Wind Cycleworks
Hoogste tijd voor een update …
DEEL 6:
Na het solderen en de eerste (groffe) afwerking van de fillets ziet het voorframe er zo uit:
front frame complete by bart fiets, on Flickr
Daarna is het tijd om verder te gaan met het plaatsen van de chainstays (ik gebruikt hier maar de Engelse term, want liggendeachtervorkpoten is een redelijk onmogelijke term). Als eerste heb ik de dropouts aan de chainstays bevestigd. Na verschillende dropouts te hebben overwogen ben ik uiteindelijk op een set Ritchey dropouts uitgekomen. Deze had ik nog liggen. Ze zijn vrij simpel, mooi compact, en hebben de juiste hoek tussen chainstay en seatstay. Van het fitten van de chainstays op de dropouts ben ik vergeten fotos te nemen. Dat zal ik dan later bij het fitten van de seatstays doen. Het solderen heb ik met de chainstays ‘los’ in de bankschroef gedaan.
De vers gesoldeerde dropouts:
dropouts brazed by bart fiets, on Flickr
Nu de dropouts er aan zitten kunnen de chainstays in de framemal worden geplaatst. Daarvoor moeten de uiteinden passend op het brackethuis worden gevijld. Niet alleen moeten de chainstays individueel goed aansluiten op het brackethuis, maar beide chainstays moeten ook nog eens precies even lang zijn (zodat de achteras recht komt te staan). Dit is weer een kwestie van vijlen, passen, bijvijlen, passen, bijvijlen, etc. totdat de fit naar tevredenheid is.
chain stays mitered by bart fiets, on Flickr
Uiteindelijk kunnen de buizen in de framemal worden opgespannen. De framemal heb ik na de bouw van het voorframe omgebouwd voor de bouw van het achterframe. Vaak wordt een mal gebruikt waarin in een keer het complete frame kan worden gebouwd, maar vanwege de beperkte beschikbare ruimte heb ik besloten om de mal ‘dubbel te vouwen’.
Hier zitten de chainstays in de mal:
chain stays in jig, ready for tacking by bart fiets, on Flickr
Dan is het, net als bij het voorframe, een kwestie van tacken, uitlijning checken en afsolderen:
chain stays brazed 1 by bart fiets, on Flickr
chain stays brazed 2 by bart fiets, on Flickr
Na het solderen heb ik nog een keer de uitlijning van de dropouts gecheckt. Dit zowel in de framemal (controle van gelijke hoogte) als met behulp van een stuk vierkant profiel om te checken om de dropouts even ver uit het centrale vlak van het frame staan:
checking position of dropouts after brazing by bart fiets, on Flickr
checking dropout position by bart fiets, on Flickr
Daarna alvast een flink stuk van de afwerking van de fillets gedaan (nog niet helemaal klaar):
finishing work on chain stay fillets by bart fiets, on Flickr
finshing work on bottom bracket fillets by bart fiets, on Flickr
Volgende keer: Plaatsing van de seatstays.
DEEL 6:
Na het solderen en de eerste (groffe) afwerking van de fillets ziet het voorframe er zo uit:
front frame complete by bart fiets, on Flickr
Daarna is het tijd om verder te gaan met het plaatsen van de chainstays (ik gebruikt hier maar de Engelse term, want liggendeachtervorkpoten is een redelijk onmogelijke term). Als eerste heb ik de dropouts aan de chainstays bevestigd. Na verschillende dropouts te hebben overwogen ben ik uiteindelijk op een set Ritchey dropouts uitgekomen. Deze had ik nog liggen. Ze zijn vrij simpel, mooi compact, en hebben de juiste hoek tussen chainstay en seatstay. Van het fitten van de chainstays op de dropouts ben ik vergeten fotos te nemen. Dat zal ik dan later bij het fitten van de seatstays doen. Het solderen heb ik met de chainstays ‘los’ in de bankschroef gedaan.
