Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
solo gemiddeldes van tussen de 28-30.
Ik snap het nog steeds niet en ik weet ook niet of ik daarom deze moet plaatsen.odegraaff schreef:Om maar niet te spreken over hoe schuin je ketting moet om net een tandje zwaarder te schakelen. En dus slijtage.havana schreef:Punt is dat je dat bij poldersnelheden solo vaker doet dan je lief is zonder 39. En dat wordt op den duur behoorlijk hinderlijk.
Op het vlakke gebruik ik bijna altijd het 50 voor en 19 achter.
Hiermee kan ik mijn "vaste" snelheid van 27-28km/u aanhouden. (voor mij snel genoeg)
Met stevigere wind gaat het naar de 21 en zakt mijn snelheid wel.
Maar in allebei de gevallen ligt de ketting toch echt recht!
En zoals @nijkie ook aangeeft, weinig slijtage aan mijn kettingen.
Daarbij is de combinatie van groot-groot toch ook beter mbt slijtage en krachtoverbrenging.
Wie de raceschoen past... trekt hem aan.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
50/19 bij 27 à 28 km/h betekent een relatief lage cadans. Voor mij zou dat geen optie zijn.
Wat is een relatief lage cadans hier?elefantino schreef:50/19 bij 27 à 28 km/h betekent een relatief lage cadans. Voor mij zou dat geen optie zijn.
Met 50/19 en een RPM van 85 ga je dus iets van 28km/uur. 85 RPM is idd niet superrap qua RPM maar ook niet zo traag als een slak.
Then HTFU en trap wat sneller op die 50/19 tot 100 RPM en je gaat iets van 33km/uur.
50/19=2,631 X 2096mm (700X23C)=5514mm per omwenteling van de crank.
5,514 meter X100rpm=551,457 meter/minuut...............maal 60 is dus 33087 Meter/Uur oftewel zo ongeveer zo'n 33km/uur
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Idd Zorroi, voor de één lage cadans voor de ander hoog cadans,ik zelf trap bijna niet boven de 90 a92 rpm meestal lager, voor mij is normaal gesproken de 50x18 een ideaal verzet met een kruissnelheid van 32-33km/u,zorroi schreef:Wat is een relatief lage cadans hier?elefantino schreef:50/19 bij 27 à 28 km/h betekent een relatief lage cadans. Voor mij zou dat geen optie zijn.
Met 50/19 en een RPM van 85 ga je dus iets van 28km/uur. 85 RPM is idd niet superrap qua RPM maar ook niet zo traag als een slak.
Then HTFU en trap wat sneller op die 50/19 tot 100 RPM en je gaat iets van 33km/uur.
50/19=2,631 X 2096mm (700X23C)=5514mm per omwenteling van de crank.
5,514 meter X100rpm=551,457 meter/minuut...............maal 60 is dus 33087 Meter/Uur oftewel zo ongeveer zo'n 33km/uur
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Rond de 100 à 105 is voor mij standaard. Onder de 90 voelt echt als stoempen, vind ik.
En zo blijkt maar weer, iedereen is anders. Elke configuratie heeft z'n eigen voors en tegens...
-
- Forum-lid
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 08 dec 2011 11:06
- Locatie: almelo
@ Flores: bij een verzet gelijk aan 50-19 heb je toch echt een betere kettinglijn als je 39-15 of 42-16 gebruikt. Nu ben ik het wel met je eens dat het belang hiervan schromelijk overschat wordt m.b.t. de ketting/cassetteslijtage, en dat de invloed van groot-groot rijden hierop veel groter is vanwege de lagere kettingspanning en de grotere omspannen boog. Het aloude adagium "zo recht mogelijk" zou best wel eens veel minder relevant kunnen zijn dan altijd verondersteld en ik ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen hiermee zijn.