Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Fietsen vs. Wielrennen

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 nov 2012 10:10

Het is geen wielrenner maar als hij van z'n fiets wordt gereden, staat er in de krant dat er een wielrenner is aangereden. Rara wat is het?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 26 nov 2012 12:08

Een thriatleet.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

mr.chrono
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 11 sep 2010 01:48

mr.chrono 26 nov 2012 15:40

Wat is de juiste spelling van de driekamp die bestaat uit zwemmen, fietsen en hardlopen: triatlon of triathlon?

De juiste spelling is triatlon; zo komt het woord voor in het Witte Boekje (2006), het Groene Boekje (2005) en Van Dale (2005). In het Nederlands wordt vóór een medeklinker nooit th geschreven; dit is al zo bepaald in de Spellingwet van 1947 (voor Vlaanderen: het Spellingbesluit van 1946). Vandaar dat de juiste spelling triatlon is. Volgens de spellingregels wordt er in woorden van Griekse of Latijnse herkomst nooit th geschreven.

Thriatleet is sowieso fout....

beta
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2011 17:36

beta 07 dec 2012 11:40

Gezien bij mijn weten geen officiële definitie van wielrennen bestaat, houd ik het heel simpel. Voor mij is een wielrenner een persoon die is aangesloten bij een officiële bond (dus eigenlijk bij de UCI) en deelneemt aan wielerwedstrijden die vallen onder supervisie van de UCI.

Competitierijders, aangesloten bij een nevenbond, beschouw ik niet als wielrenners. Idem dito voor wielertoeristen, hoe fervent deze ook kunnen trainen en via voeding e.d. voor het fietsen leven.

Ik besef dat mijn visie voor veel commentaar vatbaar is, maar toch blijf ik erbij.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 dec 2012 21:49

beta schreef:Gezien bij mijn weten geen officiële definitie van wielrennen bestaat, houd ik het heel simpel. Voor mij is een wielrenner een persoon die is aangesloten bij een officiële bond (dus eigenlijk bij de UCI) en deelneemt aan wielerwedstrijden die vallen onder supervisie van de UCI.

Competitierijders, aangesloten bij een nevenbond, beschouw ik niet als wielrenners. Idem dito voor wielertoeristen, hoe fervent deze ook kunnen trainen en via voeding e.d. voor het fietsen leven.

Ik besef dat mijn visie voor veel commentaar vatbaar is, maar toch blijf ik erbij.
En als de profploegen i.c.m de ASO. e.d. besluiten om buiten de UCI hun wedstrijden te gaan organiseren omdat ze het wel gehad hebben met Pat en Hein?

Volgens mij IS helemaal niemand een wielrenner er zijn alleen bepaalde situaties waarin iemand een wielrenner genoemd kan worden. Voor mij en vele anderen geldt dat b.v. alleen als ik op dat moment op mijn wielrenfiets aan het fietsen ben om een sportieve prestatie neer te zetten.
Een amateurrenner met licentie mag die titel al wat vaker dragen, hij zal ook door mensen in zijn omgeving eerder als "die wielrenner" omschreven worden. Een prof zal ook in de media wielrenner genoemd worden maar is in real life toch ook vaak gewoon meneer/mevrouw, die jongen, dat meisje of gewoon Robert, Lars of Marianne.
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 07 dec 2012 23:10

Ik rij al 30 jaar op een racefiets, maar heb behalve een dikke bandenrace op mijn 10e nooit een wedstrijd gereden. Ben dus geen wedstrijdrenner, maar om nou te zeggen dat ik aan toerfietsen doe vind ik eerlijk gezegd wel heel wanhopig politiek correct klinken...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 dec 2012 00:03

aziraphale schreef:Ik rij al 30 jaar op een racefiets, maar heb behalve een dikke bandenrace op mijn 10e nooit een wedstrijd gereden. Ben dus geen wedstrijdrenner, maar om nou te zeggen dat ik aan toerfietsen doe vind ik eerlijk gezegd wel heel wanhopig politiek correct klinken...
En wielertoerist vind ik ook een beetje gevaarlijk, voordat je het weet komen ze toeristenbelasting bij je heffen. :mrgreen:
Campagnolo Ultra Dork

Erik
Forum-lid
Berichten: 2109
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 09 dec 2012 12:08

Inderdaad, dat is nog weer een slagje erger... :D
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

sstef
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 jun 2010 22:05

sstef 14 dec 2012 19:11

Ik ben iemand die zijn fietsplezier beleefd in het rijden van toertochten en tochten in het hooggebergte. Jaar na jaar rijd ik steeds weer dezelfde tochten en elk jaar stel ik mezelf als doel om het sneller en beter te doen. Om dit te bereiken train ik veel en hard, door de training en het proberen te pieken naar bepaalde tochten vind ik mijzelf een wielrenner. Het enige verschil met een wedstrijdrijder naar mijn mening is dat er iets te winnen valt, tenminste ik neem aan dat zij ook trainen om zichzelf te verbeteren en goede resultaten te boeken.

Maar misschien ben ik wel de wielertoerist of de toerrijder, maar ik voel me toch echt een wielrenner.

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 15 dec 2012 12:05

Ik heb een leuk retro boekje gevonden; "Race- en Toerfietsen" uit 1980, met een voorwoord van Joop Zoetemelk, jawel!
In het begin legt de schrijver de verschillende soorten sportieve fietsen uit en de eisen van de verschillende soorten fietsers die er op zitten. En dan begint de ellende:
De toerfietser: verreweg de grootste categorie wielrenners
Afbeelding

Ik voel me gewoon een fietser. Maar buren en collega's kan ik toch niet uit het hoofd praten dat ik "die wielrenster" ben...KIJK dan naar mijn fiets enzo... maar ja, weten die lui veel.
Er is geen kruit tegen gewassen. Kwam ook nog een klant de winkel in waar ik werk "u doet toch aan wielrennen?" Had ik moeten zeggen "Nee meneer, ik doe aan koerstoeristen in lichte retro-stijl".
Veni. Vidi. Fietsie.

monique70
Forum-lid
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 feb 2012 22:11

monique70 15 dec 2012 21:53

Volgens mijn dochter (2,5 jaar) ben ik gewoon een racefietser :-)
Parijs-Brest-Parijs 2023 😀

Plaats reactie