Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het werelduurrecord

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 feb 2015 16:39

Ik ben benieuwd of die hoogte Dekker gaat helpen.
Grote hoogte geeft weinig luchtweerstand, maar ook minder zuurstof. Juist bij een langere inspanning lijkt me dit nog cruciaal.

Bij het schaatsen hebben stayers ook liever de 10km op Calcary (+900m) dan op Salt Laker (+1400m) vanwege de zuurstofschuld. Ook trainen/trainden amerikanen in Salt Lake nog wel eens met zuurstofflessen (maar of dat echt nodig/nuttig was weet ik niet, misschien was dat meer een gevoel en mentaal itempje).

Dus een uur lang op je max rijden op 1900m hoogte..., ik vraag mij of of de luchtweerstandvoordeel op weegt tegen de zuurstofschuld.

Is het eerlijk of niet? Tuurlijk is het eerlijk, ieder heeft zijn eigen keuze hierin. En waar zou je anders de grens leggen? Bij slecht weer in NL kan luchtdruk wel eens richting 980 zakken (extreem), terwijl mooi weer dat 1020 is. En als je dan in Zwitserland zit, niet per se bovenop de berg, maar ook een dal ligt daar al snel op 500+ meter hoogte. Waar zou op dat moment dan de grens liggen, <100m? <500m? <1000m?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

smithers
Forum-lid

smithers 09 feb 2015 11:41

http://velonews.competitor.com/2015/02/ ... ord_360368

Velonewsredacteur lijkt niet echt hoge verwachtingen van Thomas Dekker te hebben. Wordt duidelijk gezien als outsider. Zou mooi verhaal zijn natuurlijk als TD het record serieus breekt. Maar een gefocuste Wiggo is moeilijk te verslaan lijkt me.

rhino7
Forum-lid

Gebruikersavatar rhino7 14 feb 2015 17:11

Fabian Cancellara heeft het werelduurrecord uit zijn hoofd gezet, maar houdt de deur op een kleine kier. De Zwitser kan de motivatie niet meer opbrengen, bekent hij. Mede door de nieuwe regelgeving en zijn andere doelen in de toekomst, ziet hij op korte termijn een aanval op het record niet zitten. Dit geeft hij aan tegenover VeloNews.

''Ik concentreer mij op andere doelen''
''De regels zijn veranderd, en ik ben de motivatie kwijt, om eerlijk te zijn'', vertelt de renner van Trek Factory Racing. ''Als Bradley (Wiggins) het doet en een record neerzet, wordt het lastig voor iemand om het nog te verbeteren. Zijn vermogen op de baan is als geen ander.''

De 33-jarige Cancellara zegt ook dat hij een poging op het door Rohan Dennis gezette record (52,491 km) niet uitsluit, maar dat hij het niet direct op zijn programma zou zetten. ''Op dit moment niet, eerlijk gezegd. Ik werk er niet aan. Ik kan geen ja of nee zeggen, maar ik kan wel zeggen dat ik mij concentreer op andere doelen.''

''Phinney, Martin en Dumoulin kunnen het doen''
Eventuele andere kandidaten voor het uurrecord moeten volgens Spartacus gezocht worden in de jongere generatie. ''Taylor Phinney, Tony Martin en Tom Dumoulin kunnen het doen'', stelt hij. ''Wiggins zal een hoge standaard stellen, maar de technologie verbetert en fietsen worden sneller en meer aerodynamisch. Het is de prestatie, maar ook de technologie.''

Vorig jaar wilde Cancellara het record wél aanvallen, maar dat was nog voor de regelwijziging. Hierdoor ging zijn poging niet door. ''Ik weet het niet, het is chaos nu. Ik denk dat het uurrecord nog steeds dood zou zijn als ik het niet van plan zou zijn. Dat weet ik honderd procent zeker. Er zouden dan geen regels veranderd zijn, en niemand zou het geprobeerd hebben.''
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

vanzella
Forum-lid

vanzella 25 feb 2015 11:04

Vanavond, live op Eurosport en nos.nl Thomas Dekker's poging. Ik ben wel benieuwd hoe hij het doet.

Ik verwacht wel een mooi resultaat, vergelijkbaar met Voigt of Brandle, maar 52.5km is wel erg ver...

jorisb
Forum-lid

jorisb 25 feb 2015 12:43

Ik vraag me af wat er zo interessant is voor Eurosport om het werelduurrecord live uit te zenden? Van het WK baanwielrennen hebben ze niets uitgezonden; het zal wel een geldkwestie zijn. Thomas Dekker is internationaal geen grote naam, dus waarom dat dan live op Eurosport moet is mij een vraagteken.

zlyrinx
Forum-lid

zlyrinx 25 feb 2015 13:26

Heb je wel eens gezien wat Eurosport voor de rest uitzend? Voornamelijk biatlon, skispringen en snooker... Zal inderdaad een geldkwestie zijn, ze hebben uberhaupt geen geld om eens iets fatsoenlijks aan sport uit te zenden.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 feb 2015 14:41

zlyrinx schreef:ze hebben uberhaupt geen geld om eens iets fatsoenlijks aan sport uit te zenden.
Definieer 'fatsoenlijk'?
Less is bore

elefantino
Forum-lid

elefantino 25 feb 2015 15:40

zlyrinx schreef:Heb je wel eens gezien wat Eurosport voor de rest uitzend? Voornamelijk biatlon, skispringen en snooker... Zal inderdaad een geldkwestie zijn, ze hebben uberhaupt geen geld om eens iets fatsoenlijks aan sport uit te zenden.
Tennis, voetbal, wielrennen, atletiek, skien. Niets fatsoenlijks aan sport?

Hazewinkel
Forum-lid

Hazewinkel 25 feb 2015 16:06

Stukje in de VK over Dekkers kansen:

http://www.volkskrant.nl/sport/gaat-tho ... ~a3873252/
Up and down, but in the end it's only round and round.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 25 feb 2015 16:43

Ik denk ( en hoop ) dat hij het gaat redden, in ieder geval wens ik hem veel succes.

d-theunise
Forum-lid

d-theunise 25 feb 2015 17:12

kom op dekker het is je gegund

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 25 feb 2015 17:54

Thomas Dekker doet niet onder voor de afgelopen 3 recordhouders, dus maakt volgens mij een goede kans het record te breken.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

Plaats reactie