen met KT naven.
Ik ben zelf voor zekerheid gegaan en heb voor de DT-240 gekozen.
Als je inderdaad op zeker wil gaan: de DT naaf kiezen!!
Zelf nu een aantal dagen gereden met de DT190 Ceramic naven (in een set F2R's), en ze lopen top!
Ik moet zeggen dat ik ook ervaring heb met de DT240's , en die doen qua gevoel wat mij betreft niet onder voor de 190's.
Uiteraard zal er qua duurzaamheid en "weather-proofness" wel het 1 en ander te zeggen zijn voor de 190's, maar ze zijn wel een stukkie duurder...:p
Uiteraard ook een tikkie lichter, maar ja dat geldt na het kopen van de 190's ook voor je portemonnee....
Kortom mijn "ideale" wiel is in dit geval de F2R (lekker licht en strak) met de DT240's. Qua onderdelen (voor zover ik dat nu kan beoordelen) "bomb-proof" (en zo voelen ze ook), lekker licht, goede looks, lekker geluid (tja.....waar let je op??!!) en dat voor een goede prijs (zeker bij de prijsvechters).
Erg netjes dat je ook de wieltassen, snelspanners en remblokken erbij krijgt.
Dat is bij sommige High-End merken trouwens wel eens anders.....
Zelf nu een aantal dagen gereden met de DT190 Ceramic naven (in een set F2R's), en ze lopen top!
Ik moet zeggen dat ik ook ervaring heb met de DT240's , en die doen qua gevoel wat mij betreft niet onder voor de 190's.
Uiteraard zal er qua duurzaamheid en "weather-proofness" wel het 1 en ander te zeggen zijn voor de 190's, maar ze zijn wel een stukkie duurder...:p
Uiteraard ook een tikkie lichter, maar ja dat geldt na het kopen van de 190's ook voor je portemonnee....
Kortom mijn "ideale" wiel is in dit geval de F2R (lekker licht en strak) met de DT240's. Qua onderdelen (voor zover ik dat nu kan beoordelen) "bomb-proof" (en zo voelen ze ook), lekker licht, goede looks, lekker geluid (tja.....waar let je op??!!) en dat voor een goede prijs (zeker bij de prijsvechters).
Erg netjes dat je ook de wieltassen, snelspanners en remblokken erbij krijgt.
Dat is bij sommige High-End merken trouwens wel eens anders.....
Gang is alles!!
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, nu weet ik in ieder geval wat meer over de naven en kan ik hier een keuze in maken.
Weet iemand misschien nog iets over de velgen, waar deze vandaan komen (fabrikant) en eventueel voor wie (andere "merken") er nog meer geproduceert wordt.
Weet iemand misschien nog iets over de velgen, waar deze vandaan komen (fabrikant) en eventueel voor wie (andere "merken") er nog meer geproduceert wordt.
@Vinkhugo: dat is lastig te achterhalen. FFWD geeft zelf aan dat de fabrikant van hun velgen een gerenommeerde producent van carbonspullen is, die vrijwel exclusief voor FFWD de velgen produceert.
Ikzelf heb op de F2R's gereden, en die velg zag er goed, gelijkmatig, strak geproduceerd uit.
Ikzelf heb op de F2R's gereden, en die velg zag er goed, gelijkmatig, strak geproduceerd uit.
Gang is alles!!