Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Scott Scale

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 27 okt 2006 23:07

Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 27 Oktober 2006

Waarom een crossfiets en een mountainbike? Met een mountainbike kun je de Ardennen in (zie ik met een crosser niet gebeuren). Als je alleen 's winters op de crossfiets rijdt, kun je toch ook met de mtb weg? En wat is het plan van een 2e tijdritfiets (soort van project)?


Hiermee bedoelde ik dat het meer een grapje was.  (wat niet wil zeggen dat er niet een paar ideetjes in m'n hoofd zitten)
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 27 Oktober 2006

Enne... lijstje was exemplarisch voor zaken die geld kosten!  Ik heb met iemand van Cardsports staan praten, en hun Pinarello pistefiets kost me net iets te veel: dan wacht ik liever tot Kuota een pistefiets uitbrengt en ik mijn eigen piste kan aanleggen.


 
Anderzijds hoor ik wel dat een wegrenner meer techniek leert door 's winters op een crossfiets te gaan rijden dan door te mtb'en. Een redenering die uiteraard steek houdt!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

sjezer
Forum-lid
Berichten: 1149
Lid geworden op: 03 aug 2005 08:14

sjezer 27 okt 2006 23:27

Ja, dat van die techniek geloof ik wel. Crossparcoursen zijn vaak snel (als in een criterium) en de bochten zijn vaak bepalend. Op de mountainbike zie je vooral dat heuvelachtige stukken met steile bochten het verschil maken, m.a.w. een mtbwedstrijd wordt veelal bergop gewonnen, terwijl een cyclocrosswedstrijd een optelling is van demarrages en op den duur moet de groep van zelf lossen. Komt er wel op neer dat de veldtrainingen redelijk intensief zijn. Zelf rij ik 's winters op de zondag in clubverband snelle toertochten. Zaterdag pak ik dan geregeld een toertocht om soepel te rijden en technisch goed te fietsen. Deze combi bevalt mij goed!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 okt 2006 01:17

Ik ben de fiets deze avond gaan ophalen... hij staat hier dus, en ziet er prachtig uit.
Enkele zaakjes moet ik nog opgelost zien:- er zit geen zadelpenklem bij; nog vervelend met deze oversized diameter... oplossing vinden dus- mijn Sram X.0 achterderailleur heeft geen carbon cage... huh?- geen pedaaltjes -> niet erg, want ik heb Crankbrothers klaar liggen, moet dus nagestuurd worden
Voorts een schitterende machine. Hoef je eigenlijk niet meer te upgraden, maar toch... voor de fun!
Morgen probeer ik foto's te plaatsen.
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2006 02:53

Sram X.0 had in 2005 en eerder geen carbon kooi. Het 2006 model heeft wel een carbon kooi, met uitzondering van de lange kooi. Kort en medium zijn dus wel van carbon. De korte kan je alleen gebruiken in een dubbel set-up, medium kan gewoon triple aan met een mtb cassete achter. Die lange kooi is echt zieklang.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

mtb-biker
Forum-lid
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2005 22:55

mtb-biker 29 okt 2006 02:20

Casran:

paar opties voor gewichts besparing:

www.bikeboosting.nl. Laat Ernie Frieke maar een leuk setje wielen spaken voor je ! Denk een van de beste spakers in Nederland (heb net vandaag mijn setje met Stans Olympic velgen gehaald. Ben je klaar voor een superlicht setje voor +/- 500-650 euro en HANDGESPAAKT !

Ga je ook nog de Stans TAPE gebruiken + Stans oplossing icm normale buitenband, bespaar je nog eens wat gewicht t.o.v. het gebruik van een normale binnenband.

S-Tec: Syntace F99 & Duraflite carbon stuur voor 129 euro. Superlicht en supersterk.

Tune: Snelspanners (scheelt 50-60g t.o.v. standaard snelspanners). +/- 87 euro denk ik voor een setje.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 okt 2006 19:04

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 Oktober 2006

Sram X.0 had in 2005 en eerder geen carbon kooi. Het 2006 model heeft wel een carbon kooi, met uitzondering van de lange kooi. Kort en medium zijn dus wel van carbon. De korte kan je alleen gebruiken in een dubbel set-up, medium kan gewoon triple aan met een mtb cassete achter. Die lange kooi is echt zieklang.


