Renovo R1 racefiets van hout
Ik vraag me af wat er niet klassiek is aan een fiets van 1 van de oer bouwstoffen en met een dura ace groep van meer dan 10 jaar oud.
... ik bedoel maar..
De bandenkeus is dus een kwestie van smaak en wat je gewoon het fijnst vindt rijden...
... ik bedoel maar..
De bandenkeus is dus een kwestie van smaak en wat je gewoon het fijnst vindt rijden...
Jouw plaatje met een klassiek MODEL bewijst eigenlijk wat ik bedoel.
De fiets is dan wel gebouwd met klassieke componenten en van een "oer-bouwstof", in mijn beleving is het geen klassiek MODEL.
Mijn SMAAK gaat uit naar "moderne" banden.
De fiets is dan wel gebouwd met klassieke componenten en van een "oer-bouwstof", in mijn beleving is het geen klassiek MODEL.
Mijn SMAAK gaat uit naar "moderne" banden.
Mag best een beetje pijn doen.
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Ik denk dat zwarte banden bij deze fiets het mooist staan, ik als liefhebber van alles wat klassiek is. Band met beige wang lijkt me gewoon niet mooi.. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat! En stiekem ook wel naar de totale kosten..
@ cobra: zonder hoofdletters ben je ook wel te begrijpen hoor..
En over mijn smaak gesproken.. ik denk dat klassieke bandjes wel mooi zijn. De combinatie van klassiek en modern in 1 ontwerp vind ik vaak zeer geslaagd (of het nou bij een fiets, auto of gebouw is). Het houten frame met moderne vormgeving, klassieke bandjes en de gekozen dura-ace groep wordt dan een soort ode aan de fiets door de eeuwen heen. Het refereert een beetje aan de fiets hierboven (hout), fietsen uit '50-'90 (klassieke banden), ' 90-'00 (de groep) en het heden met de moderne vormgeving.. maargoed het gaat natuurlijk om de beleving van de bouwer..
En over mijn smaak gesproken.. ik denk dat klassieke bandjes wel mooi zijn. De combinatie van klassiek en modern in 1 ontwerp vind ik vaak zeer geslaagd (of het nou bij een fiets, auto of gebouw is). Het houten frame met moderne vormgeving, klassieke bandjes en de gekozen dura-ace groep wordt dan een soort ode aan de fiets door de eeuwen heen. Het refereert een beetje aan de fiets hierboven (hout), fietsen uit '50-'90 (klassieke banden), ' 90-'00 (de groep) en het heden met de moderne vormgeving.. maargoed het gaat natuurlijk om de beleving van de bouwer..
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Tja. zo bekeken had TS in zijn geheel beter niet aan het project kunnen beginnen. Als ik zijn motivatie en blog bekijk is het niet zijn eerste en enige fiets en gaat het om het project an sich en niet zozeer de rij-eigenschappen t.o.v. een moderne carbon racer (afgezien van enkele positieve opmerkingen over de rij-eigenschappen van hout), die net zo veel of minder kost en naar alle eerlijkheid waarschijnlijk betere all-round rij-eigenschappen bezit.. want.. er is nog niet echt naar gevraagd, maar ik neem aan dat er een prijskaartje aan dit project hangt?
Je vraagt immers ook niet waarom iemand honderden euro's besteed aan een retro-project wat voor geen meter vooruit komt.
Je vraagt immers ook niet waarom iemand honderden euro's besteed aan een retro-project wat voor geen meter vooruit komt.
Laatst gewijzigd door feddek op 18 jan 2012 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
@amclassic-fan: houten velgen schijnen zeer goed te remmen, in sommige gevallen (regen) zelfs beter dan aluminium. 2kg vind ik eerlijk gezegd best netjes. Gewicht was niet mijn doel, dus dat zie ik niet echt als probleem. De wielen zijn nagenoeg perfect recht. Als ik Force Wheelz mag geloven zijn ze 0.1mm minder recht, dan wat hij normaal aanhoudt bij aluminium wielen. Ze zijn dus ongeveer even recht als een gemiddelde carbon wiel.
@danny1407: een moderne afmontage van dit frame zou ook erg mooi zijn. Op de Facebook pagina van Renovo kun je er een aantal vinden, waaronder een met Campa SR, THM Scapula, etc. Erg mooi! Probleem is alleen dat ik spullen nogal snel zat ben. Om dat dit keer te voorkomen ben ik niet voor het nieuwste van het nieuwste of het allerlichtste gegaan, maar voor iets speciaals.
Wat betreft het prijskaartje: ik denk dat menig fiets van forumleden meer zal kosten..
