Pagina 8 van 37

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 19:48
door Supergrover
daniel1975 schreef:Ik snap je niet.....?

Niet groot geschapen bedoeld ie waarschijnlijk....

:oops:

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 20:00
door Ernie C.
kees0251 schreef:Het gebruik van een fietsbel om breeduitrijders te duiden dat ze moeten oprotten is oneigenlijk gebruik van dat kinderdingetje en wekt irritatie i.p.v. begrip.
Breeduitrijders zouden eigenlijk door natuurlijke selectie moeten uitsterven, maar dat gaat helaas erg langzaam.
Ik vraag wel eens zo'n fietspadlinksrijder of ie in de auto ook gewoon altijd links rijdt , maar dat levert niet meer dan een glazige blik op.
Het komt gewoon niet in de bejaarde hersenpan op.*
Ik geef ze wel eens de gelegenheid om deze zaak te verwerken door gewoon met 13 km/uur achter ze te blijven rijden tot ze me opmerken, dat triggert hopelijk niks en en doet nadenken over het breeduitrijden.

*No offense, ik ben zelf 61 en ga mezelf niet beledigen.
Ik kan je helemaal gelijk geven in het benoemen van het probleem alleen is jouw oplossing is niet de mijne.

Ik denk dat het een hoop irritaties zou schelen als er wat duidelijkere wetgeving en betere handhaving zou plaatsvinden op het fietspad. Als er eens een week lang flink beboet wordt op onnodig links rijden (voornamelijk tweebaans fietspaden) en bellen op racefietsen en er tegelijkertijd een campagne wordt gevoerd waarin duidelijk wordt uitgelegd dat degene die het fietspad blokkeert voor sneller verkeer de verantwoordelijkheid heeft om zich te vergewissen van achteropkomend verkeer zou het misschien wat schelen. Al is het maar dat je dan als wielrenner een stok hebt om mee terug te slaan. (Een spreekwoordelijke stok dan, want een echte is veel te zwaar. :mrgreen: )

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 21:54
door simen
Even terug naar mijn vraag of de elektronische fietsbel niet wat meer gepromoot moet worden nu race fietsers zonder bel,met nipte voorsprong, als grootste ergernis zijn aangewezen in het anwb onderzoek(Kampioen April).
Het voelt zo beschamend.

Uiteindelijk is sinds de introductie van de led verlichting op batterijen het gebruik van fietsverlichting ook enorm verbeterd.
Technische vooruitgang doet vaak meer dan wettelijke dwang.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 22:04
door plantagenet
Toch blijf ik mij verbazen dat sommigen zo'n weerstand hebben om een klein fietsbelletje op het stuur te plaatsen. Ik ben blij dat ik zo'n belletje heb en gebruik het regelmatig om inderdaad om een vrije doorgang te 'vragen'. Of de electrische bel net zo goed werkt? Geen idee, kwestie van uitproberen.

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 22:05
door knutmo
Wat zou het voordeel van een electronische bel dan zijn?

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 22:05
door Ernie C.
Lijk mij een prima idee, en dan zo eentje waar je allemaal verschillende deuntjes mee kunt afspelen zoals zo'n dingggg doiiiiiiingggg!!!!!! deurbel die mijn oma vroeger had. Of een stem die heel hard pardon! of aan de kanteuuuuuuh!! doet....

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 22:16
door knutmo
Of eentje speciaal voor @kees0251 met extra luid: "OPROTTEN BEJAARDEN, STEEEEEEEERF!"

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 22:48
door 53x11
plantagenet schreef:Toch blijf ik mij verbazen dat sommigen zo'n weerstand hebben om een klein fietsbelletje op het stuur te plaatsen. (...).
Wil ik wel een antwoord op (proberen te formuleren)

1) Van al de fietsen die ik heb is er slechts eentje met een bel (de bakfiets). Ik merk dat ik een weerstand heb met het gebruiken van dat ding. Het voelt zo opdringerig ofzo. Dus ook op deze fiets is het meestal de "pardon", passeren, "bedankt" methode.
2) De reactie op de "pardon" methode is over het algemeen positiever dan die op de bel
3) Ik heb al mijn sportieve fietsen zelf opgebouwd. Binnen het budget dat ik per project wil besteden kan ik uuuuren spenderen aan het zoeken naar de juiste onderdelen. Ik ga daarbij soms zover dat ik zelf decals ontwerp omdat ik de originele niet mooi vind passen, of dat ik letterlijk dagen spendeer aan schuren en polijsten, omdat ik zonodig glimmende onderdelen op mijn retro fiets wil. Elk onderdeel van de fiets is mooi EN functioneel, dat is onderdeel van de hobby. Een bel past daar niet bij.
4) eerder genoemd door mij: de klagers zijn volgens mij helemaal niet tevreden met een bel, die zijn tevreden als fietsen op een racefiets verboden wordt

Kortom: niet mooi, niet functioneel, je helpt er niemand mee, dus wat moet ik met zo'n ding?

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 23:43
door gamiel
knutmo schreef:Wat zou het voordeel van een electronische bel dan zijn?
Ik zou het nog iets verder zoeken: zoiets als het sentinel system dat in de Dakar Rally wordt gebruikt. 8-) Kan vast een mooie app voor geklust worden zodat alle links- en breedrijders op tijd aan de kant gaan zonder om te kijken!

Re: De bel

Geplaatst: 08 apr 2014 23:56
door thestudent
Dan liever zelf sturende electrische fietsen. Waarop ouderen alleen nog maar hoeven te zitten, die automatisch aan de kant gaan voor het overige verkeer. Op fietsen lijkt het toch al niet meer.

Re: De bel

Geplaatst: 09 apr 2014 00:03
door TumTumTum
Ernie C. schreef: Al is het maar dat je dan als wielrenner een stok hebt om mee terug te slaan. (Een spreekwoordelijke stok dan, want een echte is veel te zwaar. :mrgreen: )
Je kan toch een stok van carbon nemen? Wel in bij je fiets en outfit passende kleur uiteraard. :mrgreen:
thestudent schreef:Dan liever zelf sturende electrische fietsen. Waarop ouderen alleen nog maar hoeven te zitten, die automatisch aan de kant gaan voor het overige verkeer. Op fietsen lijkt het toch al niet meer.
Ja en op een rail aan de rechterkant van het fietspad. Kunnen ze ook niet naar links slingeren of breeduit rijden. Probleem opgelost.

Re: De bel

Geplaatst: 09 apr 2014 00:23
door kees0251
Als ik tweemaal met m'n fietsbel bel
Nou dan weet je het wel, nou dan weet je het wel.
Opzij opzij opzij we hebben ongelofelijke haast.

Het lijkt erop dat ons fantastische fietspadennet door de tijd achterhaald is voor de huidige fietsdichtheid en snelheidsverschillen.

In plaats van speciale bellen denk ik meer aan een verplicht rijbewijs halen bij aankoop van een E-bike.
Belangrijk onderdeel:bij een fietspad van 3 meter breed toch een halve meter op links (of rechts) openlaten.
Het eerste jaar een verplichte herhalingscursus elke maand, rijverbod bij niet verschijnen.
Iedereen op een reezviedz krijgt bekeuringsbevoegdheid.

PS, waarschijnlijk werkt een belletje bij de helft van de mogelijke passeeracties prima, maar ik breng het geestelijk net als 53x11 niet meer op om me als een soort Willumpie al tringtringend voort te spoeden.