Omslagpunt.
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
Toevallig heb ik gisteren ook een test gedaan (op een Computrainer met de coaching software).
Mijn protocol zag er iets anders uit. Ik ben per minuut in stapjes van 10watt gaan verhogen. Ik weet niet of dat goed of vaut is.
Daarnaast heb ik gelezen dat een test minimaal 20 minuten moet duren. Ik had dat in het protocol opgenomen aan de hand van een testresultaten (in Papendal bij Peter van Beek) van ruim 10 jaar geleden. Ik kwam toen uit op 375watt bij het omslagpunt.
Helaas kwam ik gisteren maar rond de 290watt uit (wat mij verbaasde, aangezien ik niet minder rij dan toen). Hierdoor was de test in ruim 17 minuten beindigd.
Ook het omslagpunt wat ik in de grafiek aflees (187) verbaasd bij. Vroeger lag deze op 189 met een maximum hartslag van 207. Nu constateer ik dus een omslag van 187 en een max van 193. Deze verhouding klopt niet. Daarnaast heb ik uit de praktijk het idee dat mijn omslag rond de 180 moet liggen. Dat zou ook logischer zijn. Ik heb wel eens gelezen dat je hartslag per jaar ongeveer 1 slag terug loopt.
Het klimaat heeft natuurlijk ook invloed op de resultaten. Ik ben helaas niet op de hoogte hoe groot die marges kunnen zijn. Gisteren reed dik in de schuur bij een temperatuur van 2 graden in korte broek en zomer zweetshirt. Voor mijn neus een dikke industrie- ventilator.
@Auke: Je toerental moet constant zijn tijdens de test. Was dat bij jou het geval?
Op mijn Computrainer stel je je target cadans in. Hij laat continue in beeld duidelijk zien hoe je realisatie van je toerental is t.o.v. target.
Mijn protocol zag er iets anders uit. Ik ben per minuut in stapjes van 10watt gaan verhogen. Ik weet niet of dat goed of vaut is.
Daarnaast heb ik gelezen dat een test minimaal 20 minuten moet duren. Ik had dat in het protocol opgenomen aan de hand van een testresultaten (in Papendal bij Peter van Beek) van ruim 10 jaar geleden. Ik kwam toen uit op 375watt bij het omslagpunt.
Helaas kwam ik gisteren maar rond de 290watt uit (wat mij verbaasde, aangezien ik niet minder rij dan toen). Hierdoor was de test in ruim 17 minuten beindigd.
Ook het omslagpunt wat ik in de grafiek aflees (187) verbaasd bij. Vroeger lag deze op 189 met een maximum hartslag van 207. Nu constateer ik dus een omslag van 187 en een max van 193. Deze verhouding klopt niet. Daarnaast heb ik uit de praktijk het idee dat mijn omslag rond de 180 moet liggen. Dat zou ook logischer zijn. Ik heb wel eens gelezen dat je hartslag per jaar ongeveer 1 slag terug loopt.
Het klimaat heeft natuurlijk ook invloed op de resultaten. Ik ben helaas niet op de hoogte hoe groot die marges kunnen zijn. Gisteren reed dik in de schuur bij een temperatuur van 2 graden in korte broek en zomer zweetshirt. Voor mijn neus een dikke industrie- ventilator.
@Auke: Je toerental moet constant zijn tijdens de test. Was dat bij jou het geval?
Op mijn Computrainer stel je je target cadans in. Hij laat continue in beeld duidelijk zien hoe je realisatie van je toerental is t.o.v. target.
Twee punten.
-bij zo een lange test kom je ,volgens mij, niet aan je maximale hf. Daarvoor moet je kort en heel intensief knallen.
-waar is eigenlijk de topic starter gebleven? Was een enthousiaste fietser/poster, maar lees nu noit meer wat van m....
Alstublaft.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5547
- Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10
[quote="Auke"]
Nu nog even uitvogelen hoe je dat op een tacx flow kunt doen (geen afstandsmeter op de flow namelijk).[/quote]
Je fietscomputer op je achterwiel monteren.
Btw met welke cadans heb je de test uitgevoerd?
Nu nog even uitvogelen hoe je dat op een tacx flow kunt doen (geen afstandsmeter op de flow namelijk).[/quote]
Je fietscomputer op je achterwiel monteren.
Btw met welke cadans heb je de test uitgevoerd?
What makes the boat go faster?
