Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 25 September 2006
Dat de UCI regels stelt waaraan een fiets moet voldoen vind ik terecht, omdat anders het karakter van de sport teveel verandert.
Ik kan moeilijk volgen waarom het karakter van de sport teveel zou veranderen. Ik ben geen racefietser, ik volg de wedstrijden ook niet, wellicht dat dat hier de oorzaak is dat ik het niet begrijp maar ben er wel benieuwd naar.
Wat ik wel weet (of denk te weten) is:
Er wordt wel gesteld dat de UCI als kern heeft 'man over machine' Mensen moeten met elkaar gemeten worden niet de machines waarop ze rijden. Kan ik best een beetje inkomen hoewel het ook totaal niet eerlijk is als je een grote zware rijder vergelijkt met een lichte kleine rijder. De laatste heeft een relatief zwaardere fiets te verplaatsen. Ook dat zou je als oneerlijk kunnen beschouwen. Maar goed, zoals ik al zei: ik kan me daar wel aardig in plaatsen.
Maar als je de geschiedenis erbij pakt dan zie je dat 1) een amateur die voor het eerst de tour rijdt en met een ligfiets alle kopstukken (ook profs) eruit rijdt. 2) die amateur krijgt erkenning voor zijn prestaties waarna 3) later die erkenning toch weer wordt ingetrokken; gevestigde records worden ineens nietig verklaard want hoe kan een amateurtje nou de profs eruit rijden, dat kan toch niet en dat mag toch niet?
Je ziet hier dus het probleem dat de fiets blijkbaar veel uitmaakt. Een lekkere concurrentie is dat dan dus niet meer. Maar dan vraag ik me wel af waarom de UCI niet een extra klasse heeft ingevoerd. Was dat gebeurd, dan denk ik dat de wereld qua fietsen er toch flink anders uitgezien had. Die éne beslissing om ligfietsen niet meer toe te laten heeft vele gevolgen gehad. De ligfiets was niet interessant meer omdat er geen wedstrijden mee gereden mochten worden. De hele ligfietswereld heeft toen ook een flinke tijd op z'n gat gelegen (of bijna op z'n gat). Nog altijd wil de UCI niets van ligfietsen weten. Wel zijn er inmiddels steeds meer wedstrijden met ligfietsen en langzamerhand wint de ligfiets aan populariteit. Maar goed, iedereen moet zelf weten welke vervoermiddel hij/zij kiest en dus ook welke fiets indien er voor de fiets gekozen wordt.
Voor iets uitgebreidere uitleg over de geschiedenis:
http://users.pandora.be/wimwendie/ligfi ... fiets.html