De vers gesoldeerde dropouts:
dropouts brazed by bart fiets, on Flickr
Nu de dropouts er aan zitten kunnen de chainstays in de framemal worden geplaatst. Daarvoor moeten de uiteinden passend op het brackethuis worden gevijld. Niet alleen moeten de chainstays individueel goed aansluiten op het brackethuis, maar beide chainstays moeten ook nog eens precies even lang zijn (zodat de achteras recht komt te staan). Dit is weer een kwestie van vijlen, passen, bijvijlen, passen, bijvijlen, etc. totdat de fit naar tevredenheid is.
chain stays mitered by bart fiets, on Flickr
Uiteindelijk kunnen de buizen in de framemal worden opgespannen. De framemal heb ik na de bouw van het voorframe omgebouwd voor de bouw van het achterframe. Vaak wordt een mal gebruikt waarin in een keer het complete frame kan worden gebouwd, maar vanwege de beperkte beschikbare ruimte heb ik besloten om de mal ‘dubbel te vouwen’.
Hier zitten de chainstays in de mal:
chain stays in jig, ready for tacking by bart fiets, on Flickr
Dan is het, net als bij het voorframe, een kwestie van tacken, uitlijning checken en afsolderen:
chain stays brazed 1 by bart fiets, on Flickr
chain stays brazed 2 by bart fiets, on Flickr
Na het solderen heb ik nog een keer de uitlijning van de dropouts gecheckt. Dit zowel in de framemal (controle van gelijke hoogte) als met behulp van een stuk vierkant profiel om te checken om de dropouts even ver uit het centrale vlak van het frame staan:
checking position of dropouts after brazing by bart fiets, on Flickr
checking dropout position by bart fiets, on Flickr
Daarna alvast een flink stuk van de afwerking van de fillets gedaan (nog niet helemaal klaar):
finishing work on chain stay fillets by bart fiets, on Flickr
finshing work on bottom bracket fillets by bart fiets, on Flickr
Volgende keer: Plaatsing van de seatstays.
- Wolfhound32
- Forum-lid
- Berichten: 1861
- Lid geworden op: 13 nov 2013 07:06
- Locatie: Dronten
Dit blijft toch voorlopig mijn favoriete topic. Well done, Bart.
__________________
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
Jarig zijn is gezond! Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die vaker jarig zijn, langer leven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Wat mij bijzonder verbaast is dat het betrekkelijk vlot gaat met de bouw. Hier gaan volgens mij namelijk heel wat uurtjes in zitten. Maar het blijft geweldig om te zien dat er nog mensen zijn die zich toeleggen op zulke ambachtelijke techniek.
@ wmc: Vervorming kan inderdaad een issue zijn. Om dit te voorkomen is het een kwestie van goed voorverwarmen en tijdens het fillet brazing zo goed mogelijk de warmte verdelen en niet meer warmte toevoeren als noodzakelijk. Daarnaast is het brackethuis ook een stuk dikwandiger als de andere framebuizen en daardoor ook beter bestand tegen vervorming. Wat het solderen hier extra lastig maakt is dat de warmte via alle aansluitende buizen weg kan stromen en er dus flink moet worden doorgestookt om het staal van het brackethuis op de juiste temperatuur te krijgen.
@scottwilko: Hier steken inderdaad de nodige uren in. Op het moment heb ik er ook wat meer tijd voor.
@scottwilko: Hier steken inderdaad de nodige uren in. Op het moment heb ik er ook wat meer tijd voor.
DEEL 7
De ‘sluitpost’ van het frame zijn de seatstays (de staande achtervorkpoten). Omdat de essentiële elementen voor een recht frame al gereed zijn (vorkbuis, zitbuis, bracket en dropouts) is het hier voornamelijk een kwestie de driehoeken van het achterframe compleet te maken. Als eerste is de aansluiting van de seatstays op de dropouts aan de beurt. Daarvoor heb ik de seatstays provisorisch op het frame bevestigd en de positie en hoek van de sleuven in de seatstays afgetekend:
marking groove for dropouts by bart fiets, on Flickr
Deze sleuven heb ik uitgezaagd en dan teruggevijld, met regelmatig passen tussendoor, totdat ze strak op de dropouts passen. De uiteinden heb ik afgeschuind voor een mooiere aansluiting op de dropouts.
