Tour de France 2012
Een bergetappe ZONDER finish bergop is GEEN bergetappe. Ik ben het met Rob eens, ik denk dat dit de meest saaie Tour in jaren wordt (en dat is op zichzelf al een prestatie).
Als Andy Schleck wel had meegedaan had hij geen enkele kans gehad om te winnen. Die verliest in 90 tijdritkilometers toch zeker 5-10 minuten op Evans en Wiggins en dat had hij in de bergen nooit goed gemaakt, mede door het feit dat er weinig selectieve bergetappes inzitten.
Fiedoo, was jij niet degene die het veldrijden ook zo enorm interessant vond
Als Andy Schleck wel had meegedaan had hij geen enkele kans gehad om te winnen. Die verliest in 90 tijdritkilometers toch zeker 5-10 minuten op Evans en Wiggins en dat had hij in de bergen nooit goed gemaakt, mede door het feit dat er weinig selectieve bergetappes inzitten.
Meh, de TdF is zelden interessant. Je kan hem wel volproppen met bergen, maar of dat hem nou beter maakt? Zware bergritten worden vaak geneutraliseerd tot de laatste puist, juist omdat iedereen schrik heeft.
Geef mij maar veel heuvels+midden gebergte.
Geef mij maar veel heuvels+midden gebergte.
Het wordt pas interessant als Evans en Wiggins de eerste week tegen de grond gaan. Dat hoop ik uiteraard niet. Maar dan zou je een open Tour kunnen krijgen. Nu zijn er veel te veel renners die zo blij zouden zijn met een podium dat ze geen rare dingen gaan doen in de bergen (lees: vroeg aanvallen). Gelukkig doet Sanchez mee, ik hoop dat hij goed is.
Ik hoop dat de klimmers zich realiseren dat ze toch echt eerder aan moeten vallen dan de laatste 3 kilometer van de laatste col anders wordt het gewoon een tweestrijd Evans-Wiggins.
Dat een bergetappe geen bergetappe is zonder finish bergop vind ik onzin, als er nog 20 renners dicht bij elkaar over de laatste col komen verdeeld over een paar groepjes die op elkaar gaan jagen krijg je vaak een fantastisch schouwspel. Plus het genot om renners een goede afdaling te zien rijden.
Dat een bergetappe geen bergetappe is zonder finish bergop vind ik onzin, als er nog 20 renners dicht bij elkaar over de laatste col komen verdeeld over een paar groepjes die op elkaar gaan jagen krijg je vaak een fantastisch schouwspel. Plus het genot om renners een goede afdaling te zien rijden.
Campagnolo Ultra Dork
Was ik ja, omdat ik alle aspecten van het wielrennen waardeer.havana schreef:Een bergetappe ZONDER finish bergop is GEEN bergetappe. Ik ben het met Rob eens, ik denk dat dit de meest saaie Tour in jaren wordt (en dat is op zichzelf al een prestatie).
Maar eigenlijk gaat het hier over de tour, die ik al jarenlang eigenlijk een saaie bedoening vind.Heb ik trouwens al verschillende malen vermeld dat ik de Giro 5x liever zie dan de tour.
Maar stellen dat je enkel een interressante tour zou kunnen hebben als je vijf keer op de tourmalet en zes keer op de galibier de streep trekt , dan lijkt mij dat je iets te weinig inzicht hebt in de psychologie van de meeste renners.
Iedereen gaat bij zulke aankomsten gewoon wachten tot de laatste kms van de laatste klim om een laatste inspanning te leveren om op het laatste ogenblik bij een late en laatste versnelling toch niet te veel tijd te verliezen als ze hun inspanning niet moesten kunnen volhouden.
Een minder zwaar parcours geeft veelal meer strijd omdat meer renners zich geroepen voelen om wat te proberen. Zoals ik eerder al zei: ideaal voor een Sanchez, Valverde en neem er ook Voeckler maar bij. Een goede klimmer die geisoleerd geraakt op een zware klim zal zonder zware inzinking niet te veel tijd verliezen. Integendeel tot iemand die in het middelgeberte geisoleerd geraakt en moet optornen tegen een kopgroepje die samenrijdt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Opvallend: ik zie op Cyclingnews dat Van Houwelingen een podium voor Rabobank niet realistisch vindt door de vele tijdritkilometers. Je wint meer in de tijdritten dan in de bergen... "“A place in the top three is not our aim. We’re going there for stage wins and the best possible overall finish. We think Gesink and Mollema can be in the top ten.”
