Wie kan mij het belang van een goede wielset uitleggen?
Mannen, wind je allemaal svp niet zo op.
Kees is een andere mening toegedaan wat betreft het belang van wielen. Ik heb hem volgens mij nergens zien ontkennen dat je een paar Watt kan winnen door dure wielen te kopen. Hij hecht alleen geen/weinig waarde aan die paar Watt, en dat is zijn goed recht.
Hoeveel verschil een paar Watt maakt is hier te zien: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Kees is een andere mening toegedaan wat betreft het belang van wielen. Ik heb hem volgens mij nergens zien ontkennen dat je een paar Watt kan winnen door dure wielen te kopen. Hij hecht alleen geen/weinig waarde aan die paar Watt, en dat is zijn goed recht.
Hoeveel verschil een paar Watt maakt is hier te zien: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ja maar hij geeft met zijn manier van opmerkingen maken imho wel de indruk dat iedereen die wel geld uitgeeft aan z'n hobby er niets van begrijpt of niet goed bij z'n hoofd is.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
+1 Maar goed. Een beetje wielrenner is ook niet goed bij zijn hoofd. Ik vind het juist wel leuk. Zonder dit soort materiaaldiscussies is wielrennen geen bal aan. En als ik het budget van boswielrenner had zou ik het ook wel weten
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Blinggevoelig noem ik dat.boswielrenner schreef:@elefantino: ik vind niet iets mooi omdat het duur is. Ik vind iets mooi (ik heb overigens wel een dure smaak want ik haal bij wijze van spreken feilloos uit 12 producten de duurste) en dan koop ik het. Kwaliteit speelt voor mij een grotere rol dan prijs. .
Prima, maar geen flauwekul erbij verkopen, want dat is misleidend voor de getalenteerde arme wielertoerist.
Of hoort de flauwekul gewoon bij het wielgebeuren?
Cheap light strong, choose two
Wat zou het verschil moeten maken als ik exact dezelfde houding aanneem?boswielrenner schreef:@Kees. Sweet dreams. Ik mag dan geconditioneerd zijn, als jij blijft volhouden dat een top of the bill tijdrit fiets in een tijdrit geen kont uitmaakt in vergelijking met een stalen ros van 15 jaar geleden, dan heb je imho wel een enorme plaat voor je kop.
Cheap light strong, choose two
Seconde of 40 bij een 40 km tijdrit meen ik. Referenties heb ik niet paraat, maar hier is echt wel voldoende (onafhankelijke) data van.kees0251 schreef:Wat zou het verschil moeten maken als ik exact dezelfde houding aanneem?boswielrenner schreef:@Kees. Sweet dreams. Ik mag dan geconditioneerd zijn, als jij blijft volhouden dat een top of the bill tijdrit fiets in een tijdrit geen kont uitmaakt in vergelijking met een stalen ros van 15 jaar geleden, dan heb je imho wel een enorme plaat voor je kop.
In hoeverre die 40 secondes "van belang" zijn voor een doorsnee toerder is een andere vraag natuurlijk.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Dat laatste is vooral het punt hier. Natuurlijk is er wel (marginale) tijdwinst te behalen met dure wielen, alleen is dat voor wielertoeristen niet echt van belang. Dus ja, dure wielen zijn beter dan goedkopere als we het over wedstrijden hebben. En nee, voor wielertoeristen maakt t allemaal geen zak uit.53x11 schreef:Seconde of 40 bij een 40 km tijdrit meen ik. Referenties heb ik niet paraat, maar hier is echt wel voldoende (onafhankelijke) data van.kees0251 schreef:Wat zou het verschil moeten maken als ik exact dezelfde houding aanneem?boswielrenner schreef:@Kees. Sweet dreams. Ik mag dan geconditioneerd zijn, als jij blijft volhouden dat een top of the bill tijdrit fiets in een tijdrit geen kont uitmaakt in vergelijking met een stalen ros van 15 jaar geleden, dan heb je imho wel een enorme plaat voor je kop.
In hoeverre die 40 secondes "van belang" zijn voor een doorsnee toerder is een andere vraag natuurlijk.
Dat gedoe over de juiste eenheid, kg of bar, vind ik wel van belang. Het is dat ik alle veldritten op sporza kijk en ze het altijd over grammen in de band hebben (kennelijk is 1gram=1mbar), anders had ik geen flauw benul wat je bedoelt had met 7 kg.
Als het een 15 jaar oude TT fiets betreft vergeleken met een nieuwe dan denk ik aan seconden, misschien een paar tientallen seconden op 40 km. Vorig jaar heb ik alle tijdritten gereden op mn gewone fiets, sinds dit jaar op een TTfiets. Dat scheelt echt 2-3km/h op de rechte stukken.kees0251 schreef:
Wat zou het verschil moeten maken als ik exact dezelfde houding aanneem?
Lijkt op basis van deze http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm site aardig te kloppen:53x11 schreef:Seconde of 40 bij een 40 km tijdrit meen ik. Referenties heb ik niet paraat, maar hier is echt wel voldoende (onafhankelijke) data van.kees0251 schreef: Wat zou het verschil moeten maken als ik exact dezelfde houding aanneem?
Input; windstil, triathlon bike, rijder 180 cm, 72 kg, fiets 8 kg.
300 Watt leveren geeft 40.7 km/h, dus 40 km in 58 min 58 sec
310 Watt leveren geeft 41.2 km/h, dus 40 km in 58 min 15 sec
Verschil is 43 sec.
Ik weet dat dit eigenlijk verkeerd om rekenen is omdat ik de weerstand van de fiets niet verhoog, maar de output van de rijder, maar het geeft wel een aardige indruk dacht ik zo.
"It never gets easier, you just go faster." ~ Greg LeMond
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Wat men nog wel eens vergeet, is de windsnelheid. Als het tegenwind is, heb je heel snel de winst in Watt die in testen is berekend bij 40/h.
In dat geval levert het niet alleen aan hardrijders winst op, maar dus ook bij tegenwind.
In dat geval levert het niet alleen aan hardrijders winst op, maar dus ook bij tegenwind.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
Hangt er maar van af hoe je fietst. Als je van A->B fietst en terug, eventueel licht andere route, heb je maar 2 soorten wind: voor- en tegen of zij en zij. Je hebt alleen even veel zijwind als je een mooie cirkel / vierkant maakt in je route.
En tenzij bepaalde aero wielen zijwindgevoelig zijn, gelden nog altijd de aero voordelen in de voorwaartse richting.
En tenzij bepaalde aero wielen zijwindgevoelig zijn, gelden nog altijd de aero voordelen in de voorwaartse richting.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®