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
@blaffy: Ik lees juist dat het minimaal 20 minuten moet duren. Het gaat ook niet om het bepalen van je max, maar van je omslagpunt.
Iemand een idee wat je target cadans moet zijn? Of kan je iets kiezen wat bij jezelf past?
Iemand een idee wat je target cadans moet zijn? Of kan je iets kiezen wat bij jezelf past?
Hoe lang die test moet duren en/of welke cadans weet ik niet (denk eigenlijk dat er meerdere protocollen zijn), maar wat ik bedoel is dat je max ,volgens mij, uit jou test dus niet je echte max is. Snap dat je m daarvoor niet hebt gedaan want het ging om je omslagpunt die ook het meest bruikbare is om je zones vast te stellen.
Alstublaft.
[quote="Frankvanboven"]@blaffy: Ik lees juist dat het minimaal 20 minuten moet duren. Het gaat ook niet om het bepalen van je max, maar van je omslagpunt.
Iemand een idee wat je target cadans moet zijn? Of kan je iets kiezen wat bij jezelf past?[/quote]
Ik heb niet heel erg nauwkeurig gelet op de cadans tijdens de conconi-test. Sterker nog, ik heb deze winter mijn singlespeedje (52/15) op de tacx gemonteerd en dus moet ik de weerstand varieren met +1,+2,+3,+4 of -1, -2, -3, -4 etc. om het afgegeven vermogen op te voeren bij een gelijkmatige cadands. Op de Flow heet dit de hellingsweerstand.
Ik probeer op de tacx zoveel mogelijk een ritme van 90-95tpm aan te houden, en deze cadans heb ik ook bij de zitvlees-test gehanteerd, en dat ging prima tot het eind. De totale duur van de zitvleestest was 37:15 (2235s), waarna het kaarsje op was (max 193hsf, 350W gedurende 2:15 aan het eind van de test). Principe van de zitvlees-test is dat je op basis van 80%max.hsf je telkens in stapjes van 5 minuten je hartslag omhoog brengt met 5 slagen. Dan heb je dus al snel te maken met een test van zo'n max. 40 minuten. De waarden van vermogen en harstslag sprak ik in op de voicerecorder van mijn mp3speler. (achteraf kun je dan ook mooi vaststellen wanneer je begint te hijgen, iets waar je niet altijd bewust van bent als je actief bent)
De conconi-test duurde in vergelijk hiermee erg kort, nl. 16:55, het is dus zaak om goed in te fietsen, ca. 30 warm gedraaid en bezweet begonnen aan de test. Vind je dat te kort dan zou je nog stapjes van 10W kunnen overwegen, dan duurt de test zon 30 a 32 minuten. Weet echter niet of dat tegen de principes van conconi in gaat.
Het principe van de conconi-test is dat de stapjes totale arbeid telkens constant zijn terwijl het vermogen in stapjes van 20W omhoog gaat. De tijdsinterval wordt dus telkens kleiner. Je begint dus lang en langzaam en je eindigt dus kort en snel. In deze test heb ik bij elke tijdsinterval (die dus varieerde van 2:00/100W in het begin tot 0:25/480W aan het eind) het vermogen aangepast door deze als 100W/120W/140W .440W/460W/480W in te stellen (constant vermogen waarbij de brake zich aanpast aan de cadans). De cadans heb ik dus zodanig aangehouden (ca. 90) opdat de weerstandsindicator (brake) van de Flow ongeveer in het midden blijft, waarbij je in het begin relatief traag trapt omdat 100W niets voorstelt, en waarbij je aan het eind relatief traag trapt omdat 480W retezwaar is.
Dergelijke testjes zijn gewoon leuk om te doen, je krijgt op een simpele manier een beetje inzicht in de theorie van de trainingsleer. De uitkomsten moet je maar een beetje met een korreltje zout nemen (het hanteren van een veilige marge, een bandbreedte is zeker aan te raden, al was het maar alleen om blindstaren te voorkomen (je hoeft immers niet het duurste van het duurste aan materiaal en begeleiding in te kopen om het maximale uit jezelf te halen)). Ik beschouw de uitkomsten uitsluitend als indicatief, een momentopname en alleen maar bedoelt om je trainingen te sturen en je zones gelijkmatig te spreiden, opdat je hartspier in alle zones geoefend raakt.
Voor een goede basis is een ieder gebaat bij een zekere mate van algemene getraindheid in alle zones, dat geloof ik zeker, dus ook stevige weerstandstraining, maar ook superlangzame D1-training. Aangezien vele renners vaak te hard trainen (zonder dat ze het echt in de gaten hebben) is een veel gehoorde zeer werkzame tip is om ook vooral je onderste zone te ontwikkelen, de D1, die zorgen voor een goede ontwikkeling van de kleine capillaire haarvaatjes, die de essentie zijn voor een goede doorbloeding van je spieren. Melkzuur beschadigt deze vaatjes en bovendien worden ze bij zware krachtsinspanning ook nog eens afgeknepen. Dus D1 in de winter! En zomers een fietsvakantie inlassen is ook superheilzaam imho.
Iemand een idee wat je target cadans moet zijn? Of kan je iets kiezen wat bij jezelf past?[/quote]
Ik heb niet heel erg nauwkeurig gelet op de cadans tijdens de conconi-test. Sterker nog, ik heb deze winter mijn singlespeedje (52/15) op de tacx gemonteerd en dus moet ik de weerstand varieren met +1,+2,+3,+4 of -1, -2, -3, -4 etc. om het afgegeven vermogen op te voeren bij een gelijkmatige cadands. Op de Flow heet dit de hellingsweerstand.
Ik probeer op de tacx zoveel mogelijk een ritme van 90-95tpm aan te houden, en deze cadans heb ik ook bij de zitvlees-test gehanteerd, en dat ging prima tot het eind. De totale duur van de zitvleestest was 37:15 (2235s), waarna het kaarsje op was (max 193hsf, 350W gedurende 2:15 aan het eind van de test). Principe van de zitvlees-test is dat je op basis van 80%max.hsf je telkens in stapjes van 5 minuten je hartslag omhoog brengt met 5 slagen. Dan heb je dus al snel te maken met een test van zo'n max. 40 minuten. De waarden van vermogen en harstslag sprak ik in op de voicerecorder van mijn mp3speler. (achteraf kun je dan ook mooi vaststellen wanneer je begint te hijgen, iets waar je niet altijd bewust van bent als je actief bent)
De conconi-test duurde in vergelijk hiermee erg kort, nl. 16:55, het is dus zaak om goed in te fietsen, ca. 30 warm gedraaid en bezweet begonnen aan de test. Vind je dat te kort dan zou je nog stapjes van 10W kunnen overwegen, dan duurt de test zon 30 a 32 minuten. Weet echter niet of dat tegen de principes van conconi in gaat.
Het principe van de conconi-test is dat de stapjes totale arbeid telkens constant zijn terwijl het vermogen in stapjes van 20W omhoog gaat. De tijdsinterval wordt dus telkens kleiner. Je begint dus lang en langzaam en je eindigt dus kort en snel. In deze test heb ik bij elke tijdsinterval (die dus varieerde van 2:00/100W in het begin tot 0:25/480W aan het eind) het vermogen aangepast door deze als 100W/120W/140W .440W/460W/480W in te stellen (constant vermogen waarbij de brake zich aanpast aan de cadans). De cadans heb ik dus zodanig aangehouden (ca. 90) opdat de weerstandsindicator (brake) van de Flow ongeveer in het midden blijft, waarbij je in het begin relatief traag trapt omdat 100W niets voorstelt, en waarbij je aan het eind relatief traag trapt omdat 480W retezwaar is.
Dergelijke testjes zijn gewoon leuk om te doen, je krijgt op een simpele manier een beetje inzicht in de theorie van de trainingsleer. De uitkomsten moet je maar een beetje met een korreltje zout nemen (het hanteren van een veilige marge, een bandbreedte is zeker aan te raden, al was het maar alleen om blindstaren te voorkomen (je hoeft immers niet het duurste van het duurste aan materiaal en begeleiding in te kopen om het maximale uit jezelf te halen)). Ik beschouw de uitkomsten uitsluitend als indicatief, een momentopname en alleen maar bedoelt om je trainingen te sturen en je zones gelijkmatig te spreiden, opdat je hartspier in alle zones geoefend raakt.
