Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Ricardo Ricco

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 04 aug 2010 09:58

Aapje schreef:
100cols schreef:het lijkt mij alles bij elkaar een hele forse straf voor het kleine voordeel dat je uit dopinggebruik zou kunnen halen.
Het is geen klein voordeel. Het kan het verschil maken tussen de TdF winnen + miljoenen verdienen of anoniem meerijden in de Tour van Lutjebroek.

Zonder de valsspelers zouden andere renners prijzen winnen, veel geld verdienen en/of uberhaupt de kans krijgen om hun geld in de wielrennerij te verdienen. Een voorbeeld is Christophe Bassons, een getalenteerde renner die niet meekon met de doping-gebruikers en uit de wielersport werd verjaagd toen hij zich daar tegen uitsprak.

Uitslag van de tour van 2000:

Lance Armstrong (US Postal Service) USA 92h33'08''
2 Jan Ullrich (Team Deutsche Telekom) GER 6'02''
3 Joseba Beloki Dorronsoro (Festina) ESP 10'04''
4 Christophe Moreau (Festina) FRA 10'34''
5 Roberto Heras Hernandez (Kelme - Costa Blanca) ESP 11'50''
6 Richard Virenque (Polti) FRA 13'26
7 Santiago Botero Echeverry (Kelme - Costa Blanca) COL 14'18''
8 Fernando Escartin Coti (Kelme - Costa Blanca) ESP 17'21''
9 Francisco Mancebo Perez (Banesto) ESP 18'09''
10 Daniele Nardello (Quick Step - Innergetic) ITA 18'25''
11 Manuel Beltran Martinez (Mapei - Quick Step) ESP 21'11''
12 Pascal Hervé (Polti) FRA 23'13''
13 Javier Ochoa (Kelme - Costa Blanca) ESP 25'00''
14 Felix Manuel Garcia Casas (Festina) ESP 32'04''
15 Alexander Vinokourov (Team Deutsche Telekom)
Bij de eerste 15 zijn er 10 van in opspraak gekomen of betrapt voor doping. Indien deze renners clean moesten gereden hebben lijkt het mij weinig wschlk dat bvb nr. 16 de tourwinnaar zou geweest zijn.
Er zoud"en wel meer inzinkingen en slechte dagen voorgekomen zijn tijdens de verschillende touren maar de winnaar zou in elk geval nog komen uit 1 van de 1° 15 in de uitslag.
ZElfs Virenque heeft na zijn dopingschorsing nog fantastische prestaties geleverd, evenals nu vinokourov en ricco terug. Kunnen die mannen , die 3-dubbel zullen in het oog gehouden worden zich nog veroorloven van zich te doperen?
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dario
Forum-lid

dario 04 aug 2010 11:11

Aapje schreef:
Dario schreef:Bovendien lijkt de pakkans nog altijd niet groot genoeg, zodat het te arbitrair is om iemand zo zwaar aan te pakken, terwijl anderen - die net wat handiger of gelukkiger zijn - intussen lustig blijven verderfietsen...

Voor dieven is de pakkans ook bedroevend. Laten we de dief die we wel pakken dan zonder straf vrij???? Wat een absurd idee.

Die vergelijking houdt natuurlijk totààl geen steek: dieven vormen een probleem voor de hele samenleving; gedopeerde renners enkel voor hun concurrenten (die mogelijk even gedopeerd zijn - dus kan je je afvragen in hoeverre het zin heeft gedopeerden tegen andere gedopeerden te beschermen, als er geen sluitend systeem is dat àlle gedopeerden weert)
Maar goed, deze discussie ging dus eigenlijk over Riccardo Ricco.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

delirium
Forum-lid

delirium 04 aug 2010 11:37

fiedoo schreef:
Aapje schreef:
100cols schreef:het lijkt mij alles bij elkaar een hele forse straf voor het kleine voordeel dat je uit dopinggebruik zou kunnen halen.
ZElfs Virenque heeft na zijn dopingschorsing nog fantastische prestaties geleverd, evenals nu vinokourov en ricco terug. Kunnen die mannen , die 3-dubbel zullen in het oog gehouden worden zich nog veroorloven van zich te doperen?

