Pagina 8 van 8
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 11 okt 2013 19:05
door havana
solo gemiddeldes van tussen de 28-30.
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 11 okt 2013 20:41
door flores
odegraaff schreef:havana schreef:Punt is dat je dat bij poldersnelheden solo vaker doet dan je lief is zonder 39. En dat wordt op den duur behoorlijk hinderlijk.
Om maar niet te spreken over hoe schuin je ketting moet om net een tandje zwaarder te schakelen. En dus slijtage.
Ik snap het nog steeds niet en ik weet ook niet of ik daarom deze
![Embarrassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
moet plaatsen.
Op het vlakke gebruik ik bijna altijd het 50 voor en 19 achter.
Hiermee kan ik mijn "vaste" snelheid van 27-28km/u aanhouden. (voor mij snel genoeg)
Met stevigere wind gaat het naar de 21 en zakt mijn snelheid wel.
Maar in allebei de gevallen ligt de ketting toch echt recht!
En zoals @nijkie ook aangeeft, weinig slijtage aan mijn kettingen.
Daarbij is de combinatie van groot-groot toch ook beter mbt slijtage en krachtoverbrenging.
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 11 okt 2013 20:53
door elefantino
50/19 bij 27 à 28 km/h betekent een relatief lage cadans. Voor mij zou dat geen optie zijn.
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 11 okt 2013 21:42
door Zorro
elefantino schreef:50/19 bij 27 à 28 km/h betekent een relatief lage cadans. Voor mij zou dat geen optie zijn.
Wat is een relatief lage cadans hier?
Met 50/19 en een RPM van 85 ga je dus iets van 28km/uur. 85 RPM is idd niet superrap qua RPM maar ook niet zo traag als een slak.
Then HTFU en trap wat sneller op die 50/19 tot 100 RPM en je gaat iets van 33km/uur.
50/19=2,631 X 2096mm (700X23C)=5514mm per omwenteling van de crank.
5,514 meter X100rpm=551,457 meter/minuut...............maal 60 is dus 33087 Meter/Uur oftewel zo ongeveer zo'n 33km/uur
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 11 okt 2013 22:18
door nijkie
zorroi schreef:elefantino schreef:50/19 bij 27 à 28 km/h betekent een relatief lage cadans. Voor mij zou dat geen optie zijn.
Wat is een relatief lage cadans hier?
Met 50/19 en een RPM van 85 ga je dus iets van 28km/uur. 85 RPM is idd niet superrap qua RPM maar ook niet zo traag als een slak.
Then HTFU en trap wat sneller op die 50/19 tot 100 RPM en je gaat iets van 33km/uur.
50/19=2,631 X 2096mm (700X23C)=5514mm per omwenteling van de crank.
5,514 meter X100rpm=551,457 meter/minuut...............maal 60 is dus 33087 Meter/Uur oftewel zo ongeveer zo'n 33km/uur
Idd Zorroi, voor de één lage cadans voor de ander hoog cadans,ik zelf trap bijna niet boven de 90 a92 rpm meestal lager, voor mij is normaal gesproken de 50x18 een ideaal verzet met een kruissnelheid van 32-33km/u,
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 11 okt 2013 22:34
door elefantino
Rond de 100 à 105 is voor mij standaard. Onder de 90 voelt echt als stoempen, vind ik.
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 12 okt 2013 07:58
door havana
En zo blijkt maar weer, iedereen is anders. Elke configuratie heeft z'n eigen voors en tegens...
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 12 okt 2013 11:10
door papsnoetn01
@ Flores: bij een verzet gelijk aan 50-19 heb je toch echt een betere kettinglijn als je 39-15 of 42-16 gebruikt. Nu ben ik het wel met je eens dat het belang hiervan schromelijk overschat wordt m.b.t. de ketting/cassetteslijtage, en dat de invloed van groot-groot rijden hierop veel groter is vanwege de lagere kettingspanning en de grotere omspannen boog. Het aloude adagium "zo recht mogelijk" zou best wel eens veel minder relevant kunnen zijn dan altijd verondersteld en ik ben benieuwd hoe de ervaringen van anderen hiermee zijn.
Re: Racefiets voor (ook) in de bergen. Waar let ik op?
Geplaatst: 12 okt 2013 17:24
door nijkie
Gewoon de boel goed schoonhouden doe al 6000km met de ketting en cassette.