Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

De bel

Gebruikersavatar
Supergrover
Forum-lid HC
Berichten: 4468
Lid geworden op: 14 feb 2007 22:10

Gebruikersavatar Supergrover 08 apr 2014 19:48

daniel1975 schreef:Ik snap je niet.....?

Niet groot geschapen bedoeld ie waarschijnlijk....

:oops:
"nat hout brandt niet!! "

Bianchi via Nirone 7

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2014 20:00

kees0251 schreef:Het gebruik van een fietsbel om breeduitrijders te duiden dat ze moeten oprotten is oneigenlijk gebruik van dat kinderdingetje en wekt irritatie i.p.v. begrip.
Breeduitrijders zouden eigenlijk door natuurlijke selectie moeten uitsterven, maar dat gaat helaas erg langzaam.
Ik vraag wel eens zo'n fietspadlinksrijder of ie in de auto ook gewoon altijd links rijdt , maar dat levert niet meer dan een glazige blik op.
Het komt gewoon niet in de bejaarde hersenpan op.*
Ik geef ze wel eens de gelegenheid om deze zaak te verwerken door gewoon met 13 km/uur achter ze te blijven rijden tot ze me opmerken, dat triggert hopelijk niks en en doet nadenken over het breeduitrijden.

*No offense, ik ben zelf 61 en ga mezelf niet beledigen.
Ik kan je helemaal gelijk geven in het benoemen van het probleem alleen is jouw oplossing is niet de mijne.

Ik denk dat het een hoop irritaties zou schelen als er wat duidelijkere wetgeving en betere handhaving zou plaatsvinden op het fietspad. Als er eens een week lang flink beboet wordt op onnodig links rijden (voornamelijk tweebaans fietspaden) en bellen op racefietsen en er tegelijkertijd een campagne wordt gevoerd waarin duidelijk wordt uitgelegd dat degene die het fietspad blokkeert voor sneller verkeer de verantwoordelijkheid heeft om zich te vergewissen van achteropkomend verkeer zou het misschien wat schelen. Al is het maar dat je dan als wielrenner een stok hebt om mee terug te slaan. (Een spreekwoordelijke stok dan, want een echte is veel te zwaar. :mrgreen: )
Campagnolo Ultra Dork

simen
Forum-lid
Berichten: 1511
Lid geworden op: 20 aug 2006 22:54

simen 08 apr 2014 21:54

Even terug naar mijn vraag of de elektronische fietsbel niet wat meer gepromoot moet worden nu race fietsers zonder bel,met nipte voorsprong, als grootste ergernis zijn aangewezen in het anwb onderzoek(Kampioen April).
Het voelt zo beschamend.

Uiteindelijk is sinds de introductie van de led verlichting op batterijen het gebruik van fietsverlichting ook enorm verbeterd.
Technische vooruitgang doet vaak meer dan wettelijke dwang.
Zij is ook tegen

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 08 apr 2014 22:04

Toch blijf ik mij verbazen dat sommigen zo'n weerstand hebben om een klein fietsbelletje op het stuur te plaatsen. Ik ben blij dat ik zo'n belletje heb en gebruik het regelmatig om inderdaad om een vrije doorgang te 'vragen'. Of de electrische bel net zo goed werkt? Geen idee, kwestie van uitproberen.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 08 apr 2014 22:05

Wat zou het voordeel van een electronische bel dan zijn?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2014 22:05

Lijk mij een prima idee, en dan zo eentje waar je allemaal verschillende deuntjes mee kunt afspelen zoals zo'n dingggg doiiiiiiingggg!!!!!! deurbel die mijn oma vroeger had. Of een stem die heel hard pardon! of aan de kanteuuuuuuh!! doet....
Campagnolo Ultra Dork

knutmo
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jun 2011 11:03

knutmo 08 apr 2014 22:16

Of eentje speciaal voor @kees0251 met extra luid: "OPROTTEN BEJAARDEN, STEEEEEEEERF!"

