Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

R-Know
Forum-lid

R-Know 09 mar 2014 12:45

Heel warme gevoelens.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 14 mar 2014 14:21

Hoogste tijd voor een update …

DEEL 6:

Na het solderen en de eerste (groffe) afwerking van de fillets ziet het voorframe er zo uit:

Afbeelding
front frame complete by bart fiets, on Flickr

Daarna is het tijd om verder te gaan met het plaatsen van de chainstays (ik gebruikt hier maar de Engelse term, want liggendeachtervorkpoten is een redelijk onmogelijke term). Als eerste heb ik de dropouts aan de chainstays bevestigd. Na verschillende dropouts te hebben overwogen ben ik uiteindelijk op een set Ritchey dropouts uitgekomen. Deze had ik nog liggen. Ze zijn vrij simpel, mooi compact, en hebben de juiste hoek tussen chainstay en seatstay. Van het fitten van de chainstays op de dropouts ben ik vergeten fotos te nemen. Dat zal ik dan later bij het fitten van de seatstays doen. Het solderen heb ik met de chainstays ‘los’ in de bankschroef gedaan.

De vers gesoldeerde dropouts:

Afbeelding
dropouts brazed by bart fiets, on Flickr

Nu de dropouts er aan zitten kunnen de chainstays in de framemal worden geplaatst. Daarvoor moeten de uiteinden passend op het brackethuis worden gevijld. Niet alleen moeten de chainstays individueel goed aansluiten op het brackethuis, maar beide chainstays moeten ook nog eens precies even lang zijn (zodat de achteras recht komt te staan). Dit is weer een kwestie van vijlen, passen, bijvijlen, passen, bijvijlen, etc. totdat de fit naar tevredenheid is.

Afbeelding
chain stays mitered by bart fiets, on Flickr

Uiteindelijk kunnen de buizen in de framemal worden opgespannen. De framemal heb ik na de bouw van het voorframe omgebouwd voor de bouw van het achterframe. Vaak wordt een mal gebruikt waarin in een keer het complete frame kan worden gebouwd, maar vanwege de beperkte beschikbare ruimte heb ik besloten om de mal ‘dubbel te vouwen’.

Hier zitten de chainstays in de mal:

Afbeelding
chain stays in jig, ready for tacking by bart fiets, on Flickr

Dan is het, net als bij het voorframe, een kwestie van tacken, uitlijning checken en afsolderen:

Afbeelding
chain stays brazed 1 by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
chain stays brazed 2 by bart fiets, on Flickr

Na het solderen heb ik nog een keer de uitlijning van de dropouts gecheckt. Dit zowel in de framemal (controle van gelijke hoogte) als met behulp van een stuk vierkant profiel om te checken om de dropouts even ver uit het centrale vlak van het frame staan:

Afbeelding
checking position of dropouts after brazing by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
checking dropout position by bart fiets, on Flickr

Daarna alvast een flink stuk van de afwerking van de fillets gedaan (nog niet helemaal klaar):

Afbeelding
finishing work on chain stay fillets by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
finshing work on bottom bracket fillets by bart fiets, on Flickr

Volgende keer: Plaatsing van de seatstays.

wmc
Forum-lid

wmc 14 mar 2014 14:29

Gaaf project! Hoe voorkom je dat je bracket krom trekt door alle hitte die je erin stopt? Er moeten immers vier buizen op vast gesoldeerd worden.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 14 mar 2014 17:44

Dit blijft toch voorlopig mijn favoriete topic. Well done, Bart. Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 14 mar 2014 19:46

Wat mij bijzonder verbaast is dat het betrekkelijk vlot gaat met de bouw. Hier gaan volgens mij namelijk heel wat uurtjes in zitten. Maar het blijft geweldig om te zien dat er nog mensen zijn die zich toeleggen op zulke ambachtelijke techniek.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 14 mar 2014 20:23