 
Ouch! Dan heb ik die lange kooi versie?
Is die goedkoper, Amclassic-fan? Zou ik die gemakkelijk kwijt geraken op de tweedehands markt, of wil niemand zoiets? Ik zou immers graai die met carbon kooi hebben!
    
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 29 okt 2006 19:11

Bij deze enkele foto's. Niet goed van kwaliteit, want in de vooravond in het schemerdonker genomen. Betere fotografie volgt nog!

Je ziet dat de fiets gewoon even gemonteerd is. Nog geen meter op gereden. Rond de linkse crankarm hangt nog zo'n papiertje van Shimano; aan het zadel (Selle Italia SLR Kevlar) hangt ook nog een hele reutemeteut... zadel wordt meteen verkocht (geïnteresseerden mailen me maar). Het XTR 2006 crankset gaat ook in de verkoop, en moet plaatmaken voor een XTR 2007 trapstel. Die vork wordt wellicht een SID WC; de Avid Juicy carbons moeten Avid Juicy Ultimates worden. En de Ritchey WCS stuurpen ga ik wellicht door een Ritchey 4Axis vervangen.
Op deze foto zie je trouwens dat de zadelpenklem ontbreekt. Vervelend. Waar zou ik een gepaste vinden?
     
 
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 29 Oktober 2006

Casran:paar opties voor gewichts besparing:www.bikeboosting.nl. Laat Ernie Frieke maar een leuk setje wielen spaken voor je ! Denk een van de beste spakers in Nederland (heb net vandaag mijn setje met Stans Olympic velgen gehaald. Ben je klaar voor een superlicht setje voor +/- 500-650 euro en HANDGESPAAKT !Ga je ook nog de Stans TAPE gebruiken + Stans oplossing icm normale buitenband, bespaar je nog eens wat gewicht t.o.v. het gebruik van een normale binnenband.S-Tec: Syntace F99 & Duraflite carbon stuur voor 129 euro. Superlicht en supersterk.Tune: Snelspanners (scheelt 50-60g t.o.v. standaard snelspanners). +/- 87 euro denk ik voor een setje.


Bedankt voor de tips. Ik denk er ondertussen even over na in hoeverre ik hier extreem mee wil tunen (dan wel wat meer geld pompen in mijn wegfietsen). Wellicht hoeft het dus nog niet voor stuur en stuurpen...
Snelspanners vervang ik waarschijnlijk door een setje Extralites van 55gr dat ik nog heb liggen.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4611
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 29 okt 2006 19:39

Het blijven mooie fietsen he die scott mtb's . Maar over de X.O derailleur, ik denk dat je daar wel iemand voor kunt vinden. Een lange kooi versie is om een 34 tandwiel te kunnen gebruiken. En als je als amateur echt de bergen ingaat, kun je die 34 echt wel gebruiken.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 29 okt 2006 20:48

Mooie fiets, heb je een M genomen ?
Waarom ipv een Sid World Cup geen Sid Race ?
Mooi stukje lichter en wat goedkoper.
Kappa wielen vindt ik niet mooi in deze fiets, mijn keuze zou een mooi handgespaakt setje zijn.
Heb verder niets tegen de Xentis wielen, zou graag een setje in m'n racefiets willen hebben.
Niet om de schoonheid maar wel om het rendement wat ze opleveren.

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 29 okt 2006 21:59

Hij ziet er goed uit Casran! Post aub snel wat betere foto's van je bike!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 29 okt 2006 22:17

Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 29 Oktober 2006

Het blijven mooie fietsen he die scott mtb's . Maar over de X.O derailleur, ik denk dat je daar wel iemand voor kunt vinden. Een lange kooi versie is om een 34 tandwiel te kunnen gebruiken. En als je als amateur echt de bergen ingaat, kun je die 34 echt wel gebruiken.

Je kan gewoon groot-groot rijden met een medium kooi icm 11-34 en 20-44
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sepp
Forum-lid
Berichten: 424
Lid geworden op: 03 okt 2004 22:57

sepp 01 nov 2006 18:18

gisteren een scot scale vast gehad 7.4kilo volledige af men pedalen en al
beestig ze
en dit dan nog met fsa crank
en bontrager stuurper en wcw stuur
 
er moet lichter zijn .... denk ik dan
 
 
maar toch een beest van eeen fiets
durf ik niet mee door het bos
avia cyclingteam

Plaats reactie