Pagina 8 van 15

Scott Scale

Geplaatst: 27 okt 2006 23:07
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door sjezer op 27 Oktober 2006

Waarom een crossfiets en een mountainbike? Met een mountainbike kun je de Ardennen in (zie ik met een crosser niet gebeuren). Als je alleen 's winters op de crossfiets rijdt, kun je toch ook met de mtb weg? En wat is het plan van een 2e tijdritfiets (soort van project)?


Hiermee bedoelde ik dat het meer een grapje was.  (wat niet wil zeggen dat er niet een paar ideetjes in m'n hoofd zitten)
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 27 Oktober 2006

Enne... lijstje was exemplarisch voor zaken die geld kosten!  Ik heb met iemand van Cardsports staan praten, en hun Pinarello pistefiets kost me net iets te veel: dan wacht ik liever tot Kuota een pistefiets uitbrengt en ik mijn eigen piste kan aanleggen.


 
Anderzijds hoor ik wel dat een wegrenner meer techniek leert door 's winters op een crossfiets te gaan rijden dan door te mtb'en. Een redenering die uiteraard steek houdt!

Scott Scale

Geplaatst: 27 okt 2006 23:27
door sjezer
Ja, dat van die techniek geloof ik wel. Crossparcoursen zijn vaak snel (als in een criterium) en de bochten zijn vaak bepalend. Op de mountainbike zie je vooral dat heuvelachtige stukken met steile bochten het verschil maken, m.a.w. een mtbwedstrijd wordt veelal bergop gewonnen, terwijl een cyclocrosswedstrijd een optelling is van demarrages en op den duur moet de groep van zelf lossen. Komt er wel op neer dat de veldtrainingen redelijk intensief zijn. Zelf rij ik 's winters op de zondag in clubverband snelle toertochten. Zaterdag pak ik dan geregeld een toertocht om soepel te rijden en technisch goed te fietsen. Deze combi bevalt mij goed!

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 01:17
door casran
Ik ben de fiets deze avond gaan ophalen... hij staat hier dus, en ziet er prachtig uit.
Enkele zaakjes moet ik nog opgelost zien:- er zit geen zadelpenklem bij; nog vervelend met deze oversized diameter... oplossing vinden dus- mijn Sram X.0 achterderailleur heeft geen carbon cage... huh?- geen pedaaltjes -> niet erg, want ik heb Crankbrothers klaar liggen, moet dus nagestuurd worden
Voorts een schitterende machine. Hoef je eigenlijk niet meer te upgraden, maar toch... voor de fun!
Morgen probeer ik foto's te plaatsen.

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 02:53
door amclassic-fan
Sram X.0 had in 2005 en eerder geen carbon kooi. Het 2006 model heeft wel een carbon kooi, met uitzondering van de lange kooi. Kort en medium zijn dus wel van carbon. De korte kan je alleen gebruiken in een dubbel set-up, medium kan gewoon triple aan met een mtb cassete achter. Die lange kooi is echt zieklang.

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 02:20
door mtb-biker
Casran:

paar opties voor gewichts besparing:

www.bikeboosting.nl. Laat Ernie Frieke maar een leuk setje wielen spaken voor je ! Denk een van de beste spakers in Nederland (heb net vandaag mijn setje met Stans Olympic velgen gehaald. Ben je klaar voor een superlicht setje voor +/- 500-650 euro en HANDGESPAAKT !

Ga je ook nog de Stans TAPE gebruiken + Stans oplossing icm normale buitenband, bespaar je nog eens wat gewicht t.o.v. het gebruik van een normale binnenband.

S-Tec: Syntace F99 & Duraflite carbon stuur voor 129 euro. Superlicht en supersterk.

Tune: Snelspanners (scheelt 50-60g t.o.v. standaard snelspanners). +/- 87 euro denk ik voor een setje.

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 19:04
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 29 Oktober 2006

Sram X.0 had in 2005 en eerder geen carbon kooi. Het 2006 model heeft wel een carbon kooi, met uitzondering van de lange kooi. Kort en medium zijn dus wel van carbon. De korte kan je alleen gebruiken in een dubbel set-up, medium kan gewoon triple aan met een mtb cassete achter. Die lange kooi is echt zieklang.


 
Ouch! Dan heb ik die lange kooi versie?
Is die goedkoper, Amclassic-fan? Zou ik die gemakkelijk kwijt geraken op de tweedehands markt, of wil niemand zoiets? Ik zou immers graai die met carbon kooi hebben!
    

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 19:11
door casran
Bij deze enkele foto's. Niet goed van kwaliteit, want in de vooravond in het schemerdonker genomen. Betere fotografie volgt nog!

Je ziet dat de fiets gewoon even gemonteerd is. Nog geen meter op gereden. Rond de linkse crankarm hangt nog zo'n papiertje van Shimano; aan het zadel (Selle Italia SLR Kevlar) hangt ook nog een hele reutemeteut... zadel wordt meteen verkocht (geïnteresseerden mailen me maar). Het XTR 2006 crankset gaat ook in de verkoop, en moet plaatmaken voor een XTR 2007 trapstel. Die vork wordt wellicht een SID WC; de Avid Juicy carbons moeten Avid Juicy Ultimates worden. En de Ritchey WCS stuurpen ga ik wellicht door een Ritchey 4Axis vervangen.
Op deze foto zie je trouwens dat de zadelpenklem ontbreekt. Vervelend. Waar zou ik een gepaste vinden?
     
 
Quoten: Origineel geplaatst door MTB-biker op 29 Oktober 2006

Casran:paar opties voor gewichts besparing:www.bikeboosting.nl. Laat Ernie Frieke maar een leuk setje wielen spaken voor je ! Denk een van de beste spakers in Nederland (heb net vandaag mijn setje met Stans Olympic velgen gehaald. Ben je klaar voor een superlicht setje voor +/- 500-650 euro en HANDGESPAAKT !Ga je ook nog de Stans TAPE gebruiken + Stans oplossing icm normale buitenband, bespaar je nog eens wat gewicht t.o.v. het gebruik van een normale binnenband.S-Tec: Syntace F99 & Duraflite carbon stuur voor 129 euro. Superlicht en supersterk.Tune: Snelspanners (scheelt 50-60g t.o.v. standaard snelspanners). +/- 87 euro denk ik voor een setje.


Bedankt voor de tips. Ik denk er ondertussen even over na in hoeverre ik hier extreem mee wil tunen (dan wel wat meer geld pompen in mijn wegfietsen). Wellicht hoeft het dus nog niet voor stuur en stuurpen...
Snelspanners vervang ik waarschijnlijk door een setje Extralites van 55gr dat ik nog heb liggen.
 

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 19:39
door scottwilko
Het blijven mooie fietsen he die scott mtb's . Maar over de X.O derailleur, ik denk dat je daar wel iemand voor kunt vinden. Een lange kooi versie is om een 34 tandwiel te kunnen gebruiken. En als je als amateur echt de bergen ingaat, kun je die 34 echt wel gebruiken.

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 20:48
door spietpiet
Mooie fiets, heb je een M genomen ?
Waarom ipv een Sid World Cup geen Sid Race ?
Mooi stukje lichter en wat goedkoper.
Kappa wielen vindt ik niet mooi in deze fiets, mijn keuze zou een mooi handgespaakt setje zijn.
Heb verder niets tegen de Xentis wielen, zou graag een setje in m'n racefiets willen hebben.
Niet om de schoonheid maar wel om het rendement wat ze opleveren.

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 21:59
door wesley
Hij ziet er goed uit Casran! Post aub snel wat betere foto's van je bike!

Scott Scale

Geplaatst: 29 okt 2006 22:17
door amclassic-fan
Quoten: Origineel geplaatst door scottwilko op 29 Oktober 2006

Het blijven mooie fietsen he die scott mtb's . Maar over de X.O derailleur, ik denk dat je daar wel iemand voor kunt vinden. Een lange kooi versie is om een 34 tandwiel te kunnen gebruiken. En als je als amateur echt de bergen ingaat, kun je die 34 echt wel gebruiken.

Je kan gewoon groot-groot rijden met een medium kooi icm 11-34 en 20-44

Scott Scale

Geplaatst: 01 nov 2006 18:18
door sepp
gisteren een scot scale vast gehad 7.4kilo volledige af men pedalen en al
beestig ze
en dit dan nog met fsa crank
en bontrager stuurper en wcw stuur
 
er moet lichter zijn .... denk ik dan
 
 
maar toch een beest van eeen fiets
durf ik niet mee door het bos