@danny1407: een moderne afmontage van dit frame zou ook erg mooi zijn. Op de Facebook pagina van Renovo kun je er een aantal vinden, waaronder een met Campa SR, THM Scapula, etc. Erg mooi! Probleem is alleen dat ik spullen nogal snel zat ben. Om dat dit keer te voorkomen ben ik niet voor het nieuwste van het nieuwste of het allerlichtste gegaan, maar voor iets speciaals.
Wat betreft het prijskaartje: ik denk dat menig fiets van forumleden meer zal kosten..
Laatst gewijzigd door Rey953 op 31 jan 2012 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Volgens mij hoef je jezelf hier zeker niet te verontschuldigen hoor!
Ik vind het een schitterend project. De fiets als vertoon van vakmanschap zeg maar. En dat er nadelen aan het gebruik van hout zitten, daaraan twijfelt niemand.
Vooral zo door gaan, en natuurlijk foto's blijven posten!
PS: Andere manieren om geld op te maken: SRAM remhendeltjes voor op de TT-bike van 200 euro. Powercords van 50 euro om je fiets tien gram lichter te maken. Een setje Zipps kopen, en na een jaar verkopen omdat ze toch niet zo mooi zijn als dat setje Lightweights (en omdat die beter "bollen"natuurlijk). In februari een week op trainingsstage op Mallorca (geen vakantie!) gaan, en dan na thuiskomst in het natte en koude Nederland verkouden worden. Gel eten i.p.v. peperkoek. Een discwheel in je fiets steken, om een bepaald rondje in de Flevopolder 15 seconden sneller te kunnen rijden( ). Een titanium frame kopen omdat dat materiaal "tijdloos" is, en een leven meekan, en het dan twee jaar later verkopen omdat je toe bent aan iets nieuws.
PS 2: Ik vind een houten fiets eigenlijk wel een hele mooie besteding van je geld!
Ik vind het een schitterend project. De fiets als vertoon van vakmanschap zeg maar. En dat er nadelen aan het gebruik van hout zitten, daaraan twijfelt niemand.
Vooral zo door gaan, en natuurlijk foto's blijven posten!
PS: Andere manieren om geld op te maken: SRAM remhendeltjes voor op de TT-bike van 200 euro. Powercords van 50 euro om je fiets tien gram lichter te maken. Een setje Zipps kopen, en na een jaar verkopen omdat ze toch niet zo mooi zijn als dat setje Lightweights (en omdat die beter "bollen"natuurlijk). In februari een week op trainingsstage op Mallorca (geen vakantie!) gaan, en dan na thuiskomst in het natte en koude Nederland verkouden worden. Gel eten i.p.v. peperkoek. Een discwheel in je fiets steken, om een bepaald rondje in de Flevopolder 15 seconden sneller te kunnen rijden( ). Een titanium frame kopen omdat dat materiaal "tijdloos" is, en een leven meekan, en het dan twee jaar later verkopen omdat je toe bent aan iets nieuws.
PS 2: Ik vind een houten fiets eigenlijk wel een hele mooie besteding van je geld!
Hier kan ik mij helemaal in vinden! Ben een paar jaar geleden voorzichtig gaan fietsen. Na verloop van tijd steeds meer gefascineerd geraakt door het fietsen en zeker ook het materiaal. Ik volg dan ook met veel interesse dit topic. Vind het bijzonder en inspirerend. Vind het een fraai project en volg het graag. Keep us posted!robbebopper schreef:Volgens mij hoef je jezelf hier zeker niet te verontschuldigen hoor!
Ik vind het een schitterend project. De fiets als vertoon van vakmanschap zeg maar. En dat er nadelen aan het gebruik van hout zitten, daaraan twijfelt niemand.
Vooral zo door gaan, en natuurlijk foto's blijven posten!
... más allá ...
Mooie voorbeelden Robbebopper. Misschien een apart topic waard?
-
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
- Locatie: Assen
+1!PS: Andere manieren om geld op te maken: SRAM remhendeltjes voor op de TT-bike van 200 euro. Powercords van 50 euro om je fiets tien gram lichter te maken. Een setje Zipps kopen, en na een jaar verkopen omdat ze toch niet zo mooi zijn als dat setje Lightweights (en omdat die beter "bollen"natuurlijk). In februari een week op trainingsstage op Mallorca (geen vakantie!) gaan, en dan na thuiskomst in het natte en koude Nederland verkouden worden. Gel eten i.p.v. peperkoek. Een discwheel in je fiets steken, om een bepaald rondje in de Flevopolder 15 seconden sneller te kunnen rijden( ). Een titanium frame kopen omdat dat materiaal "tijdloos" is, en een leven meekan, en het dan twee jaar later verkopen omdat je toe bent aan iets nieuws.