Wel, hierop ga ik nog eens reageren. Ik geloof namelijk rotsvast dat "die mannen" in ieder geval uit hun fouten geleerd hebben, en dus zorgen dat ze zeker niet meer betrapt worden. betrapt worden op doping is geen kwestie van goede controle's, maar van slecht maskeren. en wees maar zeker dat bijvoorbeeld Vino nu nog 10 keer voorzichtiger zal zijn met zijn producten. hij heeft lang tijd gehad (twee jaar) om uit te zoeken hoe hij niet betrapt kan worden.
Dat ze na een schorsing clean gaan rijden geloof ik nooit nooit nooit. Iemand die bij de jeugd of als heel jonge prof betrapt wordt kan misschien nog de moeite gaan doen om clean te rijden, maar ervaren rotten als Vino en Virenque weten de klepel te goed hangen. Die rijden nooit nog zuiver.

eelcoz

eelcoz 04 aug 2010 14:56

chrissiewizzie schreef:Als ze na hun dopingschorsing weer zo goed presteren, vraag ik me af wat het hele effect van die doping is.

Een verklaring zou kunnen zijn, ook al door Delirium gepost, is dat ze nooit zijn opgehouden met het gebruik van doping.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 04 aug 2010 16:05

Dario schreef:Die vergelijking houdt natuurlijk totààl geen steek: dieven vormen een probleem voor de hele samenleving; gedopeerde renners enkel voor hun concurrenten
Dieven zijn alleen een probleem voor mensen die beroofd worden. Doping-gebruikers alleen voor mensen die schoon (willen) sporten op de hogere niveau's. Zowel de slachtoffers van diefstal als (top)sporters zijn mensen uit de samenleving. Het enige verschil is dat er meer slachtoffers van dieven zijn, maar afgezien van de aantallen zie ik geen fundamenteel verschil. Slachtoffers zijn slachtoffers.

Voorbeeld 1: Christophe wil graag wielrennen zonder doping, maar krijgt geen contract want stoute Lance is altijd net even beter. Gevolg: Christophe kan zijn gewenste beroep niet uitoefenen en loopt ook nog eens veel geld mis.
Voorbeeld 2: Dario komt thuis van zijn werk en zijn geliefde Pinarello is verdwenen uit zijn schuur. Gevolg: Dario kan zijn hobby een tijdje niet uitoefenen en moet een nieuwe fiets gaan kopen.

Persoonlijk vindt ik voorbeeld 1 erger voor het slachtoffer omdat deze persoon een kans ontnomen wordt die hij nooit meer goed kan maken, terwijl onze fictieve Dario gewoon een nieuwe fiets kan kopen. In de topsport zijn er allerlei sporters die minimaal verdienen, maar toch aan topsport doen omdat ze het maximale uit hun fysieke en mentale mogelijkheden willen halen en zich hierbij willen meten met sporters uit andere landen. Deze mensen zouden een stuk beter verdienen als ze een 'normaal' beroep zouden gaan uitoefenen. Uit het feit dat ze dat niet doen blijkt dat er een grote behoefte is bij deze mensen aan de kans om dit (eerlijk) te kunnen doen.
(die mogelijk even gedopeerd zijn - dus kan je je afvragen in hoeverre het zin heeft gedopeerden tegen andere gedopeerden te beschermen, als er geen sluitend systeem is dat àlle gedopeerden weert)
Dopingbestrijding hoeft niet 100% te zijn. In 2000 kon je volgens mij niet in de top-10 komen van de TdF zonder doping. Nu kan dat volgens mij wel. Bovendien is de kans nu kleiner dat niet-dopinggebruikers geen profcontract krijgen omdat een dopinggebruiker dat contract krijgt. Er is ook veel minder sprake van groot georganiseerde doping, zoals bij Festina, waar renners min of meer verplicht werden om doping te gebruiken.

Nogmaals, als er 1000 diefstallen per jaar zijn is dat toch veel beter dan 1 miljoen? Het is toch ook beter als er 10 dopinggebruikers zijn ipv 200?
Maar goed, deze discussie ging dus eigenlijk over Riccardo Ricco.
Ricco heeft het gebruik toegegeven en de toeleverancier genoemd. Daarom verdient hij wat mij betreft geen levenslang en mag hij terugkomen. Gezien zijn persoonlijkheid denk ik niet dat hij echt gestopt is, maar ik hoop dat hij mijn ongelijk bewijst.

