Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrenner slaat bejaard stel in elkaar

baron062
Forum-lid

baron062 13 okt 2010 22:44

Tjah, wegrijden bij een ongeval is een misdrijf.

Het enige wat de mensen je (wellicht) kunnen aanrekenen is het niet gebruiken van een bel, maar die gebruik je toch alleen bij naderend gevaar?
En zo schatte je de situatie waarschijnlijk niet in.

eelcoz

eelcoz 13 okt 2010 22:46

Eerlijk gezegd vind ik het ook wel een beetje roekeloos om met 35 km/u vlak langs tegemoetkomende wandelaars te racen. Zelf neem ik in zulke situaties flink gas terug (en als ik flink wil doorrijden ga ik niet op zulke fietspaden rijden).

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 13 okt 2010 22:54

Ik was terug gereden om te vragen of alles OK was met de jongen.

Boos en een schrik-reactie is je eerste natuurlijke reactie. Maar als je ook maar een beetje nadenkt daarna, rij je even terug. Je hebt zelf geen schade en dat is mooi. Dan ook even de tegenpartij inspecteren.
Live fast; die young. mijn blog

superb11
Forum-lid

superb11 13 okt 2010 22:58

+1
Met zulke snelheden op een fietspad langs groepen wandelaars, ruiters te paard, oudere fietsers etc rijden is vragen om problemen, omdat je te weinig tijd hebt/geeft om te anticiperen.

Bovendien is doorrijden na een ongeval niet erg netjes, ongeacht wiens schuld het is. Nu blijft bij de familie het beeld van een doorgereden racefietser hangen.
De reacties kun je uittekenen ...

kees0251
Forum-lid

kees0251 13 okt 2010 23:02

Ik dank u voor de eerlijke meningen, overigens zit ik wel eens te stangen, maar nu even niet, het beschreven voorval is exact zo gebeurd als ik het beschreef.

Er was geen sprake van een schrikreactie bij mij, het was een snelgenomen besluit waar ik geen spijt van had.

Er was geen enkele reden om bij het naderen in de remmen te knijpen, omdat men zogezegd netjes aan de kant liep.
Cheap light strong, choose two

Supergrover
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Supergrover 13 okt 2010 23:18

super b schreef:+1
Met zulke snelheden op een fietspad langs groepen wandelaars, ruiters te paard, oudere fietsers etc rijden is vragen om problemen, omdat je te weinig tijd hebt/geeft om te anticiperen.

Bovendien is doorrijden na een ongeval niet erg netjes, ongeacht wiens schuld het is. Nu blijft bij de familie het beeld van een doorgereden racefietser hangen.

2e gedeelte van je reactie ben ik het mee eens maar 1e deel:

TS geeft al aan aan de kant te gaan en men blijft toch op het fietspad lopen/spelen, dan vraag je toch ook om problemen????
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

eelcoz

eelcoz 13 okt 2010 23:23

SuperGrover1 schreef:
super b schreef:+1

2e gedeelte van je reactie ben ik het mee eens maar 1e deel:

TS geeft al aan aan de kant te gaan en men blijft toch op het fietspad lopen/spelen, dan vraag je toch ook om problemen????

Het gaat er hier niet zo zeer om wie wel en niet waar mag lopen of fietsen, maar om de kans op ongelukken zo klein mogelijk te houden. Natuurlijk liepen de wandelaars op een fietspad, waar ze strikt genomen niet horen, maar je hebt als fietser op zo'n moment helaas geen andere mogelijkheid dan de situatie te nemen zoals ie is.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 15 okt 2010 10:47

@kees: bedankt voor jouw positieve bijdrage aan het toch al fantastische imago van de wielrenner....

Ik kan er met mijn hoofd dus echt niet bij dat je met 35 km/u een kind(!!!!) omver beukt, wel ziet dat hij blijft liggen, maar niet stopt om te kijken of alles ok is.

