Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Fulcrum Racing Quattro / Racing 4

Jo O.
Forum-lid
Berichten: 256
Lid geworden op: 19 jan 2012 20:02

Jo O. 07 okt 2012 19:46

Heeft er iemand al meer informatie gevonden over de lagers? Ik ken industrielagers (niks afstellen, versleten=vervangen) en cup & cones (losse kogels in een kogelbaan , afstellen door moer vaster of losser te zetten, regelmatig nieuw vet en eventueel nieuwe kogels). Maar bij "adjustable bearings" van het type industrielager kan ik me niks bij voorstellen.

camu
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 07 okt 2012 23:00

Als ik deze site mag geloven gebruikt Fulcrum een soort compromis:
Moving to the hubs, we find one-piece forged aluminium construction with an oversized flange used on the rear hub’s drive side in a bid to ensure excellent power transfer. The hubs rotate on Fulcrum’s neat bearing arrangement, which is often stated to comprise ‘cartridge’ bearings. They aren’t; instead the balls are housed in a retainer and ride on a cup and cone, with the former adjustable on one side by means of a threaded ring with pinch bolt. The hub spindles are aluminium.

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 11 okt 2012 22:31

Zijn de bodies van de de Fulcrum R4 te gebruiken op een set Campa eurus wielen? Of past dat niet. Zou een mooie oplossing zijn voor mij om ze te bestellen met een shimano body die ik dan op de eurus kan gebruiken voor mijn vriendin en dan zelf de campa body van de euus te gebruiken op de R4.. als trainingsset. Iemand die dat weet? Mijn kennis gaat niet zo ver..
Do or Do not.. There is no try

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 11 okt 2012 22:49

Dat ligt aan de lagering. Als die hetzelfde is als van een R3 kan het zeer waarschijnlijk wel, zijn het industrielagers als in een R5 dan gaat het niet.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

yoda
Forum-lid
Berichten: 722
Lid geworden op: 18 aug 2009 13:23

yoda 12 okt 2012 12:33

amclassic-fan schreef:Dat ligt aan de lagering. Als die hetzelfde is als van een R3 kan het zeer waarschijnlijk wel, zijn het industrielagers als in een R5 dan gaat het niet.
Morgen eens vragen op de bikemotion
Do or Do not.. There is no try

trimmer
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 jul 2009 19:24

trimmer 20 nov 2012 07:38

Ik heb de Quattro's nu 2 weken en heb er 250km mee gereden. Wat mij opvalt is dat de naven niet mooi lopen. Na 2 ritten stond er al speling op het achterwiel. Dat is bij de fm verholpen. Ik heb in de laatste 3 jaar elk jaar een nieuw setje Fulcrum 5 gehad en die naven liepen vanaf dag 1 al veel soepeler. Ik heb dit bij de fm aangekaart en die houd het erop dat het komt door nieuw vet. Maar die 3 Fulcrum 5 setjes die ik versleten heb hadden ook allemaal nieuw vet toen ik ze kocht en toch draaiden vanaf de 1e rit veel beter.
Ik hoop dat de wielen na wat meer kilometers wat beter gaan draaien anders krijg ik spijt dat ik geen Fulcrum 3 of Zondá heb gekocht.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 21 nov 2012 00:13

Zijn het CX wielen? Kan zijn dat de lagers nog wat in moeten lopen. Zeker met dubbele seals kunnen ze aan het begin wel eens wat stroever aanvoelen, is ook zo met bijv. SKF lagers.

trimmer
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 jul 2009 19:24

trimmer 21 nov 2012 09:14

De wielen zijn niet de cx versie. Ik vond een filmpje op youtube hoe lang de fulcrum 5 doorloopt na 200km. die quattro van mij staat dan al lang stil

http://www.youtube.com/watch?v=8FgHWgXNq1w" onclick="window.open(this.href);return false;

Bij de naven zitten een imbus stelschroef waar ze mee stellen.
Ik heb in een vorig setje fulcrum 5 skf lagers in laten zetten en die liepen super. helaas heb ik er maar 2 weken plezier van gehad want toen werd ik van achter aangereden.

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 21 nov 2012 18:41

@ trimmer: hetzelfde probleem had ik ook met de Quattro's. Na de eerste koers die ik er op reed zat er speling op het achterwiel (netjes bijgesteld) en na de volgende twee koersen zat er weer speling op. Toen heb ik het ook kunnen verhelpen maar heb ik de naaf nog wat strakker af moeten stellen met als gevolg dat de naaf niet meer zo soepel liep. Met mijn Zonda's reed ik probleemloos meer dan 20 koersen zonder ook maar één keer iets aan de naven te hoeven doen. Ik heb de Quattro's snel weer verkocht en i.p.v. daarvan een setje R3's gekocht. Geen moment spijt van gehad!
Canyon Ultimate CF SL 2016

trimmer
Forum-lid
Berichten: 80
Lid geworden op: 28 jul 2009 19:24

trimmer 21 nov 2012 19:14

@bonoCross,
Dat angstige vermoeden had ik al. Ik probeer het nog wel even maar ik denk dat de mijne ook op marktplaats gaan belanden.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39533
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2012 20:07

Fijn is dat, als je een wielset koopt waar de eerste eigenaar problemen mee heeft gehad.....
Less is bore

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 21 nov 2012 20:38

@ daniel1975: wat mijzelf betreft, de wielset is in mijn ogen gewoon niet geschikt voor wedstrijden maar ze voldoen verder prima. Ik heb er uiteraard ook een aantal keer goed op getraind en toen gaven de wielen geen krimp. Maar na een goed criterium zat er standaard speling op. De persoon die mijn wielen heeft gekocht is geen wedstrijdrijder en is nog steeds tevreden met de wielen (ondanks dat ze niet zo soepel draaien als bijv. Zonda's). Of het goede wielen zijn hangt af voor welk doeleinde je de wielen wilt gaan gebruiken en wat je van een wielset eist.
Canyon Ultimate CF SL 2016

Plaats reactie