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 04 aug 2010 16:49

chrissiewizzie schreef:Als ze na hun dopingschorsing weer zo goed presteren, vraag ik me af wat het hele effect van die doping is. Helpt het een goede wielrenner de beste te worden of zorgt het alleen voor constanter op een hoog niveau presteren?

Beide. Met name bij koersen zoals de TdF is het cruciaal dat je in week 3 nog goed bent. Normaal gaan de bloedwaardes langzaam omlaag, maar met testosteron, bloedtransfusies en EPO houdt je dit op niveau of verbetert het zelfs. Daarom is het bloed-paspoort ook ingevoerd, want aan de bloedwaardes kun je stevige doping goed zien (bijvoorbeeld een flinke verhoging van de hematocrietwaarde halverwege de tour).

Daarnaast zorgen EPO en bloedtransfusies ervoor dat je harder kunt rijden (dus dat je aeroob kunt rijden met een hoger vermogen), puur omdat je meer zuurstof naar de cellen kunt transporteren. Het grootste voordeel is hierbij voor renners die natuurlijk een lage hematocrietwaarde hebben. Als je het aantal rode bloedcellen met doping ophoogt, gaan deze renners veel beter presteren in vergelijking met dopinggebruikers met een natuurlijk hoog hematocriet. Het is dus ook niet zo dat als renner A wint van B met doping, dit ook zo zou zijn zonder doping.

Ik geloof trouwens wel dat het verschil tussen de dopinggebruikers en de schone rijders een stuk kleiner is geworden de laatste jaren. Zowiezo zien we niet meer de >50% hematocrietwaardes uit de tijd van Riis. Met microdoping van EPO krijg je geen grote hematocrietpieken en omzeil je vrijwel altijd de EPO-controles, maar krijg je ook niet de voordelen van een stevig shot EPO.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 04 aug 2010 16:57

voor levenslange schorsing ben ik niet, maar voor bewezen doping en vooral gebruik van de superprodukten zoals epo e.d. zou 4 jaar schorsing mogen + geschrapt worden uit alle uitslagen van de laatste 5 jaar=> dit ook om te beletten dat sporters die eigenlijk "fin de carriere" zijn en niks meer te verliezen hebben toch nog hun toevlucht zouden zoeken tot doping.
Voor produkten waarvan de werking minimaal is of niet echt bewezen ( puffertjes, pijnstillers, e.d.) volstaan enkele maanden.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 04 aug 2010 17:49

Aapje schreef:Normaal gaan de bloedwaardes langzaam omlaag, maar met testosteron, bloedtransfusies en EPO houdt je dit op niveau of verbetert het zelfs. Daarom is het bloed-paspoort ook ingevoerd, want aan de bloedwaardes kun je stevige doping goed zien (bijvoorbeeld een flinke verhoging van de hematocrietwaarde halverwege de tour).

Testosteron hoort niet in dat rijtje thuis, dat heeft geen invloed op je rode bloedcellen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

aapje
Forum-lid

Gebruikersavatar aapje 04 aug 2010 21:40

Amclassic-fan schreef:Testosteron hoort niet in dat rijtje thuis, dat heeft geen invloed op je rode bloedcellen.
Klopt, ik schreef het niet netjes op. Testosteron verbetert het herstel van de spieren en kan dus gebruikt worden om te zorgen dat de sporter snel herstelt van een inspanning.

jibb
Forum-lid

jibb 05 aug 2010 14:41

Kan een moderator hier even schonen? Sinds mijn post over Ricco in beeld bij Quickstep is het in geen enkele post meer over Ricco gegaan en enkel over doping. Daar hebben we dacht ik een apart topic voor!

Danku!
Dat is geen geel! Dit is geel!

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 05 aug 2010 15:22

jibb schreef:Kan een moderator hier even schonen? Sinds mijn post over Ricco in beeld bij Quickstep is het in geen enkele post meer over Ricco gegaan en enkel over doping. Daar hebben we dacht ik een apart topic voor!

Danku!

komt mss omdat ze een beetje erg met elkaar verbonden zijn, Ricco en zijn snoepjes....
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 11 aug 2010 16:42

lees net dat vacansoleil hun intresse bevestigd heeft in Ricco
maar hij wil de Vuelta rijden, dus ik geef ze weinig kans

Plaats reactie