Het is echt zoals ik in mijn voorgaande post beschreef.
Try and find out ! zou ik zeggen
Fiets augustus
-
- Forum-lid
Dwangarbeider heeft gelijk.
Met het 'Low' schroefje stel je in dat je derailleur niet in je spaken komt, en iig bij Shimano Ultegra is dat idd het onderste schroefje.
En dan staat het dus fout in het boekje van Fiets. Ik hoop dat ze een stevige disclaimer in dat boekje hebben gezet.
En trouwens, als je niet weet waar welk schroefje voor is, dan kan je natuurlijk ook gewoon ff aan een schroefje draaien en kijken wat dat doet.
Met het 'Low' schroefje stel je in dat je derailleur niet in je spaken komt, en iig bij Shimano Ultegra is dat idd het onderste schroefje.
En dan staat het dus fout in het boekje van Fiets. Ik hoop dat ze een stevige disclaimer in dat boekje hebben gezet.
En trouwens, als je niet weet waar welk schroefje voor is, dan kan je natuurlijk ook gewoon ff aan een schroefje draaien en kijken wat dat doet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Inderdaad, gewoon naar de letters kijken. Low is bij de grote tandwielen achter (en voor bij de kleine ). High voor de grote tandwielen voor en de kleine achter. Low dus voor de lage versnelling, high voor de hoge.
Aangezien Shimano nogal al wat derailleurs maakt, die ook niet allemaal op dezelfde manier werken (sommige mtb derailleurs veren de andere kant op bijvoorbeeld) zegt boven en onder niet altijd wat.
Aangezien Shimano nogal al wat derailleurs maakt, die ook niet allemaal op dezelfde manier werken (sommige mtb derailleurs veren de andere kant op bijvoorbeeld) zegt boven en onder niet altijd wat.
Aan allen hartelijk dank, aan jullie info heb ik wat. En er is een misverstand opgeruimd dat ontstaan is door het boekje '200 tips voor de racefietser editie 2005, van Fiets) en met name tip 50: 'Afstellen achterderailleur', waarin men stelt dat je het bovenste schroefje moet verdraaien als je derailleur tegen je spaken aanzit.
Besluit: in het augustusnummer staat het correct , in het boekje Tips... fout.
MVGr
Besluit: in het augustusnummer staat het correct , in het boekje Tips... fout.
MVGr