Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hoge alu velgen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2007 15:03

jona91 schreef:valt 28 spaken te overwegen? dat lijk mij toch echt te veel. Ik zal wel gwn cx ray of iets sterker zoeken


Gewoon CX-ray? CX-ray spaken is vaak moeilijk aan te komen omdat er een eeuwig te kort is (al jaren) en ze zijn duur. Ik zou maar eens goed op een rijtje gaan zetten wat 't je allemaal kost en wat 't op opleverd. Gewichts besparen op een naaf heeft namelijk niet meer voordeel dan dat je ergens anders op je fiets gewicht bespaard. Een velg telt nog ongeveer 2x zo zwaar voor de totale energie die je met optrekken in de fiets moet stoppen. Maar 200 gram op de velgen besparen levert dus nog altijd nog maar een bidonnetje winst op.

Gezien het feit dat je nu Vista's in je fiets hebt staan ga ik ervan uit dat er op andere plekken veel meer winst is te pakken voor minder minder geld. Ik zou het gewoon bij een standaard setje Shamal's, Vento's of Gipiemme's houden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 11 dec 2007 15:17

fdegrove schreef:Hoi,

Kan je bij deze ook eens horen in welke uitvoeringen (qua spaak boring) de velgen verkrijgbaar zijn?
En wat de levertijden betreft??

Ciao, ;)


dat krijg ik niet in het engels noch in het duits vertaald hoor, zelfs in het nederlands is dat allemaal chinees :)
Amclassic-fan schreef:
jona91 schreef:valt 28 spaken te overwegen? dat lijk mij toch echt te veel. Ik zal wel gwn cx ray of iets sterker zoeken


Gewoon CX-ray? CX-ray spaken is vaak moeilijk aan te komen omdat er een eeuwig te kort is (al jaren) en ze zijn duur. Ik zou maar eens goed op een rijtje gaan zetten wat 't je allemaal kost en wat 't op opleverd. Gewichts besparen op een naaf heeft namelijk niet meer voordeel dan dat je ergens anders op je fiets gewicht bespaard. Een velg telt nog ongeveer 2x zo zwaar voor de totale energie die je met optrekken in de fiets moet stoppen. Maar 200 gram op de velgen besparen levert dus nog altijd nog maar een bidonnetje winst op.

Gezien het feit dat je nu Vista's in je fiets hebt staan ga ik ervan uit dat er op andere plekken veel meer winst is te pakken voor minder minder geld. Ik zou het gewoon bij een standaard setje Shamal's, Vento's of Gipiemme's houden.


tja... maar waar bespaar je gewicht, zadelpen? stuur? een crankstel kan me ook snel 200 gram besparen tegenover mn veloce, maar ik weet niet of dat minder kost dan een lichte naaf...?
mss kan ik inderdaad beter het setje in zijn geheel kopen met zijn 2090 gram, alleen weet ik niet of het dan nog nut heeft van hoge velgen te hebben als je toch wel waat extra gewicht meesleurt

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 11 dec 2007 15:32

mailtje van mathes bikes, het gewicht van de velgen zal hij zelf ook niet weten, want ze verkopen ze niet standaard en hij liet al weten dat hij het wel aan de duitse invoerder kon vragen:


the problem is that rims with 40mm height are really heavy because of
the construction, you won't save much weight by building your own wheelset.

You should keep in mind that for timetrail competition it's not so very
important to have very lightweight wheels, because during timetrail you
don't have to speed up your bike very often like roadracing on short
circuits with many turns. If you once have reached your maximum average
speed, the weight of the wheels "help" much more to keep the speed
constant than lightweight wheels. In german we call it "Masse läuft"

As a good combination of aerodynamic and weight I suggest to use the
GIPIEMME wheelset TECNO 1.55 or TECNO 1.55 light

1.55 LIGHT
weight: total 1.460 gr
price: € 499,00

1.55
weight: total 1.620 gr
price: € 359,00

with best regards

thorsten Schneemann
---

PS ik ben eigenlijk niet van plan ze enkel voor TT te gebruiken....

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2007 15:34

Dat extra gewicht is een fabeltje aan de goede aerodynamica heb je veel meer, zelfs op een klim heb je meer aan aerodynamische wielen dan aan hele lichte wielen. Pas als het echt steil wordt komt er een keerpunt in zicht.
Probleem van een lichte naaf is dat deze vaak veel minder goed afgedicht zijn en minder duurzaam zijn. Die oude Campa naven kunnen vele 10 duizenden km's mee, maar goed dan zijn de velgen op een gegeven moment wel versleten. Een Ritchey Wcs of Syntace stuurpen zet je een keer op je fiets en kan je daarna vergeten en toch heb je gewicht bespaard.

Voor de liefhebbers, ik kwam net een losse nieuwe Zonda velg tegen: Ebay
Alleen een beetje absurd duur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 dec 2007 16:23

Hebben ze niet gezegd wat die Gipiemme velgen los leverbaar zijn (in 16,28,32 gaten) en wat ze nu echt kosten?

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 11 dec 2007 17:45

yes it's possible to have also rims only, but I must check when the german importer will have next delivery from Italy.
Do you prefer only the rims or complete wheelset 716 PRO ?
Shimano or Campa Shifting-System ?

with best regards

Thorsten Schneemann

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 11 dec 2007 17:49

price for version PRO is same as for version TWIN € 389,00
+17 verzendkosten

@LVGH: hij zal wel aan die velgen geraken, als je ze koopt en laat spaken, laat me dan zeker weten wat je ervan gemaakt hebt :)

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 11 dec 2007 17:55

Amclassic-fan schreef:Dat extra gewicht is een fabeltje aan de goede aerodynamica heb je veel meer, zelfs op een klim heb je meer aan aerodynamische wielen dan aan hele lichte wielen. Pas als het echt steil wordt komt er een keerpunt in zicht.
dat weet ik toch niet zo :). naar wat ik begrepen heb ga je zelfs met aero carbon wielen maar een minuutje sneller per uur als je 40 per uur rijd, als je dan bergop rijd denk ik dat je niet veel zal merken van dat aero... :)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 dec 2007 18:17

Als je 't niet geloofd reken 't zelf maar na. Tour heeft netjes staan hoeveel vermogen het kost om verschillende wielsets op een bepaalde snelheid te houden. Er zijn ook tests van andere instanties die met overeenkomende resultaten komen. Terwijl die 200 gram met klimmen niets zwaarder dan je eigen lichaamsgewicht telt. Hoeveel procent is 200 gram nu van jouw + fiets?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 11 dec 2007 18:31

jona91 schreef:naar wat ik begrepen heb ga je zelfs met aero carbon wielen maar een minuutje sneller per uur als je 40 per uur rijd, als je dan bergop rijd denk ik dat je niet veel zal merken van dat aero... :)


Aerowielen schelen op een uur knallen op het vlakke dan misschien 'maar een minuutje', 100 gram gewichtsbesparing scheelt je op een uur steil bergop knallen nog veel minder: maar een seconde of 4.....
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jona91
Forum-lid
Berichten: 797
Lid geworden op: 03 sep 2007 22:22

jona91 11 dec 2007 20:00

Wordt het mij nu aangeraden de wielen te kopen of niet? Ik ben al niet zo'n snelle optrekker in wedstrijden en dan nog 290 gram extra dan al de vrij zware vista wielen...

Ik vraag mij gewoon af of ze met die 290 gram extra wel echt meer aero zijn dan bv een lage -niet vierkante- velg
even op een rijtje: ik wou hoge alu velgen omdat:
1) carbon lijkt mij te fragiel waardoor ik vermoed dat je er beter niet mee traint, en dan nog eens die remblokjes wisselen...
2)te duur tenzij 2e hands maar dan laat ik me wrs toch bedriegen,
3)niet erg degelijk voor bandjes,

Gaan de tecno pro's dus voldoen aan de eisen waarvoor ik geen carbon wil?

Jullie zullen al wel doorhebben dat ik niet zo'n snelle beslisser ben zeker....
Ik ga ze trouwens niet direct kopen, en als LVGH de velgen laat spaken ga ik eerst kijken naar wat hij ervan gemaakt heeft en of hij ze goed bevonden heeft.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 11 dec 2007 22:15

Ik ben ook geen snelle beslisser hoor ;) Maar als die velgen echt los te krijgen zijn, staan ze wel bovenaan m'n lijstje.

Laten we eens stellen dat de velgen inderdaad zo'n 500 gram wegen, dan maak je met bijvoorbeeld DT 240S naven (28g) en wat DT spaken (voor aerolite, radiaal, achter competition 2x) een set van ongeveer 1680gram. Niet slecht lijkt me dat. Maar ik zou er ook niet van opkijken als de velgen wat zwaarder zijn..

Aangezien je 67kg weegt, hoge aerodynamische alu velgen zoekt, waarom laat je dan geen setje met AM Classic 420 velgen bouwen? (voor mij is dat geen optie want ik weeg zo'n 30 kg meer..)

Plaats reactie