Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Gemiddelde snelheid beginneling

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 29 sep 2016 15:48

Ik zeg ook niet dat de invloed klein is ;)
Fiets je met een vermogensmeter ?
older Budweiser

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 29 sep 2016 16:31

In een land als NL is de wind altijd een gigantische factor. Als ik RVV toch echt rondjes (dan heb je ook de wind een keer tegen heh) zie draaien met gemiddeldes waar ik voor moet sprinten (beetje overdrijven mag heh) dan neem ik daar mijn pet iig voor af.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JM_H
Forum-lid
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 jul 2013 13:17
Locatie: Betuwe

Gebruikersavatar JM_H 29 sep 2016 17:29

Vergeet niet dat RVV niet op een gewone racefiets rijdt..
Afbeelding

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 29 sep 2016 17:54

Ik heb die hele KM-teller er af gehaald en zie alleen nog de gereden tijd, trap frequentie en hartslag percentage.

Nou ben ik alleen maar slechter gaan rijden en die snelheid motiveert dan ook niet erg...
Trappe doe je met je benen.

brutus
Forum-lid
Berichten: 526
Lid geworden op: 07 aug 2015 20:09

brutus 29 sep 2016 18:27

Fiets zelf alleen met hartslag & cadans in t groot.
Mag wel graag achteraf op strava analizeren.
Nou rijdt ik ondertussen eigenlijk altijd wel rond de 29 gemiddeld, d1, intervallen, viaduct op en neer, lijkt weinig verschil te maken.

Laatst met super mooi weer voor te eerst m'n eigen zelf gereden 30+ gemiddeld op 110km met een duurtraining.
Daar was ik best blij mee.

Komt vanzelf.

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 29 sep 2016 18:47

Let ook niet veel op gemiddelde snelheden. Heb wel altijd de snelheid in beeld.
Waar ik mij wel mateloos aan kan irriteren is de verschillen tussen bv. Garmin Connect en Strava. Wanneer ik een rit in Connect heb gereden mer bv. 30,3 km/h, dan zal Strava er steevast 29,7 km/h van maken. Dan heb ik er wel de pest in. Maar gisteren een ritje van 120km gemaakt in mijn eentje met een gemiddelde van 28km/h. Dan heb ik gewoon lekker gefietst. Dan is mijn ritje echt niet mislukt.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8901
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 29 sep 2016 19:46

Trappe schreef:Ik heb die hele KM-teller er af gehaald en zie alleen nog de gereden tijd, trap frequentie en hartslag percentage.

Nou ben ik alleen maar slechter gaan rijden en die snelheid motiveert dan ook niet erg...
Ben je dan zo gefocusd op snelheid?
Sensa GF White edition.
Cannondale Topstone 4.

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 29 sep 2016 20:36

nijkie schreef:
Trappe schreef:Ik heb die hele KM-teller er af gehaald en zie alleen nog de gereden tijd, trap frequentie en hartslag percentage.

Nou ben ik alleen maar slechter gaan rijden en die snelheid motiveert dan ook niet erg...
Ben je dan zo gefocusd op snelheid?
Ik heb geen teller meer hé... :)

Maar zonder gekheid. Jezelf verbeteren op je trainingsrondje is ook leuk. Bovendien is hard fietsen opzichzelf al leuk. Wat moet je anders met een racefiets? (of een teller...)
Trappe doe je met je benen.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 sep 2016 20:42

Ik heb geen snelheidsmeter (die gemiddelde snelheid per km bij houd). Ik log al mijn ritjes met mijn Garmin fr225 horloge. Die geeft alleen een gemiddelde pace per kilometer aan (hoeveel minuten en seconden ik over een km doe). pace van 2:00 de km is 30 km/h gem. Alles er onder sneller alles er boven langzamer. :mrgreen: Pas als ik mijn activiteit upload en als fietsactiviteit markeer, zie ik pas mijn gemiddelde snelheid. Tijdens het fietsen ben ik er eigenlijk nooit mee bezig.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 sep 2016 20:51

Er is niets mis met het bijhouden van je gemiddelde snelheid. Als je geen vermogensmeter hebt een prima indicatie om te zien of je progressie maakt. En elke beginneling vindt het leuk om vooruitgang te zien. Kan erg motiverend werken. Natuurlijk wordt de gemiddelde snelheid wel beinvloed door andere factoren zoals wind, parcour etc.maar het blijft een prima indicator.

Enige fout die je niet moet maken is om je te vergelijken met andere.
o'7o

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 29 sep 2016 21:10

RVV schreef:Ik heb geen snelheidsmeter (die gemiddelde snelheid per km bij houd). Ik log al mijn ritjes met mijn Garmin fr225 horloge. Die geeft alleen een gemiddelde pace per kilometer aan (hoeveel minuten en seconden ik over een km doe). pace van 2:00 de km is 30 km/h gem. Alles er onder sneller alles er boven langzamer. :mrgreen: Pas als ik mijn activiteit upload en als fietsactiviteit markeer, zie ik pas mijn gemiddelde snelheid. Tijdens het fietsen ben ik er eigenlijk nooit mee bezig.
ja, maar wat ik me afvraag, gaat zo'n horloge niet leeg met de afstanden die jij rijdt ?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 29 sep 2016 21:36

In de meest energie besparende stand (geen hartslag, geen schermverlichting) kan ik er ongeveer 280 km mee fietsen. Als ik hele lange ritten fiets zoals afgelopen zondag (329 km) red ik het dus niet. Dan laat ik voor de zekerheid ook de strava app op mijn iPhone meedraaien.

Plaats reactie