Ik heb ook eens een jochie van zijn fietsje gereden. Kon ik echt niets aan doen, want kereltje kwam plotseling op mijn weghelft. Schrok me helemaal de t*fus, uiteraard meteen gestopt om te zien of hij het goed maakte. Zijn ouders waren heel redelijk, die zagen ook wel dat hun zoontje niet zo'n handige move maakte. Met kinderen moet je nou eenmaal heel voorzichtig zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

kikkie
Forum-lid

kikkie 15 okt 2010 13:14

pff, dat we hier op in moeten gaan. Weg rijden na een ongeval (ongeacht de afloop of schuld) is strafbaar. Dat het meneer niet uitkomt om terug te fietsen is natuurlijk totaal irrelevant. Dat je geen spijt hebt van de beslissing zegt meer over jou moreel besef dat over de geldigheid van je beslissing (die is er namelijk niet).
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

kees0251
Forum-lid

kees0251 15 okt 2010 21:04

53x11 schreef: Met kinderen moet je nou eenmaal heel voorzichtig zijn.

De huidige standaardhouding t.o.v. kinderen
Die knul die ik geraakt heb, kijkt voortaan echter WEL uit zijn doppen.
Vroeger mocht je uit een boom vallen, dat deed zeer en dan was je de volgende keer wat voorzichtiger.

Overigens was het voorval niet aan (mijn) onvoorzichtigheid te wijten.
Mogelijk is mijn moreel besef onder de maat, maar rationeel gezien heb ik gewoon het beste gedaan.
Cheap light strong, choose two

amro
Forum-lid

amro 15 okt 2010 21:29

Kees0251 schreef: Overigens was het voorval niet aan (mijn) onvoorzichtigheid te wijten.

Daar ben ik het niet mee eens. Zoals hierboven al eerder aangehaald: met 35km/u op een fietspad langs voetgangers rijden is onvoorzichtig, misschien zelfs onverantwoord. Of ze daar nu horen, of je helemaal links rijdt, dat doet er niet toe. Ook een volwassene kan een stap opzij doen.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 15 okt 2010 21:36

Tja, als ik dit alles zo lees, word ik er niet heel erg blij van. Toch ben ik blij dat ik deel uit maak van deze SAMENleving. Dat houdt voor mij in dat het geven en nemen is, en dat gelijk hebben, niet altijd gelijk krijgen betekent.
Overigens kan ik me situaties voorstellen waarin ik niet eens mijn gelijk wil krijgen ( denk bijv aan de situatie die kees beschrijft met het kind.) Daarbij ben ik tevens van mening dat ik niet zonder zonden ben.

Wat ik zoal tegenkom tijdens een 100 km fietsen is al vele malen hier beschreven en hoeft dus niet nogmaals beschreven te worden. In het begin ergerde ik mij hier ook stevig aan, maar daar heb ik iets op gevonden. Om al jullie ergernissen in eenmaal om te zetten in positieve gebeurtenuissen hierbij mijn truc:

Als ik een situatie tegenkom, waarbij ik inschat dat ik wellicht heel misschien in een vervelende dan wel gevaarlijke situatie kom, rem ik direct en stevig.
Wanneer de situatie dit toelaat zet ik weer enorm hard aan en vervolg mijn weg.
Voordelen die ik ontdekt heb:
- Geen ergernissen tijdens de sport die ik als ontspanning beoefen
- Geen schade als gevolg van inschatbare en te voorkomen ongevalletjes
- Gemiddelde snelheid daalt wel iets agv het remmen, maar een (onge)val kost altijd meer tijd, ik win dus tijd door te remmen, waardoor ik of eerder thuis ben of meer kms kan afleggen
- Maar bovenal gaat door het tientallen malen remmen en aanzetten de kwaliteit van mijn trainingen sterk omhoog. Gemiddelde snelheid daalt dan wel weer iets, maar dat neem ik dan maar voor lief.

Dank dus aan al die onbenullen die het wagen om hetzelfde weggedeelte te gebruiken als ik.

Doe er uw voordeel mee, en Mens erger je niet.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie