Over de wielersport en zijn beoefenaars.

het doping-debat !

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 12 nov 2006 19:41

Ik vraag me vooral af waarom Nikkels dat allemaal roept...
Om te zorgen dat de hele wereld weet hoe hij over doping denkt zodat alle sporters die 'iets' willen hebben bij hem komen?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 12 nov 2006 23:25

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 12 November 2006

Ik vraag me vooral af waarom Nikkels dat allemaal roept...Om te zorgen dat de hele wereld weet hoe hij over doping denkt zodat alle sporters die 'iets' willen hebben bij hem komen?

Dat is wel een aardige, noem het marketing...

pantani
Forum-lid

pantani 13 nov 2006 10:05

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 12 November 2006

Ik vraag me vooral af waarom Nikkels dat allemaal roept...Om te zorgen dat de hele wereld weet hoe hij over doping denkt zodat alle sporters die 'iets' willen hebben bij hem komen?

Aan zijn artikel kun je uitmaken dat hij gefrustreert is dat er nooit andere jongens winnen en in het bijzonder onze nederlandse vrienden.Hij weet ook (Via studie's)dat dit gewoon natuurlijk niet kan.Elke week staan dezelfde toppers op het podium en dit op zich is wel heel raar,1 traint al wat meer,meer talent,...maar natuurlijk hou je dit niet vol zoals bijv.een NYS!Persoonlijk vind ik dat deze mens gelijk heeft,net als DeDecker maar...ik denk dat er dit jaar nog vele dopingkwesties gaan zijn,maar het is zo corrupt,ze kunnen gewoon niet zonder!
il magnifico

lazo
Forum-lid

lazo 14 nov 2006 23:13

Quoten: Origineel geplaatst door Mjollnir op 13 November 2006

Quoten: Origineel geplaatst door pantani op 13 November 2006

Quoten: Origineel geplaatst door Jan W.F. op 12 November 2006

Aan zijn artikel kun je uitmaken dat hij gefrustreert is dat er nooit andere jongens winnen en in het bijzonder onze nederlandse vrienden.Hij weet ook (Via studie's)dat dit gewoon natuurlijk niet kan.Elke week staan dezelfde toppers op het podium en dit op zich is wel heel raar,1 traint al wat meer,meer talent,...maar natuurlijk hou je dit niet vol zoals bijv.een NYS!Persoonlijk vind ik dat deze mens gelijk heeft,net als DeDecker maar...ik denk dat er dit jaar nog vele dopingkwesties gaan zijn,maar het is zo corrupt,ze kunnen gewoon niet zonder!

Knap zinloos dit.

Ik vind dat ge het eerder moet hebben over WAT IS DOPING ?
is doping : 1)ijzer en vitaminen e.d laten inspuiten ijzer tekorten
                  3)u lichaam gezond houden/gezonde voeding ?
                  4)na zware wedstrijd aan baxter ?
                  5)allerlei sportvoeding/drank tijdens fietsen

Is dat voor u doping ,dan pakken ze allemaal zelfs toeristen

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 nov 2006 23:26

IJzer neem je gewoon in in de vorm van tabletten, vooral bij de junioren wordt heel veel ijzer gegeten omdat je lichaam er een te kort aan krijgt door je snelle ontwikkeling. Je hele lichaam ontwikkelt zich nog, veel jongens eten toch te weinig fruit en dan is het op een gegeven moment over als je veel traint en wedstrijden rijdt. Voor mij is ijzer absoluut geen doping net zoals vitamines.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 15 nov 2006 00:40

Quoten: Origineel geplaatst door lazo op 14 November 2006

Ik vind dat ge het eerder moet hebben over WAT IS DOPING ?
is doping : 1)ijzer en vitaminen e.d laten inspuiten ijzer tekorten

3)u lichaam gezond houden/gezonde voeding ?
         4)na zware wedstrijd aan baxter ?
         5)allerlei sportvoeding/drank tijdens fietsen
Is dat voor u doping ,dan pakken ze allemaal zelfs toeristen

In een eerder bericht (28-10) op dit topic heb ik een omschrijving van doping gegeven:
Geneesmiddelen en geneesmethoden die niet voor het doel gebruikt worden waarvoor ze bestemd zijn (nl. het genezen van een bepaalde aandoening), zijn naar mijn mening "doping".
Dit toegepast op bovenstaande 4 punten (waar is punt 2?) van Lazo: in al deze gevallen gaat het niet om doping.
Wat betreft ijzer en vitaminen (supplementen), daar heeft Amclassic-fan al het nodige over gezegd.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 16 nov 2006 09:08

lees zojuist in de krant:
Antwoord v/d dopingbaas van de IAAf ( atletiekfederatie) op de vraag wat de hoogste hematocrietwaarde is die hij ooit heeft vastgesteld:  "ik zie regelmatig waarden die naar de 57,58 en 59 gaan.
" wij voeren geen gezondheidscontroles in  zoals de UCI ( + 50= 14 dagen op non-actief) omdat dit juridisch aanvechtbaar is en op termijn onhoudbaar".
En dan maar uithalen naar het wielrennen! Iedereen met een beetje gezong verstand weet dat de huidige wereldrecords in de atletiek wanneer men ze vergelijkt met de tijden in het pre-epotijdperk zo goed als onmogelijk zijn op natuurlijke wijze.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

janw.f.
Forum-lid

janw.f. 16 nov 2006 22:03

Quoten: Origineel geplaatst door fiedoo op 16 November 2006

lees zojuist in de krant:       (bron?)
Antwoord v/d dopingbaas van de IAAf ( atletiekfederatie) op de vraag wat de hoogste hematocrietwaarde is die hij ooit heeft vastgesteld:  "ik zie regelmatig waarden die naar de 57,58 en 59 gaan.
" wij voeren geen gezondheidscontroles in  zoals de UCI ( + 50= 14 dagen op non-actief) omdat dit juridisch aanvechtbaar is en op termijn onhoudbaar".
En dan maar uithalen naar het wielrennen! Iedereen met een beetje gezong verstand weet dat de huidige wereldrecords in de atletiek wanneer men ze vergelijkt met de tijden in het pre-epotijdperk zo goed als onmogelijk zijn op natuurlijke wijze.

Het is maar goed dat er experts, medisch deskundigen, zijn, die in teamverband bepalen wat gezond, niet gezond is c.q. wat aanvaardbaar, niet aanvaardbaar is. Ben jij sinds kort de nieuwe expert Fiedoo?, nou, ik ook niet.
In de skiwereld ligt de hematocrietwaarde-grens bij 57. Dat is logisch daar er - op een natuurlijke wijze! - op hoogte getraind wordt. Boven de 57 acht men  - uitzonderingen daargelaten - niet natuurlijk. Zie voor informatie hierover de website van de UCI. Ik heb er dacht ik op dit topic, of een ander topic ook iets over geschreven.
Waar de grens in de atletiekwereld ligt, weet ik niet. Of er uberhaupt een grens bestaat weet ik ook niet, althans, ik heb er niets over gelezen. Wat daadwerkelijk als gemiddelde gemeten wordt, is ook niet bekend. Je artikel laat zien dat het om de hoogst gemeten waarden gaat, wellicht zijn dit de uitzonderingen? Ik wil dat artikel wel eens lezen: welk krantenartikel/ welke bron, Fiedoo?
Uitschieters zul je altijd tegenkomen. Ook in de wielersport. Dat is dan nog geen reden om een directe link naar het gebruik van EPO te leggen, zoals jij, Fiedoo, nu wel doet.

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 17 nov 2006 09:58

Bron: het laatste nieuws van 16/11/2006.
Concreet: met deze hoge waarden van 57 a 59 zouden ze zelfs niet mogen koersen maar lopen blijkbaar wel!
 Tegenwoordig lopen een heel pak atleten op 5 en 10 kms ongeveer 1 minuut sneller dan 15 a 20 jaar terug! Volgens u normaal ? wel volgens mij onmogelijk op normale wijze.
Verklaar jij nu eens met al je kennis door welke bepaalde trainingsmethoden of wat dan ook de huidige atleten zoveel sneller geworden zijn.!
Zelfs het 30 jaar oude uurrecord van merckx werd op een conventionele fiets maar met een paar meters verbeterd!
En nee ik ben geen expert maar ik volg ( wel al 40 jaar lang gepassioneerd het sportgebeuren van atletiek, over basket, zwemmen, voetbal, wielrennen , etc.... ( 'k heb trouwens al die sporten zelf beoefend) en heb al heel wat lectuur versleten over sport.
=> 'k wil daarmee nog niet zeggen dat ik een expert ben maar dit is een forum waar je je mening op kwijt kunt en nog altijd geen wetenschappelijk magazine!

Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

dingo
Forum-lid

dingo 17 nov 2006 10:06

Zooo, dit EPOtopic kan ook de prullebak in want Harm Kuipers heeft gesproken ( vanochtend in het Eindhovens Dagblad ):

"EPO heeft weinig effect, hooguit op maximale Inspanningen van 10 minuten geeft het een 3 tot 5 verbeterd resultaat......Het zijn de mensen die er geen verstand van hebben die deze mythe in stand houden"

Over testosteron:
"Voor mij is Landis gewoon winnaar van de Tour, een testosteron pilletje heeft geen invloed op zijn rijden gehad"

Over Hoogtetenten:
"Wetenschappelijk is reeds aangetoond dat dat geen effect heeft."

Ik zeg, we kunnen weer op 2 oren slapen........

dingo
Forum-lid

dingo 17 nov 2006 10:09

O ja, de belangrijkste conclusie haast nog vergeten:

"Ik zeg dat we de hele handel maar moeten vrijgeven zodat iedereen kan zien dat het geen enkel verschil maakt"

Plaats reactie