Voor een goede basis is een ieder gebaat bij een zekere mate van algemene getraindheid in alle zones, dat geloof ik zeker, dus ook stevige weerstandstraining, maar ook superlangzame D1-training. Aangezien vele renners vaak te hard trainen (zonder dat ze het echt in de gaten hebben) is een veel gehoorde zeer werkzame tip is om ook vooral je onderste zone te ontwikkelen, de D1, die zorgen voor een goede ontwikkeling van de kleine capillaire haarvaatjes, die de essentie zijn voor een goede doorbloeding van je spieren. Melkzuur beschadigt deze vaatjes en bovendien worden ze bij zware krachtsinspanning ook nog eens afgeknepen. Dus D1 in de winter! En zomers een fietsvakantie inlassen is ook superheilzaam imho.
Ik doe die zitvleestest eigenlijk altijd langs het adamrijnkanaal waar je lang rechtdoor kan gummen. Wat mij vorig jaar opviel dat mijn hf waarden in het begin en midden in het seizoen weinig verschilden. Als je meer in vorm bent behaal je toch andere (hogere) hf waarden? Of kan je meer vermogen leveren bij eenzelfde hf?
Alstublaft.
Bij meer in vorm zijn speelt denk ik een combinatie van beide; en je haalt meer lucht uit je longen (hogere VO2max); en je kunt de zuurstof beter door je spieren laten vloeien (hoger omslagpunt); en je bent sterker waardoor je hogere vermogens bij gelijke hartslagen kunt etaleren. Ik denk ook dat je bij groeiende vorm meer en sneller energie uit je voedsel weet te renderen. Alles wordt gewoon mooier en beter, haha
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
VO2MAX heeft in principe helemaal niets met je longen te maken. Bij een gezond persoon zijn z'n longen nooit de beperking, die kunnen meer dan genoeg zuurstof opnemen. Het punt zit hem er alleen in dat die zuurstof ook nog opgenomen moet worden door de spieren. Je bereikt je VO2Max al bijna op je omslagpunt.
Bij meer in vorm denk ik vooral aan meer vermogen onder omslagpunt kunnen leveren en makkelijk met een hoge intensiteit kunnen rijden.
Bij meer in vorm denk ik vooral aan meer vermogen onder omslagpunt kunnen leveren en makkelijk met een hoge intensiteit kunnen rijden.
Inderdaad leuk om te lezen wat ongeveer 2 jaar geleden plaats vond.
Toen zat ik net 3 jaar op de fiets, inmiddels heb ik 2 jaar meer ervaring.
De discussie monde helaas uit in een wat persoonlijk gevecht, waarin 2 kemphanen (onnodig) hun gelijk probeerden te halen.
Ik ben nog steeds van mening dat de indoor test zijn nut heeft. Zeker doordat ik nu al 5 jaar bij dezelfde arts en centrum loop. Hierdoor kan ik mijn progressie goed meten. Daarin valt te concluderen dat mijn omslagpunt steeds constant blijft, heel iets daalt. Maar dat mijn maximum van 215 naar nu 210 gegaan is. Wellicht niet heel veel, maar toch wel volgens de verwachting.
OFF TOPIC, maar een terugblikkende verklaring:
Ik sprak destijds al over vermogens van 400 watt, dat was wellicht iets teveel van het goede, maar zeker niet uit de richting. Inmiddels kan ik wel met zekerheid vaststellen dat die waarde zo ongeveer zal kloppen, en waarschijnlijk nog iets hoger zal liggen. En dat is niet arrogantie, grootmoedigheid of om op te scheppen, maar een vaststelling. Of iemand het daarmee eens is of niet, intresseert mij weinig. Wellicht dat ik dit jaar kan gaan aantonen dat ik wel of dergelijke vermogens beschik d.m.v. praktijk voorbeelden.
2005 (dus voor de discussie met CASRAN) was voor mij een leerzaam en goed jaar voor iemand die zijn 3e seizoen als wielrenner meemaakte. Ik heb veel klassiekers gereden en veel in de aanval. Ik heb redelijk wat uitslagen gereden, maar niet op de gewenste wedstrijden, of wellicht niet genoeg.
In 2006 was ik slimmer, maar niet direct veel sterker, althans niet volgens mijn gevoel. Ik was toen al in de picture, maar wist de verwachte progressie niet door te zetten. De kleine koersen waren mijn ding. Klassiekers kwam ik te kort. Op het einde van het jaar pushte ik mezelf teveel en raakte bijna weer overtraind. Gelukkig had ik mijn ervaring van mijn eerste jaar meegenomen en op tijd gas terug genomen.
