Pagina 8 van 14

Geplaatst: 13 nov 2009 13:14
door amclassic-fan
Ja, maar hij rijdt nu op een fiets met een bovenbuis van 58,9 en een 12 cm stuurpen. Daar heeft hij geen klachten bij. Ik neig wel meer naar de 58 als advies, maar zonder iemand ooit gezien te hebben blijft 't wel erg lastig.

Een 56 is sowieso te klein, want met een binnenbeenlengte van 91 cm komt het zadel op 81-82 cm hoogte te staan. Zonder spacers geeft dan een hoogte verschil van 16-18 cm.

Geplaatst: 13 nov 2009 15:19
door bravoman
Amclassic-fan schreef:Ja, maar hij rijdt nu op een fiets met een bovenbuis van 58,9 en een 12 cm stuurpen. Daar heeft hij geen klachten bij. Ik neig wel meer naar de 58 als advies, maar zonder iemand ooit gezien te hebben blijft 't wel erg lastig.

Een 56 is sowieso te klein, want met een binnenbeenlengte van 91 cm komt het zadel op 81-82 cm hoogte te staan. Zonder spacers geeft dan een hoogte verschil van 16-18 cm.


Bedankt voor je reactie. Ik zal er inderdaad ook te denken aan een 58 of 61, alleen zal niet echt de meest competitieve houding aannemen, aangezien ik niet aan wedstrijden doe, maar het bijvoorbeeld in het weekend heerlijk vind om een uur of 5 te gaan fietsen om mijn conditie te onderhouden voor ook het hardlopen wat ik doe. Zou je aan kunnen geven wat de voordelen van een 58 tov een 61 frame is en omgekeerd?

mvg.

Geplaatst: 13 nov 2009 15:53
door trudie
Amclassic-fan schreef:
@Wezep, Chris is 1 van die uitzonderingen waar ik wel vertrouwen in heb. Hij kijkt tenminst gewoon naar hoe je op de fiets zit ipv alles en nog wat te meten, een hoop te rekenen en dan de boel maar volledig te verbouwen omdat de computer het zegt.


Zo ben ik goed op de fiets gezet door Lucas Bos!! Gewoon door te kijken hoe ik op de fiets zit.
En dat valt niet mee als je 1.82 bent met een bbl van 95 cm;)

Geplaatst: 13 nov 2009 18:31
door amclassic-fan
Maar ja zou ken ik ook de gevallen waarbij Lucas Bos de stuurpen omdraaide, terwijl er geen klachten hadden en vervolgens als bejaarde (spreekwoordelijk) op de fiets zaten. Fysio's willen wel eens wat veel verbouwen terwijl er niets aan de hand is.

Geplaatst: 13 nov 2009 23:08
door bravoman
@amclassic-fan:
Zou je aan kunnen geven wat de voordelen zijn van een 58 tov een 61 frame en evt. omgekeerd.
Zou je aan de hand van mijn maten ook aan kunnen geven of ik een zadel met setback, en evt. de lengte van mijn stuurpen moet gebruiken voor beide framematen en evt. de hoeveelheid spacers.
Voor mij zou het tevens handig zijn hoe je dit bepaald, aangezien dit naar aanleiding van het topic nog niet geheel duidelijk is geworden.
Alvast bedankt.

mvg.

Geplaatst: 15 nov 2009 12:56
door pipootje
Trudie schreef: Zo ben ik goed op de fiets gezet door Lucas Bos!! Gewoon door te kijken hoe ik op de fiets zit.
En dat valt niet mee als je 1.82 bent met een bbl van 95 cm;)


Dan ben ik wel benieuwd wat het geworden is want de combinatie van die hoogte en dan ook nog eens zo'n korte bovenbuis is volgens mij nauwelijks standaard te vinden. Of heb je een stuurpen van 5 cm ? :-)

Compact frame

Geplaatst: 16 dec 2009 11:25
door ridefreeordie
Beste framemaat deskundigen.

Na 3 tweedehands fietsen sta ik op het punt in mijn leven om mijn allereerste nieuwe fiets te gaan kopen!! Dat moet uiteraard een stalen fiets zijn, maar ook weer niet te duur. Dus ben ik via www.mosch-bikes.nl op de olmo mercury gekomen.

Ik ben qua maatvoering alleen klassieke frames gewend, maar Olmo claimt voor de mercury een compact frame te hebben. (= niet hetzelfde als slooping??).Ik heb de maatvoeringtabellen bijgevoegd. (de mercury staat in onderste tabel).

Mijn huidige fiets heeft een zitbuis van 59 cm c/c. Die hoogte past mij perfect. De bovenbuis van mij fiets is 55,5 c/c. Erg kort dus. Ik schijn dan ook vrij rechtop te zitten.

Ik heb mijn gegevens in wrench science ingevoerd. L 187 BB 91 etc.
WrenchScience komt met de volgende waarden: seat 59, overal reach 68,5, zadelhoogte iets boven de 80 cm.

Welk frame van Olmo zou ik moeten kiezen, gewoon de nr 59? Deze lijkt zo klein.

groet, Johan

Framemaat Addict R15?

Geplaatst: 24 dec 2009 17:35
door arnojanssen
Ook hier iemand die voor een keuze staat. Over een paar weken wil ik een Addict R15 bestellen: KLIK
Met een paar wijzigingen: wet white WCS stem, de grijszwarte 2010 Racing zero's en een 39/53 crankstel.
Deze ga ik bestellen bij een goed bekend staande fietsenzaak, waar ik natuurlijk eerst op meting gezet wordt. Voorafgaand ben ik nu zelf aan het kijken naar de geometrie en het vergelijk met mijn huidige fiets.

Wrenchscience leek me een goed startpunt (niet mezelf opgemeten overigens maar laten doen) en daar komt het volgende uit:

Height: 178 cm
Sternum notch: 147 cm
Inseam length: 86 cm (x 0,66 = 56,76)
Arm length: 64 cm
Shoulder width: 42 cm
Flexibility: 7

WrenchScience Recommended Sizes:

Frame Size center-to-center: 56 cm
Frame Size center-to-top: 58 cm
Overall Reach: 66.75 cm
Saddle Height: 75.94 cm
Handlebar Width: 42 cm

Ik weet dat zelf (laten) opmeten niet bijzonder nauwkeurig is maar dit is wel een (leuke) indicatie. Mijn huidige fiets is een Airborne Thunderbolt, maat 58 met 12 cm stuurpen en een zadelhoogte van 77,2 cm. Scott meet ook C/T dus hier komt WrenchScience mooi overeen met mijn huidige fiets.
Alleen, afgaand op binnenbeenlengte * 0,66 kom ik uit op 56,76 cm en je hoort vaak dat je beter naar beneden als naar boven kunt afronden.

Geometrie van de Addict:

[img=http://scottusa.com/service/files/image ... 890572.jpg]

Als ik de belangrijke maten van de 56 en de 58 eruit pak en deze vergelijk met mijn huidige fiets:

Head tube R15-56: 160 mm
Head tube R15-58: 180 mm
Head tube huidig: 164 mm + 27 mm balhoofd + 5 mm spacer

Top tube R15-56: 565 mm
Top tube R15-58: 580 mm
Top tube huidig: 583 mm

BB-center top tube R15-56: 500 mm
BB-center top tube R15-58: 520 mm
BB-center top tube huidig: 510 mm

Mijn huidige fiets heeft een WCS alu stuur dus de reach en drop zal vergelijkbaar zijn met de WCS carbon evo van de Addict. Mijn saddle-to-bar drop is ongeveer 8 cm, maar kan indien nodig nog iets dieper. Balhoofdbuis- en bovenbuismaten zijn voor mijn gevoel meer leidend als de regel 'afronden naar beneden indien je qua binnenbeenlengte tussen twee maten valt', dus neig richting een 58.

Vragen:

- Zit ik mooier op een 56 of een 58?
- Hebben beide een 42 cm stuurbreedte?
- Is er nog stack height voor het Addict integrated balhoofdstel die ik mee moet nemen in bovenstaand of is dit verwaarloosbaar?

I know, hele toestand zo maar vind het gewoon interessant om te weten, mezelf en de voor mij goede fietsmaten (voorafgaand aan de meting) leren kennen.

Geplaatst: 27 dec 2009 11:47
door arnojanssen
Iemand een idee?

Geplaatst: 27 dec 2009 12:15
door amclassic-fan
Ja de 58, als je op je huidige fiets goed zit. Kan je mooi met een 12 cm stuurpen rijden met ong 1 cm aan spacers eronder, dat is ideaal. Ik vind echter de XL wel vrij groot voor iemand van 1m78. Je hebt vrij lange benen, maar ook je armen moeten lang zijn? Of rij je met een zadelpen zonder set-back? Bijv Metor is net zo lang (binnenbeenlengte is denk iets korter) maar die twijfelde tussen een M en een L, hij is voor de L gegaan zodat hij met een 11 cm stuurpen zonder spacers kon rijden.

Geplaatst: 27 dec 2009 12:38
door arnojanssen
Precies mijn dilemma.. De 58 komt qua bovenbuis dicht overeen met wat ik nu rij. Zit lekker op de huidige fiets, zadelpen met setback (EC70 met ik denk 25 mm). Ook de balhoofdbuis gaat dan goed passen met idd 1cm spacers, alleen klinkt 'XL' groot voor me. Al komt de bovenbuis bij het zadel maar 1 cm hoger uit, dus een echt klimrek zal het ook niet zijn.
De 56 wordt qua bovenbuis een stukkie korter, valt (deels) te compenseren met een langere stuurpen. Alleen wordt de balhoofdbuis wel een echt probleem: Verschil van bijna 4 cm tussen huidige fiets (buis+balhoofdstel+spacertje) en de 56 (alleen buis, balhoofdstel doet een centimertje schat ik). Betekent dan een spacertoren en dat lijkt me een groter bezwaar dan de hogere bovenbuis van de 58. Of niet?
Of mijn armen lang genoeg zijn voor de 58 weet ik nog niet zeker (wel gemeten, zie post hierboven), hoop gezien huidige fiets met setback, 585 mm bovenbuis en 12cm stuurpen, van wel.

@ PatrickH: en wat is jouw lengte, armlengte en bovenlichaamslengte als je die weet? Gezien je iets kortere beenlengte is voor jou de keuze voor de L logisch. Misschien zeggen bovenstaande maten van jou me wat met betrekking tot mijn eigen afweging.
Het lijkt wel alsof je aan het wennen bent/je positie aan het opzoeken bent met het verwijderen van die spacers. Met 2cm nog wel te doen inderdaad; alleen ga ik richting 3,5 cm denk ik en dan wordt het toch een gok. Ik weet niet hoeveel ik nog kan dalen (moet je dat willen als je goed zit) en wat ik dan over ga houden. Ben redelijk flexibel en heb nu een drop van zadel tot stuur van 8cm. Misschien hoor ik wel meer aan te kunnen en zit ik dan lekkerder, who knows.