Ervaringen Shimano Flightdeck
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 31 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 24 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 19 Januari 2007
over 2 weken moet ik een fiets afleveren met flightdeck, zal wel een paar duidelijke en mooi foto's maken als dat gewenst is..
Als je dat zou willen doen, leuk!!
Flight deck is binnen, alleen mijn fototoestel nog niet. Missschien kan ik wel iets lenen..
wordt vervolgd
Inmiddels zit alles erop, werkt het allemaal en is het nog leuker dan ik dacht .
foto's heb ik ook. Zal je straks als ik tijd heb uploaden en hier plaatsen met uitleg..
Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 24 Januari 2007
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 19 Januari 2007
over 2 weken moet ik een fiets afleveren met flightdeck, zal wel een paar duidelijke en mooi foto's maken als dat gewenst is..
Als je dat zou willen doen, leuk!!
Flight deck is binnen, alleen mijn fototoestel nog niet. Missschien kan ik wel iets lenen..
wordt vervolgd
Inmiddels zit alles erop, werkt het allemaal en is het nog leuker dan ik dacht .
foto's heb ik ook. Zal je straks als ik tijd heb uploaden en hier plaatsen met uitleg..
1- het begin:
Het tellertje, met daaraan de bedienig, de sensor, en de houder voor het tellertje.Het is wat donker, maar als je goed kijkt, zie je de drukknopjes zitten.
Dit shot kent iedereen denk, duidelijk is te zien waat straks de drukknopje achter komen te zitten.
Als je de rubber wegklapt, zie je een blokje zitten met 2 schroefjes. Het blokje past precies in de uitsparing van de shifter.
Als je de 2 schroefjes losdraait en het blokje eruit haalt zie je dit zitten.het is het uiteinde van een een draadje met 3 contact punten. Dit geefthet schakelen door. Dus in welke versnelling je zit.
Hier zie je nogmaals de shifter met de achterkant van de bedienings knopjes ( dat groene, is een printlaatje met contactpunten)Die komen op elkaar te zitten, zodat het signaal doorgegeven kan worden naar het tellertje
Hieronder kan je als je goed kijkt ( echt goed kijken) het witte kabeltje zien lopen.Recht onder het remkabeltje loopt die door tot in het schakelmechanisme.Iedereen met een flightdeck shifterset, kan dit zo zien bij zijn/haar eigen shifters.
Schroef je het knopje erop(in) dan is het weer een afgesloten geheel, met een uitstekend knopje ( grijzig, midden/rechtsboven)
Dan de teller instellen, dat doe je tandwiel voor tandwiel.Eerst selecteren 3 of 2, dan de verhoudingen, in dit geval 52-39-30dan elke kransje apart, hier 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25.Hier is 12 ingesteld en ben ik bezig met de 13. Zo zie je steeds de laatst ingestelde waarde ook nog staan.
Ook kan je in geval van een MTB aangeven, of het een rapid rise is ( omgekeerd gang derailleur bij schakelen)
Dan gedaan te hebben, moet alles werken. Het instellen van wielomtrek en tijd e.d. spreekt voor zich en is niet anders dan anders.Als je schakelt, zie je niet alleen aan de sybolen waar je zit, maar ook zoals te zien is, in cijfers laat ie even zien wat je schakelt, dit verdwijnt na 2 tellen weer.
Ik hoop dat het voor iedereen een beetje duidelijk is hoe het zit en hoe het werk. Niet alle foto'z zijn even scherp helaas, maar volgens mij moet het te doen zijn toch ?
De snelheid wordt gemeten a.d.h. wielomtrek en omwentelingen ( normaal dus ) dat gekoppeld aan je verschelling wordt je toerental berekend en verschijnt in beeld.
De linkershifter gebruik je om je stopwatch te starten en te stoppen en op 0 zetten.Met de rechtershifter kan je door de menu's zappen.
vragen = stellen
Het tellertje, met daaraan de bedienig, de sensor, en de houder voor het tellertje.Het is wat donker, maar als je goed kijkt, zie je de drukknopjes zitten.
Dit shot kent iedereen denk, duidelijk is te zien waat straks de drukknopje achter komen te zitten.
Als je de rubber wegklapt, zie je een blokje zitten met 2 schroefjes. Het blokje past precies in de uitsparing van de shifter.
Als je de 2 schroefjes losdraait en het blokje eruit haalt zie je dit zitten.het is het uiteinde van een een draadje met 3 contact punten. Dit geefthet schakelen door. Dus in welke versnelling je zit.
Hier zie je nogmaals de shifter met de achterkant van de bedienings knopjes ( dat groene, is een printlaatje met contactpunten)Die komen op elkaar te zitten, zodat het signaal doorgegeven kan worden naar het tellertje
Hieronder kan je als je goed kijkt ( echt goed kijken) het witte kabeltje zien lopen.Recht onder het remkabeltje loopt die door tot in het schakelmechanisme.Iedereen met een flightdeck shifterset, kan dit zo zien bij zijn/haar eigen shifters.