Vorig jaar was een verloren jaar en koerste ik alleen in September. Maar ik had meer kennis en ervaring. In een maand tijd reed ik in die paar wedstrijden 2x podium en 6x top 10 (incl. podium). Totaal onverwacht, maar wel verklaarbaar (kom ik zo op terug).
ON TOPIC:
Hoewel ik nog steeds geen veldtest heb afgelegd, is mijn mening dat het gewoon een test is als ieder ander. Ik ben er inmiddels achter dat het blindstaren op testen niet de manier is. Als je weet hoe je lichaam werkt, dan is de hartslagmeter de controle op jouw gevoel. Als die toch iets anders zegt kan je gaan nadenken waarom. Ga je nu blindelings die hartslagwaarden hanteren, dan je het naar mijn mening fout. Ook al is het gebasseerd op een veldtest.
Dankzij mijn HAC4+ ben ik eens stuk wijzer geworden en heb ik mijn lichaam tot in elk detail leren kennen. Uit de analyses van koersen kan ik heel goed halen wat mijn hartslag allemaal wel niet doet.
Wat ik even snel terug las is dat CASRAN zich hele tijd basseerde op het feit dat lab testen de prullenbak in kunnen, omdat niet alle personen met een omslagpunt van 180 dezelfde waarden op basis van % moeten hanteren. En daar heeft/had hij gelijk in. Iedereen is anders en zo moet je het benaderen. Maar je moet ergens beginnen.
Als je het omslagpunt weet ben je al een heel eind. Immers is een d1, of zelfs d2 training niet zo specifiek dat het op die paar hartslagen aankomt. Door gewoon veel te trainen, hierover na te gaan denken en nadien te bedenken of de hartslag die je hanteerde overeen kwam met het beoogde trainingsdoel, kan je de zones gaan aanpassen naar je eigen ervaring. Immers gaat het niet om de zone, maar wat je wilt bereiken door in een bepaalde zone te gaan trainen. Wat is het doel, en welke hartslagen ga ik daarvoor hanteren.
Sinds enkele jaren is de trainingsleer flink vooruit gegaan en ook nog eens toegankelijk geworden voor een breder publiek. Je moet er alleen wel naar op zoek gaan. Met name het afgelopen jaar ben ik een stuk wijzer geworden. Helaas vervallen veel mensen in oude methoden. Continue bij leren dat is de enige manier. Immers is niemand ooit uitgeleerd.
Ik weet nu heel goed hoe de VO2 getraind wordt. Wat het aerobe omslagpunt is. De maximale steady state (het omslagpunt noemen we dit). Hoe je kracht kunt winnen en dit omzetten in de fietsbeweging. Maar ik weet zeker nog niet alles. en juist daardoor kan ik steeds progressie blijven boeken.
Tuurlijk basseer ik een bult kennis op basis van eigen ervaring en zal niet iedereen baad hebben bij mijn aanpak. Maar de basis is hetzelfde. Wielrennen is een duursport, waarbij kracht op de intensieve momenten een grote rol speelt. Immers: vermogen = snelheid (van de pedalen) x kracht.
Niemand gaat mij tegen spreken als ik zeg dat de duurtraining de basis is van het wielrennen. Maar een koers of tourtocht wordt niet gereden in de duurzone. En eigenlijk is dat wel vreemd, tenzij je weet waarom.......
De juiste dingen trainen op de juiste momenten. Dat is mijn geheim.
Wielrennen is een duursport. In al zijn facetten, dus ook op langere termijn. Lab testen, veldtesten, theorie, weegt allemaal niet op tegen ervaring. Al had ik 5 jaar geleden alles geweten wat ik nu wist, had ik toen nog steeds geen koers uit gereden.
Het is een samenspel tussen theorie, ervaring en het kunnen luisteren naar eigen lichaam.
Dan even terug komend op wat ik eerder zei, de verklaring voor mijn resultaten van afgelopen jaar:
Wielrennen is niet alleen fysieke sport, daar ben ik afgelopen jaar wel achter gekomen. Ik heb dingen meegemaakt die ik niemand toe wens. Maar nu ben ik blij deze ervaringen te hebben gehad. Twee jaar geleden was ik nog in de waan prof. te kunnen worden. Die droom (nachtmerrie) heb ik inmiddels opgegeven. Ik heb simpelweg te weinig talent en ben te laat begonnen. Wellicht dat ik ooit in een continentale ploeg tereg kom, maar daar houdt het ook mee op. Je moet het doen met wat (door de lieve heer) is meegegeven. Daar het maximale uithalen moet je doel zijn. Kijk niet naar anderen, maar naar jezelf.