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9149
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 08 apr 2014 22:48

plantagenet schreef:Toch blijf ik mij verbazen dat sommigen zo'n weerstand hebben om een klein fietsbelletje op het stuur te plaatsen. (...).
Wil ik wel een antwoord op (proberen te formuleren)

1) Van al de fietsen die ik heb is er slechts eentje met een bel (de bakfiets). Ik merk dat ik een weerstand heb met het gebruiken van dat ding. Het voelt zo opdringerig ofzo. Dus ook op deze fiets is het meestal de "pardon", passeren, "bedankt" methode.
2) De reactie op de "pardon" methode is over het algemeen positiever dan die op de bel
3) Ik heb al mijn sportieve fietsen zelf opgebouwd. Binnen het budget dat ik per project wil besteden kan ik uuuuren spenderen aan het zoeken naar de juiste onderdelen. Ik ga daarbij soms zover dat ik zelf decals ontwerp omdat ik de originele niet mooi vind passen, of dat ik letterlijk dagen spendeer aan schuren en polijsten, omdat ik zonodig glimmende onderdelen op mijn retro fiets wil. Elk onderdeel van de fiets is mooi EN functioneel, dat is onderdeel van de hobby. Een bel past daar niet bij.
4) eerder genoemd door mij: de klagers zijn volgens mij helemaal niet tevreden met een bel, die zijn tevreden als fietsen op een racefiets verboden wordt

Kortom: niet mooi, niet functioneel, je helpt er niemand mee, dus wat moet ik met zo'n ding?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 08 apr 2014 23:43

knutmo schreef:Wat zou het voordeel van een electronische bel dan zijn?
Ik zou het nog iets verder zoeken: zoiets als het sentinel system dat in de Dakar Rally wordt gebruikt. 8-) Kan vast een mooie app voor geklust worden zodat alle links- en breedrijders op tijd aan de kant gaan zonder om te kijken!
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 08 apr 2014 23:56

Dan liever zelf sturende electrische fietsen. Waarop ouderen alleen nog maar hoeven te zitten, die automatisch aan de kant gaan voor het overige verkeer. Op fietsen lijkt het toch al niet meer.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 09 apr 2014 00:03

Ernie C. schreef: Al is het maar dat je dan als wielrenner een stok hebt om mee terug te slaan. (Een spreekwoordelijke stok dan, want een echte is veel te zwaar. :mrgreen: )
Je kan toch een stok van carbon nemen? Wel in bij je fiets en outfit passende kleur uiteraard. :mrgreen:
thestudent schreef:Dan liever zelf sturende electrische fietsen. Waarop ouderen alleen nog maar hoeven te zitten, die automatisch aan de kant gaan voor het overige verkeer. Op fietsen lijkt het toch al niet meer.
Ja en op een rail aan de rechterkant van het fietspad. Kunnen ze ook niet naar links slingeren of breeduit rijden. Probleem opgelost.
Veni. Vidi. Fietsie.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 09 apr 2014 00:23

Als ik tweemaal met m'n fietsbel bel
Nou dan weet je het wel, nou dan weet je het wel.
Opzij opzij opzij we hebben ongelofelijke haast.

Het lijkt erop dat ons fantastische fietspadennet door de tijd achterhaald is voor de huidige fietsdichtheid en snelheidsverschillen.

In plaats van speciale bellen denk ik meer aan een verplicht rijbewijs halen bij aankoop van een E-bike.
Belangrijk onderdeel:bij een fietspad van 3 meter breed toch een halve meter op links (of rechts) openlaten.
Het eerste jaar een verplichte herhalingscursus elke maand, rijverbod bij niet verschijnen.
Iedereen op een reezviedz krijgt bekeuringsbevoegdheid.

PS, waarschijnlijk werkt een belletje bij de helft van de mogelijke passeeracties prima, maar ik breng het geestelijk net als 53x11 niet meer op om me als een soort Willumpie al tringtringend voort te spoeden.
Laatst gewijzigd door kees0251 op 09 apr 2014 00:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Cheap light strong, choose two

Plaats reactie