@ wmc: Vervorming kan inderdaad een issue zijn. Om dit te voorkomen is het een kwestie van goed voorverwarmen en tijdens het fillet brazing zo goed mogelijk de warmte verdelen en niet meer warmte toevoeren als noodzakelijk. Daarnaast is het brackethuis ook een stuk dikwandiger als de andere framebuizen en daardoor ook beter bestand tegen vervorming. Wat het solderen hier extra lastig maakt is dat de warmte via alle aansluitende buizen weg kan stromen en er dus flink moet worden doorgestookt om het staal van het brackethuis op de juiste temperatuur te krijgen.

@scottwilko: Hier steken inderdaad de nodige uren in. Op het moment heb ik er ook wat meer tijd voor.

bartv
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar bartv 20 mar 2014 09:33

DEEL 7

De ‘sluitpost’ van het frame zijn de seatstays (de staande achtervorkpoten). Omdat de essentiële elementen voor een recht frame al gereed zijn (vorkbuis, zitbuis, bracket en dropouts) is het hier voornamelijk een kwestie de driehoeken van het achterframe compleet te maken. Als eerste is de aansluiting van de seatstays op de dropouts aan de beurt. Daarvoor heb ik de seatstays provisorisch op het frame bevestigd en de positie en hoek van de sleuven in de seatstays afgetekend:

Afbeelding
marking groove for dropouts by bart fiets, on Flickr

Deze sleuven heb ik uitgezaagd en dan teruggevijld, met regelmatig passen tussendoor, totdat ze strak op de dropouts passen. De uiteinden heb ik afgeschuind voor een mooiere aansluiting op de dropouts.

Afbeelding
filing groove for dropout by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
fitting seatstay ends to dropouts by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
fitting seatstay ends to dropouts by bart fiets, on Flickr

Vervolgens de aansluiting van de seatstays op de zitbuis. Dit is toch wel de meest complexe van alle miters. Om dit handmatig goed passend te vijlen is nogal een gedoe. Eerst ongeveer de juiste vorm bepaald (met een marge voor de zekerheid) en dan stukje bij beetje teruggevijld met heel vaak passen tussendoor. Ik begin ondertussen het voordeel van tube mitering op een draai- of freesbank wel in te zien ;). De tweede seatstay ging iets sneller omdat ik daarvoor de groffe vorm van de eerste heb overgenomen:

Afbeelding
seatstay x seat tube miters by bart fiets, on Flickr

Ik heb de seat stays redelijk ver tegen de zijkant van de zitbuis geplaatst (meestal zitten ze iets meer achterop) om zo een mooiere overgang te krijgen op de zitbuis en bovenbuis (die iets dikker is als de zitbuis en dus iets uitsteekt).

Dan kunnen de seatstays worden gesoldeerd en na een paar uurtjes vijlen, slijpen, en schuren is plotseling het basisframe af!

Afbeelding
fillet around seat tube by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
dropouts brazed and filed by bart fiets, on Flickr

Afbeelding
the basic frame is done by bart fiets, on Flickr

Maar daarmee is het frame voorlopig nog niet klaar. Volgende keer: bevestiging van de achterrem.

Meer fotos op Flickr

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 20 mar 2014 09:51

Zo gaaf, dit kijkje in de keuken! Kun je al een tipje van de sluier oplichten voor wat betreft lak en afmontage?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Jac
Forum-lid

Jac 20 mar 2014 09:57

Het blijft fantastisch om de bouw zo te volgen met een goede uitleg, echt TOP!
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 mar 2014 10:03

De meeste uren gaan zeker in het vijlen zitten? Het resultaat mag er iig zijn.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 20 mar 2014 10:06

Mooi hoor!

franklin
Forum-lid

Gebruikersavatar franklin 20 mar 2014 10:31

Indrukwekkend. Hier zit heel veel tijd, geduld, liefde en vakmanschap in.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

Plaats reactie