Ik heb me nu gerealiseerd dat er meer in het leven is dan fietsen, veel meer. Ik ben de kleinere dingen in het leven veel meer gaan waarderen. Wielrennen is nu een onderdeel van mij, maar niet mijn streven. Genieten, dat is het enige wat je kan doen. Veel mensen vergeten dat, en fietsen hunzelf voorbij.
Afzien is ook maar relatief. Zo is het ook op training en in een koers. Ik weet een heleboel van het wielrennen, maar zeker niet alles. Ik ben nu, in tegenstelling tot toen, veel beter alles te relativeren. Hoewel ik nog geen koers gereden heb dit jaar, weet ik dat ik nu al harder rijd dan ik ooit heb gedaan. en al kom ik bij de eerste wedstrijd zwaar ten val, ik weet voor mezelf al genoeg (en hoef dat aan niemand te bewijzen).
SAMENVATTING EN CONCLUSIES
Het is een lang verhaal geworden en waarchijnlijk niet echt interresant voor de meeste om te lezen. Wellicht was het meer een soort reflectie op mezelf, iets wat af en toe ook gebeuren moet.
Ik heb geprobeerd enkele zinnige dingen te zeggen over, dan toch on topic, het omslagpunt, en hoe deze te bepalen.
Geen lichaam is hetzelfde en dat geldt ook voor je hartslagzones. Luisteren naar je lichaam is het meest verstandige wat ik je qua fysiek kan meegeven.
Maar relatieveren en altijd jezelf blijven reflecteren is wellicht mijn meest belangrijke boodschap. Het gaat erom dat je naar je eigen prestaties en kunnen kijkt, wat de rest eromheen doet is voor het wielrennen niet interresant.
Toen zat ik net 3 jaar op de fiets, inmiddels heb ik 2 jaar meer ervaring.
De discussie monde helaas uit in een wat persoonlijk gevecht, waarin 2 kemphanen (onnodig) hun gelijk probeerden te halen.
Ik ben nog steeds van mening dat de indoor test zijn nut heeft. Zeker doordat ik nu al 5 jaar bij dezelfde arts en centrum loop. Hierdoor kan ik mijn progressie goed meten. Daarin valt te concluderen dat mijn omslagpunt steeds constant blijft, heel iets daalt. Maar dat mijn maximum van 215 naar nu 210 gegaan is. Wellicht niet heel veel, maar toch wel volgens de verwachting.
OFF TOPIC, maar een terugblikkende verklaring:
Ik sprak destijds al over vermogens van 400 watt, dat was wellicht iets teveel van het goede, maar zeker niet uit de richting. Inmiddels kan ik wel met zekerheid vaststellen dat die waarde zo ongeveer zal kloppen, en waarschijnlijk nog iets hoger zal liggen. En dat is niet arrogantie, grootmoedigheid of om op te scheppen, maar een vaststelling. Of iemand het daarmee eens is of niet, intresseert mij weinig. Wellicht dat ik dit jaar kan gaan aantonen dat ik wel of dergelijke vermogens beschik d.m.v. praktijk voorbeelden.
2005 (dus voor de discussie met CASRAN) was voor mij een leerzaam en goed jaar voor iemand die zijn 3e seizoen als wielrenner meemaakte. Ik heb veel klassiekers gereden en veel in de aanval. Ik heb redelijk wat uitslagen gereden, maar niet op de gewenste wedstrijden, of wellicht niet genoeg.
In 2006 was ik slimmer, maar niet direct veel sterker, althans niet volgens mijn gevoel. Ik was toen al in de picture, maar wist de verwachte progressie niet door te zetten. De kleine koersen waren mijn ding. Klassiekers kwam ik te kort. Op het einde van het jaar pushte ik mezelf teveel en raakte bijna weer overtraind. Gelukkig had ik mijn ervaring van mijn eerste jaar meegenomen en op tijd gas terug genomen.
Vorig jaar was een verloren jaar en koerste ik alleen in September. Maar ik had meer kennis en ervaring. In een maand tijd reed ik in die paar wedstrijden 2x podium en 6x top 10 (incl. podium). Totaal onverwacht, maar wel verklaarbaar (kom ik zo op terug).