Schroef je het knopje erop(in) dan is het weer een afgesloten geheel, met een uitstekend knopje ( grijzig, midden/rechtsboven)
Dan de teller instellen, dat doe je tandwiel voor tandwiel.Eerst selecteren 3 of 2, dan de verhoudingen, in dit geval 52-39-30dan elke kransje apart, hier 12-13-14-15-16-17-19-21-23-25.Hier is 12 ingesteld en ben ik bezig met de 13. Zo zie je steeds de laatst ingestelde waarde ook nog staan.
Ook kan je in geval van een MTB aangeven, of het een rapid rise is ( omgekeerd gang derailleur bij schakelen)
Dan gedaan te hebben, moet alles werken. Het instellen van wielomtrek en tijd e.d. spreekt voor zich en is niet anders dan anders.Als je schakelt, zie je niet alleen aan de sybolen waar je zit, maar ook zoals te zien is, in cijfers laat ie even zien wat je schakelt, dit verdwijnt na 2 tellen weer.
Ik hoop dat het voor iedereen een beetje duidelijk is hoe het zit en hoe het werk. Niet alle foto'z zijn even scherp helaas, maar volgens mij moet het te doen zijn toch ?
De snelheid wordt gemeten a.d.h. wielomtrek en omwentelingen ( normaal dus ) dat gekoppeld aan je verschelling wordt je toerental berekend en verschijnt in beeld.
De linkershifter gebruik je om je stopwatch te starten en te stoppen en op 0 zetten.Met de rechtershifter kan je door de menu's zappen.
vragen = stellen
Tot nog toe zeer tevreden over mn flightdeck, maar nu doet hij het niet meer. Ttz, de achterste tandwielindicatie blijft steevast op 12 (maw kleinste achtertandwiel) staan. Dat geeft bijgevolg een foute trapfrequentie want hij berekent nu alles op de stand 12 van achter. Ik heb het kapje aan de rechtershifter reeds geopend , maar daar valt niets te bespeuren. Snelheid geeft hij nog wel en ook de tandwielindicatie vooraan verspringt met het schakelen. Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
@ galibier.
Lees het hele topic eens door, staat een link in met jou probleem.
edit: ik heb naar het desbetreffende topic gezocht maar kan het niet meer vinden. Verdwenen ?
Vaak zit het probleem in de connectie tussen de flatkabel die van het schakelmechaniek afkomt in de shifter en het plaatje waar op de toetsenbediening zit.
Rubber van shifter omklappen, plaatje in de shifter met de twee kruiskopjes even losdraaien en dan kan je het plaatje verwijderen.
Flatkabel en contactpunten reinigen met een contactspray en dan moet het weer werken.
Succes.
Lees het hele topic eens door, staat een link in met jou probleem.
edit: ik heb naar het desbetreffende topic gezocht maar kan het niet meer vinden. Verdwenen ?
Vaak zit het probleem in de connectie tussen de flatkabel die van het schakelmechaniek afkomt in de shifter en het plaatje waar op de toetsenbediening zit.
Rubber van shifter omklappen, plaatje in de shifter met de twee kruiskopjes even losdraaien en dan kan je het plaatje verwijderen.
Flatkabel en contactpunten reinigen met een contactspray en dan moet het weer werken.
Succes.
Bedankt Spietpiet,
Had ook al het topic gelezen. Wat je schreef, heb ik al uitgetest, maar het helpt niet. Ik vind dat plaatje in dat rubberen omhulseltje(met de drie lijntjes) in de shifter dat kontakt moet maken met het printplaatje dat van de flightdeckkabel komt, wel beangstigend minuscuul klein. Stel dat daar iets fout zit... ik mag er niet aan denken. Hopelijk geeft Shimano daar een goede garantie op, desnoods als de shifter moet vervangen worden. Ga d'r woensdag mee langs bij de FM.
Had ook al het topic gelezen. Wat je schreef, heb ik al uitgetest, maar het helpt niet. Ik vind dat plaatje in dat rubberen omhulseltje(met de drie lijntjes) in de shifter dat kontakt moet maken met het printplaatje dat van de flightdeckkabel komt, wel beangstigend minuscuul klein. Stel dat daar iets fout zit... ik mag er niet aan denken. Hopelijk geeft Shimano daar een goede garantie op, desnoods als de shifter moet vervangen worden. Ga d'r woensdag mee langs bij de FM.
Bij Shimano kunnen ze volgens mij de flatkabel gewoon vervangen, is in de electronica een veelvuldig en betrouwbare toegepast component.
Je kan nog proberen een dun laag papier oid achter de flatkbel te leggen zodat hij beter tegen het printplaatje aandrukt.
Je kan nog proberen een dun laag papier oid achter de flatkbel te leggen zodat hij beter tegen het printplaatje aandrukt.
Mn Fm heeft geprobeerd met een andere shifter om het euvel op te lossen maar dat gaf ook geen resultaat. Dus zal het waarschijnlijk aan het kabelgedeelte(printplaatje misschien?) buiten de shifter liggen. Maar kabelsetje kwam pas volgende week binnen.