Als Van Houwelingen het al niet ziet zitten...
Dikke m*****l dan want Gesink heeft nooit zo goed tegen de klok gereden als nu. Ik zie het zo maar gebeuren:ponsteen schreef:Opvallend: ik zie op Cyclingnews dat Van Houwelingen een podium voor Rabobank niet realistisch vindt door de vele tijdritkilometers. Je wint meer in de tijdritten dan in de bergen... "“A place in the top three is not our aim. We’re going there for stage wins and the best possible overall finish. We think Gesink and Mollema can be in the top ten.”
1. Evans
2. Wiggins
3. Gesink
Toer is niet te voorspellen, weinig aankomsten berg op kan betekenen dat de helft van de etappe spannend is of geen seconde. Het is wel duidelijk dat een aankomst berg op alleen de laatste 30 minuten (en meestal alleen de laatste km met echte demarrages) spannend is. Ik denk dat er veel spannende etappes zullen zijn. Etappe 10 bijvoorbeeld met HC berg in het midden en daarna cat 3. Leuke etappe om met de beste klimmers (gesink, JvdB, F Schleck, Evans) weg te rijden van de tijdrijders (Evans, Wiggins).
Ik denk juist ook dat we dit jaar een spannende/leuke tour gaan zien.
Deze tour schijnt te worden gewonnen in de tijdrit.... Ik denk dat hij dit jaar eerder wordt verloren in een van de 4 afdalingen naar de finish...
Als Wiggins bovenop alleen komt te zitten haalt hij mannen als Evans, Nibali en Sanchez nooit meer bij .
In etappe 8 kan ook zomaar iemand ala Voeckler of Pereiro teveel voorsprong krijgen... deze etappe is naar mijn mening namelijk oncontroleerbaar door zijn korte afstand (157km) en vele klimmen (7!). Geef daar een LL Sanchez, Danielson of Westra eens 15 minuten voorsprong en hij rijdt de tour in het geel uit.
Deze tour schijnt te worden gewonnen in de tijdrit.... Ik denk dat hij dit jaar eerder wordt verloren in een van de 4 afdalingen naar de finish...
Als Wiggins bovenop alleen komt te zitten haalt hij mannen als Evans, Nibali en Sanchez nooit meer bij .
In etappe 8 kan ook zomaar iemand ala Voeckler of Pereiro teveel voorsprong krijgen... deze etappe is naar mijn mening namelijk oncontroleerbaar door zijn korte afstand (157km) en vele klimmen (7!). Geef daar een LL Sanchez, Danielson of Westra eens 15 minuten voorsprong en hij rijdt de tour in het geel uit.
- de zwarten
- Forum-lid HC
Er stappen er blijkbaar vrij veel uit in Pau voor de Pyreneeen.
Maar wat gaan die allemaal lopen doen op de spelen?
Ik begrijp het allemaal niet zo goed...
En dat Rabo nu al zegt (na het thuislaten van Mollema en Kruiswijk uit de Giro) dat het in de Tour met Gesink niet podium zal worden... Je zou voor minder die ploeg gewoon opdoeken met die mentaliteit!
Maar wat gaan die allemaal lopen doen op de spelen?
Ik begrijp het allemaal niet zo goed...
En dat Rabo nu al zegt (na het thuislaten van Mollema en Kruiswijk uit de Giro) dat het in de Tour met Gesink niet podium zal worden... Je zou voor minder die ploeg gewoon opdoeken met die mentaliteit!
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Dat is puur om de druk bij gesink en consorten er af te halen. We hebben allemaal gezien hoe RG het deed toen idereen een podium verwachte... Natuurlijk gaan ze voor een podium als de kans zich aandoet.de zwarten schreef:En dat Rabo nu al zegt (na het thuislaten van Mollema en Kruiswijk uit de Giro) dat het in de Tour met Gesink niet podium zal worden... Je zou voor minder die ploeg gewoon opdoeken met die mentaliteit!
Trouwens even een overpeinzing over RG en deze tour: Het leek er in Zwitserland allerzins op dat zijn klimcapaciteiten een beetje waren ingezakt (de echte top niet kunnen volgen bergop), maar dat zijn tijdrit vooruit is gegaan (en dan bedoel ik tov vorig jaar bijvoorbeeld). Zou het toevallig zo zijn dat ie opzettelijk wat meer spiermassa heeft ontwikkeld om in deze tour de TT km's goed aan te kunnen, ten koste van het pure klimmen? Als dat zo is, dan mikt ie zeer zeker wel op een top3...