ON TOPIC:
Hoewel ik nog steeds geen veldtest heb afgelegd, is mijn mening dat het gewoon een test is als ieder ander. Ik ben er inmiddels achter dat het blindstaren op testen niet de manier is. Als je weet hoe je lichaam werkt, dan is de hartslagmeter de controle op jouw gevoel. Als die toch iets anders zegt kan je gaan nadenken waarom. Ga je nu blindelings die hartslagwaarden hanteren, dan je het naar mijn mening fout. Ook al is het gebasseerd op een veldtest.
Dankzij mijn HAC4+ ben ik eens stuk wijzer geworden en heb ik mijn lichaam tot in elk detail leren kennen. Uit de analyses van koersen kan ik heel goed halen wat mijn hartslag allemaal wel niet doet.
Wat ik even snel terug las is dat CASRAN zich hele tijd basseerde op het feit dat lab testen de prullenbak in kunnen, omdat niet alle personen met een omslagpunt van 180 dezelfde waarden op basis van % moeten hanteren. En daar heeft/had hij gelijk in. Iedereen is anders en zo moet je het benaderen. Maar je moet ergens beginnen.
Als je het omslagpunt weet ben je al een heel eind. Immers is een d1, of zelfs d2 training niet zo specifiek dat het op die paar hartslagen aankomt. Door gewoon veel te trainen, hierover na te gaan denken en nadien te bedenken of de hartslag die je hanteerde overeen kwam met het beoogde trainingsdoel, kan je de zones gaan aanpassen naar je eigen ervaring. Immers gaat het niet om de zone, maar wat je wilt bereiken door in een bepaalde zone te gaan trainen. Wat is het doel, en welke hartslagen ga ik daarvoor hanteren.
Sinds enkele jaren is de trainingsleer flink vooruit gegaan en ook nog eens toegankelijk geworden voor een breder publiek. Je moet er alleen wel naar op zoek gaan. Met name het afgelopen jaar ben ik een stuk wijzer geworden. Helaas vervallen veel mensen in oude methoden. Continue bij leren dat is de enige manier. Immers is niemand ooit uitgeleerd.
Ik weet nu heel goed hoe de VO2 getraind wordt. Wat het aerobe omslagpunt is. De maximale steady state (het omslagpunt noemen we dit). Hoe je kracht kunt winnen en dit omzetten in de fietsbeweging. Maar ik weet zeker nog niet alles. en juist daardoor kan ik steeds progressie blijven boeken.
Tuurlijk basseer ik een bult kennis op basis van eigen ervaring en zal niet iedereen baad hebben bij mijn aanpak. Maar de basis is hetzelfde. Wielrennen is een duursport, waarbij kracht op de intensieve momenten een grote rol speelt. Immers: vermogen = snelheid (van de pedalen) x kracht.
Niemand gaat mij tegen spreken als ik zeg dat de duurtraining de basis is van het wielrennen. Maar een koers of tourtocht wordt niet gereden in de duurzone. En eigenlijk is dat wel vreemd, tenzij je weet waarom.......
De juiste dingen trainen op de juiste momenten. Dat is mijn geheim.
Wielrennen is een duursport. In al zijn facetten, dus ook op langere termijn. Lab testen, veldtesten, theorie, weegt allemaal niet op tegen ervaring. Al had ik 5 jaar geleden alles geweten wat ik nu wist, had ik toen nog steeds geen koers uit gereden.
Het is een samenspel tussen theorie, ervaring en het kunnen luisteren naar eigen lichaam.
Dan even terug komend op wat ik eerder zei, de verklaring voor mijn resultaten van afgelopen jaar:
Wielrennen is niet alleen fysieke sport, daar ben ik afgelopen jaar wel achter gekomen. Ik heb dingen meegemaakt die ik niemand toe wens. Maar nu ben ik blij deze ervaringen te hebben gehad. Twee jaar geleden was ik nog in de waan prof. te kunnen worden. Die droom (nachtmerrie) heb ik inmiddels opgegeven. Ik heb simpelweg te weinig talent en ben te laat begonnen. Wellicht dat ik ooit in een continentale ploeg tereg kom, maar daar houdt het ook mee op. Je moet het doen met wat (door de lieve heer) is meegegeven. Daar het maximale uithalen moet je doel zijn. Kijk niet naar anderen, maar naar jezelf.
Ik heb me nu gerealiseerd dat er meer in het leven is dan fietsen, veel meer. Ik ben de kleinere dingen in het leven veel meer gaan waarderen. Wielrennen is nu een onderdeel van mij, maar niet mijn streven. Genieten, dat is het enige wat je kan doen. Veel mensen vergeten dat, en fietsen hunzelf voorbij.
Afzien is ook maar relatief. Zo is het ook op training en in een koers. Ik weet een heleboel van het wielrennen, maar zeker niet alles. Ik ben nu, in tegenstelling tot toen, veel beter alles te relativeren. Hoewel ik nog geen koers gereden heb dit jaar, weet ik dat ik nu al harder rijd dan ik ooit heb gedaan. en al kom ik bij de eerste wedstrijd zwaar ten val, ik weet voor mezelf al genoeg (en hoef dat aan niemand te bewijzen).
SAMENVATTING EN CONCLUSIES
Het is een lang verhaal geworden en waarchijnlijk niet echt interresant voor de meeste om te lezen. Wellicht was het meer een soort reflectie op mezelf, iets wat af en toe ook gebeuren moet.
Ik heb geprobeerd enkele zinnige dingen te zeggen over, dan toch on topic, het omslagpunt, en hoe deze te bepalen.
Geen lichaam is hetzelfde en dat geldt ook voor je hartslagzones. Luisteren naar je lichaam is het meest verstandige wat ik je qua fysiek kan meegeven.
Maar relatieveren en altijd jezelf blijven reflecteren is wellicht mijn meest belangrijke boodschap. Het gaat erom dat je naar je eigen prestaties en kunnen kijkt, wat de rest eromheen doet is voor het wielrennen niet interresant.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel
-
- Forum-lid
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 28 mei 2006 19:22
[quote="coulthard"]
Het is een lang verhaal geworden en waarchijnlijk niet echt interresant voor de meeste om te lezen. Wellicht was het meer een soort reflectie op mezelf, iets wat af en toe ook gebeuren moet.[/quote]
Ik vindt het duidelijk WEL interessant. Vandaag heb ik vanaf het begin "the battle" op de eerste pagina's eens doorgenomen. Op zich jammer dat het een beetje welles/nietes werd.
Het is des te meer te bewonderen als ik je huidige nuanceringen lees. Het is bewonderenswaardig dat mensen hun standpunt verdedigen, maar het geeft nog meer waardering als mensen leren en geheel of gedeeltelijk hun mening durven bij te stellen.
Dan weer terug naar het topic: Coulthard: Wat is wat jou betreft een goed protocol om in een labaratorium (laten we mijn schuur maar zo gaan noemen) het omslagpunt te kunnen bepalen?
De volgende techniek heb ik daarbij voorhanden:
- Nauwkeurige Computrainer waarbij ik een protocol kan instellen met tijd en vermogen (dus bijvoorbeeld 1 minuuut 200W, daarna 1 minuut 210W etc)
- Indicatie of het toerental op target zit (target is instelbaar)
- Automatische registratie van alles (snelheid, vermogen, hartslag, toerental etc.)
Het is een lang verhaal geworden en waarchijnlijk niet echt interresant voor de meeste om te lezen. Wellicht was het meer een soort reflectie op mezelf, iets wat af en toe ook gebeuren moet.[/quote]
Ik vindt het duidelijk WEL interessant. Vandaag heb ik vanaf het begin "the battle" op de eerste pagina's eens doorgenomen. Op zich jammer dat het een beetje welles/nietes werd.
Het is des te meer te bewonderen als ik je huidige nuanceringen lees. Het is bewonderenswaardig dat mensen hun standpunt verdedigen, maar het geeft nog meer waardering als mensen leren en geheel of gedeeltelijk hun mening durven bij te stellen.
Dan weer terug naar het topic: Coulthard: Wat is wat jou betreft een goed protocol om in een labaratorium (laten we mijn schuur maar zo gaan noemen) het omslagpunt te kunnen bepalen?
De volgende techniek heb ik daarbij voorhanden:
- Nauwkeurige Computrainer waarbij ik een protocol kan instellen met tijd en vermogen (dus bijvoorbeeld 1 minuuut 200W, daarna 1 minuut 210W etc)
- Indicatie of het toerental op target zit (target is instelbaar)
- Automatische registratie van alles (snelheid, vermogen, hartslag, toerental etc.)