filing groove for dropout by bart fiets, on Flickr
fitting seatstay ends to dropouts by bart fiets, on Flickr
fitting seatstay ends to dropouts by bart fiets, on Flickr
Vervolgens de aansluiting van de seatstays op de zitbuis. Dit is toch wel de meest complexe van alle miters. Om dit handmatig goed passend te vijlen is nogal een gedoe. Eerst ongeveer de juiste vorm bepaald (met een marge voor de zekerheid) en dan stukje bij beetje teruggevijld met heel vaak passen tussendoor. Ik begin ondertussen het voordeel van tube mitering op een draai- of freesbank wel in te zien . De tweede seatstay ging iets sneller omdat ik daarvoor de groffe vorm van de eerste heb overgenomen:
seatstay x seat tube miters by bart fiets, on Flickr
Ik heb de seat stays redelijk ver tegen de zijkant van de zitbuis geplaatst (meestal zitten ze iets meer achterop) om zo een mooiere overgang te krijgen op de zitbuis en bovenbuis (die iets dikker is als de zitbuis en dus iets uitsteekt).
Dan kunnen de seatstays worden gesoldeerd en na een paar uurtjes vijlen, slijpen, en schuren is plotseling het basisframe af!
fillet around seat tube by bart fiets, on Flickr
dropouts brazed and filed by bart fiets, on Flickr
the basic frame is done by bart fiets, on Flickr
Maar daarmee is het frame voorlopig nog niet klaar. Volgende keer: bevestiging van de achterrem.
Meer fotos op Flickr
De ‘sluitpost’ van het frame zijn de seatstays (de staande achtervorkpoten). Omdat de essentiële elementen voor een recht frame al gereed zijn (vorkbuis, zitbuis, bracket en dropouts) is het hier voornamelijk een kwestie de driehoeken van het achterframe compleet te maken. Als eerste is de aansluiting van de seatstays op de dropouts aan de beurt. Daarvoor heb ik de seatstays provisorisch op het frame bevestigd en de positie en hoek van de sleuven in de seatstays afgetekend:
marking groove for dropouts by bart fiets, on Flickr
Deze sleuven heb ik uitgezaagd en dan teruggevijld, met regelmatig passen tussendoor, totdat ze strak op de dropouts passen. De uiteinden heb ik afgeschuind voor een mooiere aansluiting op de dropouts.
filing groove for dropout by bart fiets, on Flickr
fitting seatstay ends to dropouts by bart fiets, on Flickr
fitting seatstay ends to dropouts by bart fiets, on Flickr
Vervolgens de aansluiting van de seatstays op de zitbuis. Dit is toch wel de meest complexe van alle miters. Om dit handmatig goed passend te vijlen is nogal een gedoe. Eerst ongeveer de juiste vorm bepaald (met een marge voor de zekerheid) en dan stukje bij beetje teruggevijld met heel vaak passen tussendoor. Ik begin ondertussen het voordeel van tube mitering op een draai- of freesbank wel in te zien . De tweede seatstay ging iets sneller omdat ik daarvoor de groffe vorm van de eerste heb overgenomen:
seatstay x seat tube miters by bart fiets, on Flickr
Ik heb de seat stays redelijk ver tegen de zijkant van de zitbuis geplaatst (meestal zitten ze iets meer achterop) om zo een mooiere overgang te krijgen op de zitbuis en bovenbuis (die iets dikker is als de zitbuis en dus iets uitsteekt).
Dan kunnen de seatstays worden gesoldeerd en na een paar uurtjes vijlen, slijpen, en schuren is plotseling het basisframe af!
fillet around seat tube by bart fiets, on Flickr
dropouts brazed and filed by bart fiets, on Flickr
the basic frame is done by bart fiets, on Flickr
Maar daarmee is het frame voorlopig nog niet klaar. Volgende keer: bevestiging van de achterrem.
Meer fotos op Flickr
Zo gaaf, dit kijkje in de keuken! Kun je al een tipje van de sluier oplichten voor wat betreft lak en afmontage?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende